Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kursplan för spelledare

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Kursplan för spelledare

    Du ska lära en klass av människor att spelleda. Du har 6 kurstillfällen på någon timme per tillfälle på dig. Dina elever har rollspelat lite eller vet hur det går till via actual plays men har aldrig spelledit någonting. Efter din kurs ska de alla påbörja varsin rollspelskampanj. Hur lägger du upp din kursplan?

    Mitt förslag är:

    1: Prata offentligt och leda gruppen.

    2: Improvisera.

    3: Regler, avgöranden och balans.

    4: Använda och skriva äventyr.

    5: Hur man spelleder utan att rälsa.

    6: Skapa en estetisk vision tillsammans med dina spelare.

    #2
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Efter din kurs ska de alla påbörja varsin rollspelskampanj.
    Jag hade nog föredragit att den här kampanjen byggdes under tiden kursen pågick så det blir mer av ett workshop. Risken är ju annars att gruppen sitter och antingen inte förstår eller inte håller med och mest bara väntar på att få sätta tänderna i det som sägs på egen hand.

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

      Jag hade nog föredragit att den här kampanjen byggdes under tiden kursen pågick så det blir mer av ett workshop. Risken är ju annars att gruppen sitter och antingen inte förstår eller inte håller med och mest bara väntar på att få sätta tänderna i det som sägs på egen hand.
      Det är en riktigt bra ide! Så man kör igång kampanjerna efter lektion 1 eller 2 typ?

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

        Det är en riktigt bra ide! Så man kör igång kampanjerna efter lektion 1 eller 2 typ?
        Bra tanke, men om det ska vara en faktisk kurs är det nog svårt att planera för det ska gå att schemalägga så, om inte spelgruppen också ska tillhandahållas av kursen. Men @etnomophobiac menade kanske konstruktionen, inte själva spelandet?

        Jag hade också bytt flyttat ner improvisation till nr. 4 och upp med regler och äventyr varsitt steg. Även om improvisation är mycket viktigt är det nog lättare att förstå i vilka lägen det behövs om man har grepp om de andra delarna först.

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          5: Hur man spelleder utan att rälsa.
          Vill man vara lite tillåtande och inte säga att rälsat automatiskt är dåligt så kan man istället ta upp olika spelstilar och diskutera för- och nackdelar och hur man anpassar sitt spelledande till dem. Rälsat, PbtA, blorb/OSR, Kutulu, osv. Det knyter an till punkt 3 också... Fast det vore i och för sig material nog för en egen kurs.

          Kommentera


            #6
            Hm. Klurigt. Och egentligen ganska beroende på klasstorleken, åldern på eleverna, och så vidare.

            Med såpass få tillfällen så hade jag nog velat utgå från kursdeltagarnas faktiska behov, tror jag. Så idealiskt sett hade jag velat ha en klasstorlek på kanske 12-20. Annars måste man ju definitivt göra något mer generellt.

            Det finns nu också extremt många välfungerande spelledarstilar, och de passar olika bra till olika spel. Med nödvändighet hade ju jag behövt utgå från mig själv – min spelledarstil och de spel jag är bekväm med. Jag har, tycker jag själv, väldigt lite allmängiltig kunskap. Jag kan knappt spelleda utredande mysterier, jag tänker inte låtsas som att jag kan spelleda OSR liksom.

            Att bygga en kursplan brukar ta ganska lång tid för mig, men jag brukar börja med att lista saker jag skulle vilja ha med, och sedan se hur de skulle kunna grupperas och klumpas ihop. Så typ ett första steg:
            • Att hantera pressen, prestera, "vara med och vara på topp hela spelmötet". Hantera prestationsångest. Våga vara kass ett tag, utan att göra en grej av det. Våga be om paus för eftertanke när det behövs, istället för att komma med snabbt svar.
            • Metasamtal innan, mellan, efter. Etablera förväntningar, stämma av, utvärdera. Agilt arbetssätt överfört på rollspelande, iterativa cykler av successiv förbättring.
            • Gestaltning av SLP:er. Förberedelser, huruvida man vill göra röster / använda kroppsspråk. Dimensionering vid behov; vad som börjar som något platt kan bli större med tiden.
            • Spelar-agency och "faktiska val".
            • Utmaningar för spelarna kontra utmaningar för rollpersonerna.
            • Förberedelser kontra improvisation. Förberedelser FÖR improvisation. Fraktala förberedelser.
            • Metoder, strategier och tekniker för att skapa äventyr.
            • Workshop: utgå från existerande äventyr, bygg något med liknande struktur i en annan eller samma spelvärld.
            • Workshop: gestalta miljö, gestalta SLP. Bygga självförtroende i beskrivandet och improvisationen. Finna flödet.
            • Vanliga strukturer för äventyr; fisktank/räls/tunnelbanenät/etc.
            • Regler och olika inställningar till dem.
            Inte en komplett lista, bara en första skiss. Och innan kursstart skulle jag definitivt behöva skära ner och kombinera en massa.

