Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspelen som gjort dig till den du är

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Drakar och Demoner
    Första rollspel jag spelade (1991 års version). Whelans Elric-bilder alltså... Monster-boxen var första rollspelsgrejen jag köpte.

Bubblegum Crisis
    Snubblade över på Tradition i Göteborg. Såg fränt ut, hade ingen koll på serien men det var uppenbarligen något för mig. Fuzion blev lite av mitt go to-system ett bra tag, och öppnade för en ganska positiv syn på generiska system.

Höstdimma
    Bästa matiné-action jag upplevt, och en del i förklaringen till att jag tvekar till att ge mig på ordentligt crunchy spel nu för tiden. Symboliserar en period då jag spelledde mycket på konvent (Star Wars d6 med min kusin på SävCon fem år i rad, Höstdimma kanske 3 år i rad på SnöKon/GothCon?). Har sneglat på det flera gånger i efterhand som något att snatta saker ur till nya pyssel. Den halkiga backe som ledde ner i indieträsket på sätt och vis.

Dead of Night
    GothCon 2007, mitt första Indierum. En milstolpe i mitt rollspelsliv, med ett tydligt före och efter. Dead of Night var spelet som lämnade störst intryck, och det jag utgick ifrån när jag började pyssla med Bläck.

Holmes Dungeons & Dragons
    Kring 2009-2010 kände jag mig rätt utbränd på att spelleda. Det där med retro-D&D verkade fränt, men jag trodde inte det skulle vara något för mig. Nå, jag bytte in lite rollspelsgrejer på Collector's Point i Umeå och gick därifrån med TSR Silver Anniversary-boxen som innehåller en faksimil av Basic D&D från sent 70-tal och det kittlade mig, och det erbjöd mig en annan slags spelledande än det jag hade hållit på med fram till dess. Jag påstår till och med att några av J. Eric Holmes entusiastiska tips är ett spelbart spel bara för sig själv.

Saga
    Jag har alltid gillat Warhammer även om det inte är något jag spelat nämnvärt, så jag visste ju att jag gillade pseudo-historiska spel/settings. När jag till slut skaffade Saga (ett par år efter det släpptes) så blev jag charmad. Tonen låg helt rätt för mig, och boken var så himla fin (ÄR så himla fin!). Det ledde till bloggen Nor Bannog som jag skrev aktivt på i fyra år (och sen sporadiskt i ett år till). En del av texterna hamnade i små häften som jag krängt på GothCon och liknande, och jag älskade dem. När det var dags för en andra utgåva av grundboken så innehöll den ett sjok av mina grejer som appendix, och jag kände mig ganska färdig vid det laget. Bloggen blev liggande. I samband med julkalendern jag gjorde på bloggens Facebook-sida så lovade jag att skriva nya inlägg i år (minst ett per månad), så tydligen är det här kapitlet inte riktigt avslutat ändå.

Wicked Archipelago
    Jag har aldrig spelat Archipelago riktigt som det är i texten, utan har nästan alltid kört mash up-versionen där prepp med orakel á la In a Wicked Age plockas in. Jag får nästan alltid en rejäl kick av att spela det, för det är nånting med att fiktionen får leda som klaffar så himla bra för mig. Anledningen att jag går och drömmer om mer friform i mitt spelliv är nog för att jag vill ha Wicked Archipelago men i något slags kampanjformat.

Hedersomnämnanden:
    RuneQuest 3, Usagi Yojimbo (Fuzion), Panty Explosion, Polaris, Montsegur 1244

Kommentera

Drakar och Demoner -87 (+Expert och DoD -91)
      Det första jag spelade. Det var först och störst. Det var brorsans spel men han skaffade nästan allt till det och det VAR fantasyrollspel för mig.

Mutant 2089
      MITT spel under uppväxten. Spelledde det nästan varje helg i flera år. Blandade in både gamla Mutant och Mutant RYMD i det men cyberpunk-action var det häftigaste.

