Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Good old Indie?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Christoffer
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Känslan är att ingen längre spelar gamla indie-klassiker som Sorcerer, Tsoy, Grey Ranks och i viss mån Burning Wheel, men, ja , det finns hur många spel som helst att nämna. Håller de inte måttet längre—finns det nyare och bättre ”teknik”, eller är det helt enkelt smak och ”mode” som svängt med att tiden gått? Jag kan inte själv svara på varför jag inte är lika sugen längre—för jag tycker fortfarande att det är grymma spel.
    Haha, jag som funderade här om dagen på om det inte vore en jäkla fin sak att försöka hitta en grupp och ha en indiespelsstudiecirkel och spela igenom alla dessa gamla spel och känna lite på dem igen!

    Kommentera:


  • Dr_Dängrot
    svarade
    Its yesterdays news . I enlighet med cult of the new så has something bigger and better come along och då glöms yesterdays Heroes bort

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg

    Aha det har jag ju låst en gång i tiden,


    Men för att svara Nässe Så visst jag kan spel leda det på Gothcon om du vill, Verkar inte ta lång tid alls.
    Åh, vad gött, ja gärna!!!! Pepp!!! :)

    Kommentera:


  • Lukas
    svarade
    Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
    Det klassiska introscenariot till Burning Wheel. Tror det finns i Adventure Burner, men det finns gratis att ladda hem också.
    Aha det har jag ju låst en gång i tiden,


    Men för att svara Nässe Så visst jag kan spel leda det på Gothcon om du vill, Verkar inte ta lång tid alls.

    Kommentera:


  • DeBracy
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg
    Jag ska erkänna att jag inte vet vad The Sword är för spel, så har svårt att svara på frågan :)
    Det klassiska introscenariot till Burning Wheel. Tror det finns i Adventure Burner, men det finns gratis att ladda hem också.

    Kommentera:


  • Lukas
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

    Du är inte sugen på att köra typ The Sword på Gothcon, i indierummet?
    Jag ska erkänna att jag inte vet vad The Sword är för spel, så har svårt att svara på frågan :)

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

    Det trodde jag så klart inte heller :-). Fog of War har jag ju hemma, ska läsa det igen.. och noggrannare.
    Det stod lite och inte inte. "Jag ljuger lite" :)

    Men oavsett ska du såklart läsa FoW igen! :)

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Jag ljuger lite.
    Det trodde jag så klart inte heller :-). Fog of War har jag ju hemma, ska läsa det igen.. och noggrannare.
    Last edited by Bifur; 29 January 2020, 14.51.

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg

    Vi spelar en ganska högnivå politisk kampanj där spelar karaktärerna är skapade med 6lp
    Spelet utspelar sig i Järnland ett land som en gång i tiden var självständigt men nu mer är kuvat under det större Koppiska imperiet.
    alla spelarkaraktärer är medlemar i den hemliga revolutionära gruppen Landssmederna, som vill göra Järnriket självständigt igen.

    Spelarkaraktärna är följande: Angelina Svartring, en hovmagiker till Hertigen av Järnland, Hon är en av Landssmedernas första medlemmar och jobbar flitigt med att rekrytera folk.

    Asbjörn Svartring, Angelinas bror, och härtigens spionmästare. Gör allt för sin syster till en nivå att man kan ifrågasätta omhan vet sin egen identitet.

    Aetelwulf, Hirdmästare över Hirden, som är Hertigens stående arme, en väldigt traditionsbunden man som kämpar mellan lojalitet mot hertigen och lojalitet mot landets traditioner.

    Edgar av Vindkast, oäkting till den mycket stränga och mäktiga Vermilion Vindkast, har fått kämpa för allt han har, och har genom inte så hederliga verktyg fått ett eget gods, och genom ännu mindre hederliga verktyg, lyckats styre upp dess ekonomi. Drivs av en stor maktgirighet.

    Det är en kampanj där det är mycket pratande med NPCer, mycket navigerande runt traditioner och förväntningar. Många frågor om vem man kan lite på och inte.


