Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

The good guy / bad guy myth

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Apologies for English, feel free to respond in Swedish.

The piece is interesting, but I feel it strains a little to reach its conclusions, using and discarding examples that might otherwise contradict.

It references Arthur but I wonder if the author has any actual experience with Arthurian legend.

The notion that Arthurian legend before the 19th century was not about moral weakness is laughable in the extreme to anyone who have read Malory or the French cycles.
    We have characters who win or fail purely because of moral righteousness or failings, that were commonly understood and held by the society the stories existed in, we have characters who do in fact change sides when they consider their wrong doings and we have a clear cut Christian definition of Good and Evil.

The argument that "there's no common morality in folk tales" seems weak as well. Which folktales are we talking about?
    Across widely divergent civilizations? Across hundreds or thousands of years? Yeah, I imagine they'd have pretty different interpretations of what right and wrong was, but if you read within a specific culture and time frame, a much more cohesive picture emerges that reflects the culture they lived in.

Kommentera

Jag får nog sälla mig till kören som påstår att den här artikeln är lite korkad. Jag har lyssnat på en jätteintressant podd som heter myths and legends, där personen som håller podden kör en ny "folktale" varje avsnitt. Jag är uppe i typ 70 avsnitt eller något nu, men det finns absolut, definitivt, jätte-tydliga goda och onda karaktärer i dessa sagor.

Ibland kan karaktärer göra saker som vi tolkar som riktigt jävla ruttna (original-Aladdin är ett bra exempel...) men de var inte nödvändigtvis onda i kulturen som de återberättades i.

Jag får känslan av att författaren till artikeln inte har läst eller hört särskilt många sagor eller historier från forntida dagar alls, alternativt har cherry-pickat så det passar författarens narrativ bättre. Med det sagt finns det återkommande karaktärer som i vissa sagor är ondskefulla och i andra inte är det, se Baba Yaga som ett utmärkt exempel, men i en specifik saga är det inte så att Baba Yaga i ena meningen är ondskefull och kokar lim av barn och i nästa älskar hundvalpar och bara är snäll.

Det är mer som "kända" karaktärer idag som i olika stories får olika motivationer och betéenden, som tex. hur Superman är en skurk i vissa av serietidningarna.
      Last edited by Mundo; 28 January 2020, 07.39.

Kommentera

Jag skulle säga att gott och ont står i direkt relation till syftet med berättelsen via återberättarens agenda. Vi tenderar att se det goda eller onda utifrån brådskan i vårt eget perspektiv. Om gott och ont gynnar en nationalstat för att skapa en gemensam identitet för statens agenda så blir det så. Jag ser mer att äldre berättelser efter postnationalstatens födelse (om man placerar detta runt franska revolutionen 1790-ish) tenderar att användas just i detta syfte. Berättelserna själva var mer äventyr eller projektioner av olika mänskliga beteenden på sago/trosuppfattningen, där av ex flera olika gudar, och inte nödvändigtvis en förhållningsfråga i moraliska lagar i ett kristenjudiskt perspektiv.

Ex. Äldre kristendomen (nya testamentet, innan ~800, dvs innan kyrkan började använda den i sina syften) är en intressant företeelse där inte för att jag är teolog, men uppvisar tydligt förståelse, förlåtelse och respekt mot andra människor, och där kärlek ska bygga broar mellan människans olikheter, men där post 800- fokuserar på gott och ont, djävulen/gud för militariseringen av religionen. Frågan är ju självklar som skeptiker om gud/allah via Jesus/Mohammed (som ledande profeter) predikar pacifism i en eller annan utsträckning varför ingen bryr sig om profeterna utan bara förbehåller sig till att rätten via gud föra krig (och begå massiva folkbrott mot kvinnor och barn, detta tillägg för att understryka att krig handlar inte bara om män med vapen).

Min kontenta är att gott och ont ser olika ut i kulturer, och bedöms här efter ett klart västerländskt perspektiv. Något som kan motivera tillfredsställelsen att sätta svärdet (eller kulan) i ondskan i rollspel före dialog, och där av visar hur dopamin kicken fortfarande påverkas av våra medeltida militanta kristna undertoner (utgångspunkten här är distinktionen mellan "icke kristet" ratificerat våld som handlade om makt, heder och hämnd, och det kristna "nödvändiga" våldet mellan gott och ont). Tesen här är att om man här ex följt konceptet av Jesus (eller Muhammeds) läror och utvecklat dem innan kyrkan kidnappat dem, hade fokusen på gott och ont varit mycket vagare och man hade fått dopaminkickar av att hjälpa människor som har det sämre än en själv i stället (filmer och dataspel hade handlat om hur människor hjälper djur och andra människor, eller i data spelet där man ska lista ut på bästa sätt hjälpa de i nöd med de resurser man har tillhanda). Kristenjudiskt rollspel any one?

/PS

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
          Jag får nog sälla mig till kören som påstår att den här artikeln är lite korkad. Jag har lyssnat på en jätteintressant podd som heter myths and legends /.../
          Den här? För den killen har inte så mycket till koll på vad han pratar om är jag rädd. Lyssnade länge, men klarade inte av alla hans faktafel och missar i sagorna han beskrev. Han läser sina original ytterst slarvigt.

Ursäkta OT.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

Den här? För den killen har inte så mycket till koll på vad han pratar om är jag rädd. Lyssnade länge, men klarade inte av alla hans faktafel och missar i sagorna han beskrev. Han läser sina original ytterst slarvigt.

Ursäkta OT.
            Stämmer, han gör ofta faktafel så det skadar inte att googla och läsa på sig. Men det är en bra källa, imo, för att höra talas om sagor som man aldrig annars hört talas om.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
            Started by Skarpskytten, Idag, 14.50
            0 responses
            2 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Skarpskytten  
            Started by entomophobiac, 19 February 2020, 10.05
            11 responses
            224 visningar