Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Idé kring podd om spelledande

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

En anledning att inte ha med AP, varken som klipp eller som egna avsnitt, skulle vara att det kan förändra hur alla beter sig kring spelbordet. Många skulle nog få svårt att spela på precis som vanligt om de visste att allt de säger förevigas. Det skulle störa syftet lite.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg
      3. Just nu spelleder jag bara en liten grupp över roll20, tyvärr med noll prepp så vet inte om det vore så intressant ur ett lära sig mer perspektiv.. Om du kör nått avsnitt med typ "här ska en som mest kör utan prepp testa på att spelleda med det här prepp sättet" så kunde det kanske funka ;)
      Fast avsnitt med spelledare som inte/knappt preppar skulle absolut vara med! Det skulle ju vara lite av poängen, att visa upp hela spektrumet av prepp.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg
        Fast avsnitt med spelledare som inte/knappt preppar skulle absolut vara med! Det skulle ju vara lite av poängen, att visa upp hela spektrumet av prepp.
        Jao går väl snacka om hur man gör istället för preppet iofs, hur man tänker och reagerar och vad man fokuserar på osv

Kommentera

Jag hade lyssnat (förmodligen 4månader efter avsnittet kom ut, men ändå)

Och jag skulle förmodligen vara intresserad av att Var med som Speledare.
          Men känner att det är en sådan sak som jag skulle vilja ha godkännade ifrån min spelgrupp först.

Kommentera

För ett tag sedan så undrade jag om någon här hade erfarenhet av att auskultera som spelledare (http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...arauskultation). Idén var alltså att sitta med under (delar av) förberedelserna och själva spelandet och sedan prata lite med spelledaren (och kanske även spelarna) efter spelmötet om hur det gick, hur SL hanterade olika situationer som uppstod, och så vidare. Med syftet att lära från andra och på så sätt själv utvecklas som spelledare.

Sedan tänkte jag att någon borde göra det här som en podd.

Sedan tänkte jag att kanske jag borde göra det här som en podd. SpelLedarAuskultationsPodden, SLAP.

I varje avsnitt skulle en ny spelledare besökas. Avsnitten skulle ha två delar:
            1. Före. Snack under förberedelserna. Spelledaren får berätta vad som ska spelas (eget scenario, andras material, eventuellt spelsystem...) och av vilka (nybörjare, erfarna spelare, ny spelgrupp eller gammalt bekant gäng...). Sedan pratar vi om vad hen förväntar sig, hur förberedelserna går till och varför hen gör på det sättet. Kanske någon kort intervju med en av spelarna också, som får berätta om spelarnas förväntningar inför spelmötet.
            2. Efter. Efter avslutat spelmöte samtalar vi om hur det gick och vilka svårigheter SL ställdes inför. Vi tar upp några saker som dök upp under mötet (helst illustrerat med korta inspelade klipp från själva spelandet, om spelgruppen tycker att det är okej) och spelledaren får förklara hur hen tänkte i de situationerna. Vi pratar om hur preppen (eller bristen på prepp) påverkade eller inte påverkade spelet.
            Jag tänker att det vore roligt om spelledarna som var med i podden var en blandning av okända förmågor och mer namnkunniga personer.

Mina frågor till er är:
            1. Har jag missat något som borde ingå?
            2. Skulle ni vara intresserade av att lyssna på det här?
            3. Skulle någon av er vara intresserad av att vara med som spelledare? (Inget bindande - vill bara veta om det överhuvdtaget går att få folk att ställa upp!)
            4. Skulle någon av er som har en egen podd vara öppna för av att släppa in mig som gäst hos er för att göra SLAP som ett specialavsnitt av er podd (med nån av er som SL), så att SLAP inte blir en egen podd utan en grej som turnerar runt bland svenska rollspelspoddar? Eller bara köra det här upplägget själva utan att jag är inblandad?
            5. Har ni några andra tankar eller förslag?
            Jag inser att det här kan vara en onödigt ambitiös poddidé. Det skulle krävas mycket klippning, inspelningen skulle troligen vara spridd över flera dagar och jag skulle behöva resa för att kunna sitta med (vilket ju vore roligast, även om det skulle kunna funka att "vara med" via Skype eller liknande). Om någon har tips på saker som skulle göra det lättare så tar jag förstås tacksamt emot dem!

