Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur vet man...

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Att randomisera rollpersonens reaktioner, som Måns och Fiktionslek är inne på, känns väldigt spännande. men lite i linje med New Public managment, att robotisera processer. Det kanske tar bort magin i att "bli" sin rollperson. Kanske finns det processer här som inte går att förenkla till tabeller?
    Det är första (och förhoppningsvis sista) gången någon förknippat mig med New Public Management :). Där jag kommer ifrån är det verkligen fighting words. Att någon gång låta slumpen avgöra vilket av ett par alternativ det blir är väl inte att robotisera något? Har du aldrig gjort något och efteråt tänkt att du lika gärna kunde gjort något annat?

    Jag tycker talet om tekniker och processer har mycket mer drag av New Public Management i så fall. Jag tror det är viktigt att komma ihåg vad som är sekundärt (tekniker och processer, som ju grundar sig i sekundära observationer) och vad som är primärt (mänskligt agerande som ju oftast kommer till stånd utan att någon utgått från tekniker eller följt processer). Annars riskerar det att bli en reducerande instrumentalisering av vad som är mer organiskt, komplext, känslobetonat och estetiskt.

    --- jag strök resten, det lät argt! ---

    Allt gott,

    Christian
    Last edited by Fiktionslek; 12 December 2019, 19.05.

    Kommentera


      #32
      Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
      Att randomisera rollpersonens reaktioner, som Måns och Fiktionslek är inne på, känns väldigt spännande. men lite i linje med New Public managment, att robotisera processer. Det kanske tar bort magin i att "bli" sin rollperson. Kanske finns det processer här som inte går att förenkla till tabeller?
      SLPs inte RP. Jag ser det som ett redskap för SL. Jag brukar aldrig slumpa min RPs val.

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
        Men det spännande för mig är att försöka förstå vad det är för switch som inte är påslagen när det inte klickar (och vice versa). Jag tycker det kan vara så att det funkar bra tre pass och sen funkar det bara inte ett pass (med samma rollperson). Och det kan som sagt oftast kopplas till att jag inte sovit eller liknande. Är alltså egentligen inte ute efter att få tips eller bli bättre eller så (i alla fall inte med den här tråden). Mer nyfiken på själva processen. För man skulle kunna förundras över det motsatta--hur sjutton kan vi veta vad de här helt påhittade personerna ska säga och göra?
        En del av det du säger, att du vill förstå varför du är "på" vissa dagar och "av" andra, får mig att tänka på idrottspsykologi. När jag var som aktivast så hade vi i laget kurser i självkännedom, att driva igenom när engagemantet tryter och att spela bra när självförtroendet är sviktande. Nu tangerar det kanske bara lite lätt det som du pratar om, men de handfasta mest tipsen för att hantera det är i princip god sömn, finn den mat som passar dig, arbeta med visualisering, spela enkelt och slappna av. I mångt och mycket tror jag att det transponerar ganska bra på rollspelandet också. Det finns för övrigt väldigt mycket intressant att läsa i det fältet.

        Sedan vill jag minnas att det finns en gammal tråd runt flow som skulle kunna vara intressant att återbesöka också kanske?

        Vad gäller randomisering av reaktioner så tror jag att det skulle kunna vara bra och intressant i någon procent av fallen. Jag tänker mig att de är ganska få, men de kanske kan vara ett bra verktyg i fallen då man fryser.
        Last edited by Ram; 13 December 2019, 09.07.

        Kommentera


          #34
          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

          SLPs inte RP. Jag ser det som ett redskap för SL. Jag brukar aldrig slumpa min RPs val.
          Ursäkta, missförstod!

          Kommentera


            #35
            Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg

            Det är första (och förhoppningsvis sista) gången någon förknippat mig med New Public Management :). Där jag kommer ifrån är det verkligen fighting words. Att någon gång låta slumpen avgöra vilket av ett par alternativ det blir är väl inte att robotisera något? Har du aldrig gjort något och efteråt tänkt att du lika gärna kunde gjort något annat?

            Jag tycker talet om tekniker och processer har mycket mer drag av New Public Management i så fall. Jag tror det är viktigt att komma ihåg vad som är sekundärt (tekniker och processer, som ju grundar sig i sekundära observationer) och vad som är primärt (mänskligt agerande som ju oftast kommer till stånd utan att någon utgått från tekniker eller följt processer). Annars riskerar det att bli en reducerande instrumentalisering av vad som är mer organiskt, komplext, känslobetonat och estetiskt.

