Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Snabbkurs i Eclipse Phase?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• krank
    skapade en diskussion Snabbkurs i Eclipse Phase?

Snabbkurs i Eclipse Phase?

Någon mer som är bekant med Eclipse Phase? Kanske rentav spelat det?

Jag har börjat fundera på att försöka dra ihop en grupp i höst, och spela med ett annat regelsystem som jag snickrar ihop (troligen baserat på samma grund som Rotsystem).

Det jag funderar över är det här med världskännedom. Fördelen med att nästan uteslutande spela rollspel som utspelar sig i nutid (kanske ner till 1970-tal, upp till 2020 kanske) är att spelarna redan vet vad som gäller. De vet hur tåg funkar, de vet vilka företag som är störst, vilka filmer som gått på bio, vilken butik och vilket mode som gäller. De vet hur världen funkar och de har verktygen som krävs för att lösa problem kreativt.

Samma fördel finns ju i generiska fantasyrollspel där alla vet att det är låtsas-medeltid plus alver och dvärgar och orcer och man vet ungefär vad man har att förvänta sig. En kamrat brukade spelleda Star Wars, där fanns samma fördel: Även om ens enda erfarenhet är originaltrilogin finns ändå en grundläggande känsla för ungefär vad som finns och vad man kan förvänta sig.

Eclipse Phase... not so much. Ganska olikt nutid, och inte en välspridd spelvärld.

Så jag tänkte kolla med er hur ni pitchat och förberett era spelare (eller förberett er som spelare).

Vissa saker tänkte jag försöka hålla hemliga från dag 1, till exempel

Spoiler: 
    Firewall (de rekryteras i typ första eller andra äventyret), Exsurgentviruset, psikrafter, ev. Factors, antagligen det mesta kring Pandoraportarna...

Men det är ju ändå en helt sjukt rik och detaljerad spelvärld och jag vet inte hur realistiskt det är att tvinga spelare att läsa flera tjocka böcker för att ha koll inför ett kort testäventyr. Och de behöver ju ändå viss förkunskap för att ens kunna lösa äventyret. Och för den delen behöver ju jag som SL välja vad jag ska fokusera på att plugga in... Jag minns inte allt jag läst liksom.

• krank
    svarade
    Jag har byggt Patch.20 också, ja. Det var när bara första grundboken kommit i princip, så inget från efterföljande böcker eller de reviderade grundböckerna är med. Jag tänker att man nog får skatta lite mellan tummen och pekfingret; i de flesta fall är ju Patch.20's regelmodifikationer helt genomskinliga.

Här finns de formulär jag gjorde.

Jag kommer nog tyvärr inte att jobba vidare på Patch.20 eftersom jag nog inte kommer att använda det systemet själv. Jag tänkte efter och insåg att jag inte orkar med EP's enorma färdighetslistor och ofta krångliga system för morphbyten och så.

Just nu är min plan att under hösten göra ett hack på systemet i Rotsystem och anpassa det till EP. Det som krävs är väl framför allt system för morphs (och en massa konverterade morphs), möjligen lätt moddat cybernetiksystem, anpassning av det ekonomiska till favors och rep. Typ. Men grunden känns solid. Ska bara bli klar med min nuvarande genomläsning av grundboken så ska jag börja jobba på det, hade jag tänkt.

Kommentera:

• Synthmorph
    svarade
    Fan Krank du är grym! Tänker i mina banor! :D För visst är det du som på Eclipse Phase forum postat D20 Regler? Patch.20?? :D

Ifall det stämmer du råkar inte ha updaterat/skrivit mera på dom? För tyckte det saknades tex. faktioner kostnader/samt conversions. Samt har du några mera rollformulär? En med utrustning/vapen på (såg den med bara vapen) osv. Skulle vara GRYMT!!!

Är också emot D100 men gillar hela konceptet med EP! Men har typ aldrig gilllat något D100, även om flera av mina favorit settings finns där, Call of Chuthulu, Götterdämerung & EP osv.

Kommentera:

• Synthmorph
    svarade
    Ah jo det är sant sedan finns ju lite på första sidan med grupper också!

Kommentera:

• krank
    svarade
    Får se hur mycket jag får plats med. Är ju bara en panel kvar. Och jag tyckte jag fick med en hel del terminologi i tekniklistan...

Jag insåg dock tidigare idag att jag inte förklarar Iktomi nånstans. Jag ska fundera på var jag kan klämma in dem utan att förstöra layouten =)

Kommentera:

• Synthmorph
    svarade
    Kanske en spalt med försvenskade terminologier? skulle va nice eller engelska termonologier förklarade i svenska?

