Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att skräddarsy sitt skepp

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Stövelkatten, Idag, 00.12
0 responses
21 visningar
4 gillar
Stövelkatten  
Skapad av Måns, 11 April 2017, 13.29
59 responses
1.063 visningar
8 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Dr_Dängrot, Igår, 21.27
4 responses
156 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Krille, Igår, 20.42
2 responses
87 visningar
4 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Rymdhamster, 26 April 2017, 16.24
17 responses
259 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av ceruleanfive, Igår, 20.34
1 response
59 visningar
1 gillar
soda
av soda
 
Skapad av Nässe, 16 November 2016, 20.58
16 responses
598 visningar
2 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Dr_Dängrot, 26 April 2017, 12.40
20 responses
235 visningar
0 gillar
Dr_Dängrot  
Skapad av Guran89, 26 April 2017, 10.47
46 responses
729 visningar
2 gillar
Fjodor Pollett  
Skapad av anth, Igår, 17.41
5 responses
53 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Att skräddarsy sitt skepp

    Jag har börjat att skriva på Svart svan, vilket är nästa bok till SF-rollspelet Leviathan, och söker nu lite inspiration. I Svart svan kommer jag att gå in på hur man skräddarsyr sina egna skepp och gör tillval av skeppskomponenter. Målet är att varje spelgrupp ska kunna ta en skeppsmodell och göra dem till sin egen. Kanske även sätta prägel på skeppet med hjälp av de olika tillvalen som görs.

    Jag tänkte ha samma approach som i Leviathans grundregler: karaktärerna får ett visst antal poäng att köpa olika tillval med (så ingenting ovanligt där). Några exempel på tillval är: Olika sorters beväpning, skrov (pansar), utrymmen ombord skeppet och sonar. Jag sitter och funderar på vad för mer saker som skulle kunna vara intressant att ta mer. Olika typer av motorer är en sak som jag funderar på (t.ex. en äldre motor är kanske inte håller lika länge som en ny, men kan modifieras mer). En annan sak som kan vara relevant är olika typer av dockanordningar (är den avsedd för stora laster och tar tid, eller korta, snabba bordning av fartyg).

    Har ni fler idéer på vad som kan vara roligt att inkludera då spelarna skapar sina skepp? Just Leviathan utspelar sig nere i havet, men det går säkert att applicera tankar från rymdskepp om det blir lättare att föreställa sig.

  • #2
    Efter att ha sett Fury Road nyligen: dubbla motorer. Mer kraft om man kör båda, och om en går sönder kan man köra vidare på den andra medan man lagar den första.

    Kommentera


    • #3
      Nyare motorer är bränslesnålare samt mer effekt per vikt på motorn.

      "Värmeväxlare" för att utvinna energi från vattnet http://sciencelearn.org.nz/News-Even...r-from-the-sea.

      Möjlighet att docka under vattnet.

      "Hangar" för miniubåtar.

      Kommentera


      • #4
        Jag vill mer ha skit som dimensionella luckor vid motorn som leder till ingen vet var och där kastar man sina sopor, ett röststyrt datorsystem som bara fungerar på ett utdött språk talat av ödlemän som aldrig lämnade sin planet och ett skepp vars besättning är själarna från de skrikande döda fasthållna i ett fluxfält.

        Kommentera


        • #5
          Vattentäta dörrar mellan olika delar av skeppet som stängs automatiskt vid läckage. Tar plats men är ovärderliga när de väl behövs.

          Någon slags utrustning som lockar till sig någon form av större havsdjur, läs valar, så att man kan gömma sig bland dem för andra skepp.

          luftsluss för att skicka ut dykare (och avrätta fångar)

          Kommentera


          • #6
            Jag skulle vilja ha regler för att ha ett SKITSTORT skepp. Typ, skepp som är så stort att det kan agera som bas. Se Leviathan skeppet, tex.
            I övrigt vore det najs med möjlighet att återhämta utmattning/skador och sådant med en medical bay och andra saker, om skeppen är tillräckligt stora dvs.

