Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Riotminds hintar nästa DoD retro tillbehör.

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    Beroende på vem som "vann" var det väldigt apokalyptiska vibbar. Jag ser noll problem att dra det en smula längre. Varje konflux tycks ha varit rätt unik.
    Mja, som en Ereb Altor-fanboy (alltså orginalet) ser jag rätt stora problem med det. Men det är naturligtvis en åsikt. Dock, det är ett brott mot hur konfluxer beskrivs. Skulle gudarna få för sig att skapa Ereb Altor 2.0 så är det något helt annat. Konfluxerna är snarare Ereb Altor 1.06 som blir 1.07.

Men de kan naturligtvis tröttnat helt och raderat hela skiten! Jag har inte läst hela Caldarox men vill minnas att det är en helt ny panteon också, så jag vet inte riktigt hur man ska knyta an det till det gamla.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
      Jag har inte läst hela Caldarox men vill minnas att det är en helt ny panteon också, så jag vet inte riktigt hur man ska knyta an det till det gamla.
      Jag ska väl erkänna att jag inte läst Caldarox alls, bara vad folk skrivit om det. Jag utgick från att eftersom det var ereb altor "efter apokalypsen" skulle det i alla fall finnas grundläggande kopplingar, är så alltså inte fallet? Saknas helt kopplingar till gamla ereb?

Det skulle kännas lite märkligt, men sammtidigt är det ju RM vi pratar om så det skulle heller inte vara särskilt förvånande.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Jag ska väl erkänna att jag inte läst Caldarox alls, bara vad folk skrivit om det. Jag utgick från att eftersom det var ereb altor "efter apokalypsen" skulle det i alla fall finnas grundläggande kopplingar, är så alltså inte fallet? Saknas helt kopplingar till gamla ereb?

Det skulle kännas lite märkligt, men sammtidigt är det ju RM vi pratar om så det skulle heller inte vara särskilt förvånande.
        Jag hittade inga kopplingar alls när jag läste det. Bortsett från lite namedroppande när apokalypsen beskrivs.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Franz Visa inlägg
          Då min spelgrupp fortfarande spelar gamla DoD och böckerna är helt sönderbläddrade skulle jag vilja att licensen togs över av några som skulle vilja nytryck alla gamla böcker. Gärna i stora samlade utgåvor (monster böckerna i en, handböckerna i en o.s.v)
          Jag skulle gärna se reviderade nyutgåvor av de bästa som gjordes till dod, konflixssviten, marsklandet, monsterböckerna m.m., skulle nog bli storsäljare

Kommentera

Jag har läst igenom ca 3/4 av boxens innehåll och är inte särskilt imponerad av vad jag har läst. De nya reglerna för att skapa rollperson ser på pappret ut att vara en förbättring jämfört med tidigare reglerna. De känns dock något obalanserade (har inte testat dem så jag kan ha fel). De fixar inte heller alla de saker som jag hade hoppats på.

Jag stör mig på en hel del detaljer. T.ex. att man kan betala poäng för att få slå på två olika tabeller, vilket är roligt och bra. Däremot har man lagt in både fördelar och nackdelar i tabellerna vilket jag inte gillar. Att bli trippelbestraffad är inte roligt (1. Man har betalat poäng, 2. Man fick ingen fördel, 3. Man får en nackdel). Man borde nog ha gjort en egen tabell med nackdelar som man får bonuspoäng om man slår på.

När det gäller spelvärlden så är konceptet ok. Det hade kunnat bli bra om man hade fokuserat på rätt saker istället för att beskriva massor med saker som (jag tycker) är helt ointressanta. Man borde ha gått all in på postapokalyptisk fantasy, struntat i att ha en sammanhållen statsbildning och istället beskrivit små stadsstater i ett hav av farlig vildmark med lämningar från tidigare civilisation. De borde ha haft med tabeller för att skapa äventyrsplatser, skatter och monster. Artefakter från Ereb hade de ju tänkt att göra men la det som ett strechgoal som de inte nådde upp till.

Äventyret som följde med var sådär.