Kommentera:

• krank
    svarade
    Tackar! Jag håller på och läser om boken just nu, jag kompletterar med ekonomin så snart jag läst på på reputation-systemet och lite sånt. Jag har utkast på texter om de olika ekonomiska systemen men ska försöka förkorta dem rejält innan de hamnar i foldern...

Kommentera:

• Synthmorph
    svarade
    Krank, riktigt imponerad! Riktigt shysst Svensk primer till EP!

Ett riktigt coolt RPG med en rätt avancerad värld. Gillar hela ditt upplägg, hoppas det kommer updateringar så den blir komplett!

Uppskattat och mvh en ny medlem pga denna primer! :)

Samt Paal sjuk nice lista att ge till spelare för lite insikt av EP! gillar den starkt!
    Last edited by Synthmorph; 30 July 2014, 23.51.

Kommentera:

• krank
    svarade
    Blä, nya forumet åt upp mitt fina inlägg...

Uppdaterad version av PDF:en med teknologi och sånt. Lade också in marsporten i kartan.

Nästa uppdatering blir nog i ny tråd i makarforumet. Passar bättre egentligen.

Planer för sida 3:

1) kort sammanfattning av gammal, ny och övergångsekonomi.
    2) kort lista med olika sorters rep
    3) lista med sätt att lösa problem, framför allt såna som kanske inte är helt uppenbara -- eller som i min erfarenhet många spelare bortser från eller inte ser som tänkbara lösningar. Typ låtsas vara någon annan och infiltrera, eller hacka sig in, eller be sin musa samla information, eller använda rep-systemet för tjänster...

Kommentera:

• krank
    svarade
    Uppdatering igen.

Jag funderar på om jag ska starta en tråd i makarforumet istället för nästa uppdatering. Det hör har ju gått från en "finns det?" till en "hej, jag skapar"-tråd.

Hursomhelst är PDF:en uppdaterad med en preliminär teknologilista. Den är ofc inte helt komplett, men tanken är att ge en grund, en överblick att stå på, någonstans att börja när man ska ställa frågor till SL.

Kompletterade också kartan med den marsianska pandoraporten.

Min tanke för tredje sidan:
    1) Kort sammanfattning av ny, gammal och övergångsekonomi.
    2) Liten lista över olika sorters rep.
    3) Ev. en kort lista med sätt att lösa problem. Det blir folderns enda del som är lite mer meta men jag tänker att det kan vara bra att redan tidigt förstå att man förväntas infiltrera och hacka och byta tjänster och samla information snarare än gå in guns blazing (om jag är SL iaf).

Jag skulle också vilja ha något om privatliv, eller avsaknaden av anonymitet...

Kommentera:

• krank
    svarade
    Uppdatering.

Ladda ner som PDF här.

Solsystemskartan är kompletterad med ungefärliga befolkningssiffror, för den som önskar det. "Terraforming" är numera konsekvent "terraformering" för så heter det på svenska tydligen. Religion är flyttat till under kartan.

På sida 2, som inte syns i förhandstitten, har jag lagt in en tidslinje. Den är en översatt, omskriven och lätt rensad version av den som finns i grundboken.

Kvar är nu teknologi och ekonomi, samt en kort lista med källor.

EDIT: Slängde in en av mina favoritillustrationer från grundboken som framsida.
    Last edited by krank; 26 July 2014, 14.47.

Kommentera:

• smulgul
    commented on 's reply
    Tack. =)

• krank
    svarade
    Liten uppdatering: Snyggat till kartan i InDesign, lagt in en lista med olika grupper (och ett par beskrivningsord per grupp):

Nästa grej för mig blir nog tidslinje, därefter teknologi och ekonomi.

Kommentera:

• krank
    commented on 's reply
    http://thepiratebay.se/torrent/10167...hase_(May_2014) till exempel. Böckerna finns på de flesta torrentsiter.

• smulgul
    svarade
    Efter att ha läst denna tråden så blev jag lite intresserad av att läsa mer om eclipse phase, och vad ser jag inte i länken om 10 saker att veta om EC om inte :
    Lastly, Eclipse Phase is Creative Commons Licensed. You can download a copy for free if you like. If you enjoy the game and would like to reward the writers, you can purchase it from your local gaming store (which is preferred by the authors of the game as they get more money from it and it keeps the local game store in business), or you can purchase the PDFs online at www.drivethrurpg.com.
    Men, hittar inte var jag kan ladda ner det som gratis pdf? någon som vet?

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
24 responses
819 visningar
1 gillar
Senaste inlägg obak
av obak

Started by God45, Igår, 20.27
3 responses