Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Alien Rpg av fria ligan ?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Ursprungligen skrivet av Dr_Dängrot Visa inlägg
    Tell me about it , the good the bad and the ugly....

    Jag har kikat lite på unboxing videos och lets plays på Youtube och vart oerhört nyfiken på fria ligans nya Alien lir.

    Jag har bara sett cinematic play vilket jag tycker verkar intressantast men samtidigt väcker mest farhågor . Det jag är rädd för är att det är dungeon crawl ala DnD in space men med år 0 spelmotorn och Body horror tema .

    Jag är även rädd att det kan bli old ganska fort , nu har ni röjt xenomorphs på en rymdbas , en koloni och ett rymdskepp så ja vad ska vi göra nu ? Det verkar kunna bli väldigt repitativt iaf i cinematic mode ????

    Sen varför verkar inte alien rpg bundle finnas ute för svenska konsumenter ? När jag besöker fria ligan blir jag sänd till nån engelskspråkig alien sida där jag såg ett nice Alien rpg bundle men jag kan inte hitta nått liknande för svenska marknaden eller att ens Alien rpg finns i deras svenska webshop dock finns det hos svenska återförsäljare . How come ?

    Kort och gott jag vill ha era ärliga åsikter , är det värt att punga ut en rejäl slant på ?
    1) Hade tråkigt (och sjuk, och deprimerad,) så jag köpte stuffet (allt utom tärningar) på SF bokhandeln typ 965kr (= ~10dagar mat från Ica butiken).

    2) Alien(s) konceptet är mycket komplicerat. Det består egentligen av ideer från flera olika filmmakare, samt ett hav av olika ”Xenoploaitations” och franchise som i sin tur skapat en hel del olika identitetsgrupper av fans. Om man inte är en ortodox Alien(s) fan som jag, som tolererar endast första och andra filmen och ingen exploatering eller franchise (vilket inte betyder att jag inte kan uppskatta enskilda inspirerade produkter i sig för vad de är, men jag ser dem inte som något som har med original kreationerna att göra rent kronologiskt), blir det mycket snårigt att finna en balans i dagsläget. Något som jag var mycket nyfiken på hur Fria Ligan skulle hantera.

