Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Initiativsystem

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
4 responses
90 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av DrDryg, 19 November 2017, 11.08
7 responses
209 visningar
1 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
36 responses
847 visningar
0 gillar
kaptendral  
Skapad av Khan, Igår, 11.42
10 responses
144 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
235 responses
8.910 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
89 responses
2.279 visningar
11 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
75 responses
1.839 visningar
1 gillar
McKatla
av McKatla
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
92 responses
3.845 visningar
10 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av en_müller, 17 November 2017, 21.54
8 responses
239 visningar
2 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
50 responses
1.521 visningar
1 gillar
Scitalis  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Initiativsystem

    Jag blev inspirerad av tråden om Initiativsystem och började fila på ett, vad tror ni om detta kan det vara nåt? Det är väldigt lösa tankar än men tänker det kan vara lite taktiskt och rätt smidigt.

    Folk agerar när de vill (dock endast en gång sen får nån annan agera). Om nån vill hinna före en annan, exempelvis med att slå nån, så får den första personen välja om hen vill byta handling, exempelvis försvara sig istället. Om båda ändå vill försöka slå varandra så slår man för attack som vanligt och om båda lyckas så kommer också båda träffas (Det är ett 1T20, högt under FV system). Men den som slår högst under sin Smidighet hinner först.

    Exempel: Runtrollet slår Sven med sin gigantiska benklubba. Sven vill försöka hinna först med att hugga trollet med sin skogshuggaryxa. Båda slår 14 på sitt slag och båda lyckas (Sven har 16 och trollet har 14 i respektive kampkonst). Sven har dock 16 i smidighet medans trollet bara har 10. Det betyder att Sven lyckas medans trollet misslyckas med sitt smidighetslag och Sven hinner hugga trollet först. Nu är det bara hoppas att Sven högg armen av trollet eller dödade det så att han slipper bli träffad av klubban.

  • #2
    Svårt att säga mycket om det – det blir så väldigt beroende på vilket system som det tillämpas i. Har man mer än 1 handling per spelrunda, kan man parera/undvika attacker och gör man i så fall det istället för att attackera, etc?

    Men spontant kan det bli intressant med möjligheten att välja när man vill agera. Frågan blir dock vad man får för fördel av att inte vara först, varför vill man vänta och riskera att dö av motståndarens hugg?

    Sedan bör det väl även rimligtvis tillkomma någon form av smidighetsmodifikation beroende på vapen och rustning, eller så? En rustad kämpe med tvåhandsklubba borde ju rimligtvis agera långsammare än en lättklädd missdådare med en dolk. Å andra sidan kan man argumentera för att det krävs mer smidighet att ta sig in i attackposition med en dolk, så eventuellt vore det en överflödig regel, beroende på det kringliggande systemet.

    Kommentera


    • #3
      Man kommer ha en offensiv handling och hur många försvarshandlingar som helst. Vissa lyckade försvarshandlingar innebär dock att man får göra en offensiv handling.

      Nackdelen med att attackera först är att man chansar mer. Ångrar man sig så är man inte lika duktig på försvara sig. Sen kan ju vissa lyckade försvar leda till extra möjligheter att gå till attack. Vissa vildsinta varelser och tex bärsärkar kommer då förhoppningsvis upplevas farliga eftersom de aldrig ångrar sig. Det blir också möjligt att använda anfall som försvar, man kan ju anfalla först och hoppas att det leder till att den andre bara försvarar sig.

      Ang smidighetsmod för vapen så tänkte jag skippa det. Systemet bygger på att folk kommer behöva göra annat (sparkas, brottas, fulknepas etc) än använda vapen i strid, och då blir det jobbigt med olika mod för olika vapen. Är man överbelastad (typ tung rustning etc) så gör det dock att man lättare drabbas av Jävulskap. Men det gäller även utanför strid. Överlag är målet att ha extremt lite modifikationer, hellre då att saker blir farligt eller omöjligt.
      Last edited by Tovur; 02 March 2017, 06.26.

      Kommentera

      Arbetar …
      X