Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Apocalypse-hacks

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Äh för OT.
    Last edited by Swedish Chef; 24 January 2020, 17.16.

Kommentera

Väver man in någon sorts djupare bakomliggande handling (som du beskriver) så är det ju perfekt. Då är det ju konsekvensen av sex-movet som är intressant och inte själva akten i sig.

Det är exakt det jag menar. Tror vi pratar om samma sak fast på olika sätt.

Om jag tolkar dig korrekt här så menar du att själva handlingen öppnar upp för djupare intrig (eller mörkare). Och då är det ju den man är ute efter och inte själva sexakten i sig.

Det är exakt det jag försökt förmedla (på ett otydligt sätt verkar det som).

Kommentera

Har läst lite på Gnome Stew om om utvecklingen Hydro Hackers Operatives. Typ post apoc-cyberpunk - företag har lagt beslag på den viktigaste råvaran: vatten. Har en playbook för ett Neighborhood man behöver hjälpa och försörja med vatten. Typ. Vet inte. Nån kanske vet mer.

_____

Och sen, nä. Måste bara slänga ut ett stort VA!!??!?!?!?!!!??! till idén om AW utan sex och ultravåld. Att Baker själv skulle komma på tanken att göra AW fast nästan helt utan Unique Selling Point är ju bisarr. Malströmmen och Weird är ju cool, men knappast ett helt spel.

Det heter förövrigt inte 'sex move'. Varje playbook har en Special som aktiveras när två rollpersoner har tid och intimitet tillsammans. Blir ofta sex när jag spelat, men det kan vara en kopp kaffe tillsammans. Eller en session tortyr (tydligen, fråga Zelgarian).

Att det finns något på ens rollformulär som säger "detta coola händer när du gör något med en annan rollperson" är briljant. Det krokar i rollpersonerna i varandra, skapar en självklar drivkraft att interagera. Det måste inte vara sex, men i just AW passar det i den råa, direkta settingen. Men att bara lyfta bort ens Special utan att ersätta med något annat ... (fast, det är kanske inte det Baker vill göra. Har han någon bra ersättning?).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Möller Visa inlägg
          Det heter förövrigt inte 'sex move'. Varje playbook har en Special som aktiveras när två rollpersoner har tid och intimitet tillsammans. Blir ofta sex när jag spelat, men det kan vara en kopp kaffe tillsammans. Eller en session tortyr (tydligen, fråga Zelgarian).
          Jag har bara v1 av Apocalypse World reglerna, men där står under Angels Special move sidan 24: "If you and another character have sex, your Hx...".

Eller under Angel moves sidan 218: "And here's the angels's sex move: If you and another character have sex, your Hx...".

Formuleras likadant för de andra.

Kommentera

Då är det uppdaterat i den senare upplagan. I den jag har inleds beskrivningarna med "If you and another character have sex".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg

Jag har bara v1 av Apocalypse World reglerna, men där står under Angels Special move sidan 24: "If you and another character have sex, your Hx...".

Eller under Angel moves sidan 218: "And here's the angels's sex move: If you and another character have sex, your Hx...".

Formuleras likadant för de andra.
              Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg

Då är det uppdaterat i den senare upplagan. I den jag har inleds beskrivningarna med "If you and another character have sex".
              Jag har tydligen helt fel. Kollar upp på http://apocalypse-world.com/ och, nä, andra utgåvans playbooks säger också "If you and another character have sex". Hm.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av dancodan Visa inlägg
                Väver man in någon sorts djupare bakomliggande handling (som du beskriver) så är det ju perfekt. Då är det ju konsekvensen av sex-movet som är intressant och inte själva akten i sig.

Det är exakt det jag menar. Tror vi pratar om samma sak fast på olika sätt.

Om jag tolkar dig korrekt här så menar du att själva handlingen öppnar upp för djupare intrig (eller mörkare). Och då är det ju den man är ute efter och inte själva sexakten i sig.

Det är exakt det jag försökt förmedla (på ett otydligt sätt verkar det som).
                Det är ju det sex moves gör. Exakt det du beskriver är det som sex moves är :)

Det finns ingen "konsekvensen av sex movet", sex movet ÄR konsekvensen.

Kommentera

...och bara för att det inte ska råda några missförstånd om AW och dess hack:

Inga moves beskriver "vad" eller "hur" din roll gör. Det är inte en lista på feats/skills/spells à la DND. Moves fungerar så att när du gör något som passar in i beskrivningen av ett move så får det en regelmässig effekt. Moves beskriver endast dramatiska konsekvenser, inte genomförande.

"Sex moves" är således inte beskrivningar av olika ställningar eller sätt att ha sex på, de beskriver likt alla andra moves dramatiska konsekvenser av att två karaktärer har sex.

Jag förstår att för den som inte läst eller spelat spelet så kan det låta som om "sex moves" är något annat än vad de egentligen är. Jag förstår dock inte behovet att dra slutsatser utifrån otillräcklig information och beskriva bristerna i ett system som endast existerar i den egna fantasin. Läst först, kritisera sen, gör inte gissningar om vad spelet innehåller för att sedan använda som grund för din kritik av något, någonsin.
                  Last edited by RasmusL; 26 January 2020, 14.06.

Kommentera

Och sen, nä. Måste bara slänga ut ett stort VA!!??!?!?!?!!!??! till idén om AW utan sex och ultravåld. Att Baker själv skulle komma på tanken att göra AW fast nästan helt utan Unique Selling Point är ju bisarr. Malströmmen och Weird är ju cool, men knappast ett helt spel.
                    Börjar väl också gränsa lite mot off-topic men jag håller verkligen inte med om att Malströmmen är cool, det är snarare det sämsta med AWs setting då jag tycker det gör det alldeles för lätt att vifta undan de politiska dimensionerna av apokalypsen "it's magic!" och dessutom skapar scener som en får kämpa med för att inte göra onödigt privata. Men kanske ännu konstigare tycker jag det är att så många av hacken hållit kvar vid malströmmen eller något mycket snarlikt. Som Monster Hearts (som ändå kanske är ett av de bättre hacken, det är i vart fall bättre än AW) som har "Gaze into the Abyss" som ett grunddrag, det känns så himla malplacerat och jag hade varit helt fine med att de monster som traditionellt har någon sådan förmåga fått drag om detta men på vilket sätt är en abyss/malström en viktig del i tonårsmonsterskräckgenren?

Kommentera

Anledningen till att jag skapade tråden var främst för att jag själv spelleder DW för första gången och behövde lite mer info om AW-hack för att greppa PbtA.
                      Vi kör med allt från SRD:n https://www.dungeonworldsrd.com/
                      Men jag har även hittat lite andra saker som bygger på DW och undrar om någon känner till dem?

- No Country for Old Kobolds
                      - Inverse World
                      - Grim World

Någon som känner till dessa, eller andra spel som bygger på DW?

Kommentera

Om du vill greppa PbtA rekommenderar jag starkt att du kollar in Dungeon World Guide. RIktigt bra på att förklara hur det går till.

Det finns annars ett gäng hack av DW, mer eller mindre färdiga, som Freebooters on the Frontier, Worlds of Adventure eller Stonetop.

Kommentera

God45 Det är ju min elev, lumpley, som gjort burned over så jag litar på honom! Det var ju ändå han som gjorde orginal-AW från första början

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                          Started by Puckohue, Idag, 10.02
                          5 responses
                          80 visningar
                          1 gillar
                          Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                          Started by Henke, Idag, 13.49
                          5 responses
                          99 visningar