Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är ert förhållande på prepptid/speltid för köpescenarion?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Feuflux Visa inlägg
    Tack för era svar. Eller ja, tack och tack, ni bekräftar ju att det krävs alldeles för mycket prepp för att spelleda köpeäventyr...
    Alltså, njae. Jag tycker nog inte det. Men det är för att jag ser en skillnad på äventyr och äventyr.

Det jag pratade om i mitt förra inlägg var långa äventyr, modell Järnringen. Mängder med info om händelser, skeenden och personer. Men det finns ju andra skolor.

Ligans korta äventyrsplatser till MÅ0 är ofantligt mycket lättare att ta till sig. Där har jag spellett med bara en genomläsning i bagaget och påläsning under spelets gång för att fixa detaljerna. Flyter jättefint, men det är ju äventyr skrivna för att kunna göra så med. Jag tror du får mycket svårare att ta dig igenom, säg, Horror on the Orient express (eller som den heter i Elosos översättning snart, Inlandsbanan) på det sättet.

Kommentera

Tack för era svar. Eller ja, tack och tack, ni bekräftar ju att det krävs alldeles för mycket prepp för att spelleda köpeäventyr...
      Tja, för min del gör de åtminstone livet lite lättare, när de är hyfsat välkonstruerade. Jag menar, när jag ska komma på något själv så kan man ju direkt tiodubbla den där tidsåtgången…

Det finns nog anledningar till att jag inte spelleder så ofta och när jag gör det så är det väl mest så att jag utsätter någon ny grupp för Tatters of the King som jag redan förberett =)

Kommentera

Jag tycker ju preppet är minst lika kul som spelandet. Men då måste materialet vara bra. Jag vill ha bokpapper, ett varmt lampsken, en bra anteckningsbok, min favoritpenna och riktiga tärningar :). Allra mysigast blir det om det är svartvita bilder. Exempel på favvomaterial är M:UA och The Enemy Within. Det är liksom trevligt att umgås med det -- spännande att läsa, saker att skratta åt, lite pill här och lite pill där. När det är så skiter jag i hur lång tid det tar: Ju längre desto bättre nästan! Emellertid har jag akut tidsbrist som defaultläge, så det blir nästan aldrig så länge som jag vill.

När jag väl ska spelleda materialet är det inte alls säkert att jag minns precis allt jag läst och kan göra som det står i alla lägen. Det är liksom mer att den trevliga processen gjort mig beredd att spelleda även när saker och ting barkar i väg åt håll som inte täcks av materialet.

Kanske 1:1 prep:spelmöte, men det senare är vid ett tillfälle medan det tidigare är utspritt över flera veckor.

Hälsar

Christian

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
          Jag tycker ju preppet är minst lika kul som spelandet.
          Jag kan bara säga att jag avundas dig. Med årens gång har det blivit tyngre och tyngre för mig att göra prepp, och har nu nått en nivå när jag nu känner att rollspelandet nästan inte är värt det. En av många saker med OSR som lockar mig är att det kräver avsevärt mindre prepp (och annorlunda prepp) än att köra traddkamanjer a la förskriven berättelse, tunga regler och mycket fluff. Tyvärr har jag hittills hittat noll personer i hålan jag bor i med genuint OSR-intresse, så: DnD5. Vi har kul, men jag kämpar verkligen med att orka plugga regler, fluff och preppa.

Kommentera

Jag tycker ju preppet är minst lika kul som spelandet.
            Om rollspelandet är ett tågset från 1930:
            Preppen är att skyffla kol till loket.
            Spelandet är att åka första klass och titta ut genom fönstret medans man äter bakelser.

Men det kanske är en vanesak.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
              Tyvärr har jag hittills hittat noll personer i hålan jag bor i med genuint OSR-intresse, så: DnD5. Vi har kul, men jag kämpar verkligen med att orka plugga regler, fluff och preppa.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                Ligans korta äventyrsplatser till MÅ0 är ofantligt mycket lättare att ta till sig. Där har jag spellett med bara en genomläsning i bagaget och påläsning under spelets gång för att fixa detaljerna. Flyter jättefint, men det är ju äventyr skrivna för att kunna göra så med.
                Precis, att SLa M0 kräver faktiskt så lite prepp att jag måste hitta andra äventyr att pilla med under tiden kampanjen pågår. Eller nu har jag ju Mörkrets moder att ta tag i så då känns det bra igen. Kan tänka mig att Svärdets sång är åt det hållet också, i alla fall ger äventyrsplatserna de intrycket.

Är du Feuflux sugen på ToC vill jag puffa lite för Arkham Detetive Tales som jag tyckte både var bra (flera av scenarion i alla fall) och välstrukturerade. Varje scenario är typ 15 sidor dessutom. Jag spelade inte dem med originalregler men tror inte det påverkar hur de är att SLa. Du kan få mina flödescheman om du vill.

