Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Säg bu eller bä om denna pitch för en spelvärld

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av da_bohz, Igår, 23.28
5 responses
133 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Peter, Idag, 10.15
2 responses
105 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av drefk2000, 19 October 2017, 18.16
2 responses
136 visningar
0 gillar
Herr Nils  
Skapad av ragngand, Idag, 13.35
0 responses
17 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Nässe, Igår, 11.10
12 responses
250 visningar
2 gillar
wilper
av wilper

Skapad av ragngand, 21 October 2017, 13.37
1 response
62 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av luddwig, 19 October 2017, 18.53
28 responses
657 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av RasmusL, 21 October 2017, 12.03
3 responses
82 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av GnomviD, 29 July 2017, 15.11
5 responses
261 visningar
6 gillar
GnomviD
av GnomviD

Skapad av Evokee, 20 October 2017, 17.57
53 responses
1.414 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
    Alltså, jag hittar ju inget att bygga ett äventyr eller en rollperson på i texten. Är kriget generationer bort eller ett par år? Är det hundratals imperier eller tre stora allianser som diplomatar med varandra? är det star-trek människor med olika ansiksproteser som utgör raserna eller är det svampvarelser som försöker sluta fred med gasbaserade livsformer och rymddelfiner? Håller handelsmännen på att ta över de gamla regenterna? Kommer jag att spela Han Solo eller Hari Seldon?
    Frukta icke. Du ska få svar.

Kommentera

Jagf tycker det är mer en beskrivning än en pitch, men det fungerar för mig. Det är dock i slutet som jag böjer mig framåt och börjar dra igång. Det är just denna här delen av texten som triggar mig:

"Kartläggning och viss kolonisation har också påbörjats i den så kallade expansionszonen där de funnit lämningar från vad som verkar vara en fallen högkultur. Samtidigt har det från andra håll kommit rapporter om försvunna rymdskepp och det spekuleras om allt från pirater till revor i den dimensionella strukturen."

Lämningar + fallen högkultur får mitt sinne att direkt spritta igång och bli nyfiken. När du sedan talar om försvunna rumdskepp + dimensionella strukturen, så börjar mitt sinne direkt att spekulera om de hänger ihop med det första som triggade mig. Nu sitter jag och försöker lista ut hur allt hänger ihop - och då är det lyckat! :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Robert Jonsson Visa inlägg
        Jagf tycker det är mer en beskrivning än en pitch, men det fungerar för mig. Det är dock i slutet som jag böjer mig framåt och börjar dra igång. Det är just denna här delen av texten som triggar mig:

"Kartläggning och viss kolonisation har också påbörjats i den så kallade expansionszonen där de funnit lämningar från vad som verkar vara en fallen högkultur. Samtidigt har det från andra håll kommit rapporter om försvunna rymdskepp och det spekuleras om allt från pirater till revor i den dimensionella strukturen."

Lämningar + fallen högkultur får mitt sinne att direkt spritta igång och bli nyfiken. När du sedan talar om försvunna rumdskepp + dimensionella strukturen, så börjar mitt sinne direkt att spekulera om de hänger ihop med det första som triggade mig. Nu sitter jag och försöker lista ut hur allt hänger ihop - och då är det lyckat! :)
        ​+1 på allt detta. Kommer inte ens göra ett försök att formulera det bättre själv.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cissi Visa inlägg
          De kanske de borde vara. Det kanske skulle lite lite mer lajban att få sina beslut då.
          Det är sant. Men nej, lajban är ett ord som även fortsättningsvis kommer att förknippas klart mer med t.ex. GothCon.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Robert Jonsson Visa inlägg
            Jagf tycker det är mer en beskrivning än en pitch, men det fungerar för mig. Det är dock i slutet som jag böjer mig framåt och börjar dra igång.
            Beskrivning är mer korrekt ja, och ännu mer så lär det bli när jag fyller ut med detaljer om ditt och datt.

Kul att texten väcker intresse. Då är jag en god bit på väg.