            Kommentera


            • #7
              Rec room
              Nödkapsel
              Lab
              AI
              Cloaking device
              Träningsrum

              Kommentera


              • #8
                Får tacka för så många tips. Intressanta idéer från er alla! <3

                Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                Efter att ha sett Fury Road nyligen: dubbla motorer. Mer kraft om man kör båda, och om en går sönder kan man köra vidare på den andra medan man lagar den första.
                Intressant idé. Dubbelmotor skulle även kunna öka risken att något går fel om man vill få in lite risk-reward tänk på det hela. Får fundera på det (och ta mig i kragen och se Fury Road).

                Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
                Nyare motorer är bränslesnålare samt mer effekt per vikt på motorn.
                "Värmeväxlare" för att utvinna energi från vattnet http://sciencelearn.org.nz/News-Even...r-from-the-sea.
                Möjlighet att docka under vattnet.
                "Hangar" för miniubåtar.
                Du är den andra som påpekar motorn, så det verkar helt klart som en relevant del att tänka på där. Dockningsmöjligheter är en bra grej som ska in - och värmeväxlare hade jag inte ens hört talas om. Tack för länken. Ska läsa på där. :)

                Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                Jag vill mer ha skit som dimensionella luckor vid motorn som leder till ingen vet var och där kastar man sina sopor, ett röststyrt datorsystem som bara fungerar på ett utdött språk talat av ödlemän som aldrig lämnade sin planet och ett skepp vars besättning är själarna från de skrikande döda fasthållna i ett fluxfält.
                Sånt gillar jag också helt klart. Inte riktigt den typ som hjälper mig just nu, men definitivt ett skepp jag skulle vilja besöka. Fast du har rätt i att det planterar en tydlig bild i huvudet bara då man hör skeppet. :)

                Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                Jag skulle vilja ha regler för att ha ett SKITSTORT skepp. Typ, skepp som är så stort att det kan agera som bas. Se Leviathan skeppet, tex.
                I övrigt vore det najs med möjlighet att återhämta utmattning/skador och sådant med en medical bay och andra saker, om skeppen är tillräckligt stora dvs.
                Tanken med Svart svan är att man ska kunna använda skepp som baser för berättelser. Baserna i grundreglerna är ju belägna på en plats, medan jag här vill bygga just den klassiska upplevelsen med en liten besättning som åker omkring. Eller stor för den delen. En Orca carrier är 80 meter lång och kan ha mycket folk så det kan bli en rätt stor upplevelse bara det. Fast jag borde kanske inkludera tips på hur man även skapar helt egna modeller, istället för att bygga vidare på färdiga modeller.

                High tech-medbays lägger jag dit på listan. Finns definitivt stöd för det i grundreglerna. :)

                Ursprungligen skrivet av Ape of Wrath Visa inlägg
                Rec room
                Nödkapsel
                Lab
                AI
                Cloaking device
                Träningsrum
                Hade helt missat nödkapsel och AI så de ska infogas på något sätt också. Bra tips, tack!

                Kommentera


                • #9
                  Oh! Missade visst din kommentar. Sorry Zadrith!

                  Ursprungligen skrivet av Zadrith Visa inlägg
                  Vattentäta dörrar mellan olika delar av skeppet som stängs automatiskt vid läckage. Tar plats men är ovärderliga när de väl behövs.
                  Någon slags utrustning som lockar till sig någon form av större havsdjur, läs valar, så att man kan gömma sig bland dem för andra skepp.
                  luftsluss för att skicka ut dykare (och avrätta fångar)
                  Vattentäta dörrar hade jag inte ens tänkt på, men den är ju klockren! :)

                  Många djur är relativt bundna till ytan, vilket Leviathan inte är (faktum är att det är olagligt att åka för högt upp). Det finns dock djur längre ned - kaskelottvalar kan ta sig ned till 2 500 meter och vissa hajsorter till 4 500 meter. Trycket blir för stort annars för dem att leva. Vissa fisksorters finns det dock som klarar trycket (och, enligt vissa, sjöodjur). Så även om jag älskar idén att gömma sig bland valar med skeppen känns det kan vara svårt att motivera det inom världslogiken.

                  Luftslussar är awesome. Att släppa ut folk och se dem implodera i en blodröd dimma är underhållning. :D


                  Kommentera


                  • #10
                    Allt som God45 säger. Men kanske nedskruvat några snäpp, så det inte blir Red Dwarf av det.

