Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Alien Rpg av fria ligan ?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
    Enda nackdelen för mig är egentligen att spelet inte finns på svenska. Jag har inga större problem med engelskan, men när man spelar ett scenario blir det tungrott att hela tiden sitta och översätta beskrivningar on-the-fly. Om det råkar vara något ord man inte kan så kan det stanna upp spelet lite osv. Visst kan jag komma runt det på olika sätt t.ex. genom lite snabb Google translate på just beskrivningar, men det blir en onödig och lite tidskrävande puckel.
    Ja, även om jag har full förståelse för Fria ligans beslut att bara ge ut det på engelska, håller jag med dig om att det är en liten tröskel. Jag har både översatt från engelska till svenska och från svenska till engelska on the fly men det blir aldrig riktigt lika mycket flyt i det.Till Tails of Equestria har jag suttit och översatt alla relevanta texter i förväg, vilket förlänger förberedelsetiden rejält.

Kommentera

Jag fick ett positivt intryck när jag bläddrade igenom boken. Jag gillade i synnerhet reglerna för att generera olika planeter, de var tillräckligt vetenskapliga för att göra mig taggad, men ändå tillräckligt ovetenskapliga för att göra mig frustrerad...vilket säkert är precis lagom för de flesta spelare. Det känns också som att spelskaparna varit väldigt medvetna om spelets kardinalproblem, att det fort blir enformigt att fajjtas mot xenomorfer, och gjort vad de kunnat för att motverka det. Startscenariots namn, "Chariot of the Gods", med dess uppenbara Dänicken-referens visar tydligt på att spelskaparna har insikt i djup, kontroversiell Alien-lore och är beredda att använda den för att bredda settingen, det tycker jag är väldigt lovande. Tyvärr är Alien fortfarande inte ett spel jag personligen skulle välja för kampanjspel, eftersom det finns många snarlika men mycket ballare scifi-settingar därute, tex Fria Ligans eget Coriolis, men de har definitivt gjort det bästa de kunnat av det, och det tycker jag är berömvärt. Så skeptisk som jag är till att Fria Ligan alltid använder samma regelmotor tyckte jag även att tilläggen till den verkade smarta och intressanta, och jag kan definitivt tänka mig ett one-shot eller två i det här spelet.

Den enda oursäktliga bristen är att de stavat Weyland-Utani fel i alla grafikelement. Det är en fruktansvärt beklaglig miss.
      Last edited by Ymir; 12 December 2019, 00.02.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
        Den enda oursäktliga bristen är att de stavat Weyland-Utani fel i alla grafikelement. Det är en fruktansvärt beklaglig miss.
        Var hade dom stavat Weyland-Yutani fel?

Kommentera

Jag har köpt allt till spelet som finns på DrivethroughRPG och visst, spelet är snyggt. Men jag upplever direkt efter att jag läst allt som hittills finns att läsa, att spelet egentligen lämpar sig just för ”cinematiskt spel” men inte alls ”kampanjspel”.

Jag är en enkel konsument och kan självklart ha fel i delar eller allt jag skriver här så jag hoppas varken någon inblandad i spelets skapelse eller någon som älskar spelet på alla sätt tar det jag säger personligt.

Så ett spel med ett rymdskepp istället för en mer klassisk dungeon, absolut! Men ett spel med kampanjer i olika miljöer och massa häftiga antagonister, njaej... Då finns redan Coriolis och en massa andra spel beroende på vilka sorts miljöer man som spelare och/eller spelledare vill utforska och äventyra i.

Jag är inte besviken över mitt köp då det var intressant läsning men jag tror inte att spelet är något jag kommer spela med min grupp då jag tror att de och jag vet att jag alla dagar i veckan hellre väljer Coriolis för rymdkampanjer.

Kommentera

Jag är så klart väldigt nyfiken på Alien RPG även om inte År noll-motorn är min favoritmotor. Men det känns som att den kan funka bra till Alien med stressmekaniken. Jag har svårt att se mig själv spela kampanjspel, eftersom världen inte lockar så mycket, men cinematiska spelpass verkar hur fett som helst. Ett eller några sådana måste jag prova vid något tillfälle!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leumas Visa inlägg

Var hade dom stavat Weyland-Yutani fel?
              I grafiken, på alla sidor där Weyland-Yutanis logga är med (och det är många).

Men alltså, jag förstår hur lätt en sådan miss kan hända. Men det gör ont i hela själen att tänka på hur frustrerande det hade känts för mig om jag legat bakom spelet. Jag upptäckte nyss ett smärre layoutfel i Neotech, som jag skrivit, och faaaaan vad det stör liksom. Tänk då en sån major grej som Weyland-Yutani...

Kommentera

Skall försöka förtydliga mig lite:

Är det värt det? För mig är det det, men det beror mer på din ekonomiska situation och så vidare. Om krona per timme är den styrande faktorn, nej.