Mutant UA
      Spelade inte aktivt under många år men köpte, läste och forumade MUA intensivt. Ett av spelen som höll min rollspelslåga brinnande trots bristen på spelande. Har bara spelat det några få gånger men planerar att någon gång köra den stora kampanjen.

Mutants & Masterminds
      Det spel jag spenderat mest tid med utan att någonsin spela det. Mycket forumhäng och SLP-skapande. Knyter an till min kärlek för superhjältar, serietidningar och tecknande. Otroligt givande att bara mekaniskt omvandla fiktiva seriehjältar till rollspelstermer.

Eclipse Phase
      Ett av de rollspel som fascinerade mig tillräckligt för att dra ihop en ny spelgrupp i vuxen ålder. Sprängfyllt av häftiga idéer och världen är fortfarande en av de mest spännande jag vet. Önskar jag hann spela det mer.

Svenska kulter / Sju porträtt av Elvira Wallin
      Ett annorlunda spelande för mig. Vi fick till en härlig skräckkänsla och spelade helt andra typer av karaktärer med ett annat mer personligt djup. En av de få kompletta kampanjer jag spelat igenom.

Symbaroum
      Det spel som lätt tagit störst plats i mitt vuxna rollspelande. Törnetronskampanjen är det största och mest ambitiösa vi någonsin försökt oss på. Spellett det av och till sedan det kom ut och ser inte att vi kommer tröttna på det på länge än.
      Last edited by Paal; 16 January 2020, 21.50.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
        Eclipse Phase
        Ett av de rollspel som fascinerade mig tillräckligt för att dra ihop en ny spelgrupp i vuxen ålder. Sprängfyllt av häftiga idéer och världen är fortfarande en av de mest spännande jag vet. Önskar jag hann spela det mer.
        Antagligen det spel jag läst som jag varit mest sugen på att spela men som jag haft svårast att hitta ett sätt att spelleda på som jag känner mig bekväm med.

En vacker dag ska jag lyckas bygga en moddad version av världen där inte alla balla hemligheter redan är avslöjade, och en kampanj jag klarar av att spelleda…

Kommentera

Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
          Jag påstår till och med att några av J. Eric Holmes entusiastiska tips är ett spelbart spel bara för sig själv.
          ALLTSÅ det där var ju typ hur bra som helst. Sällan har jag sett någon få in så mycket rätt på en enda sida. Varifrån har du parafraserat Holmes där? Är det ett utdrag från regelboken? En intervju?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg
            ALLTSÅ det där var ju typ hur bra som helst. Sällan har jag sett någon få in så mycket rätt på en enda sida. Varifrån har du parafraserat Holmes där? Är det ett utdrag från regelboken? En intervju?
            Det är nästan rakt av från spelledartipsen på slutet av regelboken har jag för mig. Var rubriken "The fine art of dungeon mastering" kanske?

Kommentera

I hope you'll forgive writing in English:

For me, the defining games were:

Drager og Dæmoner + Expert.
              Yes, the Danish version :)
              While the adventures didnt always live up to the premise, It established fantasy gaming as something other than just chopping up monsters. That characters could (and should!) be able to develop in any direction you wanted and that the game world should be logical and consistent.

It established for me that skills were more fun than character classes and that characters should advance based on what they actually did. It also has about the only magic system I've ever liked in a game.

Warhammer Fantasy role play (1st edition)
              For us specifically, the fact that you played as "normal people" made the game really come alive. This was the game that really taught us that a character could be a "person". They weren't fighters or paladins, they were just people with jobs and goals and agendas.
              This was the game where we started thinking about what their family might look like and how they fit into the whole thing.

Werewolf the apocalypse
              Really all the 90's WW stuff, but Werewolf just blew our minds. Playing a super powerful monster, fighting a war in the shadows of civilization as the world was crashing to an end. It was metal AF and we were into it.
              I think if we'd played it earlier, we'd not have understood it and later, we might have bounced off of it, but right then, for a bunch of 15-17 year olds? It was fire.