    Det här är inte den första kampanjen jag spelleder i Burning wheel, utan den tredje och jag har älskat alla tre kampanjer på olika vis.
    Systemet är förvånansvärt flexibelt för olika typer av kampanjer och det fungerar perfekt för mig som älskar massor av npcer med olika agandor.
    utan tvivel mitt favoritsystem att vara spelledare i.
    (någon gång vill jag få prova vara spelare i det också)









    Fan vad jag blir avudsjuk...

    Du är inte sugen på att köra typ The Sword på Gothcon, i indierummet?

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

    Stämmer säkert, jag har som sagt begränsad erfarenhet. Har du något bra exempel du tänker på?
    Jag ljuger lite. Det går att uppnå med svåra dilemman som hanteras konsekvent och hårt. Men det underlättas med mekanik. Då kan man få fram spel där protagonisten väljer att återgå till sitt missbruk för att det trots allt känns som den bästa "lösningen".

    Spel som Dust Devils gör detta bra även om spelet har en del andra problem. Skulle säga att mitt The Fog of War gör detta allra bäst :)

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

    Skulle iofs att de spel som gör drama bra skapar ett spel som inte går att uppnå på andra sätt. Visst, du kan spela ut destruktiva sidor och drama, men det de bra systemen gör är att plocka fram detta fast du inte vill. Det vågar jag påstå att man inte kan spela ut annars.
    Stämmer säkert, jag har som sagt begränsad erfarenhet. Har du något bra exempel du tänker på?

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Vet inte om jag borde skriva något eftersom jag missade hela indievågen och bara sporadiskt tagit del av de spelen i efterhand (och inte spelat så många av dem)... men kanske kan ett utifrånperspektiv vara intressant.

    I alla fall, det känns som spelen segrat ihjäl sig, som en del är inne på. Många gånger framstår mekaniken för att skapa drama som rätt ordinär - inte dålig, men ofta mainstream i dagsläget. Vilket får mig att undra om det inte var processen att spela dem som dramaspel som var grejen för er som höll på med dem då - inte hur de faktiskt mekaniskt funkade?

    Ska jag dra från min egen erfarenhet skulle jag säga att när jag ibland spelar indiespel med indiespelare (nåja, spelare som jag uppfattar ha en förkärlek för dramaspel) tycker jag deras spelstil - att vilja skapa drama mellan karaktärerna - betyder mycket mer än den input systemen ger. Och omvänt, när jag ibland försöker spela sådana spel med folk som inte är tränade i den spelstilen (eller rent av tycker det är så där lagom kul) är systemen ett rätt trubbigt redskap för att hjälpa oss.
    Skulle iofs att de spel som gör drama bra skapar ett spel som inte går att uppnå på andra sätt. Visst, du kan spela ut destruktiva sidor och drama, men det de bra systemen gör är att plocka fram detta fast du inte vill. Det vågar jag påstå att man inte kan spela ut annars.

    Men mycket av det andra som också kom med indievågen funkar utmärkt att spela nästan oavsett system, i synnerhet om man har övat sig med några renodlade indiespel :)

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Vet inte om jag borde skriva något eftersom jag missade hela indievågen och bara sporadiskt tagit del av de spelen i efterhand (och inte spelat så många av dem)... men kanske kan ett utifrånperspektiv vara intressant.

    I alla fall, det känns som spelen segrat ihjäl sig, som en del är inne på. Många gånger framstår mekaniken för att skapa drama som rätt ordinär - inte dålig, men ofta mainstream i dagsläget. Vilket får mig att undra om det inte var processen att spela dem som dramaspel som var grejen för er som höll på med dem då - inte hur de faktiskt mekaniskt funkade?

    Ska jag dra från min egen erfarenhet skulle jag säga att när jag ibland spelar indiespel med indiespelare (nåja, spelare som jag uppfattar ha en förkärlek för dramaspel) tycker jag deras spelstil - att vilja skapa drama mellan karaktärerna - betyder mycket mer än den input systemen ger. Och omvänt, när jag ibland försöker spela sådana spel med folk som inte är tränade i den spelstilen (eller rent av tycker det är så där lagom kul) är systemen ett rätt trubbigt redskap för att hjälpa oss.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    Många spel känns som att de innehåller mycket från både trad och indie. Gissningsvis tillräckligt mycket från kolumn A och kolumn B (en del mer av den ena, en del mer av det andra) för att de flesta ska vara nöjda.