Hur mycket speltid finns det här? Några kvällar per år i några år för mig skulle jag tro, något jag tar fram mellan kampanjspel med min vanliga grupp eller för lite action med andra konstellationer. Jag utgår att dom har kampanjspelsregler och -kapitel eftersom det finns en del som skulle varit väldigt högljudda om det inte fanns även om själva idén går stick i stäv med den känsla jag personligen försöker förmedla i den här settingen.

Stressen och paniken fungerade bra, reglerna var enkla att ändra lite här och där vid tillfälle så de skulle passa bättre in (lufttillgångsslagen t.ex), mycket rollspel inom gruppen där jag inte behövde göra något samt väldigt uppskattat efter.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                  Jag är så klart väldigt nyfiken på Alien RPG även om inte År noll-motorn är min favoritmotor. Men det känns som att den kan funka bra till Alien med stressmekaniken. Jag har svårt att se mig själv spela kampanjspel, eftersom världen inte lockar så mycket, men cinematiska spelpass verkar hur fett som helst. Ett eller några sådana måste jag prova vid något tillfälle!
                  Det jag säger nu är något som är min åsikt och jag förstår att de flesta inte lär hålla med mig här på forumet, men shoot! Jag är tämligen säker på att du skulle kunna göra allt det som Alien spelet gör ”cinematiskt” med precis like bra eller bättre resultat med något spel du redan äger, med ett undantag... Om du fullkomligt älskar allt med Alien och allt som synts i de relaterade filmerna ers, ja då är det troligt att just Alien är rollspelet för dig. För mig är spelet så extremt smalt, monofilament-tunt om man jämför med alla andra spel i samma prisklass/kvalitet etc. Jag har hört från bekanta irl som tycker Western eller Viking är för smalt men de två spelen är överviktiga monster i jämförelse. Det finns inget fel i sig självt att ett spel är smalt, så jag säger inte det här för att klanka ned på produkten då den är snygg och gör det den ska till rätt publik men jag tror att just den rätta publiken är en väldigt liten skara.

Och nu det jag på riktigt tycker är negativt hur man än tar sig an spelet, spelet hävdar att det går precis lika bra att spela kampanj som cinematiskt. Detta är inte sant och jag skulle faktiskt gå så långt så jag vågar tycka att det är fel att ens hävda att spelet egentligen stöder kampanjspel alls. Visst, det berättas lite om själva den politiska kartan osv men jag som SL finner inte att det räcker för att kunna bygga en bra kampanj.

Jag låter mer negativ än jag egentligen är, spelet fungerar som sagt bra för korta uppdrag som tar några spelmöten eller kanske bara ett. Detta är dock något som är bra att veta som konsument och därför tycker jag att det blir fel att säga att spelet är skapat för att fungera både i cinematiskt-spelande men också i långa kampanjer.

Och som sagt Rangertheman, läs boken innan köp så du faktiskt vet att Alien-spelet faktiskt passar dig.

Kommentera

Föll till föga och köpte spelet som pdf i veckan, mest för att det kändes jobbigt att försöka sig på en konvertering av äventyret utan att veta vad originalreglerna försöker göra...

Har inte läst klart men kan bara instämma i att spelet är luftigt och välskrivet. Är man bekant med M0-spelen kan de flesta reglerna också läsas extensivt. Samtidigt förstärks min originalkänsla - det blir inget kampanjspel men hoppas verkligen kunna spela det som enkvälls.

Kommentera

Köpte detta nyligen och läser det nu. Mitt första intryck är att det är en liten bok som tryckts i en stor vilket gör den otymplig utan någon riktig anledning. Texten är gigantisk och det är inte mer än några paragrafer per sida generellt. Hade hellre haft A5-böcker med samma innehåll personligen även om det givetvis är en smaksak.

Ser dock fram emot att läsa mer och hyser något av en förhoppning om att reglerna kan "laga" det jag ser som buggar i Coriolis.

Kommentera

Arghhhh ,,,,, åhhhh min gud .

Jag blir bara mer vankelmodig efter att läst vad folk skriver här . Jag är verkligen sugen på alien men samtidigt känns det som att det Alien rpg gör kan jag lika gärna simulera med ett annat rollspel och kanske även bättre dessutom.

Jag är inte direkt intresserad av campaign rules då det är känslan av en alien film jag vill åt men samtidigt är jag ganska säker på att cinematic rules är roligt en kväll eller två sen är the cult of the new över och det kommer att bli en dammsammlare i bokhyllan.

????Har även farhågor att med cinematic rules blir det dungeon crawl ala DnD in space och iom att det är knutet till alien universumet så är jag dessutom begränsad till vilka monster spelarna kan möta till skillnad från DnD där det finns en kvadrilijon monster att variera sig med .. jag avskyr dessutom DnD with a passion .