    3) Jag har inte läst genom hela grundboken.
    Hitintills har jag gjort följande observationer (baserade på mina premisser):
    • Boken är tryckt på mellanblankt svart papper vilket innebär att om SL eller GM (Game Mother, ’pun’ på datorsystemet i första filmen) inte köper en påse engångstyghandskar så kommer den snabbt att se ut som skärmen på en laptop efter ett år av flottiga OLW fingrar.
    • Flera personer som har varit med i produktionen som ’rådgivare’ är pålitliga lekmän inom filmloren. Även Rildey Scott (regissören till Alien filmen och senare plagiat) är med, oklart vad han har bidragit med.
    • Layouten är väldigt pedagogisk och extremt lättläst. Påminner mycket om layouten till datorspel som förklarar interfacen. Känns som man får samma info på ett enda text stycke som man skulle fått på 10 sidor tätskrivet 80-90-tals rollspel. Löjligt skönt.
    • Speltekniskt/teoretiskt ligger det i framkanten på regel- och den dramaturgiska kunskapen i rollspels evolutionen, för att uppnå så god spelupplevelse som möjligt.
    • Systemet känner nog flera här bättre än jag och är mer ’utfallsinriktat’ än ’beskrivande’. Detta med innebörden att SL/GM har mer tid till beskrivningar och story telling i ställt för att ha några hundra regler och tärningsslag att göra jobbet i stället.
    • Spelet är på engelska, enda chansen att nå en spelpublik.
    • Illustrationerna är allt från datorspels ’concept art’ till mer klassiskt svensson rollspel gjort på (irl-) papper av den lokala entusiasten (dvs inte 3D genererat). Generellt stämningsfullt och helt inom gränserna för ett schysst rollspel.
    • Spelet baserar sig bl.a. på delar av icke tidigare (eller mindre-) exponerat bakgrunds material från original filmproduktionerna vilket visar att de har haft en seriösare inställning än det flesta andra exploateringar (även om man kan diskutera vissa detaljer som förbisetts, antingen pga icke tillräckligt djup research, eller medvetet pga redigeringen för att hantera en bredare värld av franchisen/rollspelvänlighet än vad de två första filmerna ligger till grund för).
      Jag skulle säga att spelet, ännu så länge håller en kvalitet av 60% av original kreationen och resten expansion, istället för 1% eller 2 % som vanlig franchise vilket gör att detta spel är helt klart något som inte skådats sedan Camerons uppföljare 86 (och det är inte lite det).
    • Filmer anknutna är de senare Alien plagiaten i Promethius serien, samt originalen Alien, Aliens och deras ”Aliens 3” spinnoff (samt visst tryckt Aliens franchise material). Det är fullt möjligt att det finns anknytningar till noveller också men dessa är utanför mitt område.
    • Marknadsstrategiskt plus med ’kampanj’ och ’Cinematiskt’ spel är att SL/GM kan tekniskt sett ’välja värld’ mellan olika Alien exploateringar även om spelet i sig försöker sig på en kompositvariant i kampanj mode’n. Detta gör att tom jag kan utnyttja spelet fullt ut till att spela ett konservativt ’screen accurate’ Alien(s) spel istället för att tvingas tampas med senare groteska och irrationella exploateringar.
    • Ett annat plus (förutom att jag kan sugrörsspela) är att man skapat en bred setting för att anpassa alla franchisens signaturer; onda företag, rymdisar, galna vetenskapsmän och deras DNA kreationer, lömska androider med onda avsikter, marinsoldater, rymdutforskning, kolonial expansions politik etc. men som ger mycket bra förutsättningar för att skapa något Alien aktigt som passar ens vision (-Fan, det här är ändå rätt bra grejor, var min första tanke när jag började ’fakta granska’ boken.) Detta dock tillräckligtbred för att kunna sneaka in med AvP beroende på var de planerar sätta sina gränser. AvP är en stor marknad och har mängder med crossover fans även om pulp nivån i jämförelse med original kreationen jag inte kommer att kommentera.
    • Tillkommande ovan punkter är givetvis att allt är till en början rätt ytligt men känns fräscht för att det är alien mässigt hyggligt avpassat efter original kreationerna, och därför ännu så länge inte har hunnit trampa i hundbajsen än. Som påpekat är detta väldigt sällsynt och ska i det marknadsstyrda Alien träsket ses som en fantastisk bragd i dagsläget.
      Man anar också en viss risk att avböja för mycket från original filmerna och hitta på alldeles för mycket (less is, ibland, more) som kan få bägaren att rinna över, samt risken att SL/GM kommer spendera mer tid att försöka sätta sig in i 20 tillbehör än att spela rollspel med sina kompisar.
    • Åldersnivån (enligt mig), alltså någon typ av realism perception, ligger runt sena tonåren vilket också är ett plus. Helt enkelt inte för barnvänligt och inte helt över ambitiöst fictional reality physics heller, utan en härlig riktig rollspels bas.

    Notera att ovan åsikter kan komma att ändras efterhand som jag gått igenom materialet.

    Fyller kanske på med mer kött senare.

    /PS

    Kommentera


      #32
      Ursprungligen skrivet av hakanlo Visa inlägg
      J....

      Som så många andra tror jag det är cinematic mode som kommer att gälla för mig - och jag ser det som en feature snarare än en bugg! Tycker det är en lysande "uppfinning" att skriva ett spel som bejakar one shot som format. Min tanke är att det passar bra när man ska spela rymdskräck i filmernas anda.
      ....
      På det hela taget är jag positiv - 4/5.
      Efter att nu faktiskt tagit mig igenom (nästan) hela spelet och dessutom faktiskt spelat (som lirmorsa, dvs game mother) Chariot of the gods tänkte jag komplettera lite. (Jag försöker hålla det helt spoilerfritt - är du patologiskt spoileröverkänslig, sluta läs).

