Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag hatar Dungons & Dragons

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

lol no

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
      Det här är för dumt startinlägg för att svara seriöst på.

själv gillar jag inte tyskar. Jag har aldrig träffat en tysk och har aldrig varit i tyskland. Men jag tänker mig att de saknar humor, gillar currywurst, tycker om tydliga organisationer, och gillar att elda upp sina judar och bögar.

har jag rätt ?
      Så du svara med reductio ad hitlerum. Nej du påstod inte att svaret var seriöst, men vad var poängen? Att bevisa Goodwin lag, att vara rolig?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
        Det här är för dumt startinlägg för att svara seriöst på.

själv gillar jag inte tyskar. Jag har aldrig träffat en tysk och har aldrig varit i tyskland. Men jag tänker mig att de saknar humor, gillar currywurst, tycker om tydliga organisationer, och gillar att elda upp sina judar och bögar.

har jag rätt ?
        Well, that escalated quickly.

Vi kan väl lämna nazisterna utanför det här. Det enklaste är att inte delta i diskussionen om den inte tilltalar en.

MVH

/Magnus

Kommentera

Ja du gör rätt i att hata DnD.

Keep the flame of hate burning

Kommentera

Jag tycker det finns mkt bra med DnD.
            regelmässigt så tycker jag de fått till ett elegant grundsystem där alla grundegenskaper är relevanta, ett smart savesystem, ett snabbt och smidigt stridssystem i grunden (dvs AC och Attack bonus).
            Jag kan förstår aversionen mot världen och om man spelar med alla regler så blir det rätt superhjälte-aktigt, eller dataspelsmässigt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
              Jag känner att världen antagligen överlever att du fortsätter hata D&D. Så du skadar egentligen bara dig själv med ditt hat.

Om du till äventyrs skulle vilja få reda på hur D&D egentligen är, så rekommenderar jag att du börjar med att skaffa dig en bättre och mer positiv grundinställning, en skopa nyfikenhet, och letar rätt på någon trevlig D&D-grupp. Men så länge du har din nuvarande inställning misstänker jag att du dels inte kommer att gilla det oavsett vad den gruppen gör, och dels att du kommer att förgifta stämningen kring spelbordet ganska ordentligt.

Så… Spela något annat. Fokusera på spel du gillar istället.

Anekdot: I samband med att D&D4e släpptes så började jag bli nyfiken på D&D. Tidigare hade jag bara blint hatat det, och drogs med en massa supertöntiga åsikter typ att det "inte är riktigt rollspel", etc. En riktig tönt var jag, jättelänge. Men nånstans där, efter att jag skrivit Evolutionens Barn (som ju är ett spel i en genre jag inte alls gillar) så började jag bli mer nyfiken och ha allt mindre behov av att hata grejer. Så jag lät mig bjudas in till en D&D-grupp med Arfert som SL. Det var fantastiskt roligt – men bara för att jag faktiskt ville att det skulle vara det. Jag var aldrig speciellt bra på det, men det var OK, jag hade roligt ändå.

D&D kommer nog aldrig att vara mitt favoritspel, även om jag uppskattade mycket hos 4e/Essentials. Men jag är glad över att ha testat med ett någorlunda öppet sinne.
              Hur kommer det sig att du gillar det? Det är ju vanligtvis ett rätt stridsfokuserat spel med massor av regler och du brukar skriva spaltmeter om att du avskyr regeltunga spel och tycker att strid i spel är utomordentligt trist.

Jag är bara nyfiken hur det går ihop. ????

Kommentera

Artgh, jag blandade först ihop vilken tråd jag var i. Det här är ett bättre svar =)

Ursprungligen skrivet av Magnamund Visa inlägg

Hur kommer det sig att du gillar det? Det är ju vanligtvis ett rätt stridsfokuserat spel med massor av regler och du brukar skriva spaltmeter om att du avskyr regeltunga spel och tycker att strid i spel är utomordentligt trist.

Jag är bara nyfiken hur det går ihop. ????

Svaret är enkelt: Jag spelar D&D4e mer som ett brädspel med inslag av rollgestaltning. Jag fokuserar på helt andra saker än jag brukar göra när jag spelar rollspel; jag skiter i problemlösning och inlevelse, och fokuserar på att Klara Striden med hjälp av de speliga reglerna och genom att flytta min miniatyr runt på ett bräde. Det finns inte mycket till story eller annat som "avbryts" av att vi plötsligt slåss.

D&D4e var dessutom tillräckligt smidigt och strömlinjeformat att jag faktiskt stod ut med det. Relativt enkelt att hantera när det gäller statblocks och regler för förmågor, nästan inget bläddrande under spel. Jag spelledde det rentav några gånger, och hade ganska skoj då också. Jag är inte speciellt BRA på D&D4e, men jag har haft mycket kul med just Essentials för att det inte krävde speciellt mycket system mastery utan var ganska lättillgängligt.
                Last edited by krank; 23 March 2020, 17.03.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                Started by afUttermark, Igår, 18.04
                14 responses
                292 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg wilper
                av wilper

Started by Big Marco, Idag, 12.54
                0 responses