Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att slumpa tal med sexsidiga tärningar.

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Att slumpa tal med sexsidiga tärningar.

    Säg att vi för diskussionens skull har åtta olika saker som ska gå att slumpa mellan, och bara har sexsidiga tärningar att tillgå, hur skulle ni bygga en sådan mekanik?

    Skulle ni till exempel köra 2t6, addera resultatet, och använda extraresultat för att väga upp ändarna på kurvan? Exempel:

    2-3: A
    4: B
    5: C
    6: D
    7: E
    8: F
    9: G
    10-12: H

    Eller skulle ni ha något system där man istället utnyttjade kombinationer? Exempel:

    1-3 1: A
    1-3 2: B
    1-3 3-4: C
    1-3 5-6: D
    4-6 1-2: E
    4-6 3-4: F
    4-6 5: G
    4-6 6: H

    Eller något helt annat? Finns det någon snillrik lösning därute? Jag KAN tänka mig att försöka gradera saker från mest till minst sannolikt, men idealet är något som kombinerar enkelt och intuitivt med hyfsat rak sannolikhet...

    #2
    Tabeller och matriser är jobbiga att komma ihåg. Jag hade ändrat grundpremissen så att antalet utfall stämmer överens med antalet resultat.

    Exempelvis utökat A-H med I, J, och K och sedan placerat ut dem på resultaten på 2T6 och dragit nytta av att 2 och 12 inträffar mer sällan än 7.

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
      Tabeller och matriser är jobbiga att komma ihåg. Jag hade ändrat grundpremissen så att antalet utfall stämmer överens med antalet resultat.
      Så du tvingar dig att hitta på fler resultat samt att rangordna dem?

      Om det inte går att enkelt lägga till fler resultat, hur gör du då? "Slå två gånger"? "Slå om"?

      Hur gör det med uppsättningar där det inte finns någon naturlig rangordning?

      Kommentera


        #4
        Två tärningar med olika färg används. Den ena avgör om man få en av de fyra udda, eller en av de fyra jämna resultaten. Den andra tärningen bestämmer vilket resultat det blir och slås om vid fem eller sex.
        Lätt att förstå, lätt att läsa av resultatet. Tråkigt att det blir omslag på vart tredje slag.

        Kommentera


          #5
          Jag tänkte ungefär som Jocke. 2 slag.

          Första anger
          1 = 1 eller 2
          2 = 3 eller 4
          3 = 5 eller 6
          4 = 7 eller 8
          5,6 slå om

          Andra tärningen slås som en 1T2 och bestämmer jämnt eller udda värde av ovan tabell.

          Kommentera


            #6
            Spontant: Slå en blå och en röd T6. Resultatet på den blå tärningen gäller (1 = A, 2 = B o.s.v.) så länge inte blå och röd visar lika många prickar. Om både blå och röd visar 1, 2 eller 3 prickar infaller istället G. Om både blå och röd visar 4, 5 eller 6 prickar infaller istället H. Det blir dock inte en rak sannolikhet. Om jag tänkt rätt blir det ca 5 % mindre chans att få G och H.

            Kommentera


              #7
              Antingen den ovan föreslagna lösningen med omslag, eller så får man slå 3t6, då (6*6*6)/8 är ett heltal, för att slippa omslag.
              Eftersom 0-7 kan skrivas binärt som 000-111 föreslår jag att varje tärning är en binär siffra: jämnt = 0, udda = 1.

              Kommentera


                #8
                Slå en d3 och en d6, lägg ihop svaren. Det blir en liten kurva däremot. Svaren blir enligt tabell nedan.

                1-2 =1 2,3,4,5,6,7
                3-4 =2 3,4,5,6,7,8
                5-6 =3 4,5,6,7,8,9

                Alltså, en chans på 2 och 9, 2 chanser på 3 och 8, 3 chanser på 4,5,6,7.