            --- jag strök resten, det lät argt! ---

            Allt gott,

            Christian
            Kan ju vara på plats med en ursäkt här också. Det var ju en ganska konstig jämförelse. Har nyss lyssnat på någon P3-dokumentär där man pratade om att automatisera processer och låta system ta över mänskligt beslutsfattande (och hur illa det kan gå)—och tänkte att det kunde liknas vid att låta en tabell ersätta en spelares egen bedömning av vad som bör sägas eller göras. Alltså att man försöker kvantifiera och beskriva något som inte går att kvantifiera och beskriva på det förenklade sättet. Men som sagt, dålig liknelse, och dåligt läst av vad du skrev :)

            Kommentera


              #36
              Jag märkte själv hur jag gick igång (det är en vanlig diskussion på mitt jobb), men jag fattar ju att du inte menade det som jag spontant läste det! Men om man fimpar labeln så är det ju en intressant diskussion ändå, tycker jag, att många är villiga att gå ganska långt i att automatisera spelledarens val under spel, men nog inte alls lika villiga att göra det samma med spelarens val. Och distinktionen mellan sekundärt och primärt tror jag är väldigt använbar när man diskuterar huruvidaa rollspel "stöder" olika saker och huruvida det går att lära sig spela med hjälp av regelböckerna. Det överraskar säkert ingen, men jag tror ju att folk i allmänhet klarar sig med väsentligt färre och mindre omfångsrika beskrivningar av processer och tekniker än vad man kan få intrycket här och på andra rollspelsforum. Självklart finns personer som är väldigt textuella och som därför vill ha långa, skriftliga steg för steg-instruktioner. Men lika självklart finns det personer som helt ratar större textmängder och hellre tittar på när nån spelar eller läser några kortare spelexempel.

              I det fall som den här tråden handlar om tror jag detta med att veta vad rollpersonen ska säga är ett ganska typiskt exempel på något som inte låter sig göras genom att man följer någon steg-för-stegbeskrivning. Det känns som en grundläggande språklig och empatisk grej som man liksom socialiseras in i tidigt om man inte har ovanliga biologiska förutsättningar. Men som flera påpekat är det ju rätt naturligt att även rollpersoner ibland inte vet vad de ska säga eller göra :).

              Allt gott,

              Christian

              Kommentera


                #37
                Jag tycker mig själv ha hittat att jag kan ha två olika tillvägagångssätt som är olika fruktsamma i olika spel. Det sammanfaller lite med det här med förstapersonsperspektiv och tredjepersonsperspektiv (eller inlevelse och story som nämnts tidigare).

                Om jag har förstapersonsperspektiv i actor stance och tar beslut om vad karaktären ska säga utifrån vad jag föreställer mig att den karaktären skulle säga, så kan det låsa sig för mig när jag inte riktigt kan leva mig in karaktären och hur den skulle tänka/reagera.

                Jag kan ibland låsa upp mig från sådana situationer genom att tänka om utifrån director eller author stance istället och tänka ur ett tredjepersonsperspektiv. "om det här hade varit en film, vad hade hen sagt eller gjort då? Jo det här är ju ett typiskt sånt där tillfälle där hen skulle gjort så här!" så kreativiteten kan fullkomligt förändras bara utifrån mitt eget tankesätt - helt oavsett spelgrupp och spel.

                I övrigt tycker jag att "emotional wants" är det bästa verktyget för att veta vad ens karaktär bör göra (kanske främst när man ska skapa relationsbaserat drama) . Även om spelet inte har en sådan mekanik brukar jag lägga till den själv på mitt formulär. Ex "emanuel - jag vill... komma honom nära" "leslie - jag vill att hon ska avundas mig" osv.

                Kommentera


                  #38
                  Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
                  Jag tycker mig själv ha hittat att jag kan ha två olika tillvägagångssätt som är olika fruktsamma i olika spel. Det sammanfaller lite med det här med förstapersonsperspektiv och tredjepersonsperspektiv (eller inlevelse och story som nämnts tidigare).

