Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hemlighetsmakeri i source/scenario-böcker...

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Generellt är jag emot hemlighetsmakeri; jag har köpt produkten, och då vill jag inte ha en massa lösa trådar hängande. Min misstanke är alltid att att (a) spelmakaren har inget bra svar själv och har varit för lat eller för blockerad för att komma på något, eller (b) han tror att det på något sätt är lockande att ställas inför mysteriet ifråga, att det sätter igång något positivt hos läsaren. Men till er spelmakare: det är nästan aldrig lockande att ställas inför hemligheter. Varför inte? Jo, för att det alldeles för sällan byggts upp ett genuint intresse hos mig. Istället blir jag bara irriterad över att jag själv måste slutföra ett ej avslutat arbete.

Men det finns undantag: Oktoberlandet säger inget om vad som kommer ur dimman (eller vad som finns i/bortom den), men där är jag så betagen av den litterära kvaliteten i berättelsen att jag går igång på alla cylindrar och med glädje tänker ut en massa möjligheter till svar. Dessutom finns inget officiellt svar; varje spelgrupp bygger sitt eget svar, det är uttalat i boken (eller om det var i en diskussion här på rollspel.nu med spelskapare Fiktionslek).

Och detta är antitesen till en metaplott som utspelas över ett stort antal moduler, och där en ny modul helt kan kullkasta det den egna spelgruppen spelat sig fram till. Det hände när vi körde Tribe 8, och lösningen blev att skita i kampanjen – varpå spelet snart dog.

Generellt älskar jag ettbladsscenarion eller andra korta äventyr. Där är det oklara inte det bakomliggande mysteriet eller problemet, utan hur det skall gestaltas. Och det klarar vi utmärkt själva – vad vi behöver är en äventyrsidé, inte en flod av detaljer som vi ändå inte kommer att använda oss av. Och då inte heller hemligheter vi egentligen inte bryr oss om svaret på.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
      Generellt älskar jag ettbladsscenarion eller andra korta äventyr. Där är det oklara inte det bakomliggande mysteriet eller problemet, utan hur det skall gestaltas. Och det klarar vi utmärkt själva – vad vi behöver är en äventyrsidé, inte en flod av detaljer som vi ändå inte kommer att använda oss av. Och då inte heller hemligheter vi egentligen inte bryr oss om svaret på.
      Det är precis så där jag vill ha det, fast i mina setting-böcker. Varje sida ska innehålla en massa trådar som man kan välja att spinna vidare på. Då är det bara bra att det finns "ingen vet varför..."-hemligheter strödda i texten.

Kommentera

Jag har, så långt jag kan minnas, stört mig på sån här skit. För min del handlar det inte ens bara om sånt som är relevant för den aktuella modulen eller så; jag minns att jag var oerhört frustrerad över att man i M:UA när det begav sig (när första versionen av första grundboken kom alltså) inte fick veta hur katastrofen gått till. Jag menar, jag fattade ju snabbt att många av någon anledning ville spela något slags vardags-äventyr, men för mig… Om en spelvärld har en "Mystisk Katastrof" i sin forntid, något som format spelvärlden och gett upphov till i princip allt man ser omkring sig – då vill jag att min kampanj ska handla om det. Jag har väldigt svårt att engagera mig i kampanjer som inte greppar tag i stora, balla saker i spelvärlden om de finns. Att inte beröra katastrofen i ett efter-katastrofenspel, att bara liksom glida runt och göra everyday-äventyr utan att någonsin avtäcka några Balla Hemligheter kring världens beskaffenhet… Det är för mig som att ha ett myggbett jag inte får klia eller ens kyla ner för att lindra.

Så nej, jag vill ha svar. Om jag inte gillar spelvärldens svar så kan jag strunta i dem, men att hitta på egna spelvärldar är inte svårare än att jag kan göra det själv. Köper jag en spelvärld vill jag ha hela paketet, inklusive både frågorna och svaren kring de Balla Hemligheter jag vill spinna kampanjen kring.

Sedan får det ju inte bli som Eclipse Phase heller. Där finns det MASSOR med saker som hade kunnat funka som kampanjens Balla Hemligheter, men som spelet är skrivet är ju typ allting redan avslöjat och allmänt känt. Vad finns det då att bygga sin kampanj kring, om man inte kan ha några Stora Avslöjanden? Men jaja, i EP kan man ju om inte annat skärma av och modda spelvärlden efter behov, så länge spelarna inte läst böckerna.