Jag är också på en rollspelsbudget då jag för tillfället är arbetslös och måste välja mina spel med omsorg.

Så ska jag slå till på alien rpg eller skall jag lägga pengarna på något annat som jag lika gärna kan simulera alien känslan med samt annan space horror och som dessutom ger mig mer replayability för pengarna ?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                          Köpte detta nyligen och läser det nu. Mitt första intryck är att det är en liten bok som tryckts i en stor vilket gör den otymplig utan någon riktig anledning. Texten är gigantisk och det är inte mer än några paragrafer per sida generellt. Hade hellre haft A5-böcker med samma innehåll personligen även om det givetvis är en smaksak.
                          Nja, jag vet inte. Layouten är verkligen märkligt "luftig". Jag får barnboksvibbar - stor lättläst text med mycket bilder och luft. Inte riktigt hård horror SF :(

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                            Nja, jag vet inte. Layouten är verkligen märkligt "luftig". Jag får barnboksvibbar - stor lättläst text med mycket bilder och luft. Inte riktigt hård horror SF :(
                            Det gör verkligen att boken ger ett sparsmakat intryck, som att de fyllt ut betydligt många fler sidor än det hade behövt. Men jag håller helt med. För min del funkar nog egentligen Mothership bättre med sin minimalism.

Kommentera

Jag har nu läst drygt halva boken. Mitt omdöme om spelet så långt är att det är välskrivet, med ett bra tilltal och formgivningsmässigt vackert och stämningsfullt.

Som så många andra tror jag det är cinematic mode som kommer att gälla för mig - och jag ser det som en feature snarare än en bugg! Tycker det är en lysande "uppfinning" att skriva ett spel som bejakar one shot som format. Min tanke är att det passar bra när man ska spela rymdskräck i filmernas anda. Jag hoppas dock, något motsägelsefullt, på en cinematic mode-kampanj, alltså exempelvis en trilogi av äventyr skrivna efter cinematic mode-formatet men med sammanhängande historia.

En specifik sak jag är sugen på att prova i spel är det som kallas "stealth mode" - spel baserad på rundor, eller rättare sagt turer (turns), men lite mindre detaljerat än strid. Varje tur är en minut, och det tar två turer att genomsöka ett rum, exempelvis. Jag tänker mig att det här löser problemet med Orcherna som sitter i sitt vaktrum och spelar tärning tills rollpersonerna kommer in - oavsett om det tar två minuter eller två veckor. I stealth mode håller man ordning på vad elakingarna gör också, och jag hoppas på en mer levande situation.

Jag gillar själv i stort Coriolis, men tycker (som många andra) att det är slarvigt gjort, och att vissa moment är direkt dåliga. Mystiska krafter är ett sådant (närmast oanvändbart - enligt mig) och mörkerpoängen fungerar inte alls i spel (tycker jag). Jag tror man har dragit vissa lärdomar inför Alien. Det jag tycker är Coriolis starkaste sida är ett supertydligt svar på "vad gör man" genom valet av gruppkoncept och genom att man har en rymdskorv att kajka runt i redan från början. Det är inte lika tydligt i Alien.

Det jag skulle önska från Alien kanske hade varit lite tyngre strid med fler val (det är väldigt likt MYZ-grunden). Det hade också kännts passande med en något större färdighetsuppsättning och för att vara ett så action-fokuserat spel (så ser jag det) är vapenlistorna direkt snålt tilltagna, så pass att det begränsar möjligheten att göra taktiska val.

Det är ganska omfattande världsbeskrivningar, med både översikter över hela den kända rymden och detaljnedslag i enskilda rymdstationer. Jag känner dock lite paralys efter att ha läst om den; mycket att ha koll på för att komma igång och därmed viss tröskel - om man vill spela kampanjspel.

På det hela taget är jag positiv - 4/5.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av hakanlo Visa inlägg
                                Jag hoppas dock, något motsägelsefullt, på en cinematic mode-kampanj, alltså exempelvis en trilogi av äventyr skrivna efter cinematic mode-formatet men med sammanhängande historia.
                                Inte alls mosägelsefullt utan fullt logiskt - precis min förväntan också. Jag kommer närmast bli besviken om det inte är så och det saknas koppling mellan Chariot of the Gods och nästa.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Troberg, Idag, 06.16
                                1 response
                                69 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg entomophobiac  
                                Started by Björn Wärmedal, 20 January 2020, 12.18
                                19 responses
                                448 visningar
                                12 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by God45, Idag, 10.27
                                0 responses
                                62 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by Björn den gode, 14 January 2020, 12.23
                                20 responses
                                662 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Rymdhamster, Igår, 23.10
                                2 responses
                                72 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Franz
                                av Franz

Started by Mekanurg, Igår, 20.59
                                1 response