Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Stridssystem med fokus på taktik - feedback

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 22.47
1 response
49 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Marrik den allvetande, Igår, 20.57
1 response
19 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Acenchious, Igår, 22.17
2 responses
30 visningar
0 gillar
Acenchious  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
18 responses
389 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, Igår, 22.23
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 22.22
0 responses
8 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
32 responses
568 visningar
0 gillar
vandraren  
Skapad av Bifur, 19 November 2017, 11.04
55 responses
1.030 visningar
0 gillar
vandraren  
Skapad av Björn Wärmedal, 29 October 2017, 22.03
1 response
42 visningar
2 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av LJSLarsson, 14 November 2017, 13.48
15 responses
239 visningar
5 gillar
LJSLarsson  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Stridssystem med fokus på taktik - feedback

    Tjo,
    jag har byggt ett system och försöker nu förklara det i skrift, vilket inte är helt enkelt. Är det här förståeligt?

    Jag kommer försöka förklara reglerna med ett exempel:
    Louie, Marie och Beau är i strid med fyra skurkar, nämligen A, B, C, och D (go oxford comma). De är alla beväpnade med skjut- och hugvapen för att göra saker och ting lätt.

    Det är Louies tur, och han väljer att röra sig från sitt skydd till ett annat skydd, han kan inte ses när han gör det så det lyckas automatiskt, hans tur fortsätter då. Louie skulle kunna förflytta sig igen eller skjuta någon onding men är rätt nöjd på det hela taget och ger initiativ till Marie.

    Marie är lite mer blodtörstig och skjuter på skurk A. Skurk A har tre värden, vilja (22) och försvar (33). Marie slår för att träffa (kräver ett slag över 15) vilket hon gör (hon slår 20), men värdet hon slår är under både A:s vilja och försvar. A är därmed i strid och kan inte röra sig, men kan när denne får initiativ skjuta tillbaka. Marie är därmed klar med sin tur och lämnar över initiativet till Beau.

    Beau får också för sig att skjuta på skurk B. Lite tursamt så lyckas även Beau's slag och den här gången kommer värdet över skurk B's vilja men under dennes försvar, vilket gör att denne är nedtryckt och får därav varken röra sig eller skjuta innan någon (inklusive B själv) fått B att fatta mod och kommer hålla huvudet nere. Hurra. Beau lämnar över initiativet till Louies då denna inte är i aktiv strid ännu (vilket både Marie och Beau är).

    Louie bestämmer sig för att röra sig igen, men den här gången så kan han ses av skurk C. Denna reagerar och skjuter. C träffar men är tråkigt nog under både vilja och försvar, så Louie är i strid och initiativet går över till skurkarna för att C reagerade och lyckades med sitt slag. C lämnar över till D. Hade C misslyckats så hade turen återvänt till Louie, Marie och Beau.

    Skurk D bestämmer sig för att helt öppet skrikandes försöka anfalla Marie i närstrid och väljer därför att springa mot henne. Marie reagerar och hon både träffar och hennes slag är över D:s försvar. D är nu skadad och i praktiken ur strid och Marie får därför agera igen. Hon väljer att göra just detta och skjuter på sin nemesis A igen, men missar. Initiativet går över till A. Hade hon träffat men inget mer så hade initiativet gått över också (i och med att A redan är i strid).

    A kan nu agera som den vill och försöker få B att fatta mod och inte vara så räddhågsen. Detta är ett slag, vilket A misslyckas med, och initiativet går över till Louie, Marie och Beau igen (i det här fallet den som agerade sist, vilket är Beau). Hade slaget lyckats så hade B varit i aktiv strid (inte kunnat röra sig men skjuta) och skurkarna hade haft kvar initiativet.


    Är det här en förståelig förklaring? Dyker det upp några frågor?

  • #2
    Ja, det dök upp ganska många frågor för mig. Jag lyckades också formulera två (åtminstone) felaktiga hypoteser i de inledande exemplen, som rörde till det.

    Jag tror därför - även om exempel är bra i allmänhet - att det vore bra med en kort recap för att förklara systemet (jag utgår från att reglerna kommer ha både förklarande text och exempel), eftersom sådana missförstånd så att säga egentligen inte säger om exemplet är dåligt givet informationen, bara att det är det utan. (Och det kan ju vara skillnad...)

    Jag blev också lite förvirrad av en del onödiga uttryck - tex (hur de är beväpnade) "för att göra saker och ting lätt". Det verkade sas höra hemma med något, tex att det på slutet skulle ha kommit "men om någon av personerna istället hade haft en golfklubba eller en glaive-guisarme så..." Även det kan kanske vara en fråga om att exemplet sas är lite lösryckt, men det är kanske ett bra råd att vara lite mer precis i beskrivningen, även om den då kanske blir lite "torrare".