Så på det stora hela så skulle jag inte rekommendera boxen om du inte absolut vill ha de nya reglerna för att skapa rollperson.
            Last edited by revault; 04 January 2020, 18.11.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av revault Visa inlägg
              Artefakter från Ereb hade de ju tänkt att göra men la det som ett strechgoal som de inte nådde upp till.
              Det stretchgoalet låstes dock upp.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ChrilleT Visa inlägg
                Det stretchgoalet låstes dock upp.
                Då känner jag mig lätt upprörd över att det inte var med...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Herr Grönstedt Visa inlägg
                  Jag har inte detaljläst Kaldarox än. Men det är en kampanjvärld som inte har något direkt med Ereb Altor att göra, men det är den i mitt tycke just världsbeskrivning som RM är bra på. De hade dock kunnat skippa att kalla den Ereb Altor.

Jag uppskattar det alternativa rp-skaparsystemet med poängköp som inte ger lika stereotypa karaktärer.
                  Jag ber att få rätta mig själv.

Nu har jag skapat en rollperson med poängköp enligt Spelarboken i Caldarox. Jag ville göra en favoritkaraktär som jag spelat förr. hakanlo känner nog igen karaktären. Det är en smågrinig handlande sjöfarare med egen kustseglare. Det är en relativt kompetent karaktär så jag tog mellannivån på skapelsepoäng (500 poäng). Problemet är att han blev allt annat än kompetent.

För att få ihop tillräckligt med färdigheter lade jag grundegenskaperna på en medioker nivå och lät bli att slå på uppväxthändelse och ruinfynd. Jag slumpade också socialt ursprung och startkapital. Det blev ändå en väldig massa räknande och det tog mig en timme att göra stommen av rollpersonen (har inte gjort klart bakgrund och utrustning). Dessutom är det svårt för spelaren att veta hur mycket poäng man bör spendera på de olika delarna (grundegenskaper, bakgrund, händelsertabeller och färdigheter).

Man får också lägga 20 skapelsepoäng för att få slå uppväxthändelser och det är 20% risk att man får +2 på en grundegenskap vilket man hade kunnat köpa för 4-6 poäng.

I Caldarox poängsystem får man inte BAS i lika många färdigheter utan man måste använda skapelsepoäng för att köpa bas i vanliga färdigheter och svåra färdigheter (som kostar olika mycket). I grundreglerna får man BAS i väldigt många fler färdigheter.

Jag gjorde samma karaktär på erfaren nivå enligt grundreglerna på hälften av tiden, hade roligare, slapp räkna, och fick en avsevärt mycket mer kompetent karaktär. Kompetent i DoD Retro betyder att man har 25% eller högre i chans att lyckas (CL) i färdigheterna. Om man gör något som är ganska lätt får man +10 och ganska svårt -10. En kompetent person bör inte försöka sig på något som är ganska svårt med andra ord...DoD Retro som är tämligen obalanserat till att börja med, blir alltså ännu mer obalanserat om man använder Spelarboken i Caldarox.

Slutsats: Spelarboken i Caldarox bidrar med noll och intet till DoD Retro. Rollpersonsskapandet blir bara långsammare och tråkigare och rollpersonerna blir sämre.

I Världsboken har jag bara läst historiken till världen än så länge, så den får jag återkomma om. Jag tycker emellertid att det verkar som att det är ganska mycket beskrivningar av platser, men inte med så mycket äventyrs-hooks.
                  Last edited by Herr Grönstedt; 08 January 2020, 23.34.

Kommentera

Jag blir lite sugen på att ta tag i mina gamla tankar på en DoD87-klon som är bra på riktigt (i DoD6-världen dessutom).

Kommentera

Jag gjorde sedan samma karaktär till DoD Expert (-85) som medelålders med 280 bakgrundpoäng och kunde konstatera att han blev avsevärt mycket mer kompetent med relativt många färdigheter runt 10 i FV (motsvarar alltså 50%). Även här är det, precis som i Caldarox, mycket räknande på poäng, men inte lika svårt att veta hur man ska fördela dem. Men jag förstår verkligen inte RiotMinds designval att göra rollpersonerna så urusla på sina färdigheter. Är det likadant i Trudvang? Ikväll ska jag göra samma rollperson i DoD 91…
                      Last edited by Herr Grönstedt; 09 January 2020, 11.43.

Kommentera

Ikväll ska jag göra samma rollperson i DoD 91…
                        Efter att ha gjort samma rollperson i DoD 91 konstaterar jag att rollpersonen blev mest kompetent i detta system. Det var lättast att forma karaktären så som jag ville ha honom. Även det här systemet är helt poängbaserat så det blir väldigt mycket räknande.