There's other games that taught important lessons about what skills can be (Heroquest), about why hardcore simulation can be fun (Harnmaster) etc. but those three definitely loom the largest.

Kommentera

Star Wars D6
                Det spel jag spelat absolut mest.
                Ett spel där regler och setting funkar fantastisk väl ihop för att höja spelupplevelsen. Dessutom var det lätt för alla inblandade att visualisera vad som hände.
                Utan att tänka på det då var det säkert de sakerna som gjorde att vi hade så förbaskat kul när vi spelade och var orsaken till att vi alltid kom tillbaka till Star Wars efter att vi provade andra spel.

Drakar & Demoner
                Gick ju inte att undvika när man spelade rollspel på 80-90 talet. Har haft mycket kul där med.
                Men var det nått jag lärde mig där så var det att mer inte alltid är bättre.
                Vi prövade de olika regeltilläggen allt eftersom de gavs ut. Men i slutändan återkom vi alltid till ”blåa” expert reglerna med några egna enkla hemmatillägg.
                Nått jag i efterhand kommit på atg jag alltid gillade var att världsbygget var så öppet. Ena stunden var det hack/slash grottkräl. Sedan handlade om att bygga värdshus och barfred. Du kunde låssas vara Krigaren Conan eller Misslyckade magikern Rensvind.
                Du kunde anpassa ”din” värld precis så som du ville ha den, Sagan om ringen fantasy, Romarriket, Musketörerna eller Piratmatiné.
                I moderna rollspel läggs det väldigt mycket på att utveckla färdiga världar på gott o ont. Det kan vara enkelt och inspirerande. Men också ta kol på kreativiteten och det där med att fånga upp ”vad gillar jag just nu!”.

Kommentera

Drakar och Demoner. Face it, det var där det startade.

Paranoia. Mitt i en tid när allt gick mot högre komplexitet, mer regler, mer simulationism, så klampar Paranoia in på scenen och säger "Screw that. Nu har vi kul istället!". En ögonöppnare.

Cthulu. Älskade hur fokus skiftade från action till stämning. Det var också här någonstans som jag började funderingarna som slutade (eller, förhoppningsvis passerade) i fisktanken.

GURPS. Jag är ingenjör, jag älskar modulärt tänkande, och ingen gör det bättre än GURPS.

Palladium. En fantasysetting som är toppen, men tyvärr med ett regelsystem som är kass och behöver moddas stor tid.

D&D. Det speletlärde mig hur man inte ska göra, det lärde mig att hata och förakta. Jag vet inte om det gjorde mig till en bätre person, men det formade mig.

Kommentera

Drakar och demoner, särskilt sedan Expert kom. Spelet som lärde mig älska rollspel. Visserligen spelade jag DnD innan, men kände mig alltid inlåst, som om det egentligen var ett brädspel som handlade om att rensa grottor, och att resten var ganska påhängt men i grunden oviktigt fluff. DoD gav frihet just genom att reglerna var så få och så … ogenomtänkta; det tvingade oss att fundera, modda och skapa vårt eget spel. Oj vad mycket kul vi haft med det under åren! Världar och äventyr skapade vi själva, så officiellt material utöver grundbox, Expert och Samuraj (bra expansion!) vet jag inget om.

Over the Edge. Blev en ögonöppnare för hur enkla regler kan vara utan att det inverkar negativt på spelet – tvärtom! Bra genomtänkta skapar det minimalistiska mer levande rollfigurer än aldrig så många siffror. Och världen … ja, den var fantastisk att äventyra i. Lite som världen i Unknown armies eller Tribe 8; inspirerande miljöer som gav upphov till många kvällars spel!

KULT. Ett djup och en svärta jag aldrig sett i ett spel innan. Inte minst de gnostiska inslagen höll mig fascinerad under många år. Men spelet var ganska svårt att spela i, så det var nog viktigare som läsning än som spel.

Oktoberlandet. Subjektivt beskriven värld och fantastiskt välskrivet. Bättre än så blir det inte vad gäller det litterära värdet.

