Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Apocalypse-hacks

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Varför i helvetet skulle någon göra den här grejen? Vem är publiken för detta?
    Jag tycker det verkar vettigt! Har inget behov av sexregler i spel och tycker inte strid är en intressant del av spelandet. AW kan kännas lite ointressant om man inte tycker de sakerna är spännande i spel. Battle babes! Sexiga och våldsamma!!! Snaaark. Däremot är resten av upplägget och mekanikerna lockande tycker jag.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg

Jag tycker det verkar vettigt! Har inget behov av sexregler i spel och tycker inte strid är en intressant del av spelandet. AW kan kännas lite ointressant om man inte tycker de sakerna är spännande i spel. Battle babes! Sexiga och våldsamma!!! Snaaark. Däremot är resten av upplägget och mekanikerna lockande tycker jag.
      Med det är ett spel om queer teman och kollapsen av det sociala kontraktet i barbarism och våld... Så vill du inte utforska queer teman eller våld?

Vad är det som är intressant här? Jag försöker inte vara cool och sarkastisk här. Jag bara förstår inte. Det känns som att du säger att du tycker om pjäser men hatar skådespelare.

Kommentera

Också, det är inte egentligen sex moves. Det är intimitets moves. Vilket är en nyans som är en av de viktigare grejerna i spelet.

Kommentera

Varför?
          För att jag tycker sex är ointressant i rollspelssamanhang. Och våld tenderar att hända oavsett i rikligt mängd, och behövs inte direkt uppmuntras till.

Nu vet jag förvisso inte om AW skulle vara intressant för mig ens med de sakerna bortplockade eller nedtonade, av andra skäl. Men jag ser helt klart en god poäng i att göra den typen av ändringar.

Och genom att tona ner sånna saker i själva rollspelet så behöver jag inte fundera lika mycket på VEM jag spelar rollspel med. Om rollspelet i självt är neutralt när det kommer till sex och våld så kan jag själv lätt öka och minska nivåerna, och anpassa dem efter publiken.

Jag föredrar generellt sett när rollspel och tillbehör är, om inte direkt barnvänliga så i alla fall "young adult" riktade. För det är så jäkla lätt att krydda upp det för att passa spelgruppens smak efteråt.

Kommentera

Med det är ett spel om queer teman och kollapsen av det sociala kontraktet i barbarism och våld... Så vill du inte utforska queer teman eller våld?
            Jag ser inga problem med att utforska queera teman utan att ha ett regelsystem som ger olika bonusar när rollpersonen har sex. Och att postapokalypsen är våldsam kan man skildra utan att rollpersonerna är fighters. Våldet blir till i mina ögon intressantare om det är något spelarna vill undvika - när det det väl dyker upp så ökar det känslan av en farlig och orättvis värld.

Kommentera

Fast sexreglerna står ju uttryckligen i AW att man inte ska använda dem om man inte vill och sen vet jag inte om AW är våldsammare än DnD.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
                Fast sexreglerna står ju uttryckligen i AW att man inte ska använda dem om man inte vill och sen vet jag inte om AW är våldsammare än DnD.
                Ja, och annars kan man alltid husregla bort regler. Men jag känner spelare som skulle bli väldigt skeptiska om jag slänger fram playbooks med sex moves.

Annars håller jag nog med om att AW inte är våldsammare än DnD, men DnD uppfattar jag å andra sidan som ett väldigt stridsfixerat spel (eller åtminstone att det är vad reglerna uppmuntrar till - man kan förstås spela vilken sorts story som helst med DnDs regler).

Hursomhelst, jag vill inte dra den här tråden helt OT, så jag tror att jag kliver av den här diskussionen här för att inte störa det tråden skulle handla om. Egentligen var jag ju bara nyfiken på om nån hade erfarenhet av Bakers omarbetade Burned Over-version av AW, och så verkar inte vara fallet!

Kommentera

Jag hade blivit totalt utskrattad om jag slängde fram sex moves.
                  Totalt ointressant för hela spelgruppen. Det skulle vara som att slänga fram en bok med toalettbesök-moves.

Min spelgrupp söker händelser, intriger och intressanta scener. Sex och könsidentitet är ju väldigt vanligt och naturligt och det tillför ju (i min mening) ingenting alls.
                  Som en bok med klädnad-moves. Inte heller speciellt lockande.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av dancodan Visa inlägg
                    Totalt ointressant för hela spelgruppen. Det skulle vara som att slänga fram en bok med toalettbesök-moves.