            En timme är typ ingen tid alls och sex träffar är nästan noll träffar. Jag skulle hellre se säg 2-3 timmar gånger 10-20 om det ska vara riktigt meningsfullt. 6 timmar är nog för att doppa tårna en liten smula, inget mer. Jag tycker inte att det räcker för att göra någon redo att spelleda.

            Jag skulle jobba med stegrade "hemläxor" vid sidan av träffarna. Inte köra igång med kampanj direkt, men direkt efter lektion 1 testa att spelleda en kort scen, informellt, med ett par kompisar. Känna på, testa. Utan krav på fortsättning till exempel. Göra det 2-3 gånger, kanske. Efter lektion 1 får man kanske med sig ett lättspellett scenario som man kan köra med ett par kompisar. Återigen inget långsiktigt; det är OK att fucka upp, man tränar och testar utan långsiktiga konsekvenser. Känner sig för. Sedan kanske 2-3 korta scenarier som bygger på varandra. Eller så får man i uppgift att bygga ett eget som bygger vidare på förra veckans. Eller så. Något slags stegring, iaf.

            Något slags läromedel skule behövas. Kanske en google site med allmän rollspelsteori, typ den sammanlagda visdomen av 30+ år av spelledartips och tekniker för olika sammanhang, viktiga termer etc. Inte som man pluggar in, men att ha som referensverk. Definitivt någonstans där det finns otaliga små enblads-scenarier att pröva på och känna sig för mig.

            Kommentera


              #7
              Ingen utbildningspunkt kring världsbygge? Hur skapar man en hälsosam obalans i världen för att sätta scenariobollar i rullning etc...

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg

                Vill man vara lite tillåtande och inte säga att rälsat automatiskt är dåligt så kan man istället ta upp olika spelstilar och diskutera för- och nackdelar och hur man anpassar sitt spelledande till dem. Rälsat, PbtA, blorb/OSR, Kutulu, osv. Det knyter an till punkt 3 också... Fast det vore i och för sig material nog för en egen kurs.
                Inte beredd att göra det eftersom det alltid är dåligt enligt mig :p Men är man inte en extrimist som jag så jo.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                  Ingen utbildningspunkt kring världsbygge? Hur skapar man en hälsosam obalans i världen för att sätta scenariobollar i rullning etc...
                  Det är en intressant tanke! Jag är ju mot världsbygge på en större nivå än exakt sakerna i en sandlåda men det är igen en extrem åsikt. Man kan ju ha hur mycket saker om det som helst! Men det hade jag inte ens gått in på.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                    Hm. Klurigt. Och egentligen ganska beroende på klasstorleken, åldern på eleverna, och så vidare.

                    Med såpass få tillfällen så hade jag nog velat utgå från kursdeltagarnas faktiska behov, tror jag. Så idealiskt sett hade jag velat ha en klasstorlek på kanske 12-20. Annars måste man ju definitivt göra något mer generellt.

                    Det finns nu också extremt många välfungerande spelledarstilar, och de passar olika bra till olika spel. Med nödvändighet hade ju jag behövt utgå från mig själv – min spelledarstil och de spel jag är bekväm med. Jag har, tycker jag själv, väldigt lite allmängiltig kunskap. Jag kan knappt spelleda utredande mysterier, jag tänker inte låtsas som att jag kan spelleda OSR liksom.

