Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Kutulu] Att nerfa superkraften Pengar

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Snow, Igår, 19.37
19 responses
169 visningar
1 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Reddokk Fheg, 22 March 2017, 19.23
6 responses
210 visningar
1 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Zadrith, 24 March 2017, 11.32
16 responses
298 visningar
0 gillar
Zadrith
av Zadrith
 
Skapad av krank, 20 March 2017, 22.33
38 responses
917 visningar
7 gillar
krank
av krank
 
Skapad av ragngand, 12 March 2017, 17.22
1 response
50 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Max Raven, Igår, 02.17
21 responses
393 visningar
1 gillar
Max Raven  
Skapad av Kaigon, 17 December 2015, 11.49
77 responses
4.981 visningar
12 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av Max Raven, 01 January 2017, 05.57
25 responses
524 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir
 
Skapad av Henke, 11 February 2017, 20.47
23 responses
475 visningar
1 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av wilper, 16 March 2017, 11.02
8 responses
178 visningar
3 gillar
kloptok
av kloptok
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
    Man skulle kunna göra det till en abstrakt begränsad resurs. Man har gott om pengar, men mängden likvida medel gör dem komplicerade att använda. Små mutor till dörrvakter går troligen att ordna utan större problem rent finansiellt (men vakten kommer att reagera enligt tabell 16A modifierat med mängden flis och fv i muta eller så), men större saker som att hyra in en mindre armé, ett stort fartyg eller en schyst professor kostar såpass mycket att man bara kan göra det någon gång per lämplig tidsenhet även om man är rejält rik.
    Det finns ju andra spel som, om jag förstått det rätt, fungerar så att du typ slår mot din kreditfärdighet, och vid en total framgång får man det man ville, med vid en begränsad framgång får man välja; antingen misslyckas man eller så får man det man ville ha i utbyte mot att ens kreditvärde sänks.

    Kommentera


    • #17
      Pengar löser onekligen många problem men långt ifrån alla, och även om personer är rejält rika så lär de ju inte ha helt obegränsat med pengar. Och även om de köper sig förbi problem, så kan det ju vara intressant hur de gör det - det gäller att komma på rätt sak att spendera pengarna på.

      Ett perfekt exempel är den klassiska boken "Jorden runt på 80 dagar" av Jules Verne. Huvudpersonen där har gott om pengar och många problem i boken löses helt enkelt med att spendera pengar - men ändå så blev det en rätt spännande äventyrsberättelse av det hela.



      Kommentera


      • #18
        Alltså, har ni jobbat i en organisation där pengar till konsulter inte är något större problem? Varför väljer vi då genomgående att göra så mycket som möjligt själva?

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
          Alltså, har ni jobbat i en organisation där pengar till konsulter inte är något större problem? Varför väljer vi då genomgående att göra så mycket som möjligt själva?
          För att om det ska göras rätt får man göra det själv...? ;)

          Kommentera


          • #20
            Om man ser till det Lovecraft skrev så handlar det nästan oavkortat om rättså kufiga karaktärer som undersöker ännu kufigare mysterier, och inte sällan med omvärldens direkta eller indirekta förakt. Tvivlar på att det första Delapore tänkte på när han ville undersöka Exham Priory var "shit! jag måste hyra in någon och betala massor av pengar för undersöka det". Snarare undrade han vart alla råttor kom från.

            De som har stark kreditvärdighet har sällan kapital i pengar, heller. Det kan röra sig om gods, konst, delägande i framgångsrika (eller mindre framgångsrika) bolag, etc. Experter är inte alltid jätteintresserade av att få betalt i aktier eller guldklockor, trots allt.

            Så på sätt och vis låter det lite naivt att se pengar som en "superkraft", tycker jag. Som någon var inne på - det är inte mer superkraft än någon annan färdighet.

            Kommentera


            • #21
              Ett alternativ är att antalet dots man har i Övertala, Börd, Kredit och Anseende är antalet ggr spelaren kan aktivera förmågan under ett äventyr, och kanske lägga in en "återställ en använd dot per spelsession". Då skulle användningen kunna ge ett direkt garanterat resultat som är fördelaktigt i fiktionen, om det inte bedöms vara helt orimligt.

              En annan, mer spelig variant, är att man "offrar dots" för att få slå tärning för att se om man lyckas (då med en liknande återhämtningsmekanism som ovan). Om regenerering av dots är långsam kommer du även få ett system som bryter ned RPna, då förbrukningen av dots lär gå fortare än återhämtningen.

              detta ger också lite mer av spotlight moments, när en RP får möjlighet att glänsa lite. Och jag tycker inte att det bryter speciellt mot hur Kutulu i övrigt funkar.

