Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel där nyutgåvor är sämre än originalet

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
    ... känns objektivt...
    ....
    ......
    ...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
      Oj. Här tycker jag precis tvärtom. Jag ser CtL som det enda spelet i nWoD som är 100% bättre än oWoD-förlagan. Alla andra är som mest lika bra eller för olika för att kunna jämföras (Demon, framför allt).
      Instämmer till hundra procent här! :)

Kommentera

Neotech 1, gillar det mer än N2. Har försökt hitta grundboken men icke... Kan inte neogames publicera den som pdf?
        Gillade karaktärsgenereringen (ingen gubbe var den andra lik med alla sjuka tabeller, i N2 kändes det som om alla ens gubbar åkte in på kåken, och ingen hade neonblått hår och självlysande iris). Cybernetiken var roligare (förlängningsbara armar och ben) och systemet för strid och skador var snabbare.

Kommentera

Vampire var som bäst när det bara släppts en grundbok (1ed) och de första grejerna till (Ashes to ashes, Chicago osv). Allt som kommit efteråt har gjort världen tyngre, töntigare och mer låst.

Kommentera

WFRP 4th Edition är en riktig tågkrasch.

Fria Ligans År Noll är helt ointressant jämfört med MUA.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
              Fria Ligans År Noll är helt ointressant jämfört med MUA.
              Själv tycker jag de är för olika för att jämföras rakt av. År Noll är trasigt och skitigt och mer misär mitt i ingenstans. UA är pilsnerfilm och glada äventyr i en fantastiskt utvecklad värld.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                Själv tycker jag de är för olika för att jämföras rakt av. År Noll är trasigt och skitigt och mer misär mitt i ingenstans. UA är pilsnerfilm och glada äventyr i en fantastiskt utvecklad värld.
                "trasigt och skitigt och mer misär" är i sig inte ointressant, utan det som gör Fria Ligans rollspel ointressanta för mig är deras koncept - de offrar detaljrikedomen på altaret "spelledaren ska slippa förbereda". Det jag behöver och är intresserad av att betala pengar för är färdigskrivna äventyr, komplett med så många färgstarka detaljer som möjligt. (Inte regler, inte allmän bakgrundsinformation. Utan specifika plottar med så mycket information som det bara är möjligt) Jag kanske använder dem som de är, eller så blir jag inspirerad göra ändringar. I jämförelse lämnar "äventyrsplatser" med ett minimum av information mig kall. Som alla spelledare drivs jag av inspiration, och jag kan inte göra någonting av äventyrsfrön, äventyrstrådar eller uppslag till äventyr. För mig är de äventyrsskelett och jag vill ha varmblodiga äventyr...

Mina idealprodukter är fantastiskt utarbetade produkter som Enemy Within kampanjen till Warhammer Fantasy Role-Play, Masks of Nyarlathotep till Call of Cthulhu, och, ja faktiskt, Undergångens Arvtagare till MUA.

Så jag finner inte att olikheten på något vis förhindrar en jämförelse...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                  "trasigt och skitigt och mer misär" är i sig inte ointressant, utan det som gör Fria Ligans rollspel ointressanta för mig är deras koncept - de offrar detaljrikedomen på altaret "spelledaren ska slippa förbereda". Det jag behöver och är intresserad av att betala pengar för är färdigskrivna äventyr, komplett med så många färgstarka detaljer som möjligt. (Inte regler, inte allmän bakgrundsinformation. Utan specifika plottar med så mycket information som det bara är möjligt) Jag kanske använder dem som de är, eller så blir jag inspirerad göra ändringar. I jämförelse lämnar "äventyrsplatser" med ett minimum av information mig kall. Som alla spelledare drivs jag av inspiration, och jag kan inte göra någonting av äventyrsfrön, äventyrstrådar eller uppslag till äventyr. För mig är de äventyrsskelett och jag vill ha varmblodiga äventyr...

Mina idealprodukter är fantastiskt utarbetade produkter som Enemy Within kampanjen till Warhammer Fantasy Role-Play, Masks of Nyarlathotep till Call of Cthulhu, och, ja faktiskt, Undergångens Arvtagare till MUA.

Så jag finner inte att olikheten på något vis förhindrar en jämförelse...

Jag tror är med på hur du tänker. Men att säga att X är sämre än Y för att X gör något annat än Y känns lite skevt. För att härma ceruleanfive, det är lite som att anklaga Coca-Cola för att inte vara drickyoghurt. Båda går att dricka och ha i kylen, men de är ju väsentligt olika saker. Egentligen. Lite som År Noll och UA. :)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                  Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
                  27 responses
                  429 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Skarpskytten  
                  Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                  15 responses
                  491 visningar