Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför blev rollspel så stort i Sverige?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Varför blev rollspel så stort i Sverige?

    För visst det väl inget annat land i vilket rollspel har varit större per capita?

    #2
    Tror att dessa saker åtminstone spelade in:

    Det fanns inte så mycket för ungdomar i Sverige att göra på den tiden.

    Rollspel såldes i leksaksäffärer. Detta gjorde att man kunde nå ut till många fler ungdomar än om de bara sålts i renodlade spelbutiker.

    Studiefrämjandet ledde till att ungdomar kunde söka ekonomiskt stöd därifrån och på så sätt kunde fler rollspelsböcker säljas.

    Produkterna som såldes i Sverige var väldigt bra! Svavelvinter, Kandra och Marsklandet är exempel på rollspelsprodukter som håller väldigt hög kvalitet.

    Kommentera


      #3
      Jag tror att svenskar är väldigt nördiga generellt, vi har en ganska försynt, introspektiv och fantasifull kultur. Vår höga utbildningsnivå och höga mått av personlig frihet och trygghet bidrar till att vi har sofistikerade hobbys och gott om tid och energi över för dem.

      Men jag tror även att föreningskulturen och SVEROK har bidragit till rollspelens framgång.

      Kommentera


        #4
        Föreningskulturen och studiefrämjandet tror jag. Folkhemmet helt enkelt.

        Kommentera


          #5
          Det kan hända att det också var en fullträff att ge ut ett mer fantasieggande BRP-baserat spel istället för det mer speliga D&D.

          Jag började spela med Drakar och Demoner 2.0, som väl var det spel som bar med sig det stora genombrottet. Vi och många andra spelgäng hade kanske kunnat få bättre sessioner med Dungeons & Dragons, men med DoDs alla yrken, listan på och beskrivningen av färdigheter och över huvud taget hur spelet presenterade sig fick man känslan att allt var möjligt. Den känslan övertrumfade bristerna med de fumliga äventyr man åstadkom på egen hand.

          Det här är hur jag upplevde det, men kanske var det rätt typiskt. Fantasin, idén om vad spelet kunde vara snarare än hur man lyckades spela, i ett land där Dungeons & Dragons inte redan dominerade, bidrog till att DoD fick en explosiv spridning, och arvet av det lever fortfarande kvar i form av fler spelare och i ännu högre grad fler konstruktörer.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
            Föreningskulturen och studiefrämjandet tror jag. Folkhemmet helt enkelt.
            Åtminstone för min egen del håller jag med. Utan Studiefrämjandets hjälp med att fixa en lämplig lokal för oss ungdomar att väsnas i sent på kvällarna – plus lite ekonomiskt stöd för att köpa in saker till föreningen – hade det nog inte blivit så värst mycket rollspelande. (Detsamma gäller musicerande för mig).

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av PowerNap Visa inlägg
              Det kan hända att det också var en fullträff att ge ut ett mer fantasieggande BRP-baserat spel istället för det mer speliga D&D.

              Jag började spela med Drakar och Demoner 2.0, som väl var det spel som bar med sig det stora genombrottet. Vi och många andra spelgäng hade kanske kunnat få bättre sessioner med Dungeons & Dragons, men med DoDs alla yrken, listan på och beskrivningen av färdigheter och över huvud taget hur spelet presenterade sig fick man känslan att allt var möjligt. Den känslan övertrumfade bristerna med de fumliga äventyr man åstadkom på egen hand.

              Det här är hur jag upplevde det, men kanske var det rätt typiskt. Fantasin, idén om vad spelet kunde vara snarare än hur man lyckades spela, i ett land där Dungeons & Dragons inte redan dominerade, bidrog till att DoD fick en explosiv spridning, och arvet av det lever fortfarande kvar i form av fler spelare och i ännu högre grad fler konstruktörer.
              ...men var verkligen gamm-DnD så rackarns speligt? Är inte det något som kom mycket senare? Eller?

              Kommentera


                #8
                Rollspelsvågen låg rätt i tiden helt enkelt när den slog över Sverige.