      Jag spelade CotG med fyra spelare, använde äventyret i stort sett som jag uppfattar att det är skrivet och försökte följa alla regler efter bästa förmåga. Jag måste säga att det fungera de väldigt bra, det blev en filmisk och dramatisk spelomgång, som vi klarade av att klämma in på drygt sex timmar. Några kommentarer om särksilt bra saker:
      - Själva scenariot är väldigt bra och välfungerande, med intressanta händelser, intressanta karaktärer och en bra "setup" och intrig. Det fanns dock några element som gjorde det aningen för omfattande för vårt format - de valde jag bort i förväg.
      - Mekaniken med stresstärningar fungerade mycket bra. Jag tror jag dock missade lite i att låta spelarna återhämta stress ofta, mellan actionsekvenser, så det fick nog lite för mycket stress. Jag hade önskat en lite mer omfattande panik-tabell - redan på ett spelmöte blev resultaten lätt upprepande.
      - Mekaniken med resurstärningar fungerade, och oförutsägbarheten i dem bidrar till klaustrofobisk känsla, om än kanske inte realism.
      - Formatet med Agendor och Akter i scenariot (man använder ju pre-gens, och alla får en agenda att spela efter för varje akt) fungerade faktiskt riktigt bra. Tydligt "cinematiskt", och pre-gens och planterade mål ger en annan spelupplevelse. (Tanken går mot en del konventsäventyr).
      - Det underlättade med MYZ-motorn, så tillvida att det det blev väldigt bra flyt redan första speltillfället, eftersom fyra av fem vid borde redan kunde den - och den var väldigt lätt att ta till sig för den nytillkomna. Jag menar nog att den passade bra för att stödja ett action- och berättelsefokuserat spel med högt tempo riktigt bra.

      Bedömningen kvarstår - det är i Cinematic mode jag är sugen på detta spel, och jag tror det kan glänsa, särskilt som avbrott från andra reguljära kampanjer. Jag är beredd att höja mitt betyg till 5 av 5 för det syftet.

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av hakanlo Visa inlägg
        Det fanns dock några element som gjorde det aningen för omfattande för vårt format - de valde jag bort i förväg.
        Vad tog du bort? Ska SLa på måndag och håller det gärna kort.

        Kommentera


          #34
          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

          Vad tog du bort? Ska SLa på måndag och håller det gärna kort.
          Tar det i PM för att inte spoila något!

          Kommentera


            #35
            Ursprungligen skrivet av hakanlo Visa inlägg

            Tar det i PM för att inte spoila något!
            Men jag var ju också nyfiken! Och kanske andra med mig. Har nyligen läst scenariot och kände väl också att jag skulle vilja modifiera vissa delar om/när jag spelleder, så det vore intressant att höra vad du gjort. Du kan alltid använda spoiler-taggen, så blir det såhär:

            Spoiler: 
            testar att spoila

            Kommentera


              #36
              Nu har jag spelat Chariot of the Gods med Bifur som GM och har därmed mer än bara teoretiska kunskaper om spelet. Jag upplevde att YZ-motorn funkade mycket bra, betydligt bättre än i flera av de andra spelen med samma grundmotor. Det kändes som att det var många tärningsslag men när vi diskuterade efteråt konstaterade vi att det nog inte var fler än i andra spel - det bara kändes så för att det är mycket plockande med tärningarna både före och efter slaget. Stressen och stresstärningarna fungerade ypperligt. Passar perfekt till ett spel som det här. Men precis som andra har nämnt vore det bra med en större, mer variationsrik tabell för panik. Kanske kunde haft T6 alternativ för varje paniknivå? Jag ogillar vanligtvis resurstärningar men i det här spelet passade det bra.