                    Att bygga en kursplan brukar ta ganska lång tid för mig, men jag brukar börja med att lista saker jag skulle vilja ha med, och sedan se hur de skulle kunna grupperas och klumpas ihop. Så typ ett första steg:
                    • Att hantera pressen, prestera, "vara med och vara på topp hela spelmötet". Hantera prestationsångest. Våga vara kass ett tag, utan att göra en grej av det. Våga be om paus för eftertanke när det behövs, istället för att komma med snabbt svar.
                    • Metasamtal innan, mellan, efter. Etablera förväntningar, stämma av, utvärdera. Agilt arbetssätt överfört på rollspelande, iterativa cykler av successiv förbättring.
                    • Gestaltning av SLP:er. Förberedelser, huruvida man vill göra röster / använda kroppsspråk. Dimensionering vid behov; vad som börjar som något platt kan bli större med tiden.
                    • Spelar-agency och "faktiska val".
                    • Utmaningar för spelarna kontra utmaningar för rollpersonerna.
                    • Förberedelser kontra improvisation. Förberedelser FÖR improvisation. Fraktala förberedelser.
                    • Metoder, strategier och tekniker för att skapa äventyr.
                    • Workshop: utgå från existerande äventyr, bygg något med liknande struktur i en annan eller samma spelvärld.
                    • Workshop: gestalta miljö, gestalta SLP. Bygga självförtroende i beskrivandet och improvisationen. Finna flödet.
                    • Vanliga strukturer för äventyr; fisktank/räls/tunnelbanenät/etc.
                    • Regler och olika inställningar till dem.
                    Inte en komplett lista, bara en första skiss. Och innan kursstart skulle jag definitivt behöva skära ner och kombinera en massa.

                    En timme är typ ingen tid alls och sex träffar är nästan noll träffar. Jag skulle hellre se säg 2-3 timmar gånger 10-20 om det ska vara riktigt meningsfullt. 6 timmar är nog för att doppa tårna en liten smula, inget mer. Jag tycker inte att det räcker för att göra någon redo att spelleda.

                    Jag skulle jobba med stegrade "hemläxor" vid sidan av träffarna. Inte köra igång med kampanj direkt, men direkt efter lektion 1 testa att spelleda en kort scen, informellt, med ett par kompisar. Känna på, testa. Utan krav på fortsättning till exempel. Göra det 2-3 gånger, kanske. Efter lektion 1 får man kanske med sig ett lättspellett scenario som man kan köra med ett par kompisar. Återigen inget långsiktigt; det är OK att fucka upp, man tränar och testar utan långsiktiga konsekvenser. Känner sig för. Sedan kanske 2-3 korta scenarier som bygger på varandra. Eller så får man i uppgift att bygga ett eget som bygger vidare på förra veckans. Eller så. Något slags stegring, iaf.

                    Något slags läromedel skule behövas. Kanske en google site med allmän rollspelsteori, typ den sammanlagda visdomen av 30+ år av spelledartips och tekniker för olika sammanhang, viktiga termer etc. Inte som man pluggar in, men att ha som referensverk. Definitivt någonstans där det finns otaliga små enblads-scenarier att pröva på och känna sig för mig.
                    Jag håller helt med dig om mängden deltagare och i att man nog måste ha ett pae timmar per pass för att det ska vara värt att ens göra. Jag tänker också att det är helt ok att lära ur sin egen spelledarstil, olika stilar är så olika att det är svårt att göra något annat. Går jag på en Karate lektion lär jag mig inte Capoeira och går jag till en OSR:are lär jag mig inte Black Box lajvande liksom.

                    Älskar läxorna!

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Jag håller helt med dig om mängden deltagare och i att man nog måste ha ett pae timmar per pass för att det ska vara värt att ens göra. Jag tänker också att det är helt ok att lära ur sin egen spelledarstil, olika stilar är så olika att det är svårt att göra något annat. Går jag på en Karate lektion lär jag mig inte Capoeira och går jag till en OSR:are lär jag mig inte Black Box lajvande liksom.
                      Jupp.

                      Nu känner jag att den här youtubevideon är relevant igen. Inte jätte-jätterelevant, men tillräckligt:



                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Älskar läxorna!
                      De utgår från samma grundtänk som jag brukar ha i klassrummet och med projekten jag ger mina elever. Det gäller att sänka tröskeln och minska konsekvenserna för ett misslyckande. Visst finns de elever som presterar bättre om man sätter eld under fötterna på dem, men för de flesta är det tvärtom. Upplever jag.

                      Kommentera


                        #12
                        Jag skulle prata om att lära sig lyssna, om vad som skapar engagemang och hur ett team fungerar. I mina ögon är spelledaren i första hand teamledare. Nitty gritty grejerna kring tekniker för spelledande är såklart viktiga men om jag som människa känner mig uppskattad, lyssnad på, stöttad och har tillit till gruppen så blir alla de andra sakerna så otroligt mycket lättare. Det kanske faller in under "leda gruppen", men jag tycker att det är ett ämne väldigt skilt från att prata offentligt (helt klart finns det beröringspunkter, men att prata offentligt bygger ju också till stor del på att skapa trygghet och att få människor att känna sig viktiga och uppskattade).

