Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ockult Örtmästare - nytt rollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
130 responses
4.180 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av centerbord, 16 August 2017, 21.06
4 responses
205 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av ceruleanfive, 17 August 2017, 11.47
3 responses
130 visningar
0 gillar
Säkerhetståget  
Skapad av Äventyr, 30 June 2017, 12.15
10 responses
598 visningar
0 gillar
Frippe
av Frippe

Skapad av cogitare, 20 August 2017, 17.20
11 responses
203 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av Stenhuggarn, Igår, 08.30
3 responses
111 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av Arfert, 15 August 2017, 15.12
12 responses
618 visningar
4 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, Igår, 12.40
0 responses
26 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 12.39
0 responses
17 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Rangertheman, 05 June 2017, 09.02
18 responses
657 visningar
10 gillar
Nergatar  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ockult Örtmästare - nytt rollspel

Jag har gjort ett rollspel som heter Ockult Örtmästare. Jag ger bort det gratis. Se dropbox-länken eller gå via bloggen.

Målet är ett slags stämning i sann OSR-stil blandat med en del nordiska/europeiska inslag från 1700-talet och ännu tidigare. Pest och infektioner finns alltid runt hörnet.

Kom gärna med feedback om du läser eller rentav spelar, fortfarande arbetsdokument.
    Tanken är att reglerna ska gå snabbt att ta till sig och att du ska kunna göra en rollperson på bara några minuter.

https://www.dropbox.com/s/tj0gfcziyg...reRPG.pdf?dl=0
    Last edited by P.eLL.e; 17 April 2017, 15.57.

Gillar namnet, stämningen, mixen av OSR och flum (Esoterikern!). Berätta gärna mer om dina tankar när du designade spelet. Varför t12 t.ex? Hur tänker du dig att en spelsession skulle kunna se ut? Vad är det som lockar med pest och infektioner?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Flanellkatt Visa inlägg
      Gillar namnet, stämningen, mixen av OSR och flum (Esoterikern!). Berätta gärna mer om dina tankar när du designade spelet. Varför t12 t.ex? Hur tänker du dig att en spelsession skulle kunna se ut? Vad är det som lockar med pest och infektioner?
      Jag ville just ha en blandning av OSR och midevil-mix som du nämner och få med de klassiska klasserna + någon som pysslar med något magiskt utan att vara renodlad trollkarl. Jag kände för att lyfta fram den smått bortglömda t12:an och göra något kul med den, med smärre drag av OSR-hantering. Förutom de sedvanliga monstrena var jag också sugen på att blanda in fornnordiska sådana och göra samtliga lite unika. Pest och infektioner är med just pga att skapa medeltida stämning och att inte bara monster, fällor, gifter etc. ska kunna sätta krokben för äventyrarna.

Självklart lyser också en tendens till snabba lösningar igenom, inspiration från framförallt Black Hack och lusten att låta (roll)spelandet gå före invecklade system. I det nämnda rollspelet finns också ett trevligt system rörande kvalitet/kvantitet av utrustning där tärningsslag i fallande skala efter användning avgör hur mycket som finns kvar (t12->t10->t8 etc.). Också sammanbakade fåtal egenskaper är tänkt för att skapa snabbt/smidigt resolutionssystem.

Något jag nu kan sakna i efterhand är ironiskt nog att ingen Ockult Örtmästare finns med. Funderar på att lägga till den klassen i version 1.1. En skummis som mixtrar dekokter och är i samspel med naturen. Ett slags druid antar jag. Men måste fundera på: 1. Om klassen verkligen behövs. 2. Isåfall framställa klassen på ett unikt och coolt sätt.

Återkommer med fortsättning här. ;)

Kommentera

Nu har jag tagit en närmare till. Det var väldigt avskalat och lättfattligt. Påminner på så vis om Into The Odd. Vad jag tror att spelet skulle tjäna på är ett frö till en spelvärld, gärna med mycket ockulta/mystiska inslag så att spelet gör skäl för sitt namn. Jag misstänker också att det finns saker i reglerna som kan behöva klargöras eller utvecklas så att spelledaren får ett bättre stöd, men det är bara spekulationer i brist på testspel. Med det sagt, jag gillar den enkla stommen, namnet och den stämning som följer med det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
          Nu har jag tagit en närmare till. Det var väldigt avskalat och lättfattligt. Påminner på så vis om Into The Odd. Vad jag tror att spelet skulle tjäna på är ett frö till en spelvärld, gärna med mycket ockulta/mystiska inslag så att spelet gör skäl för sitt namn. Jag misstänker också att det finns saker i reglerna som kan behöva klargöras eller utvecklas så att spelledaren får ett bättre stöd, men det är bara spekulationer i brist på testspel. Med det sagt, jag gillar den enkla stommen, namnet och den stämning som följer med det.
          Stort tack! Ja, jag gillar Into the Odds minimalism så det glädjer mig att du nämner det spelet.

Funderar på spelvärlden lite just nu. Ska det läggas in i dokumentet eller ska jag ha en blogg med coola idéer som kan adderas? Eller kan en till klass: förslagsvis ockult örtmästare, bidra till ännu mer "kött" kring det du nämner om ockultism/mysticism?