              Kommentera


              • #22
                Först och främst - tack för alla bra svar! Den här tråden har varit superintressant att följa, även om jag blev lite upptagen ett tag och inte riktigt kunde svara på den.

                Vad gäller "minions": Jag tänkte inte i första hand på sådana som rollpersonerna skaffar under spel. I min nuvarande kampanj har en av rollpersonerna hög Kredit, vilket relaterat till att han har en hyfsat skum importfirma. Eftersom importfirman är skum kan det antas att den har en och annan råbuse eller åtminstone kompetent vakt/livvakt på plats. Det här har inte blivit ett problem kring spelbordet; faktum är att det var spelaren ifråga (hej Marco) som lyfte frågan, vilket i sin tur ledde till att jag startade den här tråden för att få lite input. Jag upplever att det rent praktiskt fungerat rätt bra; det har varit ett par extra händer och ögon, men egentligen inte jättemycket mer än så. Det vill säga, lösningen "det blir tråkigt att låta minions göra allt, så vi kör inte så" har fungerat utmärkt i praktiken.

                Jag tycker att det kommit flera bra andra lösningar i tråden, och överväger att försöka sammanfatta några av dem i någon form av framtida "frivilliga regler / spelledarbok"-grej.

                Jag upplever att åtminstone ett par av er köpte min tanke, att minions visserligen köper gruppen lite versatilitet i det korta perspektivet men att det på sikt öppnar upp för svårigheter - minions kan dels prata bredvid mun, dels tröttna på att bli ivägsläpade på märkligheter eller sätta sig på tvären när det blir för konstigt (eller bara springa skrikande, om man köper tanken på rollpersonerna som särskillt motståndskraftiga). Dessutom kan de såklart bli kidnappade eller ihjälslagna av vad det nu är man möter, och då har vi ännu ett "oförklarat" mord att behöva hantera - och som polisen eventuellt kan knyta till rollpersonerna. Gott om möjligheter att få sänkta värden i de passiva egenskaperna med andra ord.

                Så det är en lösning: De passiva egenskaperna används i sig mestadels för att få tillgång till områden och sammanhang som annars varit stängda, vill man ha en kompis eller en tjänare eller en livvakt så får man det, men det finns konsekvenser.


                Någon ställde frågan om varför jag ens har värde för Kredit: Enkelt uttryckt är svaret "rollpersonsdifferentiering" och "anknytning till zeitgeist". Med de passiva egenskaperna följer att rollpersonerna kan ha status och möjlighet att skaffa tillgång till saker, information och personer på olika sätt. De kan så att säga tillföra gruppen access till olika typer av information. Dessutom får man värden för saker som faktiskt värderades i england under den här tiden, även om de sociala strukturerna börjat luckras upp: old money vs new money, välkända familjenamn, klass, och så vidare. Att kunna vara adlig men fattig, rik men inte speciellt väl ansedd. Och att detta reflekteras i systemet och i hur man mottas av olika SLP:er (man slår ju aldrig mot de här egenskaperna i grundutförandet).


                Ett par av er har föreslagit mekaniska lösningar av typen "spendera dots" eller att slå mot de passiva egenskaperna. Jag håller med om att det är en möjlig lösning som nog skulle fungera bra i många grupper. Personligen har jag lite svårt för slag i social mekanik, lite på samma sätt som jag har svårt för slag när det gäller att leta ledtrådar. Jag är också rent subjektivt oförtjust i poängmekaniker av det slaget, framför allt när det blir en rent dramaturgisk spotlight-grej. Det finns en poäng i sådana mekaniker, och det är också det som Gumshoe ju bygger lite på. Samtidigt är just det här med att spendera metapoäng en av de saker som gjorde att jag inte ville köra ToC utan byggde Kutulu istället.

                Min vanliga invändning brukar vara att poängspenderandet är ett beslut spelaren tar, men inte rollpersonen. Det går dock att motivera i någon mån i spel; ju bättre Kreditvärdighet du har, desto mer kan du behandla dina tjänare illa innan de flyr, så att säga. Tål att tänkas på, och det är inte osannolikt att någon variant av detta letar sig in i tidigare nämnda bok/guide/grej.

                Kommentera

                Arbetar …
                X