                        Jag tycker tycker att Googles re:Work har bra sammanfattningar, videos och länkar om just det och de har med sina undersökningar visat vad som är viktigast för deras team:
                        1. Psychological safety: Can we take risks on this team without feeling insecure or embarrassed?
                        2. Dependability: Can we count on each other to do high quality work on time?
                        3. Structure & clarity: Are goals, roles, and execution plans on our team clear?
                        4. Meaning of work: Are we working on something that is personally important for each of us?
                        5. Impact of work: Do we fundamentally believe that the work we’re doing matters?


                        https://rework.withgoogle.com/blog/f...l-google-team/

                        Om 1:an och 2:an får fokus och upplevs som viktiga så faller mycket annat på plats, snarare än att chansa på att det växer fram automatiskt (vilket det gör ibland men verkligen inte alltid).

                        Kommentera


                          #13
                          Behörighet: Du har en spelgrupp som du träffar medan kursen pågår. Det är önskvärt men inte nödvändigt att ni påbörjar en ny kampanj när kursen börjar. Du har valt ett rollspel som er grupp spelar.

                          De sex kurstillfällena har följande rubriker:

                          Att starta
                          Förbereda en kampanj, göra rollfigurer, planera vidare, första spelmötet.

                          Att vara speldomare
                          Hur mycket regler måste jag kunna?

                          Att ha flyt i spelet
                          Planera och improvisera. Balansera utmaningar. Olika sorters äventyr.

                          Att ha god stämning
                          Problematiska spelare. Förväntningar, sociala kontrakt.

                          Att berätta och gestalta
                          Miljöbeskrivningar, dialekter, kärnfulla formuleringar, vad som är väsentligt.

                          Att avsluta
                          Varför avsluta? Kampanjens klimax. Olika sätt att avsluta.

                          Innehållet i kursen kommer också ha utrymme att styras av vilka frågor som är aktuella i deltagarnas spelgrupper. Viktiga inslag kommer vara praktiska övningar och utbyte av erfarenheter mellan deltagarna.
                          Kursen har plats för 6 deltagare.

                          Kommentera


                            #14
                            Som redan nämnts, det finns många olika spelstilar och sätt att spelleda på.

                            Så jag anser att antingen skall kursen tydligare begränsas (t.ex. "Att spelleda detektiväventyr och andra undersökande uppdrag" eller "Att speleda klassiska grottröjsäventyr"). Annars bör minst en timme gå åt till att bara beskriva olika sätt att spela, och de övriga fem timmarna är för lite för att gå igenom flera, så tji fick de som inte är intresserad av stilen som får fokuset.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
                              Som redan nämnts, det finns många olika spelstilar och sätt att spelleda på.

                              Så jag anser att antingen skall kursen tydligare begränsas (t.ex. "Att spelleda detektiväventyr och andra undersökande uppdrag" eller "Att speleda klassiska grottröjsäventyr"). Annars bör minst en timme gå åt till att bara beskriva olika sätt att spela, och de övriga fem timmarna är för lite för att gå igenom flera, så tji fick de som inte är intresserad av stilen som får fokuset.
                              Varje tillfälle är några timmar enligt startposten. Så du har mer än 6 timmar.

                              Tanken är att du ska lära dem spelleda som du spelleder. Så stilen styrs av det.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Gamiel, Idag, 18.54
                              3 responses
                              34 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Angerforce  
                              Started by Jörmungand, Idag, 15.22
                              4 responses
                              57 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Jörmungand  
                              Started by krank, 26 March 2020, 10.13
                              4 responses
                              80 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by CapnZapp, Idag, 19.27
                              0 responses
                              12 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg CapnZapp  
                              Started by CapnZapp, Idag, 19.26
                              0 responses
                              10 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg CapnZapp  
                              Started by bortom12e, 01 April 2020, 15.17
                              12 responses
                              270 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg anth
                              av anth
                               
                              Started by Rymdskeppet, Idag, 10.50
                              18 responses
                              240 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg anth
                              av anth
                               
                              Started by krank, Igår, 18.21
                              9 responses
                              140 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Marrik den allvetande, Igår, 11.07
                              1 response
                              170 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg nano
                              av nano
                               
                              Started by bortom12e, Idag, 07.14
                              0 responses
                              109 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg bortom12e  
                              Arbetar …
                              X