Min spelgrupp söker händelser, intriger och intressanta scener. Sex och könsidentitet är ju väldigt vanligt och naturligt och det tillför ju (i min mening) ingenting alls.
                    Hur ställer du dig till spelet Monster Hearts?
                    Där spelar man gymnasieungdomar som även råkar vara "monster".
                    Tänk Buffy, Sabrina, Twilight, o.s.v.
                    - Det finns massor med intriger.
                    - Det finns massor med intressanta scener.
                    - Det finns massor med intressanta händelser då alla är "övernaturliga" och försöker dölja detta.
                    Men många av dessa intriger, scener och händelser styrs av nyupptäckt tonårssexualitet:
                    - Vem är förälskad i vem?
                    - Vem har kysst vem?
                    - Vem är ihop med vem?
                    - Vem har varit otrogen med vem?
                    - Vem är svartsjuk på vem?
                    Och alla är olika monster.

Kommentera

Hmm, jag gick ju igenom det mesta där när jag var 12-15 år gammal. Det kan ju vara lite nostalgiskt att köra det. (Lite som Stranger Things-fenomenet).
                      Dock så tror jag mitt sällskap hade tröttnat väldigt fort på story plots baserat på vem som hånglade med vem eller vem som är svartsjuk. Det hade nog seglat förbi utan så mycket som en ögonbrynsryckning.
                      Vi testade att spela att vi var monster en gång när vi var runt 16-17 (tror jag) i EONs första utgåva. Det var lite coolt det första äventyret men samtliga tröttnade ganska omgående.

Själv så hade jag kunnat tänka mig en scen där rollpersonerna försöker få tillgång till information av en person som uttrycker intresse för en rollperson i gruppen. Det hade kunnat bana väg för svåra val så som, hur långt är jag beredd att gå för att få den här informationen?
                      Jag har haft scener där min flickväns karaktär varit fastkedjad vid en säng på ett sjukhus och valde att hångla med vakten för att kunna sno nycklarna. Det var ganska komiskt, men varade bara i några sekunders glada miner innan den riktiga storyn tog över och de var tvungna att fly via fasaden medan larmet tjöt.

Att ge det mer utrymme, att låta storyn handla om den där faktiska kyssen eller hånglet... eller otroheten hade fallit väldigt platt i vår grupp.

Men med det sagt så säger jag inte att andra gruppen inte skulle njuta av att utforska det områden sinsemellan. Det finns säkert mycket intressanta tonårsintriger att hitta där för den nyfikne.

Kommentera

Det här hade jag å andra sidan tyckt varit rätt coolt =D

Kläder och utseende hamnar alltid så mycket i skymmundan i rollspel tycker jag, eftersom karakatärerna bara existerar i folks huvuden. Moves som "dressed to the nines" där man influerar folk genom att snygga upp sig och glida runt.

Jag kommer också att tänka på Prince of Thieves när Robin förbättar sin tiggarförklädnad genom att gnugga hästskit på kläderna =D

Episkt!

Kommentera

Så kan det förstås vara. Men det känns som en ganska extrem inställning, för visst är det väl så att vi har en hel genre av film (drama) där sex och kärlek spelar en viktig roll, och det är väldigt mycket vanligare att filmer och tv-serier har sexscener än toalettscener (till och med i Game of Thrones trots att de har en riktig episk toascen så skulle jag säga att sexdelarna ändå är mer framträdande).

Men visst om en bara tycker action är intressant så blir det förstås lite konstigt att ha regler för något annat än strid, det tillför ju ingenting i det sammanhanget.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg

Så kan det förstås vara. Men det känns som en ganska extrem inställning, för visst är det väl så att vi har en hel genre av film (drama) där sex och kärlek spelar en viktig roll, och det är väldigt mycket vanligare att filmer och tv-serier har sexscener än toalettscener (till och med i Game of Thrones trots att de har en riktig episk toascen så skulle jag säga att sexdelarna ändå är mer framträdande).

Men visst om en bara tycker action är intressant så blir det förstås lite konstigt att ha regler för något annat än strid, det tillför ju ingenting i det sammanhanget.
                            Håller med till 100%
                            Men jag tolkar det som att det är en stämningsfull handling som smaksätter scenen och målar upp miljön. Det är inte i fokus utan ligger mest som ett 10-20 sekunders penseldrag.
                            Det använder jag nästan jämt när jag skapar en scen.
                            Den sliskiga topplessbaren där man ser en av tjejerna som mottager en stor bunt sedlar av den snuskigt rika finansmannen och går in bakom drapperiet, eller den rytmiska ljudet av samlag när rollpersonerna letar efter sin misstänkte på den sunkiga bordellen "Pink clam".