Tillbaka till ämnet: som spelledare läser jag inte rollspelsmaterial för att det är spännande, på samma sätt som jag inte spelleder för att "find out". Jag spelleder för att avtäcka och roa, förskräcka, förundra. Jag vill vara den som skapar och ger en intressant upplevelse, där spelarna upptäcker och räknar ut hur saker ligger till. Jag vill vara pusselmakaren, inte medspelaren. Bland annat därför är det naturligtvis också skitkasst med kampanjer som inte tydligt anger kampanjens riktning: vad får jag bygga vidare på? Vad borde jag skippa om jag ska kunna använda kommande delar i kampanjen? Och framför allt: om jag vet kampanjens trajectory och hemligheter så kan jag själv lägga in fler planteringar och annat inför framtida grejer och väva ihop saker mer effektivt.

Det finns de som menar att man kan slänga ur sig oförklarade mysterier som "äventyrfrön". Men äventyrfrön är för mig nästan alltid helt värdelösa. Det är ju inte fröna som är det svåra i äventyrsbyggandet (för mig), utan att gå från äventyrfröt till något som faktiskt går att spela och inte suger.

Därmed inte sagt att jag är helt oskyldig själv. Jag har absolut i vissa böcker till Rotsystem lämnat saker öppna kring vissa organisationer. Men jag lovar bot och bättring; jag ska försöka undvika det i framtiden.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
          Jag tänker att man skriver source- och scenarioböcker med lite olika syfte. En sourcebook syftar mer till att ge en överblick, inspirera och ge uppslag, medan en scenariobok bör ge direkt spelbar informatoion – åtminstone i min bok (pun intended), Därför tycker jag gott att en sourcebook kan vara lite vag och inte förklara allt. Ibland kan det rentav kännas lite för begränsande om allt redan är spikat och nedtecknat. I en scenariobok skulle jag dock inte vilja läsa enbart "skurken sägs ha ett hemligt tillhåll någonstans, som ingen känner till".
          +1 på den. Information om spelvärlden får gärna innehålla lösa trådar. Rätt gjort inspirerar sådant mig att bygga vidare, förutsatt att det är just lösa trådar och inte hemligheter som spelmakaren håller på till framtida produkter. En alltför fast spelvärld kan istället kännas tråkig och tungrodd. I äventyr är det däremot oftast irriterande om det finns luckor. Har jag väl köpt ett äventyr vill jag ha det komplett nog att spela efter en genomläsning.

Kommentera

Setting - Får gärna finnas gott obesvarade frågor. Lite som IRL. Rätt mycket som vi har rätt dålig koll på eller som är så komplext att ytterligare beskrivning öppnar fler frågor.

Scenario - Inga. Hur kul vi än hade med MUA så hade jag idag aldrig haft möjlighet (läs: tid) att reda ut den ordentligt. Nu finns ju alla delarna men vi spelade dem när de kom och då var allt hemligt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
              Eller "Slänger ur sig en halv idé som man inte orkar utveckla"
              Jag ser det nog mer som, "lägger några kort på bordet och låter dig som läsare tolka dem". Boken är din tarotkortlek och du är sierskan. Men det här handlar nog som mest om spelstil och vilket spelet är.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                I äventyr är det däremot oftast irriterande om det finns luckor. Har jag väl köpt ett äventyr vill jag ha det komplett nog att spela efter en genomläsning.
                Jag känner att det finns ett problem här, dock. Ett äventyr kan omöjligen täcka allt som kan tänkas hända, vilket gör att mängden detaljer inte nödvändigtvis motsvarar informationen just du behöver. Det är dessutom något som är omöjligt för en äventyrsförfattare att veta. Är det en lucka om det inte beskrivs vad som händer om en central karaktär dör i en eldstrid där någon fumlar, exempelvis?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