                Kommentera


                  #9
                  För mig gick inkörsporten till hobbyn (under mitten av 80-talet) via Joe Devers soloäventyr Ensamma Vargen. Tänk så fantastiskt med en bok där man själv kunde välja handlingen(!) Att i nästa steg köpa en låda med böcker där man som spelare kunde välja att göra vad som helst (inom SL:s ramar) var än med fantastiskt. Drakar och Demoner hjälpte till att bredda det utrymmet genom att sällan använda sig av rena grottkräl, levels och strikta yrkesval utan något mycket friare. Jag tilltalades aldrig av DnD på samma sätt som DoD, Mutant och Chock. Världarna kändes mycket mer öppna och levande.

                  Kommentera


                    #10
                    Min gissning är att leksaksaffärer som försäljningskanal var helt avgörande för succén. Tillgängligheten helt enkelt.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av gorillotaur Visa inlägg
                      Min gissning är att leksaksaffärer som försäljningskanal var helt avgörande för succén. Tillgängligheten helt enkelt.
                      Absolut medhåll. Det, och det enkla faktum att spelen fanns på svenska, var förutsättningarna som lade grunden till att det fick spridning och kunde ta fart på allvar.

                      Vilket system spelet var baserat på hade varit helt egalt. Vi hade slukat det oavsett. Det hette ju "Drakar och Demoner"! Det var det ballaste som existerade 1984.

                      Kommentera


                        #12
                        Sverige hade rollspel på svenska och de såldes i leksaksaffärer innan persondatorer och internet slog igenom - det är skillnaden mot resten av världen.

                        Sedan tvärdog det när KULT kom och skapade masshysteri, Piff och Puff satt i Åhlens etiska råd och fick Åhlens att plocka bort rollspel från hyllorna, sedan följde andra butiker med.
                        I samma veva blev datorspel stort och rollspelen återhämtade sig aldrig.

                        Kommentera


                          #13
                          Jag tror också på föreningskulturen och försäljningen i vanliga leksaksaffärer.

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                            Sverige hade rollspel på svenska och de såldes i leksaksaffärer innan persondatorer och internet slog igenom - det är skillnaden mot resten av världen.

                            Sedan tvärdog det när KULT kom och skapade masshysteri, Piff och Puff satt i Åhlens etiska råd och fick Åhlens att plocka bort rollspel från hyllorna, sedan följde andra butiker med.
                            I samma veva blev datorspel stort och rollspelen återhämtade sig aldrig.
                            Ja, det är lite intressant att KULT stoppade svensk rollspelsindustri under tidigt 90-tal samtidigt som t.ex. FPS:en Doom släpptes. Underbart att det var mer ok att slakta monster (och varandra o PvP) med motorsåg än att låta illusionen rämna i ett rollspel.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

                              ...men var verkligen gamm-DnD så rackarns speligt? Är inte det något som kom mycket senare? Eller?
                              Inte på samma sätt som 4e kritiserats för, säkert, men jag menar att det var fokuserat på att hantera grottkrälandet som spelet faktiskt handlade om. DoD däremot gav känslan av att kunna låta en gå in i en värld som omfattade vad som helst från conanserier till Stjärnhusets grekiska myter, Ivanhoe och barndomens alla sagoböcker, trots att spelet inte gav mycket till handledning i hur man skulle hantera något annat än strider.

                              Dazumal har säkert rätt i att vi hade slukat vad som helst, men jag håller inte med om att spelsystemet hade varit helt egalt. Jag tror det var lite som Minecraft, som var en försäljningssuccé redan som alpha: Idén om vad det kunde vara och inspirationen för eget skapande var viktigare än spelupplevelsen.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Skarpskytten, Idag, 20.35
                              3 responses
                              36 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Tre solar  
                              Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                              40 responses
                              862 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Rymdhamster  
                              Started by krank, Idag, 01.12
                              5 responses
                              77 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Jocke
                              av Jocke
                               
                              Started by CapnZapp, 23 October 2019, 12.17
                              34 responses
                              1.211 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by McKatla, Idag, 16.34
                              2 responses
                              94 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Fiktionslek  
                              Started by God45, 30 September 2019, 19.49
                              248 responses
                              10.777 visningar
                              9 gillar
                              Senaste inlägg Ulfgeir
                              av Ulfgeir
                               
                              Started by krank, 20 May 2020, 15.52
                              2 responses
                              55 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Möller, Idag, 10.11
                              1 response
                              69 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Möller
                              av Möller
                               
                              Started by ragngand, 18 April 2020, 13.07
                              4 responses
                              182 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg ragngand  
                              Started by krank, 29 May 2020, 17.08
                              6 responses
                              269 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg bortom12e  
                              Arbetar …
                              X