                Riktiga sannolikheten blir istället

                1: 2,3,4,5,6,7
                2: 2,3,4,5,6,7
                3: 3,4,5,6,7,8
                4: 3,4,5,6,7,8
                5: 4,5,6,7,8,9
                6: 4,5,6,7,8,9

                2 eller 9 = 2/36 = 1/18
                3 eller 8 = 4/36 = 1/9
                4 till 7 = 6/36 = 1/6

                För varje siffra alltså. Så på 1d8 är ju allt 1/8, vilket innebär att 2 eller 9 blir ungefär häften så ofta som på en d8, 3 och 8 däremot blir ungefär samma, medan 4-7 blir marginelt oftare.

                Tyckte man det blev jobbigt tänka 2-9 så kan man ju säga att det är 1d3 + 1d6 -1, utfallet blir samma. (fast 1-8)

                Kommentera


                  #9
                  Om jag hade stått med det hade jag minskat antalet resultat till 6, men om det var nödvändigt delat upp de två första resultaten i 2, så man vid 1-2 får slå ytterligare 1T2 för att differentiera. Eller bara det första resultatet i 3

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                    Spontant: Slå en blå och en röd T6. Resultatet på den blå tärningen gäller (1 = A, 2 = B o.s.v.) så länge inte blå och röd visar lika många prickar. Om både blå och röd visar 1, 2 eller 3 prickar infaller istället G. Om både blå och röd visar 4, 5 eller 6 prickar infaller istället H. Det blir dock inte en rak sannolikhet. Om jag tänkt rätt blir det ca 5 % mindre chans att få G och H.
                    Min spontana tanke var väldigt nära den här, kanske är det fusk att använda olikfärgade tärningar men då jag hatar att göra matematik vid spelbordet (men älskar matematik utanför spelbordet :) ) så hade min lösning varit så här:

                    Slå 3! olikfärgade tärningar säg en vit som är huvudtärningen, en röd och en blå.

                    A-F mappar då mot 1-6 på den vita tärningen
                    G inträffar om den röda tärningen visar samma som den vita
                    H inträffar om den blå tärningen visar samma som den vita
                    Om alla tre tärningarna visar samma så gäller den vita tärningen.

                    Då kommer A-F ha en sannolikhet på ca 12% och G och H en sannolikhet på knappt 14%, i praktiken så liten skillnad att det kommer uppfattas som en rak fördelning och du behöver inte göra några beräkningar vid bordet bara jämförelser. Om en dessutom kallar resultaten 1-6, Röd, Blå så blir det väldigt intuitivt att komma ihåg hur det fungerar.
                    Last edited by Björn den gode; 05 December 2015, 10.15. Anledning: typo

                    Kommentera


                      #11
                      Första T6 (1-3) -> Avläs den andra T6:an på tabell 1 som innehåller alternativen A-D. Slå om den andra T6:an på 5-6.
                      Första T6 (4-6) -> Avläs den andra T6:an på tabell 2 som innehåller alternativen E-H. Slå om den andra T6:an på 5-6.

                      Eller gör som Mutant År 0:

                      11-13: A
                      14-16: B
                      21-23: C
                      24-26: D
                      31-33: E
                      34-36: F
                      41-43: G
                      44-46: H
                      5X-6X: Slå om (eller räkna den andra T6:an dubbelt exv 64 -> 44 om du är slö).

                      En tredje metod är att multiplicera den första tärningen med den andra och sedan läsa av resultatet i en tabell där du har delat in produkterna i 8 intervall.
                      Du måste parera för att 1, 9, 16, 25 och 36 bara förekommer en gång medan 2, 3, 5, 6, 8, 10, 15, 18, 20, 24 och 30 förekommer två gånger. Resultatet 4 förekommer tre gånger. Resultatet 12 förekommer fyra gånger. Det här är nog någorlunda rätt (men det är inte rak sannolikhet):

                      1, 2, 3: A
                      4: B
                      5, 6: C
                      8, 9, 10: D
                      12: E
                      15, 16, 18: F
                      20, 24: G
                      25, 30, 36: H

                      Harry S inser när han försöker få ihop det hur bra T100 är i sådana här lägen typ:

                      01-12: A
                      13-24: B
                      25-37: C
                      38-50: D
                      51-63: E
                      64-76: F
                      77-89: G
                      90-100: H

                      Upp till 100 alternativ är en barnlek med T100:an.
                      Last edited by Harry S; 05 December 2015, 14.07.