Jag känner att det finns ett problem här, dock. Ett äventyr kan omöjligen täcka allt som kan tänkas hända, vilket gör att mängden detaljer inte nödvändigtvis motsvarar informationen just du behöver. Det är dessutom något som är omöjligt för en äventyrsförfattare att veta. Är det en lucka om det inte beskrivs vad som händer om en central karaktär dör i en eldstrid där någon fumlar, exempelvis?
                  När jag skrev "komplett nog" menade jag inte att äventyret behöver täcka precis allt, därav ordet "nog". Att täcka allt i text är såklart inte heller rimligt. Jag föredrar öppna äventyr och då är det i huvudsak platser och personer/varelser som behöver beskrivas så att de är användbara. Saknas det till exempel kartor för viktiga platser i ett köpt äventyr blir jag oerhört besviken. Sedan kommer vad som är väsentligt såklart att variera från äventyr till äventyr, och från spelledare till spelledare. Det är därför jag så sällan spelleder köpta äventyr. Det är svårt att hitta det som är rätt för mig.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                    Det är därför jag så sällan spelleder köpta äventyr. Det är svårt att hitta det som är rätt för mig.
                    Samma här...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                      Det finns de som menar att man kan slänga ur sig oförklarade mysterier som "äventyrfrön". Men äventyrfrön är för mig nästan alltid helt värdelösa. Det är ju inte fröna som är det svåra i äventyrsbyggandet (för mig), utan att gå från äventyrfröt till något som faktiskt går att spela och inte suger.
                      Bra formulerat

Kommentera

Jag kan köpa hemligheter om det är en bok som spelarna skall ha vid bordet. Om det är någon form av världsatlas som spelarna kan bläddra i under spelet för att öka deras inlevelse så kan man ju inte skriva ut alla svar i den.

Om det däremot är ett äventyr som skrivs för att spelledare skall läsa dem och spelleda dem bör man absolut ha sanningar. Vill man ha en meta plot i sitt spel och att spelets syfte är att avslöja denna skall denna naturligtvis presenteras för spelledaren.

Jag kan ju gilla att "play to find out" men då behöver jag inte ens ett halvfakta eller rykte att utgå ifrån.

Kommentera

Shadowrun 2e hade ju en udda sak i Denver Black Box. Där fanns ett häfte som var public knowledge vad jag minns, och ett där det fanns ett antal olika storyhooks, men där det på varje fanns 3 olika alternativ och det var upp till spelledaren att bestämma vilka av dessa som skulle användas.

Kommentera

Jag ser skillnad på två olika sorters material här.

1. Spelarmaterial. Här får man gärna vara vag och hemlighetsfull.

2. Spelledarmaterial. Här ser jag ytterligare två undergrupper. Den ena är material som är menat att inspirera, och där är det OK med vaga hints. Den andra är material som tillverkaren har planer på att expandera i framtiden, och det ser jag som förkastligt. Med andra ord: om det är tänkt att det ska göras en maffig kampanj centrerad kring vad Emissarierna är och har för planer, kom inte med en massa hintar i grundboken.

Jag har fått en uppfattning att det är relativt vanligt bland speltillverkare att skriva spel för att läsas, inte för att spelas. Och om du vill ge läsaren en upplevelse så är ju mysterier som gradvis uppdagas ett himla bra sätt att göra det på, och det är även ett bra sätt att hålla uppe intresse mellan släppen genom att få fans att diskutera detaljer och vad de kan innebära. Men i så fall borde man ägna sig åt att skriva romaner, inte spel.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                            Started by Puckohue, Idag, 10.02
                            5 responses
                            84 visningar
                            1 gillar
                            Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                            Started by Henke, Idag, 13.49
                            5 responses
                            100 visningar
                            4 gillar
                            Senaste inlägg Munkholt  
                            Started by Henke, Igår, 18.53
                            27 responses
                            442 visningar
                            4 gillar
                            Senaste inlägg Henke
                            av Henke

Started by bortom12e, 14 February 2020, 09.00
                            5 responses
                            125 visningar
                            3 gillar
                            Senaste inlägg bortom12e  
                            Started by God45, 30 September 2019, 19.49
                            197 responses
                            7.687 visningar
                            7 gillar
                            Senaste inlägg God45
                            av God45

Started by Kia Sidhe, 16 February 2020, 00.54
                            3 responses
                            233 visningar
                            1 gillar
                            Senaste inlägg Kia Sidhe  
                            Started by DanielSchenström, 11 February 2020, 19.04
                            10 responses
                            314 visningar
                            5 gillar
                            Senaste inlägg Caligo
                            av Caligo

Started by Henke, 16 February 2020, 13.32
                            44 responses
                            772 visningar
                            0 gillar
                            Senaste inlägg Måns
                            av Måns

Started by Dr_Dängrot, 13 February 2020, 10.52