Jag kryddar alltid scener med dofter, ljud och smaker från både det våldsamma och det sexuella.
                            Jag ber om ursäkt ifall jag varit otydlig, jag menar mer att min grupp hade funnit det föga intressant att rollspela sexuella handlingar eller tonårsutmatningar. Vi siktar på andra områden under våra spelmöten där det är lite mörkare intriger i fokus (eller mer... mångbottnade).

Men som krydda och stämning går det ju alldeles utmärkt såklart

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Det här hade jag å andra sidan tyckt varit rätt coolt =D

Kläder och utseende hamnar alltid så mycket i skymmundan i rollspel tycker jag, eftersom karakatärerna bara existerar i folks huvuden. Moves som "dressed to the nines" där man influerar folk genom att snygga upp sig och glida runt.

Jag kommer också att tänka på Prince of Thieves när Robin förbättar sin tiggarförklädnad genom att gnugga hästskit på kläderna =D

Episkt!
                              Har du läst igenom nyutgåvan av Neotech?
                              Där har de klädesplagg som, dock inte är moves, men som har egenskaper i form av: Stilig kostym +1 på bolagsförhandlingar eller Trasig hoodie med +1 på "Hänga med gänget".
                              Jag simplifierar lite nu men det är grundtanken så som jag tolkat det.
                              En väldigt rolig regel där man faktiskt klär sig efter situation med faktiska bonusas på nästkommande (planerade) utmaning.

Kommentera

Jag kryddar alltid scener med dofter, ljud och smaker från både det våldsamma och det sexuella.
                                Jag ber om ursäkt ifall jag varit otydlig, jag menar mer att min grupp hade funnit det föga intressant att rollspela sexuella handlingar eller tonårsutmatningar. Vi siktar på andra områden under våra spelmöten där det är lite mörkare intriger i fokus (eller mer... mångbottnade).
                                Jag borde släppa det här för jag tycker ju verkligen att ni absolut får spela som ni vill och att ni till och med bör spela på ett sätt som ni tycker är roligast. Men det känns ändå som att det finns något missförstånd här. För jag har en känsla av att när ni tycker det är "ointressant" att spela relationer för att de är så "vanliga" och att det skulle bli mörkare eller mer mångbottnade intriger om intrigen istället handlar om att leta upp en misstänkt så är det så märkligt att jag undrar om vi verkligen pratar om samma sak.

För min spelgrupp skulle definitivt tycka att det vore ointressant att spela en ren deckargåta. För att dra en parallel så var det sånt som jag kunde tycka var kul i tonåren.

Jag har också svårt att se på vilket sätt något skulle bli mindre mörkt eller mångbottnad av att rollpersonerna också kan älska varandra eller ha sex med varandra eller spelledarpersoner, utan snarare ser jag det precis tvärtom. Att om vi tar bort denna extremt viktiga del för många människor så får vi ett mer simplistiskt och plattare spel som inte alls är lika intressant.

Sen är det inte så att vi spelar ut sexscenerna i någon större utsträckning men det är ju inte heller så att AWs (eller dess hack) sexmoves handlar om faktiska saker som man gör i sängen. Tvärtom så beskriver de ju oftast hur relationen eller hur något i en av rollpersonerna förändras, min mortal i Monster Hearts hade till exempel (fritt från minnet) "When someone have sex with you the moment you take your eyes off them they become their darker self." där darker self var en regelteknisk term som skiljde sig mellan de olika playbooksen men som helt enkelt var rollens värsta sida. Det här gjorde det väldigt svårt för rollen att ha långvariga relationer och drev på spelet i en annan riktning.

Jag har ofta fått en känsla av att en del kan tycka att vår grupp spelar alldeles för pretentiöst och komplicerat "är det inte roligare att bara slakta monster, måste ni göra allt så mörkt" osv, men det här är nog första gången någon menat att det vi spelar är för simpelt för att vara intressant.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by CapnZapp, 03 April 2020, 19.27
                                13 responses
                                394 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Rymdskeppet  
                                Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
                                34 responses
                                643 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Lemur
                                av Lemur

Started by Christoffer, Idag, 13.50
                                2 responses
                                43 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Christoffer  
                                Started by Lemur, Idag, 13.29
                                0 responses
                                61 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Lemur
                                av Lemur

Started by Marrik den allvetande, 02 April 2020, 11.07
                                2 responses
                                229 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Marrik den allvetande  
                                Started by Gurgeh, 31 March 2020, 11.00
                                30 responses
                                784 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Leon
                                av Leon

Started by Måns, 29 January 2019, 22.20
                                35 responses
                                1.226 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
                                87 responses
                                2.303 visningar
                                13 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Khan, 16 March 2020, 09.18
                                9 responses
                                191 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Christoffer  
                                Started by krank, Igår, 23.38
                                0 responses
                                20 visningar