Du menar ungefär som min förra podd Spelledarskolan?
            http://www.icarusdream.se/podradio/

Kommentera

Jag hade lyssnat om det klipptes och presenterades i ett smidigt format. 15-20 minuters avsnitt med fokus på sitt tema. Känner ofta, när poddavsnitt blir en timme eller längre, att jag inte riktigt orkar lyssna. Ännu mer om det bara förvandlas till flams och internskämt.

Men en podd om spelledande som får laserfokus på ett ämne per avsnitt och använder en riktig session att ta exempel ifrån ... jag skulle väldigt gärna lyssna på den!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av IcarusDream Visa inlägg

Du menar ungefär som min förra podd Spelledarskolan?
                http://www.icarusdream.se/podradio/
                Nja, verkar inte riktigt vara samma sak? Men de sakerna ni tog upp skulle förstås dyka upp länga vägen på ett eller annat sätt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av bortom12e Visa inlägg
                  ...Mikrofoner till deltagare osv. För det räcker -inte- med en mikrofon som plockar upp allt. Tycker sånt är svårlyssnat. ...
                  Attans! Då skulle du inte gilla min pod (PLEWPodden). AP-podd inspelad med ett mobiltelefonheadset fasttejpat mitt på bordet

Kommentera

Ursprungligen skrivet av McAber Visa inlägg

Attans! Då skulle du inte gilla min pod (PLEWPodden). AP-podd inspelad med ett mobiltelefonheadset fasttejpat mitt på bordet
                    Njä, där sålde du inte in den så bra :)

Kommentera

Jag skulle gärna vara med som gäst. Skulle kunna snacka före och efter ett oneshot eller en spelsession i min stadiga podd, Svartviken Rollspelspodd. Så kan man hoppa över till den och lyssna på resultatet av preppen också.

Kommentera

En anledning att inte ha med AP, varken som klipp eller som egna avsnitt, skulle vara att det kan förändra hur alla beter sig kring spelbordet. Många skulle nog få svårt att spela på precis som vanligt om de visste att allt de säger förevigas. Det skulle störa syftet lite.
                        Tror du det? Jag har inte upplevt det de gånger jag spelat in. Men det kan bero på att vi inte sitter med hörlurar och mikrofoner till alla. Det blir inte så uppenbart att jag spelar in. Å andra sidan får jag inte lika bra audio som man skulle kunna få med mer utrustning. Eller så beror det på vilka vi är. Jag säger inte att du har fel, jag har bara inte upplevt det.

Kommentera

Tror du det? Jag har inte upplevt det de gånger jag spelat in. Men det kan bero på att vi inte sitter med hörlurar och mikrofoner till alla. Det blir inte så uppenbart att jag spelar in. Å andra sidan får jag inte lika bra audio som man skulle kunna få med mer utrustning. Eller så beror det på vilka vi är. Jag säger inte att du har fel, jag har bara inte upplevt det.
                          Intressant!Vad säger ni andra?

Kommentera

Jag hade känt mig sjukt självmedveten och troligen hållit igen på skämten och beskrivningarna en del. Och kanske pressat spelarna lite hårdare i riktning mot min prepp (de gör inte alls som jag vill ibland, tex så rollspelar de en massa bara för att de tycker det är kul (!?) eller drar iväg med sina gubbar till någon plats jag inte alls tänkt på helt på eget bevåg).

Kommentera

Och det så pass gärna att du efter två år på forumet skriver ditt första inlägg! Välkommen in i värmen :)
                              Precis så. :-)
                              Tack.
                              Last edited by Mr Hearst; 17 January 2020, 19.55.

Kommentera

Hade lyssnat direkt. Alltid sugen på att ta till mig mer kunskap. För mig hade det varit viktigt att SL höll en ganska hög kvalité. Hade tröttnat ganska fort på: öh.. ni kommer in i ett rum och Ähh det sitter lite pundare där. Dom säger: Ey mannen, vad gör du här och börjar skjuta.

Spelledaren i Red moon roleplaying gör en enastående insats under The black Madonna, Kult. Han har ett lugnt tempo, bra känsla i röstskådespeleriet och nästan en grotesk återgivning av verkligheten. Mycket stämningsfullt.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by entomophobiac, 19 February 2020, 10.05
                                11 responses
                                216 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Skarpskytten  
                                Started by Gurgeh, Igår, 14.45
                                15 responses
                                288 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Skarpskytten  
                                Started by Henke, 17 February 2020, 18.53
                                48 responses
                                1.005 visningar