Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kursplan för spelledare

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

    Varje tillfälle är några timmar enligt startposten. Så du har mer än 6 timmar.

    Tanken är att du ska lära dem spelleda som du spelleder. Så stilen styrs av det.
    De skall lära sig spelleda på mitt sätt? Poor bastards

    Nåja, ett väldigt snabbt hopkastat första utkast på en kursplan, med kanske 3 timmar per sammankomst, skulle nog se ut så här...

    1. Vad aktiva sandlådor är och inte är. Kända fallgropar. Hur man kan ge rollpersonerna en riktning och ett momentum in i sandlådan. Hur man förbereder hjälpmedel för improvisation. Olika sätt att fylla huvudet med dynga, så att alla idéfrön är välgödslade. Denna första sammankomst är primärt för att sätta ramen för de kommande träffarna.

    2. Bryta ner en känd setting i beståndsdelar med inriktning på att sandboxa den. Titta på motstridig lore/canon och hur man kan fanpatcha ihop det, eller välja sin game lore. Troligtvis använda Star Wars.

    3. Mekanik och hur attityd till mekanik påverkar. Star Wars D6 1st ed och Phoenix Command för demonstrationsexempel.

    4. Att skapa en setting då man prioriterar intern konsekvens (verisimilitude), och leta efter potentiella konfliktytor eller andra intressanta saker att lägga sitt spelande runt.

    5. Fisktankstänk och spelledarpersoner.

    6. Hur man sätter ihop det och använder det som är skapat, samtidigt som man improviserar fram nya detaljer genom att extrapolera från sina förberedelser..

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

      En timme är typ ingen tid alls och sex träffar är nästan noll träffar. Jag skulle hellre se säg 2-3 timmar gånger 10-20 om det ska vara riktigt meningsfullt. 6 timmar är nog för att doppa tårna en liten smula, inget mer. Jag tycker inte att det räcker för att göra någon redo att spelleda.
      Nu håller jag å ena sidan med Krank här, men jag skulle samtidigt vilja påpeka att en studiecirkel eller kurs om sex tillfällen om en timme är klart mycket mer än vad jag hade första gången jag var spelledare. För mig (och säkert många andra) så var det enda jag hade någon timmes självstudier av några rätt primitiva avsnitt "vad är rollspel", "så spelleder du" etc. i ett 80-talsrollspel (i mitt fall Mutant).

      Jag tror därför absolut att det går att göra något meningsfullt av en kurs eller studiecirkel om sex tillfällen för nybörjar SL, speciellt som det idag finns en mycket större tillgång till material för eleverna att studera på egen hand mellan tillfällena. Men man skall kanske inte förvänta sig stordåd första äventyret eller kampanjen man spelleder för det, utan mycket är också erfarenhet och vana.

      Skulle jag gissa har jag varit spelledare minst hundra timmar per år de senaste trettiofem åren, läst hundratals rollspel, moduler samt artiklar och handböcker i spelledande och det hindrar inte att det fortfarande då och då blir spelsessioner, äventyr och kampanjer som inte blir helt lyckade.



      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av Bjorn Visa inlägg
        Nu håller jag å ena sidan med Krank här, men jag skulle samtidigt vilja påpeka att en studiecirkel eller kurs om sex tillfällen om en timme är klart mycket mer än vad jag hade första gången jag var spelledare. För mig (och säkert många andra) så var det enda jag hade någon timmes självstudier av några rätt primitiva avsnitt "vad är rollspel", "så spelleder du" etc. i ett 80-talsrollspel (i mitt fall Mutant).
        Jag tänker att vi kanske lägger olika innehåll i begreppet "redo att spelleda". Jag har spellett ganska många gånger utan att vara redo.

        Faktum är att jag generellt inte känner mig redo. Det finns anledningar till att jag spelleder så sällan, och har så svårt att komma på nytt material. Jag har spelat rollspel (och ofta spellett) i typ 25 år eller så, och jag är fortfarande inte redo…


        Visst är sex timmar bättre än ingenting. Men det betyder inte att det är tillräckligt… =)


        Sedan jämför ju jag med mina vanliga kurser, där jag undervisar ca 85-95 timmar per kurs. Då är sex entimmestillfällen nästan obegripligt lite…
        Last edited by krank; 23 January 2020, 16.40.

        Kommentera


          #19
          Haha åh wow jag har faktiskt gjort just detta! På Högskolan i Skövde. Då lärde jag ut the life-changing magic of blorb såklart och varför det var bäst<3

          Kommentera


            #20
            Med originalpostens restriktioner skulle jag lägga upp det i ordning efter vad jag nu tycker är viktigt. En gång i tiden har jag skrivit en kursartikel för Studiefrämjandet men jag vet inte om den användes, och jag har som några gamla forumsrävar kanske kommer ihåg arbetat på ett spelledarfanzin som var menat att bli ett par hundra sidor kursmaterial. Jag kan konstatera utifrån att ha tittat genom dem innan detta svar att det finns saker jag skulle ändrat i det gamla materialet med den erfarenhet jag har nu.
            Även om det inte står specifikt under varje punkt så tänker jag att varje lektion innehåller klassiskt föreläsande, diskussionspartier, praktiska demonstrationer och delar för deltagarna, frågor och svar, och en del där kursledaren kollar av om det är något som deltagarna vill skippa eller ha mer av.