                      Kommentera


                        #12
                        Forma en cirkel och dela upp i åtta olika tårtbitar, med hjälp av massor av olika tärningar. Släpp en tärning i mitten och se i vilken tårtbit den stannar.

                        Använd åtta olikfärgade tärningar och dra en slumpmässigt.

                        Det vore ännu enklare om du hade papper och inte bara tärningar …

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                          Slå 3! olikfärgade tärningar säg en vit som är huvudtärningen, en röd och en blå.
                          <matteskämt>Vad gör man med de resterande tre tärningarna? </matteskämt>

                          Kommentera


                            #14
                            Om man vill ha en "platt" sannolikhetsfördelning så kan man inte lägga ihop tärningar (det blir den klassiska klockformade gausskurvan).

                            För åtta möjliga resultat med samma sannolikhet (och en mekanik utan omslag) så kan du använda tre stycken "hög/låg" slag. Dvs 1-3 är hög, 4-6 är låg. Tärningarna bör ha olika färger så man vet vilken som är vilken.

                            Den första tärningen avgör hög/låg på största nivån: 8. Dvs låg är 1-4 och hög är 5-8. Jag skriver låg/hög som 1-4/5-8.

                            Den andra tärningen delar intervallet igen, så 1-2/3-4 eller 5-6/7-8 beroende på första tärningens resultat.

                            Den sista tärningen delar en sista gång, dvs 1/2, 3/4, 5/6 eller 7/8 beroende på de första två tärningarna.

                            Så ett slag på 3,5,1 skulle bli låg, hög, låg; vilket blir 3.

                            Är man OK men att slå om tärningar, så skulle jag dra ner det till en hög/låg tärning och en tärning där man slår om 5 och 6. Det tillåter dessutom att man har andra tabeller med upp till 12 resultat med samma sannolikheter.

                            Kommentera


                              #15
                              Anths binära tolkning var ju klart coolast. Hm, ett system som bygger på t2, t4, t8, t16 osv....
                              Nu är det ju kanske inte för alla helt intuitivt med binära tal förvisso... men i något cyperpunktigt spel skulle det kanske kunna passa.
                              Tänker mig att man kan rulla även tre likfärgade tärningar, men läsa av den från vänster till höger som de faller. Kanske slå dem på ett linjerat papper (alltså, som stöd för att se vilken tärning som ligger längst högerut)?
                              Last edited by hakanlo; 05 December 2015, 14.01.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Bifur, 27 May 2020, 16.49
                              23 responses
                              935 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Rymdhamster  
                              Started by krank, Igår, 17.08
                              4 responses
                              101 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by God45, 30 September 2019, 19.49
                              236 responses
                              10.224 visningar
                              8 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by Boldtaar, 21 April 2020, 01.34
                              1 response
                              66 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Draun
                              av Draun
                               
                              Started by Mekanurg, 16 May 2020, 20.22
                              5 responses
                              373 visningar
                              25 gillar
                              Senaste inlägg Marrik den allvetande  
                              Started by Aesmondih, 14 May 2020, 12.30
                              1 response
                              147 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Aesmondih  
                              Started by Dr_Dängrot, 27 May 2020, 17.48
                              28 responses
                              690 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Dr_Dängrot  
                              Started by bortom12e, 15 May 2020, 09.49
                              13 responses
                              450 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg TomasFriaLigan  
                              Started by Mr&MrsTrolls, 28 May 2020, 16.40
                              3 responses
                              114 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by afUttermark, 24 May 2020, 18.04
                              29 responses
                              1.065 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Ulfgeir
                              av Ulfgeir
                               
                              Arbetar …
                              X