              Själva scenariot är mycket välgjort och kul! Även om man som filmfantast kan ana sig till vissa saker finns det gott om utrymme för oväntade vändningar. Rollpersonerna är väl uppbyggda för att man snabbt ska få en känsla av vad det är för personer. Men det finns mer under ytan. Så mycket kan jag säga utan att spoila något. Kort sagt är det ett scenario jag varmt kan rekommendera. Men ska man klara det på 4-5 timmar får man ruscha på rätt bra.

              Jag har fortfarande svårt att se mig själv vilja spela en kampanj i Alien RPG. Gärna fler cinematiska äventyr dock. Som andra har sagt vore det önskvärt med ett pärlband av cinematiska scenarior som ändå har någon form av röd tråd som löper genom dem.

              Kommentera


                #37
                Ja, det var ett bra äventyr. Som ett ovanligt bra konventsscenario, vilket jag tycker är ett bra betyg. Bra karaktärer på både PC och NPC med lagom konfliktfyllda agendor. Inga problem att hålla ihop mekaniken trots att ingen av oss egentligen kunde spelet (bara jag som skummat reglerna en gång). Det är den stora uppsidan just med att det är samma motor som i Ligans andra spel.

                Sedan, som Rangertheman skriver blir det mycket tärningsrull. Jag tror som sagt att det är den fysiska mängden tärningar som lite segar ner spelet - bara beräkna rätt antal, samla ihop dem (10+ tärningar var inte alls ovanligt) och slå fram resultatet tar lite längre tid än i många andra system och att det är en aspekt som kommer fram tydligare i ett scenario som detta. I ett normalt pass i ett genomsnittligt spel skulle jag säga att vi slår för färdigheter betydligt mer sällan. Tempot är lägre helt enkelt och då märks inte denna egenhet i motorn på samma vis.

                Jag skulle också säga att paniktabellen är rätt stridsinriktad och att en differentiering för situationer skulle kunna vara trevlig, i flera fall hade vi RP som drabbades av panik i helt andra situationer än strid, där resultat som Freeze och Seek cover inte kändes rimliga.

                Sedan fanns det några scenariospecifika detaljer jag hade ändrat på om jag skulle köra det igen.

                Spoiler: 

                - Den dåliga luften blev i vårt fall ett hinder för spelet i så måtto att det gjorde spelarna överdrivet försiktiga, de gick runt i rymddräkt nästan hela scenariot, allting gick långsammare på det viset, stora delar av skeppet blev aldrig utforskat och risken för smitta försvinner. Det kanske var jag som missförstod men vid en omspelning hade jag låtit luften vara ok i princip direkt när systemen går igång. Problemet med kolfiltren som måste bytas kan ju kvarstå ändå (typ, catastrophic failure förestående om x tid).

                - Vill man maxa känslan av en Alien-film måste bloodburstern få fly, i vårt fall gjorde den aldrig det (jag slog alltså aldrig inte 1-3 på T6 trots fyra chanser att göra det!!) och blev istället dödad i den fasen och eftersom de gick runt i rymddräkt blev ingen mer smittad... Nu funkar verkligen scenariot ändå eftersom den andra smittan finns hos NPCerna och RPna kommer vända sig mot varandra men det tog bort en aspekt. Kanske kan det vara lika bra att som SL bestämma att den flyr efter att ha gjort ett första slag på tabellen.

