Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hindenburg och BRP

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Som sagt, formuleringen om vad vi övervägde var lite olycklig såhär i efterhand. Vad vi landade i som stretchgoal var alltså att inkludera kompletta speldata för MUA för alla SLP i Mutant: Hindenburg och Gryningens beskyddare, så att detta material går enkelt att spela med MUA:s regelbok (som ju nu finns i nytryck). Men känner man att man gjort sin pledge på falska förespeglingar och vill ångra den så är det bara att höra av sig till support@frialigan.se.

Kommentera

TomasFriaLigan Jag har hunnit läsa igenom betan två gånger nu och det är en trevlig produkt (gillar illustrationerna!). Jag trodde (lite olyckligt) att det skulle bli en parallell, levande produktlinje som uppdateras.
      (ganska precis som CapnZapp skrev)

Regelsystem och kampanjmiljöer kan passa bättre och sämre ihop.
      En kampanjmiljö som skrivs tydligt för en föredragen regelmotor (MYZ i det här fallet) kan skava om en annan regelmotor används.

Men kanske får ni till "gryningens beskyddare" på ett systemagnostiskt sätt så satt den känns lika självklar att spela med BRP regler?

Det blir kul och se den färdiga produkten i alla fall, det är världen jag är ute efter.

Däremot så var det nog många som puntade in extra just för att det fanns kopplingar till gamla MUA i stretchgoals.

C

PS, tack Gurgeh
      Last edited by crilloan; 10 March 2020, 20.19.

Kommentera

Får jag fråga varför så många älskar MUA BRP?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av pingas Visa inlägg
          Undrar lite jag också. Tyckte väl inte MUA var så speciellt märkvärdigt (eller genomtänkt i vissa fall) regelmässigt. Det är kanske så att eftersom Mutant '84 var BRP, så blev MUA en slags "värdig" efterträdare till det. Det kanske också är så att folk har bra minnen från kampanjen och då upphöjs även minnet av reglerna. Settingen och kampanjen var (kanske även fortfarande är) och andra sidan förmodligen en av de bästa som har gjorts i Sverige.

Idén med BRP är väl att inte vara i vägen, inte vara så märkvärdigt, inte ta plats.

Kommentera

Jag gillar MUA BRP skarpt, tycker det hade en handfull bra och moderna utvecklingar av BRP-motorn, som Traumatröskel, de breda och välgenomtänkta färdigheterna etc. Men jag vet inte om jag tycker att Ligan bör ligga in det som någon sorts abbrovinch på deras redan välgenomarbetade spel.

Bättre att de gör det system de gillar så bra som möjligt. M0-motorn är sin egen grej och, vid det här laget, en väletablerad och internationellt framgångsrik motor. Och de är väl anpassade till de här spelen.
            Last edited by Leon; 10 March 2020, 22.43.

Kommentera

Specifikt reglerna? Antagligen för att det var BRP, och mycket av kärleken till världen spillde över till att inkludera reglerna "by association".

De gav även mycket möjligheter att sitta och mecka med rollpersonen. Kombinera märkliga mutationer med varandra och se vad som hända. Fast man var inte _tvungen_ att mecka med rollpersonen. Man kunde göra en RP på 15 minuter eller därikring om man inte ville mecka. Eller så kunde man sitta och pilla i ett par timmar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av crilloan Visa inlägg
                TomasFriaLigan Jag har hunnit läsa igenom betan två gånger nu och det är en trevlig produkt (gillar illustrationerna!). Jag trodde (lite olyckligt) att det skulle bli en parallell, levande produktlinje som uppdateras.
                (ganska precis som CapnZapp skrev)
                Med det sagt, så förstår jag rent intellektuellt att jag slet av Tomas hela arm vid armbågen bara för att han visade mig lillfingerspetsen...

Känslomässigt känner jag mig dock fortsatt förrådd, utnyttjad och missförstådd

Kommentera

Jag älskar MUA BRP för att
                  ... tro det eller ej, det är en fantastiskt lyckad version av BRP. Vi i Sverige är överlag bra på BRP jämfört med Chaosium som bara häromåret skogade motståndtabellen, en "uppfinning" som vi svenskar tagit för given i decennier
                  ... reglerna är associerade till en fantastiskt lyckad kampanjvärld. Man kan spela alltifrån Roy Andersson till mutantröj i MUA. Det finns en tydlig civilisation som låter spelarna mysa med alltifrån Barnen i Bullerbyn-Sverige till Folkhemssverige eller arbetarrörelsens Sverige. Ena stunden dricka kaffe ur för liten kopp, i nästa slåss för sitt liv mot muterade gräsligheter. Lyckan av att ha hittat en engångsmugg i äkta plastics! Man kan spela människa och utforska ras och invandrarproblematik. Man kan spela psi-mutant och mer köra spionroman och KGB-intrig. Eller spellar man helt enkelt lyckligt ovetande muterade djur. En ovanligt lyckad såväl som kärleksfull parodi på Sverige, helt enkelt.

Kommentera

Vi spelade ofantliga mängder Mutant UA när det begav sig, har faktiskt en kampanj nu som ligger och puttrar delvis i folkbildningssyfte då folket jag spelar med aldrig spelat M:UA tidigare. Då när vi spelade som mest tänkte jag alltid att reglerna var lite sådär. Men ju mer jag har tänkt på desto mer tycker jag att de är rätt bra. De är kanske inte superhäftiga eller har någonting väldigt unikt men de känns gedigna och funkar stabilt för alla situationer CapnZapp räknar upp.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                    Started by Skarpskytten, Igår, 20.35
                    3 responses
                    36 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tre solar  
                    Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                    40 responses
                    862 visningar