                    I ett sånt här system hade jag gärna sett någon slags funktion för åldrande och slitage. Det kan man ju gå hur långt som helst med, men ett enkelt sådant system kan t ex vara att ett skepp har en av tre nivåer:

                    - Splitternytt
                    - Använt
                    - Slitet

                    Detta påverkar så klart priset, men också hur väl skeppet fungerar i spel. I ett splitternytt skepp funkar allting som det ska, men ju mer använt det är ju större är risken att något går sönder (framförallt när man pressar skeppet). Det bör både skapa ett intressant val: "om vi väljer ett gammalt skepp får vi mer poäng att köpa fräcka grejjer för, men då blir skeppet också mer otillförlitligt".

                    Kommentera


                    • #11
                      Om man ska ha stora eller små skepp bör det också finnas regler för lastutrymme samt hur mycket det kan ta, i form av människor eller gods. Att lira en frilansarare eller smugglare vore ju helgjutet, alá mutant chronicles fast under havsytan.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                        Om man ska ha stora eller små skepp bör det också finnas regler för lastutrymme samt hur mycket det kan ta, i form av människor eller gods. Att lira en frilansarare eller smugglare vore ju helgjutet, alá mutant chronicles fast under havsytan.
                        Just det!

                        Dolt lastutrymme!

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                          I ett sånt här system hade jag gärna sett någon slags funktion för åldrande och slitage. Det kan man ju gå hur långt som helst med, men ett enkelt sådant system kan t ex vara att ett skepp har en av tre nivåer
                          Alltså, det här hade jag inte alls tänkt på i sådana termer, utan var mer inne på "backarna" till skeppets besättning, men det här är en mycket finare lösning. Dels sätter det skeppet i centrum, dels så blir det ett intressant övervägande vid skeppsbyggandet. När något fyller flera funktioner så är det ju generellt mycket bättre. Tror jag kommer använda den här lösningen rakt av om det är okej? :)

                          Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                          Om man ska ha stora eller små skepp bör det också finnas regler för lastutrymme samt hur mycket det kan ta, i form av människor eller gods. Att lira en frilansarare eller smugglare vore ju helgjutet, alá mutant chronicles fast under havsytan.
                          Givetvis! Lastutrymmen (och dolda sådana) är ju givetvis ett måste. Det är ju en del av smugglarromantiken som till exempel med Millennium Falcon i Star Wars eller Serenity i Firefly. Dolda utrymmen kan ju även fungera som gömställen om man blir bordade. :)

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Robert Jonsson Visa inlägg

                            Tror jag kommer använda den här lösningen rakt av om det är okej? :)
                            Kör på bara.

                            Jag kom på en sak till. Eftersom många spelare/-grupper nog kommer dra sig för att "köpa" mer mystiska eller farliga saker - som att skeppet en gång var i Onda Imperiets tjänst och att skeppsdatorn inte har blivit ordentligt formaterad och periodvis kopplar upp sig mot deras Stjärnkryssare eller att varje gång någon säger "Vill du ha kaffe?" så stänger den vänstra motorn av sig - så kan du ha med dolda nackdelar. Det kan då finns två eller fler nivåer - så många du orkar med - för ett visst antal poäng, men spelarna får inte veta vilken nackdel de köper, bara om den är stor eller liten. Så antar jag att du får ha en tabell för varje nivå som SL kan slå på eller välja från. Dessa nackdelar kommer sedan att avslöjas under spelets gång. (Och jag vet att jag har sett det här någon annan stans, men var det har jag ingen aning om).

                            Kommentera


                            • #15
                              Min erfarenhet är att om det är mystiskt, ja då är det något som spelarna kommer kasta sig över oavsett nackdelar. Fast det kanske bara är i mina spelgrupper vi varit så skadade. :)

                              Ett annat sätt att hantera nackdelar är att erbjuda väldigt starka favörer för att välja det så det smakar mer än det kostar. Dolda nackdelar är coolt, men kan lätt uppfattas som att spelledaren bara jävlas med en så jag är lite försiktig till sådant på rak hand. Fast med tydlig information att dolda nackdelar kan förekomma kan man nog komma runt det problemet.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X