Kanske borde jag ha med Call of Cthulhu – det är spelet vi spelat oftare än något annat. Men nej, jag har nog aldrig egentligen tyckt det är särskilt bra, vare sig regelmässigt eller dess värld (jag är inget stort fan av Lovecrafts typ av skräck; tentakler och dylikt är inte min grej). Att vi sedan haft oerhört givande spel med CoC, särskilt i Invictus, beror mer på goda spelledare än på spelet i sig.

Kommentera

Min lista blir visst nån slags kronologisk självbiografi över mitt liv med rollspel.

Drakar och Demoner 6
                      Det första rollspelet (förutom några egenskrivna och skitdåliga) som jag ägde. Fick det i julklapp och spenderade några helt magiska år där vi spelade rollspel minst två gånger i veckan. Det var här rollspel och jag klickade.

Mutant: Undergångens Arvtagare
                      Det var i den här vevan som jag började skapa rollspelsmaterial på lite större allvar, och framförallt på Järnringens forum när det fanns. Spelade hela UA-kampanjen. Enormt kul. Hindenburg, min älskade avslutades med champagne.

Symbaroum
                      Förutom Achievementet att bli en del av Järnringen var det också här jag insåg att jag nog kunde formge rollspelsböcker. Lärde mig om utgivning, marknadsföring och att kränga på konn.

Lamentations of the Flame Princess
                      Min inkörsport till OSR, som är det jag spelar till 99% nu. Liksom Kloptok lockades jag av skräcken och dödligheten, samt golvades av OSR-scenens till synes oändliga kreativitet. Här kommer också saker som Knave, Into the Odd och Troika! som tillsammans med osr-blogosfären på allvar öppnat mina ögon för hackande och gett mig en betydligt mer avslappnat förhållningssätt till regler. Det behöver inte vara by the book.

Barkhäxan och MÖRK BORG
                      Mina egna (och Pelles, givetvis) bidrag till rollspelshyllorna. Och det här väl nu jag börjar förstå att jag tycker det är roligare att skapa rollspel än att faktiskt spela dem. Barkhäxan blev ett litet men charmigt spel som älskas av många men hatas av recensenter. Och det har varit helt fantastiskt kul och lärorikt att jobba med MÖRK BORG. Och då har vi bara börjat.

Kommentera

Trevligt initiativ! Kul att se så varierade bakgrunder hos folk!

Här är min lista:

Drakar och Demoner 6 + reviderade utgåvan
                        Min introduktion till rollspel. Det var här jag fick smaka på vad som är häftigt med rollspel, samt vad som är sämst med rollspel. Högt och lågt helt enkelt.

Dungeon World
                        Första rollspelet efter min återvändo till spelhobbyn efter värnplikt och universitetspaus. Det väckte så himla många nya tankar och jag insåg till min stora glädje att det hade hänt skitmycket med rollspelshobbyn under mitt uppehåll.

Fiasco
                        Story Now och spelledarlöst - Mind blown.

Hillfolk
                        Ett spel som jag ofta återvänder till i min speldesign. Om man bara tar karaktärer som vill ha saker av varandra och implementerar petitioner-granter systemet så har man ett minimalistiskt rollspel för interpersonellt drama.

Don't Rest Your Head
                        Också ett spel som jag återvänder till ofta. Rollformuläret som ett frågeformulär och vansinne som en styrka var riktigt feta koncept.

Kommentera

Mutant - Första gången jag mejades ner av Borgmästaren i Mos Mosel genom min grannes försorg la grunden till många års spelande. Mos Mosel är också det äventyr jag spelat och spellett absolut flest gånger, senast i oktober 19.

Drakar & Demoner Expert och DoD91 - Ramlade in i Expert sent 80-tal som gled över i 91:an när spelledaren fick boxen i julklapp. Ojoj vad många timmar det blev.

Western - Blev för mig en ögonöppnare för andra regelmotorer än Äventyrspels.