    Det var svårt att förstå hur initiativet hanteras inom gruppen. Jag förstod det först som att Louie var färdig med sina handlingar när han hade flyttat och var "rätt nöjd på det hela taget". Det kanske borde förtydligas att initiativet kan delas fram och tillbaka i gruppen, lite som bollen i volleyboll eller något - och att det är det Louie gör. (Det framgår ju senare, men iom att det inte introduceras kommer det som en överraskning och då blir et mindre klart...)

    På ett annat ställe står det att "Marie är därmed klar med sin tur och lämnar över...". Lite senare i exemplet får hon reagera (vilket jag läser som att detta bryter initiativordningen och också kan ge sas "extra" handlingsmöjligheter). Men iom att Maries handling lyckas, så står det att hon får "agera igen". Detta gör det något oklart - men jag tolkar det som att det eg kanske inte finns något "maxantal" handlingar, utan det beror på initiativordningen (och den kan variera pga händelser osv)?

    Sen var det också ganska oklart när Marie skjuter. Det står "skurk A har tre värden", sen ges två. Därefter står det att Marie måste slå över 15 "för att träffa".
    - jag antar att detta värde är det tredje? Behöver förtydligas, och kanske namnges på motsvarande sätt som de andra två.
    - och det bör nog inte heta "träffa" eller liknande, eftersom såvitt jag kan avgöra är det inte säkert att en "träff" ger någon effekt om det är under de två andra värdena. (Men vad borde det då kallas? Kan vara svårt att komma på - "lyckas" känns kanske också lite ointuitivt om "inget" (synbart) händer?)

    Det var också oklart hur det kom sig att de tre rollpersonerna skulle handla i en viss ordning - som det verkade iaf - även om de sen kunde välja att lämna över initiativet till någon annan i gruppen. Varför är det Louies tur först? Finns det något som avgör det?

    Däremot tyckte jag det var ganska tydligt att initiativet går över (från grupp till grupp) så fort någon misslyckas helt. Men det står i någon bisats att det gör det (eller "hade gjort" det) "för att A är i strid redan", så då blir jag osäker på om också denna hypotes är fel?

    Och varför (när initiativet går över på slutet) är det den av Louie, Marie och Beau som handlade sist, som får handla igen?

    Kommentera


    • #3
      Tycker att det ser intressant ut! Blir dock lite osäker på några saker:
      • Varför är det Louies tur?
      • Vad slår man med för tärningar och modifikationer? Hur sannolikt är det att man kommer över 33?
      • Får man göra flera handlingar om man inte är iakttagen? Är maxgränsen två handlingar? Får man skjuta två gånger om den första är en sneak attack?
      • Behöver man lämna över initiativet?
      • Vilket är skurkens tredje värde? Vilja, försvar och...? Attack?
      • Maries första slag kräver väl inte 15 för att träffa, utan för att över huvud taget utföra attacken? För att träffa hade det krävts 33(34?)?
      • Hur länge blir B paralyserad? Tills någon rycker upp hen?
      • Kan inte initiativet lämnas över till någon som är i aktiv strid?
      • Hur avgörs det att Louie blir upptäckt av C?
      • Varför fick C reagera på en handling, medan A och B inte fick det? Har det att göra med att deras motståndare lyckades med sin handling, medan rörelsen inte är en handling som kräver ett slag?
      • Har man bara 1 träff innan man blir nedgjord? Hur fungerar rustning och olika vapentyper?
      • Man får alltså behålla initiativet om man nedgör en fiende? Men inte om en fiende blir paralyserad?
      • Initiativet går över till A oavsett om Marie lyckas med sin handling eller inte? Gäller det alltså bara om man redan var i strid sen tidigare?
      • Kan B fatta mod själv, eller kräver det någon utomstående?
      • Kan initiativet bollas fram och tillbaka mellan två i samma "lag" och därigenom hindra andra lagmedlemmar från att agera alls?
      • Finns det någon fördel med att vara i numerärt överläge om initiativet ändå kan bollas runt inom lagen?
      Jag måste erkänna att jag är lite förvirrad, men jag är ändå nyfiken!

      EDIT: Tog för lång tid på mig att skriva, så Sapient hann före med några gemensamma punkter.
      Last edited by ceruleanfive; 08 March 2017, 23.12.

