Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bra system för bärförmåga?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Dante, 12 March 2017, 21.18
11 responses
354 visningar
2 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Rymdhamster, 22 March 2017, 17.40
23 responses
342 visningar
0 gillar
Reddokk Fheg  
Skapad av Vimes, Igår, 20.44
15 responses
243 visningar
4 gillar
Unfair
av Unfair
 
Skapad av clarence redd, Igår, 13.09
3 responses
61 visningar
1 gillar
clarence redd  
Skapad av wilper, 06 November 2016, 16.28
21 responses
599 visningar
13 gillar
clarence redd  
Skapad av krank, 20 March 2017, 22.33
17 responses
452 visningar
7 gillar
PowerNap  
Skapad av Platon, Igår, 21.34
0 responses
32 visningar
0 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 12.24
13 responses
151 visningar
4 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av ceruleanfive, 22 March 2017, 22.44
6 responses
136 visningar
1 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Ape of Wrath, Igår, 19.11
3 responses
77 visningar
1 gillar
Skarpskytten  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Bra system för bärförmåga?

    Känner du till något rollspel som har ett bra system för bärförmåga? I så fall, varför är det bra? Och hur fungerar det?

  • #2
    Jag ramlar alltid tillbaka på "om du bedömer att rollpersonen är överlastad så blir saker svårare; om rollpersonen bedöms som mycket överlastad så blir saker mycket svårare. Här är en klase exempel på överlastade och mycket överlastade rollpersoner".

    Ett spel hade ett system som sa "du kan bära allt som du kan skriva i den här rutan"; det funkade skitbra tills en kinesisk gäststudent kunde bära mycket mer än vi andra.

    En variant av det hade ett rutnät på 5x5 rutor och brickor med prylar som täckte 1, 2, 4, 6, 8 eller 10 rutor. Det funkade sådär – brickorna försvann hela tiden. Men det var i alla fall enkelt.

    Kommentera


    • #3
      Just nu gillar jag systemet i Ensamma Vargen-böckerna. Du har X platser i din ryggsäck. Om du har X+1 föremål så får du kasta bort ett innan du kan fortsätta.

      Bärförmåga och föremålshantering är ungefär lika roligt som att deklarera. Därför blir det bättre ju enklare man gör det. Att sitta och addera vikter, eller abstrakta värden som ska symbolisera otymplighet blir bara jobbigt, och dessutom inte realistiskt. Det är till exempel lättare att bära en hjälm på huvudet och ett par stövlar på fötterna än att ha dem i ryggsäcken. Då föredrar jag ett system som är så enkelt som möjligt, utan att ignorera problemet helt.

      Kommentera


      • #4
        Jag gillar Svavelvinters system, för det är enkelt. Ingen addition, och inga skalor. Det sista kan så klart vara en nackdel, om man av någon anledning vill ha ett system med flera nivåer.

        Så här.
        Det finns tio rader på karaktärsbladet för utrustning. En gubbe kan bära fem ting obehindrat. En gubbe kan bära sex till tio ting, men då får hen 1 poäng Utmattning per scen. Vissa ting tar upp mer en rad. Saker som är små nog för att kunna gömmas i handen ger inte belastning och tar inte upp en rad.

        Och det var mycket som jag inte fick att fungera när jag körde Svavelvinter, men det här lilla undersystemet fungerade utmärkt.

        Kommentera


        • #5
          Lamentations of the flame princess som funkar ungefär som det skarpskytten berättar om.

          Kommentera


          • #6
            Bra rollspel hade: "Det du kan skriva i den här rutan kan du bära."

            Kommentera


            • #7
              En tanke på enkel regel (inte helt seriöst).
              "Om du inte enkelt och naturligt kan beskriva vart du bär ett föremål så är du överbelastad."

              t.ex:
              SL: Vart bär du din de där extra två svärden du plockade upp?
              X: På ryggen!
              SL: Där du har väskan med alla andra små saker som du säger ha på ryggen?
              X: Ja.. de hänger bredvid, i ett extra skräp.
              SL: Du är överbelastad.
              X: Doh!

              Kommentera


              • #8
                Det korta svaret är: det finns inget! Inget jag sett i alla fall.

                I brist på bättre är de enkla varianterna a la Ensamma Vargen helt ok, bristen på realism vägs upp av stor spelbarhet. Annars tycker jag systemet i Warhammer 2 är hyfsat (men inte perfekt) men det kräver digital hantering i tabellform för att bli smidigt (vilket i sig oftast inte är smidigt...). Den typen av system kan ha sitt berättigande i lågteknologiska vildmarksmiljöer där varje pinal är viktig och all utrustning behöver övervägas noggrant, gärna i ett scenario där utrustningens fördelar måste vägas mot hur fort gruppen behöver röra sig. Men i de flesta andra fall överväger inte nyttan besväret det tar att hålla rätt på dem.

                Kommentera


                • #9
                  Ensamma Vargen och Lamentations of the Flame Princess här nästan samma system.

                  Ens utrustrningslista har ett antal rader.
                  När det står saker på alla raderna är man fullastad.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                    Bärförmåga och föremålshantering är ungefär lika roligt som att deklarera.
                    Som f.d. auktoriserad redovisningskonsult och numera skattehandläggare är jag helt oförstående till detta.

                    Ni som kommenterat ovan är för övrigt förvånansvärt eniga. Alla vill ha ett enkelt system. Ingen vill räkna BEP med decimaler.

                    Kommentera


                    • #11
                      De system som har regler som kan du skriva det i rutan så kan du bära det har en brist. Det funkar inte, det krävs att man också bedömer rimligheten så att ingen skriver "slott". Och då kan man hellre ha det som enda regeln. (Kan du rimligen bära den så kan du bära den.) Det är nog också den som vi oftast har använt.



                      Men jag gillar också system som räknar vikt i kilo. Blir den framräknade bärförmågan orimlig så är det lätt att modda, och det är lätt och begripligt att uppskatta kilovikten på föremål.

                      Volym behöver man oftast inte ta hänsyn till, och i de få fall man behöver göra det är det ofta enkelt att göra en uppskattning.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                        Ni som kommenterat ovan är för övrigt förvånansvärt eniga. Alla vill ha ett enkelt system. Ingen vill räkna BEP med decimaler.
                        System som försöker slå ihop alla aspekter av att bära ett föremål till ett värde (BEP) tycker jag allt för ofta leder till konstigheter eftersom jag tycker att det ofta uppstår situationer där reglerna säger en sak men all logik säger något annat exempelvis som att en madrass borde vara rätt otymplig att bära i händerna, men knappt borde ta upp några BEP alls om man lägger den på en vagn (det händer för ofta för att jag ska tycka att "höfta det" är en praktisk lösning).

                        Då tar jag hellre ett väldigt simpelt system, för även om det också ofta leder till kosntigheter så har man i så fall i alla fall inte slösat tid och bokutrymme på något meckigt system =)

                        Kommentera


                        • #13
                          Ja, lyssna på ovanstående talare: i praktiken är det ett enkelt slot-system som funkar bäst. Annars blir det räkning och helvete.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ni fortsätter att bekräfta vad jag grubblat på ett tag: Mitt spel behöver ett enklare system för hur mycket prylar man kan bära. Det är särskilt rimligt med tanke på att det inte är ett spel där man behöver ha exakt koll på hur mycket mat man har med sig eller hur länge till facklorna räcker. Så, till ritbordet!

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag kör med en rimlighetsbedömning. Det är det enda "system" jag orkar med. Är spelare och SL oeniga, bestämmer SL, som vanligt :)

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X