            1. Interaktion med spelarna.
            Första lektionen lägger basen för vad spelledandet innebär, med en kort genomgång vad de olika lektionerna kommer att innehålla. Spelarinteraktionen tar upp kommunikation mellan dig och spelarna. Först det praktiska som i hur ni ska berätta om spelmötesdatum och tider, vart man ska spela, vad folk behöver ha med sig, allergier, anmäla frånvaro och liknande. Sen kommer att prata tillsammans eller enskilt om vad folk gillar att spela (specifika spel, spelstilar, karaktärstyp) och komma överens om sociala regler om det behövs. Med ett lågt antal deltagare kan man demonstrera ett möte, med större antal får man dela upp i grupper.
            Tips kring hantering av konflikter mellan spelare, eller personlighetstyper och vilka typer av kompromisser man kan föreslå. Sista delen för första lektionen handlar om att känna sig som person så att man själv inte är/blir en dålig deltagare.
            Första tankeläxan, eftersom de har koll på hur rollspel spelas, är att komma upp med en äventyrsidé, i valfri detaljnivå.
            Ju längre lektionstid desto fler praktiska exempel.
            Målet med första lektionen är att få alla att förstå att den egentliga grunden för rollspel är att se till att alla, inkluderande spelledaren, trivs tillsammans som personer, med sina rollpersoner och de spel som spelas.

            2. Grundläggande skapande av äventyr och kampanjer.
            Först en frågestund om det är något de grunnat på efter lektion 1.
            Därefter tar vi itu med en av grundpelarna av spelledandet, äventyren, scenariorna eller vad man vill kalla dem. Varje kursdeltagare får berätta sin idé under lektionen och utifrån dem diskuterar vi inledningar, uppföljningar, avslut. Vi diskuterar olika äventyrsstrukturer från räls till crawls. Tips kring hur man skriver och förbereder äventyren utifrån sina egna förutsättningar, som tid, hur mycket man gillar att improvisera och så vidare. Under denna lektion lägger deltagarna till idéer kring inledning och sitt äventyrs struktur.
            Målet med denna lektion är att de ska ha fått del av praktisk erfarenhet av skapande, samt hur de kan tänka kring varje beståndsdel i äventyret.
            Till nästa gång är läxan att ta en del av äventyret och göra åtminstone två olika varianter av delen och fundera kring vad effekten av varianterna kan bli under spel.

            3. Förmedlandet.
            Lektionen inleds med återkoppling till läxan och utifrån den beskriver kursledaren hur en scen ur äventyrsdelen kan beskrivas på olika sätt för att få olika resultat. Detaljmängd, ordval och att emfasera det som spelarna bör uppmärksamma. Sen testar vi olika sätt att gestalta karaktärer. Vi pratar lite om visuella hjälpmedel som kartor och användande av figurer/bräden och vad man kan tänka på där. Sist går vi genom stämningshöjande element som musik/ljud, ljus, rekvisita med mera.
            Målet med lektionen är att göra folk bekväma med berättande och gestaltande och hur de kan använda olika tekniker under spel.

            4. Avancerat skapande av äventyr och kampanjer.
            Inledning med frågestund kring föregående lektion.
            Den här lektionen går in på vad man kan göra för att göra äventyr flexibla så att rollpersonerna inte fastnar, vad man kan göra för att väva in rollpersonerna i äventyren, ovanligare strukturer, mer komplexa strukturer, speliga komponenter och liknande.
            Målet med denna lektion är att dels ge praktiska tips för ovanligare situationer och äventyr och öppna ögonen för alternativ till vanligare äventyrstyper, och delar.

            5. Organisation, förberedelser
            Inleder som vanligt med återkoppling.
            Denna lektion tar upp saker som ordning under spelandet som hur och var man har säg sina monster, var man har sina kartor osv. Den pratar också om vara påläst om spelet och äventyret, hur mycket man behöver förbereda innan en kampanj, ett äventyr, en spelomgång osv. Vi ger tips om vad som är bra att göra under spel och efter.
            Läxan är att läsa ett kort äventyr där varje deltagare kommer få spelleda en viss del.

            6. Regler och avslut.
            Vi pratar lite om att välja spelsystem, fundera kring regler, spelarnas roll i detta och hur man kan använda dem för att förmedla stämning, och styra spelarna och rollpersonernas val.
            Vi spelar det korta äventyret och avslutar med en sista frågestund, intar feedback och ger deltagarna länk till en pdf med vidare läsning och resurser.

            Kommentera

            Senaste inlägg

            Minimera

            Diskussioner Statistik Senaste inlägg
            Started by McKatla, Idag, 08.30
            9 responses
            124 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg da_bohz
            av da_bohz
             
            Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
            74 responses
            1.946 visningar
            13 gillar
            Senaste inlägg Björn Wärmedal  
            Started by Gurgeh, Idag, 11.00
            5 responses
            110 visningar
            1 gillar
            Senaste inlägg Bastich
            av Bastich
             
            Started by Rymdskeppet, Idag, 09.15
            9 responses
            232 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg DanielSchenström  
            Started by TobiasEkwall, Igår, 13.24
            9 responses
            214 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg TobiasEkwall  
            Started by God45, 22 March 2020, 14.34
            11 responses
            556 visningar
            7 gillar
            Senaste inlägg Kaj
            av Kaj
             
            Started by Marrik den allvetande, Idag, 07.12
            0 responses
            98 visningar
            6 gillar
            Senaste inlägg Marrik den allvetande  
            Started by Staffan, 29 March 2020, 23.21
            5 responses
            193 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swedish Chef  
            Started by Tre solar, Igår, 21.32
            1 response
            73 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Måns
            av Måns
             
            Started by Punch, 16 January 2020, 08.34
            6 responses
            356 visningar
            1 gillar
            Senaste inlägg Ymir
            av Ymir
             
            Arbetar …
            X