Kommentera

Likt dig är jag en småbarnspappa med ungefär samma inställning, jag föredrar att hitta på egna saker för då behöver jag ingen prepp alls! Eller ja. Pyttelite. Ibland.

Köpes äventyr tycker jag på ett sätt skulle vara en bild på ett monster, med viktiga stats under (inte alla stats det är onödigt) och en liten halvtecknad karta bredvid med en grotta på där det är en pil som visar "där är monstret" samt en lista på x antal guld och vilket roligt föremål som kan finnas där.

Men på ett mycket mer annat sätt så skulle jag ju aldrig köpa ett äventyr som var så dåligt. Men det är ungefär så långt jag har tid och ork att preppa.

Med det sagt har jag kört igenom nästan hela mutant år noll kampanjen! Den körde jag å andra sidan helt random med att slå fram antal hot och artefakter i varje område, sen tolkade jag det tydligen helt underbart. Men alla utom en rackare dog hela tiden. De hittade dessutom till den hemliga platsen några gånger när gruppen var uppdelad i 2 men de som hittade den dog varje gång på vägen tillbaka för att de var klantiga eller fumlade. Som första gången bara en vet om det och använder nån eld mutation mot en fiende de egentligen visste var där men inte kom runt pga fummel... Och denne fumlade och brann upp själv.

Det var väldigt roligt att spela igenom kampanjen även om de dog ut pga mutant brist i byn. Så iaf en sån kampanj kan ju vara värd kolla in. Gick att slumpa allt från start till slut, med mycket olika att få fram.

Kommentera

Mitt tips är väl att välja något som man verkligen längtar efter att grotta ner sig i, och annars låta nån annan spelleda!

Hälsar

Christian

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                      Är du Feuflux sugen på ToC vill jag puffa lite för Arkham Detetive Tales som jag tyckte både var bra (flera av scenarion i alla fall) och välstrukturerade. Varje scenario är typ 15 sidor dessutom. Jag spelade inte dem med originalregler men tror inte det påverkar hur de är att SLa. Du kan få mina flödescheman om du vill.
                      Du får jättegärna PMa flödesscheman, tack! Håller faktiskt på att spana in The Kidnapping i Arkham Detetive Tales just nu. Det började bra men blev lite rörigt med alla medlemmar i Barrett gang att hålla koll på hur de rör sig. Har inte läst detaljerat längre än så än.

Kommentera

Mitt tips är väl att välja något som man verkligen längtar efter att grotta ner sig i, och annars låta nån annan spelleda!

Hälsar

Christian
                        +1

Kommentera

Hälsar

Christian
                          (eller bara hitta på allt!)

Kommentera

Jag är nog hyfsat effektiv, typ 1:1 om vi bara räknar äventyret som spelas. Men samtidigt lägger jag säkert tre gånger så mycket tid på att läsa omdömen om äventyr, skumma dem, och bestämma mig för att inte spela dem. Om det räknas in är förhållandet mycket sämre.

Så problemet med prepp för mig är att den prepp jag gillar - läsa och förbereda ett äventyr jag vill spelleda - är så liten del av den totala preppen
                            Last edited by Tre solar; 14 January 2020, 23.13.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg

(eller bara hitta på allt!)
                              Ja det är ju så jag brukar göra, dvs jag är inte så van vid köpeäventyr.
                              På senare år har mina äventyr typ varit punktlistor med händelser/platser, någon slags idé om vad äventyret/uppdraget går ut på och sen improviserar jag resten. Det känns dock som om Gumshoe är fel val för improvisation och att det bygger på väl planerade ledtrådar att bygga vidare utifrån. Men nu var jag ju sugen på Trail of Cthulhu! Fast lat.

Kommentera

Ja det är ju så jag brukar göra, dvs jag är inte så van vid köpeäventyr.
                                På senare år har mina äventyr typ varit punktlistor med händelser/platser, någon slags idé om vad äventyret/uppdraget går ut på och sen improviserar jag resten. Det känns dock som om Gumshoe är fel val för improvisation och att det bygger på väl planerade ledtrådar att bygga vidare utifrån. Men nu var jag ju sugen på Trail of Cthulhu! Fast lat.
                                Du preppar ju mer än mig ;D

Men jag förstår dig, och jag har flera gånger velat köra tex färdiga kampanjer, tex curse of strahd och andra, men skippat det för att jag varken har tid eller ork att plugga in mig på allt.

Men men, i framtiden kanske jag har mer tid för prepp, som tur är verkar jag vara rätt bra på att hitta på saker, så det funkar just nu

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by luddwig, 27 January 2020, 19.38
                                13 responses
                                175 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Leon
                                av Leon

Started by Nässe, 26 January 2020, 18.52
                                13 responses