    Rena trad och Indie har istället blivit något av extremfall med relativt få följare. de flesta ligger i den stora mellanhögen. Jag kan till och med tänka mig att många som egentligen hade föredragit något mer renodlat nöjer sig med mellanmjölk för det blir helt enkelt enklare så.
    Håller med om detta. Även om få mainstreamspel drar dramat hela vägen så finns det i allmänhet tillräckligt med stöd för att göra det till en bärande del av spelet. Och för min del var det hela poängen, att göra RPs mål, drifter och svagheter explicita och inte bara något som fanns i spelarens huvud (som det aldrig gavs utrymme för).

    Kommentera:


  • Lukas
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Oh! Berätta mer, vad kör ni?
    Vi spelar en ganska högnivå politisk kampanj där spelar karaktärerna är skapade med 6lp
    Spelet utspelar sig i Järnland ett land som en gång i tiden var självständigt men nu mer är kuvat under det större Koppiska imperiet.
    alla spelarkaraktärer är medlemar i den hemliga revolutionära gruppen Landssmederna, som vill göra Järnriket självständigt igen.

    Spelarkaraktärna är följande: Angelina Svartring, en hovmagiker till Hertigen av Järnland, Hon är en av Landssmedernas första medlemmar och jobbar flitigt med att rekrytera folk.

    Asbjörn Svartring, Angelinas bror, och härtigens spionmästare. Gör allt för sin syster till en nivå att man kan ifrågasätta omhan vet sin egen identitet.

    Aetelwulf, Hirdmästare över Hirden, som är Hertigens stående arme, en väldigt traditionsbunden man som kämpar mellan lojalitet mot hertigen och lojalitet mot landets traditioner.

    Edgar av Vindkast, oäkting till den mycket stränga och mäktiga Vermilion Vindkast, har fått kämpa för allt han har, och har genom inte så hederliga verktyg fått ett eget gods, och genom ännu mindre hederliga verktyg, lyckats styre upp dess ekonomi. Drivs av en stor maktgirighet.

    Det är en kampanj där det är mycket pratande med NPCer, mycket navigerande runt traditioner och förväntningar. Många frågor om vem man kan lite på och inte.


    Det här är inte den första kampanjen jag spelleder i Burning wheel, utan den tredje och jag har älskat alla tre kampanjer på olika vis.
    Systemet är förvånansvärt flexibelt för olika typer av kampanjer och det fungerar perfekt för mig som älskar massor av npcer med olika agandor.
    utan tvivel mitt favoritsystem att vara spelledare i.
    (någon gång vill jag få prova vara spelare i det också)










    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by krank, Igår, 18.21
5 responses
73 visningar
1 gillar
Senaste inlägg clarence redd  
Started by bortom12e, Idag, 07.14
0 responses
39 visningar
0 gillar
Senaste inlägg bortom12e  
Started by Bifur, 28 March 2020, 09.46
7 responses
153 visningar
0 gillar
Senaste inlägg da_bohz
av da_bohz
 
Started by krank, 30 March 2020, 18.07
1 response
32 visningar
0 gillar
Senaste inlägg krank
av krank
 
Started by Evokee, 27 February 2020, 23.35
23 responses
842 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Mekanurg  
Started by bortom12e, 01 April 2020, 15.17
11 responses
252 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Mekanurg  
Started by Måns, 01 April 2020, 09.28
4 responses
314 visningar
14 gillar
Senaste inlägg Leon
av Leon
 
Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
86 responses
2.234 visningar
13 gillar
Senaste inlägg Gurgeh
av Gurgeh
 
Started by Marrik den allvetande, Igår, 11.07
0 responses
101 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Marrik den allvetande  
Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
19 responses
284 visningar
2 gillar
Senaste inlägg ceruleanfive  
Arbetar …
X