Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Artificiell intelligens

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Måns, Idag, 09.13
11 responses
204 visningar
10 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av Rangertheman, 23 January 2017, 00.21
56 responses
2.074 visningar
1 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av jascon, Idag, 13.59
11 responses
117 visningar
0 gillar
Toman
av Toman
 
Skapad av Lupus Maximus, 31 March 2017, 20.35
13 responses
107 visningar
0 gillar
Dazumal
av Dazumal
 
Skapad av Måns, 11 April 2017, 13.29
65 responses
1.183 visningar
8 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Daniel, Idag, 17.26
3 responses
48 visningar
0 gillar
Daniel
av Daniel
 
Skapad av anth, Igår, 17.41
10 responses
107 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Makaron, 06 October 2016, 18.39
28 responses
602 visningar
0 gillar
Jouna
av Jouna
 
Skapad av 2097, 25 April 2017, 21.58
8 responses
85 visningar
0 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Anders & Tove, 24 April 2017, 23.05
4 responses
90 visningar
4 gillar
andersb80  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
    Det finns AI och det finns AI.
    Om du nu vill ha "äkta" AI i ditt system, fundera på var och varför man skulle vilja ha det istället för simplare "pseudo"-AI.
    När det gäller kontroll av rymdskepp och liknande kan jag så här på rak arm inte komma på en enda anledning till att man skulle vilja ha "äkta" AI där.
    Som spelledare vill jag ha äkta AI eftersom det möjliggör psykologiskt intressanta och/eller komiska spelsituationer.

    In-game-förklaringen kan vara att ett AI med bieffekter ger oerhört stora fördelar. Men att man kanske måste muta det med något för att det ska fungera. Det krävs en superintelligens för att hantera en bazillion decoy drones. En bazillion decoy drones är mycket fördelaktigt i rymdstrid. Men bieffekten är att superintelligensen är självmedveten och vet om att den är en superintelligens och förväntar sig motsvarande vördnad.

    Kommentera


    • #17
      En annan in-gameförklaring kan vara denna: Människan har skapat pseudo-AI med evolutionära förmågor. Pseudo-AI har därefter evolverat till quirky-AI alldeles av sig självt, och av överlevnadsskäl (dominansvilja) INFEKTERAT människans pseudo-AI. Vilket inte visar sig förrän det blir en spelmässigt intressant situation.

      Kommentera


      • #18
        Litet sidospår. Jag spelar en AI i en SW-kampanj. Loom Droid. Fri droid som talar i tredje person för att hela tiden förstärka att hen är sin egen droid, som är programmerad för tinkering men som vid sidan om bedriver en kamp för att befria alla "förslavade" droider. Det är lite bökigt eftersom ingen droid i den tid vi spelar var fria och hen hela tiden påpekar att "Loomis är sin egen droid" samt hen anser att skeppet gruppen äger tillhör hen då det alltid är hen som lagar och fixar skeppet. Det blir också lite bökigt i möten med imperiets gränspatruller ibland.
        "Det är Loomis båt!"
        "Shhh"
        "Vems är droiden"
        "Loomis är sin egen droid och det är Loomis båt, kliv av den köttsäck!"
        "Ehm... ett programmeringsfel herr tullare, bry er inte om droiden..."

        Kommentera


        • #19
          Hrm... Beror väldigt mycket på setting..

          Vill du ha hobbyrealism så:
          Strong AI: -människan har inget med det hela att göra, Ai'n är horribelt mycket snabbare, klarar spatialberäkningar ohyggligt mycket bättre, samt den kan ha koll på mycket, MYCKET fler variabler..
          Människan kanske kan "bidra" på nåt extremt abstrakt strategimässigt sätt? Typ, "bråka med dom där borta."?
          Men hur faen klarade de i settingen intelligensexplosionen?