Jag ska låta det hela processas några månader. Planen är en viss utveckling av det du/jag nämner, möjligen illustrationer och sedan tänkte jag trycka upp det i litet häfte.

Kommentera

Jag tycker att klassen örtmästare (som jag har för mig diskuterades någonstans på Facebook) är en bra idé. Den skulle framförallt kunna hjälpa till att ge spelet mer personlighet. Att göra presentationerna av de olika ritualerna fylligare är ett annat sätt att lyfta stämningen. Dock är början till en spelvärld det jag tror skulle göra mest för spelet. Det behöver inte vara något omfattande. Säg två sidor i häftet med beskrivningar som sätter fantasin i rullning. Något som ger en startpunkt för spelande och en fingervisning om vilka slags äventyr Ockult Örtmästare är avsett för. Att ta med lite om världen redan i häftet skulle också medföra att häftet känns mer komplett än om allt ligger på en blogg. Om häftet skulle bli säg 16-18 sidor är det fortfarande inte mycket att läsa, och bloggen kan du säkert fylla med annat ändå.

Kommentera

Jag tycker att klassen örtmästare (som jag har för mig diskuterades någonstans på Facebook) är en bra idé. Den skulle framförallt kunna hjälpa till att ge spelet mer personlighet. Att göra presentationerna av de olika ritualerna fylligare är ett annat sätt att lyfta stämningen. Dock är början till en spelvärld det jag tror skulle göra mest för spelet. Det behöver inte vara något omfattande. Säg två sidor i häftet med beskrivningar som sätter fantasin i rullning. Något som ger en startpunkt för spelande och en fingervisning om vilka slags äventyr Ockult Örtmästare är avsett för. Att ta med lite om världen redan i häftet skulle också medföra att häftet känns mer komplett än om allt ligger på en blogg. Om häftet skulle bli säg 16-18 sidor är det fortfarande inte mycket att läsa, och bloggen kan du säkert fylla med annat ändå.
              Bra idéer! Ska nog köra med ett 10-tal punkter bara typ: "du som spelleder skapar världen men dessa fenomen är välkända...":
              1
              2
              3
              Etc.

Har bestämt mig för att pyssla in klassen Örtmästare eller Ockult Örtmästare i spelet. Måste klura ut något fiffigt system för detta. Istället för att slita ihop t100 olika örter/droger/gifter funderar jag på att fokusera på ingredienser i olika brygder och att Örtmästaren måste sätta namnet för att få den att fungera. Ett annat inslag här, tror jag, blir att du måste ha rätt många ingredienser på låg nivå för att få saker att funka; effekterna blir också rätt klena då. När du stiger i nivå krävs färre ingredienser då "din kontakt med det ockulta ökar" och effekterna blir bättre. Dock vore det ju häftigt med någon hake här också, att du utvecklar något negativt i dig själv när du influeras av mörka krafter.

Kommentera

En punktlista låter bra. Det blir tydligt. Ungefär som i Mutant År 0 där det finns en uppräkning med principer och vad de innebär. Ett förslag är att du också skapar åtminstone en konkret plats, likt Bastion i Into the Odd, så att de som vill spela har en fast punkt att utgå ifrån.

När det gäller klassen örtmästare tänker jag att det vore bra med ett gemensamt grundläggande system för den och esoterikern, t.ex. för inlärning och att använda en ritual/brygd rent speltekniskt. Sedan kan du differentiera klassernas verkningsområden och fluff. Medan esoterikern kan använda kristaller och rökelse för att tala med andar eller förutspå framtiden kan örtmästaren hela skador och mutera kroppar med sina dekokter och grötomslag. Typ. :)

Kommentera

En punktlista låter bra. Det blir tydligt. Ungefär som i Mutant År 0 där det finns en uppräkning med principer och vad de innebär. Ett förslag är att du också skapar åtminstone en konkret plats, likt Bastion i Into the Odd, så att de som vill spela har en fast punkt att utgå ifrån.

När det gäller klassen örtmästare tänker jag att det vore bra med ett gemensamt grundläggande system för den och esoterikern, t.ex. för inlärning och att använda en ritual/brygd rent speltekniskt. Sedan kan du differentiera klassernas verkningsområden och fluff. Medan esoterikern kan använda kristaller och rökelse för att tala med andar eller förutspå framtiden kan örtmästaren hela skador och mutera kroppar med sina dekokter och grötomslag. Typ. :)
                  Har efter en del funderande knäckt systemet med klassen O Örtmästare. Det blir riktigt bra tycker jag och en funktion gör att också Esoterikern kommer att få göra lite mer än i dagsläget.

Har givetvis slipat på reglerna också.

Är mer osäker på "världen"; alltså om det måste vara med. Ser man på många OSR-spel, gamla svenska DoD etc. är det ju upp till SL att skapa den. Det man får veta redan nu är att det OSR blandat med en fornnordiska väsen. Infektioner och pest är inga ovanligheter.

Kommentera

Någon annan som har synpunkter om beskrivning av värld är bra att ha med enligt ovan (punktlista + ett samhälle typ Bastion, Tistla fäste etc.) eller ska man utgå från stämning i regler?

Kommentera

Arbetar …
                    X