                  Om jag har förstapersonsperspektiv i actor stance och tar beslut om vad karaktären ska säga utifrån vad jag föreställer mig att den karaktären skulle säga, så kan det låsa sig för mig när jag inte riktigt kan leva mig in karaktären och hur den skulle tänka/reagera.

                  Jag kan ibland låsa upp mig från sådana situationer genom att tänka om utifrån director eller author stance istället och tänka ur ett tredjepersonsperspektiv. "om det här hade varit en film, vad hade hen sagt eller gjort då? Jo det här är ju ett typiskt sånt där tillfälle där hen skulle gjort så här!" så kreativiteten kan fullkomligt förändras bara utifrån mitt eget tankesätt - helt oavsett spelgrupp och spel.

                  I övrigt tycker jag att "emotional wants" är det bästa verktyget för att veta vad ens karaktär bör göra (kanske främst när man ska skapa relationsbaserat drama) . Även om spelet inte har en sådan mekanik brukar jag lägga till den själv på mitt formulär. Ex "emanuel - jag vill... komma honom nära" "leslie - jag vill att hon ska avundas mig" osv.
                  Bra idéer!

                  Kommentera


                    #39
                    Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
                    Jag märkte själv hur jag gick igång (det är en vanlig diskussion på mitt jobb), men jag fattar ju att du inte menade det som jag spontant läste det! Men om man fimpar labeln så är det ju en intressant diskussion ändå, tycker jag, att många är villiga att gå ganska långt i att automatisera spelledarens val under spel, men nog inte alls lika villiga att göra det samma med spelarens val. Och distinktionen mellan sekundärt och primärt tror jag är väldigt använbar när man diskuterar huruvidaa rollspel "stöder" olika saker och huruvida det går att lära sig spela med hjälp av regelböckerna. Det överraskar säkert ingen, men jag tror ju att folk i allmänhet klarar sig med väsentligt färre och mindre omfångsrika beskrivningar av processer och tekniker än vad man kan få intrycket här och på andra rollspelsforum. Självklart finns personer som är väldigt textuella och som därför vill ha långa, skriftliga steg för steg-instruktioner. Men lika självklart finns det personer som helt ratar större textmängder och hellre tittar på när nån spelar eller läser några kortare spelexempel.

                    I det fall som den här tråden handlar om tror jag detta med att veta vad rollpersonen ska säga är ett ganska typiskt exempel på något som inte låter sig göras genom att man följer någon steg-för-stegbeskrivning. Det känns som en grundläggande språklig och empatisk grej som man liksom socialiseras in i tidigt om man inte har ovanliga biologiska förutsättningar. Men som flera påpekat är det ju rätt naturligt att även rollpersoner ibland inte vet vad de ska säga eller göra :).

                    Allt gott,

                    Christian
                    Det här är ju faktiskt ganska intressant ändå att skapa sub-system för ens rollpersons agerande (inte för att jag vill spela så—men för att det vore kul att utforska). Enda spelet som gör så, vad jag känner till, är Burning Wheel med sina instinkts. Det är tre fraser som är tvingande, till exempel: ”plockar alltid på sig saker som ligger och skräpar.” Då kan både spelaren och SL hänvisa till detta, ”jo du har visst stuit bronsnyckeln—den låg och skräpade”. Men man hade så klart kunnat göra ett mycket mer heltäckande system av det, typ, ”när jag blir arg slår det över i rädsla och jag försöker blidka min motståndare och visa mig sårbar och ofarlig”. Då hade man haft styrande instruktioner för (tex) känslomässiga situationer. ”När jag blir osäker i sociala situationer hävdar jag mig genom att trycka ner den svagaste i rummet”.

                    New Public Managment är ett samtalsämne även på mitt jobb—mest för att min chef hatar det (ja, min arbetsplats är bäst i världen...)

                    Kommentera


                      #40
                      Alltså jag tycker att den här frågan är så bra, så central för rollspel. I vår grupp lyfter vi frågan ofta om hur karaktärsspelandet kan bli bättre. Att man ibland är "i karaktären" och det känns superlätt att vara som rollpersonen, hur vi ska göra för att uppnå det snabbare, lättare och behålla det. Ibland är man "ur karaktären" och det man gör känns inte som något rollpersonen skulle göra, och det känns motigt och svårt att komma på hur rollpersonen ska agera, hur ska vi göra för att undvika det.