Kommentera

Drakar och Demoner Expert/Mutant
                            De första spelen jag spelade ordentligt på egen hand. Det var dessa som fick upp intresset för mig och någonstans satte BRP i ryggmärgen på mig. Jag ägare en hel del andra äventyrsspelsprodukter på 90-talet men sett svar de två spel jag spelade mest. Vi spelade allt mutant fram tills det blev Chronicles, då var det nog.

Eon
                            Hade inte Eon kommit hade jag nog slutat med rollspel under gymnasiet, just då var regeltung (vad jag på den tiden ansåg vara realistiskt) det som gällde för oss.

Warhammer Fantasy:
                            Första spelet vi spelade en längre kampanj med i Malmö efter en lucka på kanske 5-6 år utan rollspel. Detta har lett till 13 år med ständigt spel på tisdagar, vilket fick i gång mitt intresse igen. Sett ledde till en massa andra bra speltillfällen

Apocalypse World:
                            Mitt första "indie spel" även om jag inte gillar allt med det, så öppnade det upp min värld för nya regelsystem och tankar och var det spelet som fick mig att inse att man inte behöver så mycket grepp, vilket (tillsammans med Nordnordostpodden) fick mig att åter älska att spelleda.

Kommentera

Call of Cthulhu
                              Eon 3
                              Drakar och Demoner: Trudvang
                              Drakar och Demoner 91
                              Bortom
                              Gemini
                              Vampire The Masquerade
                              Werewolf the Apocalypse

De spelen har format min smak väldigt mycket. Gedigna spel med bra regler med i de flesta fall välutvecklade spelvärldar.

Kommentera

Dungeons and Dragons (Mentzer) Fanns ingen att spela Drakar och Demoner med. Däremot hittade jag en studiecirkel där vi lirade Dungeons and Dragons. Say it louder for all the lv 1 magic users in the back (som får kasta darts efter de avfyrat sin magic missile). Larry Elmores illustrationer gjorde sitt till, älskar dem fortfarande.

Hârnmaster Samma här, det var det spelet det gick att få en grupp till. Hârnmaster håller inte riktigt idag, för omfattande. Men om man tar bort de extremt simulationistiska reglerna så är det en riktigt bra spelvärld om man är sugen på fantasy a la Game of Thrones. Jag lärde mig att fler och mer exakta regler inte blir bättre, nödvändigtvis i alla fall.

Earthdawn Tog liksom high fantasy ett steg till. Allt är high fantasy i Earthdawn! Om man köper den premissen gör spelet det riktigt bra. Backstoryn läste jag igen för någon månad sedan och den håller fortfarande. Resten håller inte riktigt lika bra. Jättekonstigt upplägg på böckerna som tar upp massa info SL inte behöver och utelämnar det som behövs. Typ som att babbla på om bakgrundshistorian till en dungeon men sen skriva att SL får improvisera alla rum.

Shadowrun Vi körde en kampanj som innehöll mer krogbråk och gangsterfasoner än shadowrunning, och det var riktigt kul. Tycker att den konstiga blandningen av cyber och fantasy funkar bra! Igen, om man köper premissen.

Fighting Fantasy "Inte ett rollspel, men". Det var inte sant eftersom Fighting Fantasy är ett rollspel också. Jag vill ge Fighting Fantasy ett hedersomnämnande eftersom det var min egentliga ingång till rollspel. Jag blev helt såld direkt när jag som 10-åring hittade första boken. Tack Raben & Sjögren för översättningen.
                                Last edited by MattiasLejbrink; 17 January 2020, 21.50.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Froste, 17 October 2019, 15.30
                                27 responses
                                935 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Kronolaben  
                                Started by McKatla, Igår, 22.42
                                4 responses
                                35 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Rymdhamster  
                                Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
                                85 responses
                                2.154 visningar
                                13 gillar
                                Senaste inlägg APM
                                av APM

Started by Ymir, Igår, 18.34
                                1 response
                                92 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Tcherban  
                                Started by Gamiel, 24 March 2020, 23.14
                                6 responses