                - I vårt fall uppstod faktiskt aldrig något läge att spränga Montero. Här är en lite svag punkt rent konstruktionsmässigt. Datorn gör ju det för att RPna förväntas vilja överge Cronos men då måste de rimligen ge en impuls att agera så. I vårt fall kom aldrig den och därför lät jag skeppet vara. (Istället slutade det med att Davis/Lucas tog Montero och rammade Cronus och allt gick under i ett eldhav - också passande.) Samtidigt tänker jag att scenariot hade kunnat bli ännu spetsigare om förlusten av Montero kommit med men det känns konstigt att AIn skulle göra det i förebyggande syfte. Det bästa för bolaget måste väl vara om båda skeppen klarar sig? Jag har inget svar men här skulle man behöva tänka till hur den scenen kan introduceras på ett bra sätt även i de fall RP inte verkar tänka på flykt i Akt II.
                Last edited by Bifur; 07 January 2020, 11.21.

                Kommentera


                  #38
                  Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg

                  Men jag var ju också nyfiken! Och kanske andra med mig.
                  Ah, hade inte vanan med spoilertaggar inne. Ursäkta!
                  Nedan är det jag svarade på Bifurs fråga.

                  Spoiler: 
                  Jag tog bort allt som hade med det tredje skeppet, gänget som skuggar RP att göra. Det gör att Akt 3 blir väldigt kort, men jag tyckte det blev lite för mycket rörliga delar i äventyret.

                  I stället hade jag nog låtit dem reparera det andra skeppet på något sätt, men nu blev det inte aktuellt, efter en härlig slutscen på skrovets utsida mot en Neomorph, där en rollperson fick panik och gick bärsärk mot sina egna och hög ihjäl en av dem, en dog av syrebrist och slutligen tog sig Lukas in genom luckan och låste ute den sista. När han väl forcerade luckan använde Lucas en eldkastare på honom så han dog.

                  På det hela taget använde jag äventyret ändå som det var tänkt, och det fungerade väldigt bra. Vi var fyra spelare + GM, så Rei (eller vad namnet nu var) fick vara SLP, vilket gick bra.

                  Tillägg:
                  Hur hamnade de på skrovets utsida? Jo, Mother i skeppet initierade självförstörelse. Då tog de sig tillbaka och satte skeppet på en kurs långt bort, med följden att dockningsslangen slets av - återstår att rymdpromenada tillbaka. Lyckligtvis finns ju faktiskt en grappling hook i förrådet, så de använde den och höll ihop. Väl på väg mot Cronus dycker dock Neomorphen på skrovets utsida upp.... Och just då började akt 3 då de fick nya agendor - vilket gav Lucas motivation att offra de andra.





                  Kommentera


                    #39
                    Fantastiskt! Jag besitter tyvärr inte en position att spela rollspel längre men verkligen älskar era Alien historier. Riktigt underhållande (eftersom jag ju har spelet).
                    Fortsätt!
                    /PS

                    Kommentera

                    Senaste inlägg

                    Minimera

                    Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                    Started by Evokee, Igår, 23.14
                    2 responses
                    17 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Franz
                    av Franz
                     
                    Started by Evokee, Igår, 23.35
                    0 responses
                    9 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Evokee
                    av Evokee
                     
                    Started by krank, Igår, 22.53
                    1 response
                    5 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg krank
                    av krank
                     
                    Started by CapnZapp, Igår, 21.03
                    1 response
                    52 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cybot
                    av Cybot
                     
                    Started by Rymdskeppet, 26 February 2020, 19.24
                    26 responses
                    410 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg God45
                    av God45
                     
                    Started by krank, Igår, 12.42
                    11 responses
                    257 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg God45
                    av God45
                     
                    Started by Lightshy, Igår, 20.37
                    2 responses
                    63 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Cybot
                    av Cybot
                     
                    Started by Henke, 18 February 2020, 13.49
                    53 responses
                    1.129 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Jocke
                    av Jocke
                     
                    Started by Gurgeh, Igår, 21.18
                    2 responses
                    41 visningar
                    1 gillar
                    Senaste inlägg Gurgeh
                    av Gurgeh
                     
                    Started by McKatla, 11 February 2020, 14.53
                    34 responses
                    1.411 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg CapnZapp  
                    Arbetar …
                    X