      Kommentera


      • #4
        Här är en bild som kanske kan förklara hur initiativet fungerar:
        Bilaga

        Sapient, tre värden är ett fel av mig, det ska vara två. Dito med beväpningen, nu i efterhand så ville jag väl säga att alla kan skjuta och närstrida, men det var nog mest förvirrande.

        Jag ska förtydliga och svara på mer imorgon (lite trött och det är sent).

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
          Ja, det dök upp ganska många frågor för mig. Jag lyckades också formulera två (åtminstone) felaktiga hypoteser i de inledande exemplen, som rörde till det.

          Jag tror därför - även om exempel är bra i allmänhet - att det vore bra med en kort recap för att förklara systemet (jag utgår från att reglerna kommer ha både förklarande text och exempel), eftersom sådana missförstånd så att säga egentligen inte säger om exemplet är dåligt givet informationen, bara att det är det utan. (Och det kan ju vara skillnad...)
          Good point, fixar.

          Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
          Jag blev också lite förvirrad av en del onödiga uttryck - tex (hur de är beväpnade) "för att göra saker och ting lätt". Det verkade sas höra hemma med något, tex att det på slutet skulle ha kommit "men om någon av personerna istället hade haft en golfklubba eller en glaive-guisarme så..." Även det kan kanske vara en fråga om att exemplet sas är lite lösryckt, men det är kanske ett bra råd att vara lite mer precis i beskrivningen, även om den då kanske blir lite "torrare".
          Fixar.

          Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
          Det var svårt att förstå hur initiativet hanteras inom gruppen. Jag förstod det först som att Louie var färdig med sina handlingar när han hade flyttat och var "rätt nöjd på det hela taget". Det kanske borde förtydligas att initiativet kan delas fram och tillbaka i gruppen, lite som bollen i volleyboll eller något - och att det är det Louie gör. (Det framgår ju senare, men iom att det inte introduceras kommer det som en överraskning och då blir et mindre klart...)
          Har gjort en kort recap som beskriver det.

          Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
          På ett annat ställe står det att "Marie är därmed klar med sin tur och lämnar över...". Lite senare i exemplet får hon reagera (vilket jag läser som att detta bryter initiativordningen och också kan ge sas "extra" handlingsmöjligheter). Men iom att Maries handling lyckas, så står det att hon får "agera igen". Detta gör det något oklart - men jag tolkar det som att det eg kanske inte finns något "maxantal" handlingar, utan det beror på initiativordningen (och den kan variera pga händelser osv)?
          Egentligen så finns det ingen initiativ-ordning heller. Den som har initiativet senast kan använda det eller lämna över det till någon annan, om det inte blir stulet av motståndaren alt. om de misslyckas på ett slag.

          Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
          Sen var det också ganska oklart när Marie skjuter. Det står "skurk A har tre värden", sen ges två. Därefter står det att Marie måste slå över 15 "för att träffa".
          - jag antar att detta värde är det tredje? Behöver förtydligas, och kanske namnges på motsvarande sätt som de andra två.
          - och det bör nog inte heta "träffa" eller liknande, eftersom såvitt jag kan avgöra är det inte säkert att en "träff" ger någon effekt om det är under de två andra värdena. (Men vad borde det då kallas? Kan vara svårt att komma på - "lyckas" känns kanske också lite ointuitivt om "inget" (synbart) händer?)
          Skall vara två värden, bra fångat.
          Istället för "träffa" kanske man kan säga "ger effektiv eld" eller "binder upp", för det är vad jag tänker mig händer. Någon tok skjuter mot dig, du lägger dig i skydd och besvarar elden (i fallet med att man misslyckas med vilja slaget så utsätts man för så mycket eld att man håller huvudet nere av ren räddsla).

          Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
          Det var också oklart hur det kom sig att de tre rollpersonerna skulle handla i en viss ordning - som det verkade iaf - även om de sen kunde välja att lämna över initiativet till någon annan i gruppen. Varför är det Louies tur först? Finns det något som avgör det?
          Egentligen inte, jag tänker mig att omständigheterna avgör vilken roll som agerar först, men man kan såklart tänka sig ett slag som säger att Louie är den som vinner start-initiativet.

          Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
          Däremot tyckte jag det var ganska tydligt att initiativet går över (från grupp till grupp) så fort någon misslyckas helt. Men det står i någon bisats att det gör det (eller "hade gjort" det) "för att A är i strid redan", så då blir jag osäker på om också denna hypotes är fel?
          Nej, det är helt korrekt.

          Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
          Och varför (när initiativet går över på slutet) är det den av Louie, Marie och Beau som handlade sist, som får handla igen?
          Omvänt är tanken, alltså att den som har fått vänta på att få "äga" initiativet längst som får det. Mestadels för att få lite rullians av initiativet så att det inte pingpongar mellan ett fåtal.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Tycker att det ser intressant ut! Blir dock lite osäker på några saker:
            Varför är det Louies tur?
            Inget egentligen, jag tänker mig att omständigheterna avgör vilken roll som agerar först, men man kan såklart tänka sig ett slag som säger att Louie är den som vinner start-initiativet.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Vad slår man med för tärningar och modifikationer? Hur sannolikt är det att man kommer över 33?
            Man slår grundegenskap (1 till 10) + färdighetsvärde (0 till 10) + 2t10. Just 33 är väldigt mycket skydd, men tanken är lite också att man skall uppmuntras att manöverera, för kommer du runt personen med 33 i skydd så dropar det dramatiskt.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Får man göra flera handlingar om man inte är iakttagen? Är maxgränsen två handlingar? Får man skjuta två gånger om den första är en sneak attack?
            Hur det funkar beskrivs nedan, i korthet så ja, om du nedgör motståndaren (det är hög sannolikhet för det om du planerat ditt anfall väl).

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Behöver man lämna över initiativet?
            Beskrivs nedan.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Vilket är skurkens tredje värde? Vilja, försvar och...? Attack?
            Miss av mig, bra fångat ;) Skall bara vara två. värden.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Maries första slag kräver väl inte 15 för att träffa, utan för att över huvud taget utföra attacken? För att träffa hade det krävts 33(34?)?
            Det hade krävts 33, det är sant, jag funderar på att använda "ge effektiv eld" eller "binda upp" som ord istället för träff, vad tror du om det?

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Hur länge blir B paralyserad? Tills någon rycker upp hen?
            Korrekt.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Kan inte initiativet lämnas över till någon som är i aktiv strid?
            Ja.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Hur avgörs det att Louie blir upptäckt av C?
            Line of sight. Alltså, kan C rimligen se Louie så är Louie upptäckt (givet att Louie:s existens är känd såklart, hade Louie varit gömd bakom dem så hade det nog krävts ett slag eller två för att upptäcka honom).

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Varför fick C reagera på en handling, medan A och B inte fick det? Har det att göra med att deras motståndare lyckades med sin handling, medan rörelsen inte är en handling som kräver ett slag?
            Tanken är att C i det här fallet kunde se Louies manöver, men A och B inte kunde det. Skulle A också kunnat se den så skulle både A och C kunnat reagera (oavsett om en av dessa misslyckades på sitt slag).

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Har man bara 1 träff innan man blir nedgjord? Hur fungerar rustning och olika vapentyper?
            Det är tanken, för att slimma ner saker och ting. Men man kan absolut tänka sig att göra ett skadeslag också om personen har mycket rustning för att se om denne faktiskt blir tillräckligt skadad.

            Skadesystemet funkar som följer:
            Rustningar har skyddsvärde och absorptionsvärde.
            Vapen har i regel en av två sorters skada, penetrativ (skjutvapen) eller kross/hug (närstridsvapen).
            Vid penetrativ skada så har den ett skadevärde och ett penetrations-värde. Är penetrations-värdet över rustningens skydd så gör vapnet full penetrations-skada.
            Vid kross/hug-skada så gör vapnet full skada minus rustningens absorptionsvärde.

            För varje nivå man kommer över slaget mot försvar så lägger man till detta på relevant skada. Exempel: Försvar 10, anfallsslaget får 20. Vapnet man anfaller med gör då sin skada + 10 (20-10).

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Man får alltså behålla initiativet om man nedgör en fiende? Men inte om en fiende blir paralyserad?
            Korrekt. Du anses fortsätta att beskjuta fienden (eller i alla fall hota om detta) för att hålla denna rädd.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Initiativet går över till A oavsett om Marie lyckas med sin handling eller inte? Gäller det alltså bara om man redan var i strid sen tidigare?
            Nej, lyckas Marie med sin handling får hon lämna över initiativet till en kompis.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Kan B fatta mod själv, eller kräver det någon utomstående?
            B kan fatta mod själv.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Kan initiativet bollas fram och tillbaka mellan två i samma "lag" och därigenom hindra andra lagmedlemmar från att agera alls?
            Absolut, men det är ett rätt ineffektivt användande av rollerna.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Finns det någon fördel med att vara i numerärt överläge om initiativet ändå kan bollas runt inom lagen?
            Du får fler möjligheter att reagera. Med det sagt så om en kompetent men numerärt underlägsen motståndare springer cirklar runt dig så kan det vara som så att du bara vekt reagerar igenom en hel strid.