          Fusion, (typ där vi håller på att knata in, tidsmässigt) - Med AR och kanske till & med lite b-cybersinne (tänk piezoplattor mot huden (ja, jag har gjort en arm-socka med såna)) så får man all data förtuggad och får en mycket bättre intuitiv koppling till vad som händer/kommer att hända.

          Weak Ai.. Det är väl ändå minimumkraven, kan jag tycka... Till och med bengt solo har en massa såna i bakgrunden.

          Vad gäller sci-fi generellt.. Tänk att mer & mer tech blir mer & mer osynlig för användarna, det blir som lysknappen som en gång var ett mirakel, som nu är nåt så självklart.

          Tillägg...
          Star wars har fått ett par generationer att helt glömma vilka hastigheter det rör sig om...
          Last edited by Wyldstorm; 18 April 2017, 22.01.

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Cissi Visa inlägg
            Det är lite bökigt eftersom ingen droid i den tid vi spelar var fria
            Ja i SW måste det ju finnas det kan jag inte argumentera mot. Låter som en charmig droid. Vilken tidsera spelar ni i?

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

              Ja i SW måste det ju finnas det kan jag inte argumentera mot. Låter som en charmig droid. Vilken tidsera spelar ni i?

              Hen är supercharmig och jättekul att spela. :) Vi spelar i the dark times, tror jag det är.

              Kommentera


              • #22
                Är inte halva grejen med riktigt riktig ai att den är så pass bra, smart, praktisk osv att vi inte fyller någon roll längre, så antingen borde den vara begränsad som I tex en droid eller liknande eller så är den helt enkelt ett problem man inte kommer undan med längre. Typ man gjorde alla rymdskepp så förut, nu använder man dem och får leva med att de är lite knasiga för man kan ju iofs göra nya skepp men man har tappat teknologin för att göra så stora skepp, eller så bra skepp..

                Så antingen gör man ett mediokert b-klass skepp eller så använder man ett ultra a-klass skepp med bättre vapen, snabbare warpdrive och styggare sköldar, med en ai som tyvärr är lite quirky. De bästa kaptenerna har så klart bondat fint med sina ai's till en liten love-hate relationship.

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av Cissi Visa inlägg
                  "Loomis är sin egen droid och det är Loomis båt, kliv av den köttsäck!"
                  "Ehm... ett programmeringsfel herr tullare, bry er inte om droiden..."
                  UNDERBART!

                  Kommentera


                  • #24
                    Nu har jag skrivit ett regelutkast som kräver lite speltest (regelverket är ungefär d20):

                    Artificiell intelligens

                    Den artificiella intelligensen har kommit långt men inte så långt som man kan tänka sig.

                    Avancerade datorer kan göra avancerade beräkningar, men för att hantera riktigt komplexa problem (sektorhopp i hyperrymden, avancerad dekryptering eller vapensystem bestående av svärmar av drönare och droider) krävs artificiell intelligens.

                    En artificiell intelligens kan ha egenskapsvärden: Tanke, Vilja och Utstrålning i sig självt, övriga egenskaper beroende på vilka fysiska sensorer och ting den är ihopkopplad med. Den kan även ha färdigheter den är tränad på, som Köra rymdskepp eller Knäcka koder, eller stridsvärdena Pricksäkerhet och Försvar. AI:n behöver göra prov för att lyckas.

                    Problemet är att bra artificiell intelligens också har bieffekter i form av egenheter. Varje gång AI:n fumlar (1 på den tjugosidiga tärningen) ger sig egenheten tillkänna och ställer till det. Risken ökar med 1 efter varje gång det händer (andra gången blir det fummel vid 1-2) upp till 10 (hälften av proven slutar i fummel).

                    Exempel på egenheter är: Okontrollerbar ilska, paranoia, hysterisk sorg, tvångsmässigt skämtande, lömskt hat och dubbelspel, förälskelse i spelarfigurer eller fiender, härskarkomplex, rasism gentemot icke-AI med mera.
                    Last edited by olaberg; 20 April 2017, 19.44.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X