Kommentera

Den är ju väldigt intetsägande. Det berättar lite om det politiska läget, men det säger ju knappt ett dugg om vad som faktiskt finns i spelvärlden. Just nu känns det som att pitchen skulle kunna funka för alltifrån Star trek, till Star wars, till Firefly, till HeMan eftersom den egentligen bara målar upp siluetten av en värld. Men den säger ju nästan inget om vad jag egentligen kommer att spela.

Finns det rymdvarelser? På vilken nivå ligger teknologin? Finns det svenskt kaffe på hotellen?

(Observera att detta inte är frågor jag vill ha svar på i tråden, det är sånt som jag vill få ut av en pitch).

Kommentera

Jag tycker då att texten är fantastisk. Inget behöver ändras.
                :)

Kommentera

Jag tänkte komma med lite feedback också och inte bara larv. :)

Jag gillar texten och håller med Robert om att det är i det sista stycket det börjar hända saker som bäddar för äventyrsuppslag. Men att det är så vanilla gör mig sugen på att få spela mer. När det kommer till SciFi är jag personligen mer intresserad av utforskandet, byggandet och kontaktknytandet än episka rymdstrider med fräsiga skepp.
                  Texten tycker jag hintar om att det finns storhet att vinna för den som vågar jobba hårt. Jag vill läsa mer!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cissi Visa inlägg
                    Men att det är så vanilla gör mig sugen på att få spela mer. När det kommer till SciFi är jag personligen mer intresserad av utforskandet, byggandet och kontaktknytandet än episka rymdstrider med fräsiga skepp.
                    Texten tycker jag hintar om att det finns storhet att vinna för den som vågar jobba hårt. Jag vill läsa mer!
                    Håller med om dom här tre meningarna fullt ut. Bra jobbat Luddwig.

Kommentera

Jag tycker också att den skulle vara förtjänt av lite insprängda detaljer som ger lite smak. Typ "På Corulus IV sitter hemliga Galdrianer i slutna sällskap och utför förbjuden forskning på de uråldriga artefakterna man hittat, i Floxxboxx sliter desperata handelshus med att upprätta säkra handelsvägar genom de oroliga Firuliska områdena för att säkra importen av värdefulla krysantemumkristaller, och i det intergalaktiska rådet tillträder den nyinvalda Haludrina G'bok och söker efter en metod för att ena de tills nyligen krigande fraktionerna och hindra stridigheterna från att blossa upp igen."

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
                        Jag tycker också att den skulle vara förtjänt av lite insprängda detaljer som ger lite smak.
                        Jag tänker fixa maränger, banan, chokladsås och vispgrädde till vaniljglassen. Hoppas det blir till belåtenhet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Jag tänker fixa maränger, banan, chokladsås och vispgrädde till vaniljglassen. Hoppas det blir till belåtenhet.
                          Så länge den inte blir för stor bara ;)

En pitch på två A4.a är inte så mycket pitch som det är ett världskapitel...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Så länge den inte blir för stor bara ;)

En pitch på två A4.a är inte så mycket pitch som det är ett världskapitel...
                            Efterfrågan på detaljer och tydlighet gör att det blir mer text och alltså snarare ett världskapitel än en pitch. Dock lär det bli ett kort kapitel. Målet är att det ska vara lätt att ta in, inspirerande för spel men samtidigt med mycket utrymme kvar för SL:s egen kreativitet.

Kommentera

En tanke, några pyttesmå detaljer som skulle tillföra mycket fluff utan att öka på texten nämnvärt:
                              * Att namnge kriget som rasat så det verkar förankrat i världen.
                              * Att placera ruinerna från högkulturerna i någon form av tidsperiod "...lämningar av kulturer som föll under tredje dynastin..."
                              * Att namnge den kända världen - I det här fallet Galaxen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Efterfrågan på detaljer och tydlighet gör att det blir mer text och alltså snarare ett världskapitel än en pitch.
                                Tsk tsk tsk... att lägga till är den lates utväg; den strävsamme gör om! (ålderdomligt manusrimmarordspråk)

Kommentera

Arbetar …
                                X