            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            Jag måste erkänna att jag är lite förvirrad, men jag är ändå nyfiken!

            EDIT: Tog för lång tid på mig att skriva, så Sapient hann före med några gemensamma punkter.
            Kul :)

            Kommentera


            • #7
              Nytt försök med förklaring, funkar det här bättre?



              Kort recap av reglerna:
              Vid misslyckade slag går initiativet över till motståndaren man agerat mot (alternativt den motståndare som senast hade initiativet om handlingen inte är riktad mot någon motståndare).

              Vid lyckade slag får rollen som genomfört slaget lämna över initiativet till valfri annan roll. Skulle slaget vara ett anfall som nedgör motståndaren får rollen också ge initiativet till sig själv.

              Om en roll med ett initiativ gör något där en annan roll kan störa den (exempelvis springer över ett fält där en motståndare har möjlighet att anfalla denne) så får denna andra roll reagera (med en reaktion som stör den första rollen, oftast ett anfall) och vid ett lyckat slag så stjäl den andra rollen initiativet. Vid ett misslyckat slag så behåller den första rollen initiativet.

              Vid ett lyckat anfall så kan den som blir anfallen hamna i följande tre tillstånd: Under effektiv eld/uppbunden, nedtryckt och nedgjord. En nedgjord roll är ur striden. En nedtryckt roll kan bara vänta på stället fram tills den själv eller någon annan fått den att repa mod (kräver ett slag). En roll under effektiv eld/uppbunden kan inte manöverera men kan i övrigt agera som vanligt, vill rollen manöverera så krävs det ett slag.

              Här kommer då ett exempel:
              Louie, Marie och Beau är i strid med fyra skurkar, nämligen A, B, C, och D. De kan alla skjuta och slåss i närstrid.

              Det är Louies tur, och han väljer att röra sig från sitt skydd till ett annat skydd, han kan inte ses när han gör det så det lyckas automatiskt, hans tur fortsätter då. Louie skulle kunna förflytta sig igen eller skjuta någon onding men är rätt nöjd på det hela taget och ger initiativ till Marie.

              Marie är lite mer blodtörstig och skjuter på skurk A. Skurk A har två värden, vilja (22) och försvar (33). Marie slår ett anfallsslag och hon får 20. Detta är över svårigheten på 15, men under både A:s vilja och försvar. A är därmed utsatt för effektiv eld och kan inte manöverera, men A kan när denne får initiativ skjuta tillbaka. Marie lyckades med sitt slag men nedgjorde inte A och väljer därför att lämnar över initiativet till Beau.

              Beau får också för sig att skjuta på skurk B. Lite tursamt så lyckas även Beau's slag och den här gången kommer värdet över skurk B's vilja men under dennes försvar, vilket gör att denne är nedtryckt och får därav varken röra sig eller skjuta innan någon (inklusive B själv) fått B att fatta mod och kommer hålla huvudet nere. Hurra. Beau, precis som Marie, lyckades med sitt slag men nedgjorde inte motståndaren och väljer därför att lämna över initiativet till Louie.

              Louie bestämmer sig för att röra sig igen, men den här gången så kan han ses av skurk C. Denna reagerar och skjuter. C träffar men är tråkigt nog under både vilja och försvar, så Louie är i strid och initiativet går över till skurkarna för att C reagerade och lyckades med sitt slag. C lämnar över till D. Hade C misslyckats så hade turen återvänt till Louie, Marie och Beau.

              Skurk D bestämmer sig för att helt öppet skrikandes försöka anfalla Marie i närstrid och väljer därför att springa mot henne. Marie reagerar och hon både träffar och hennes slag är över D:s försvar. D är nu skadad och i praktiken ur strid och Marie får därför agera igen. Hon väljer att göra just detta och skjuter på sin nemesis A igen, men missar. Initiativet går över till A.

              A kan nu agera som den vill och försöker få B att fatta mod och inte vara så räddhågsen. Detta är ett slag, vilket A misslyckas med, och initiativet går över till Louie, Marie och Beau igen (i det här fallet den som inte agerat på längst tid, vilket är Beau). Hade slaget lyckats så hade B ansetts vara utsatt för effektiv eld/uppbunden (inte kunnat röra sig men skjuta) och skurkarna hade haft kvar initiativet.



              Nytt försök med förklaring, funkar det här bättre?

              Kommentera

              Arbetar …
              X