Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Mutant 2089] Muterade djur - Ett försvartal

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

    Cool! Tackar :) Får erkänna att jag gillar slumptabellerna. Coolt med pantrar med fladdermusvingar ;)

    Dela gärna äventyret, vore kul att läsa!
    Jag gillar slumptabellerna när man spelar muterade människor, men när jag spelar muterat djur gör tabellerna att det aldrig riktigt blir som jag tänkt mig! Glömmer aldrig den gången jag ville göra en cool räv och slumptabellen gav mig en snabel :D

    Jag ska absolut dela det! Jag är nästan färdig med ett äventyr som jag snart ska lägga upp, bara illustrationerna och kartorna kvar. Det äventyret har (bland många andra muterade djur) ett muterat lejon, så det borde ju falla dig i smaken :)

    Kommentera


      #32
      Egentligen är väl det här ett hack till Fria Ligan motorn? Mycket finns redan till Alien och mutantiterationerna.

      Metamekaniken med mutations poäng, stress etc kan ersättas med Framtidsstress. För mycket Framtidsstress leder till olika typer av bryt för olika klasser - djur-ilska för djurmutanter, cyberpsykos för cyborg är.

      Och alkohol och droger hjälper med stressen...

      Ursprungligen skrivet av Franz Visa inlägg

      Det äventyret har (bland många andra muterade djur) ett muterat lejon, så det borde ju falla dig i smaken :)
      ;) ser fram emot det

      Last edited by Leon; 13 December 2019, 14.32.

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
        Egentligen är väl det här ett hack till Fria Ligan motorn? Mycket finns redan till Alien och mutantiterationerna.

        Metamekaniken med mutations poäng, stress etc kan ersättas med Framtidsstress. För mycket Framtidsstress leder till olika typer av bryt för olika klasser - djur-ilska för djurmutanter, cyberpsykos för cyborg är.

        Och alkohol och droger hjälper med stressen...
        Ja bakar man ihop allt från deras Mutant-linje så finns helt klart materialet. Ett tag höll jag på att fundera kring hur man kunde låta resurshanteringen runt mat och vatten förbli en central del av spelet i megastaden, då det är en så fundamental del i reglerna för återhämtning, som det vore synd att tappa på vägen.
        Eftersom man sannolikt inte släpar med sig en ryggsäck full med packning i en stad med nudelkiosker runt varje hörn, så var jag sugen på att göra någon sorts sektorkräl (eller Block-kräl, om vi följer Mutant 2089-arkitektur), där varje sektor hade angivet vilka resurser som var dyra respektive billiga - vissa sektorer kanske har tokbilligt vatten (okej, rötvatten, men ändå), medan man får pröjsa skjortan i andra för att inte bli uttorkad. Alltså ett abstraherat system för hur mycket pengar man måste bränna dagligen för att fungera normalt/kunna återhämta sig, beroende på var i staden man befinner sig. Sedan så klart noteringar om hur svårt det är att förflytta sig mellan olika sektorer, eftersom vissa rent-a-cops helt enkelt är mer nitiska och kinkiga med ID-kontroller än andra.
        Sedan var ju tanken att kombinera det med någon sorts stöld av jobbförhandlingarna från Red Markets, men det är en annan historia.

        Kommentera


          #34
          Ursprungligen skrivet av Doktor Laser Visa inlägg

          Ja bakar man ihop allt från deras Mutant-linje så finns helt klart materialet. Ett tag höll jag på att fundera kring hur man kunde låta resurshanteringen runt mat och vatten förbli en central del av spelet i megastaden, då det är en så fundamental del i reglerna för återhämtning, som det vore synd att tappa på vägen.
          Eftersom man sannolikt inte släpar med sig en ryggsäck full med packning i en stad med nudelkiosker runt varje hörn, så var jag sugen på att göra någon sorts sektorkräl (eller Block-kräl, om vi följer Mutant 2089-arkitektur), där varje sektor hade angivet vilka resurser som var dyra respektive billiga - vissa sektorer kanske har tokbilligt vatten (okej, rötvatten, men ändå), medan man får pröjsa skjortan i andra för att inte bli uttorkad. Alltså ett abstraherat system för hur mycket pengar man måste bränna dagligen för att fungera normalt/kunna återhämta sig, beroende på var i staden man befinner sig. Sedan så klart noteringar om hur svårt det är att förflytta sig mellan olika sektorer, eftersom vissa rent-a-cops helt enkelt är mer nitiska och kinkiga med ID-kontroller än andra.
          Sedan var ju tanken att kombinera det med någon sorts stöld av jobbförhandlingarna från Red Markets, men det är en annan historia.
          Tror det här är 100% rätt spår. Skuld och ägande som grundprincip.

          Utgångspunkten är att rollpersonerna alltid är panka och skuldsatta.

          Jag skulle köra på ett klassiskt abstrakt kreditsystem. Som oxå funkar som ID-kort - eller security clearance i Paranoia. Man har tillgång till sin Kreditnivå, men för att få resurser från en högre Kreditnivå, eller till och med tillträde till lyxigare sektorer, måste man dra på sig Skuld. Som kan sänka Kreditnivån och leda till våldsam indrivning. Kanske rentav en skuldfälla eller spiral - men designad så att den leder till våldsam urladdning istället för deadlock.

          Skuld bör vara en personlig krok för äventyr - till specifika SLPer och fraktioner.

          Kommentera

          Senaste inlägg

          Minimera

          Diskussioner Statistik Senaste inlägg
          Started by Gurgeh, Idag, 14.45
          8 responses
          158 visningar
          3 gillar
          Senaste inlägg Robert Jonsson  
          Started by Quasimodo, Idag, 15.57
          1 response
          76 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg APM
          av APM
           
          Started by Tcherban, 16 February 2020, 00.40
          4 responses
          314 visningar
          3 gillar
          Senaste inlägg dancodan  
          Started by CapnZapp, Idag, 15.11
          1 response
          67 visningar
          1 gillar
          Senaste inlägg crilloan  
          Started by Feuflux, Idag, 13.07
          2 responses
          39 visningar
          3 gillar
          Senaste inlägg Herr Otypa  
          Started by krank, Igår, 17.19
          5 responses
          104 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke
          av Henke
           
          Started by Puckohue, Idag, 10.12
          0 responses
          47 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Puckohue  
          Started by Dracohoribilis, 20 February 2020, 20.17
          12 responses
          363 visningar
          17 gillar
          Senaste inlägg Dracohoribilis  
          Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
          36 responses
          877 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Björn Wärmedal  
          Started by God45, Igår, 13.54
          0 responses
          139 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg God45
          av God45
           
          Arbetar …
          X