Så, vilket system skulle det bli om jag får husregla? Om jag får välja, så skulle jag slå fram grundegenskaper med 2T6+6 och placera ut dem efter eget huvud. Sedan skulle jag slumpa socialt stånd och startmedel med chans att slå om en gång om man vill. Sedan skulle jag slå två gånger på en tabell för händelser. Till sist skulle jag ha poäng för att köpa färdigheter där man har allmänna färdigheter är billigast, yrkesfärdigheter lite dyrare, och övriga färdigheter ännu dyrare.

Kommentera

Har du testat att göra samma rollperson i Hjältarnas tid? Där är designfilosofin att rollpersonerna ska kännas kompetenta från start.

Kommentera

Så, vilket system skulle det bli om jag får husregla? Om jag får välja, så skulle jag slå fram grundegenskaper med 2T6+6 och placera ut dem efter eget huvud. Sedan skulle jag slumpa socialt stånd och startmedel med chans att slå om en gång om man vill. Sedan skulle jag slå två gånger på en tabell för händelser. Till sist skulle jag ha poäng för att köpa färdigheter där man har allmänna färdigheter är billigast, yrkesfärdigheter lite dyrare, och övriga färdigheter ännu dyrare.
                            Kul att du gjort jämförelsen så att jag slipper :) Jag är 100% ointresserad av Kaldarox. Men jag tror att din favvokaraktär sjöfararen kommer att bli mest kompetent och kanske roligast att skapa i Kopparhavets Hjältar. (Som jag haft lyckan att korrläsa).

Som en bonus är det mycket mer gammal Ereb i det spelet - men världen heter Athos! Det där med varumärken och upphovsrätt i kombination med folk som vaktar på dem kan få lustiga effekter....

Kommentera

Så, vilket system skulle det bli om jag får husregla?
                              Kul och spännande jämförelser! Säg till om du vill jämföra med Kopparhavets hjältar (som, vilket måste sägas, ju förvisso varken är DoD eller Ereb Altor). Vi är fortfarande (precis) pre-Beta, men pma så skall vi se vad vi kan ordna!

Ursprungligen skrivet av hakanlo Visa inlägg
                              Som jag haft lyckan att korrläsa.
                              Det är vi som har lyckan att ha dig ombord ! :)
                              Last edited by Leon; 10 January 2020, 17.21.

Kommentera

Halloj!

Jag har velat länge fram och tillbaka om jag ska hålla tyst eller inte. Men, eftersom att jag lagt så mycket jobb på Caldarox känner jag att jag måste träda fram litegrann på något sätt.

Jag är den som skrivit 90% av Caldarox världen - jag kommer i fred! Innan jag blir lynchad av någon sorts mob här så tycker jag det vore spännande att höra tankar kring själva världen av de som har läst den. Jag tar gärna feedback!

Jag förstår att många är besvikna på att det saknas konkreta kopplingar till det gamla hederliga Ereb Altor. Jag är den första att erkänna att det är torftigt med annat än namedropping här och där. Men, när jag fick uppdraget så kan jag säga att det aldrig var min plan heller. Målet var att skapa en helt ny värld för en ny generation som kan få upptäcka deras Drakar och Demoner. Målet var inte att skapa en nostalgi-värld. Men varför använda namnet Ereb Altor då? Det får ni fråga RM om. Men, jag tänker det kan vara värdefullt för er som är besvikna att ha med sig att det här inte är tänkt som en nostalgi-produkt alls. Samma med nya Monsterboken som jag också skrivit - den är också för nästa generation.

Om det är nostalgi som efterfrågas så finns det produkter på marknaden för att släcka törsten. Både Svärdets Sång och Kopparhavets Hjältar bär den fanan högt!

Angående artefakter och äventyrsplats Karlo - vi jobbar på det. Hoppas kunna säga mer snart.

Så, nu får ni lyncha mig om ni vill. Men det känns skönt att ha sagt sitt i frågan.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by bortom12e, 01 April 2020, 15.17
                                13 responses
                                300 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Thanuir
                                av Thanuir

Started by Gamiel, Igår, 18.54
                                8 responses