                      Det kan vara feberyrorna som talar nu, men jag insåg plötsligt att vi nog har riktat blicken åt fel håll. Vi har mer fokuserat på hur spelaren ska göra för att bättre komma in i sin rollperson och spela rollpersonen så bra som möjligt. Men missat att lösningen kanske snarare sitter i själva gruppen. Det krävs naturligtvis att spelaren Johan föreställer sig att han är Wulfhart, men målet är inte att han ska spela Wulfhart, utan att han snarare ska vara Wulfhart. Johan kan skriva ner på sitt papper hur han kan spela Wulfhart, hur Wulfhart är. Men det hjälper honom inte att känna som Wulfhart.

                      Det är istället alla andra som kan hjälpa honom med det, genom att behandla honom som Wulfhart. Det är snarare alla andra som borde ha skrivet på papper hur de ska behandla Johan för att han ska känna sig som Wulfhart, och bli sin rollperson.

                      Wulfhart knackar inte irriterat på dörren och frågar om hövdingen har tid, det är vad Johan skulle ha gjort. Wulfhart trycker in dörren med axeln, duckar för dörrposten för han är fucking 2 meter och 30 cm hög, tittar ilsket ner på hövdingen, för han tittar ner på alla, rycker upp honom i kragen och håller honom nära ansiktet, för det brukar göra folk mer samarbetsvilliga, och frågar honom om han vet något om Iso-maas försvinnande, för Wulfhart bryr sig om Iso-maa. Det är hur Johan kan agera för att spela Wulfhart, men för att han ska kunna bli Wulfhart så krävs det att dörren faller in när han tacklar den, att han slår huvudet i dörrposten om han inte duckar, och måste stå framåtböjd när han är inomhus för att inte slå huvudet i taket, att alla är ett par huvuden kortare än honom och att när han är arg, lyfter upp hövdingen och morrar en fråga så stammar hövdingen omedelbart svaret, blek i ansiktet. Och Wulfhart reflekterar inte över svaret. Han travar iväg mot Jokar för att fortsätta utredningen, för tydligen är det han som vet mer om det hela. De andra rollpersonerna applåderar inte skådespeleriet, diskuterar vad som går på bio eller något annat olämpligt. Antingen gör de inget intryck över huvudtaget, för de är inte där. Eller så försöker de få stopp på Wulfhart, så att han inte gör något dumt. När Torgi ropar till honom att stanna, så stannar han. Inte för att hon, lite över 1,5 m lång på något fysiskt sätt skulle kunna stoppa honom, utan för att hon har den där tonen i rösten som brukar innebära att trubbel väntar om man inte gör som hon säger.

                      Johan blir inte Wulfhart för att han spelar Wulfhart, utan för att alla andra - inklusive spelvärlden - behandlar honom som Wulfhart.

                      Det är lite samma som spelarutmaningar. Vi har haft problem med det, tyckt att även om de är roliga så är det Johan som löser problemet, inte Wulfhart. Att de förstör inlevelsen i karaktären. Om tärningarna får rulla istället så löses problemen åtminstone så ofta som det vore rimligt för Wulfhart att lösa problemen. Men det problemet med spelarutmaningar finns bara där när Johan inte samtidigt är Wulfhart. När Johan tänker och känner som Wulfhart, så blir spelarutmaningen rollpersonens utmaning.

                      Det känns som att förkylningen, influensan eller vad det är jag har peakar just nu. Antingen så är det här dårskap när jag vaknar imorgon eller så behåller jag inlägget...

                      Kommentera


                        #41
                        Zire Behåll! Det är bra skit! Och jag skulle säga att denna delade fantasibild är pudelns kärna. När vi alla kliver in i varandras fantasier uppstår det magiska.

                        Eller en av de bärande pelarna iaf.

                        F.ö tror jag att en stor bov när det inte funkar är för att man inte riktigt är där. Man har glömt vad som hände sist, vad de andra RP heter, vilket land man är i, hur reglerna funkar, vad ens RP vill etc. Det går inte att slentrianspela.

                        Kommentera


                          #42
                          Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg

                          Det är istället alla andra som kan hjälpa honom med det, genom att behandla honom som Wulfhart. Det är snarare alla andra som borde ha skrivet på papper hur de ska behandla Johan för att han ska känna sig som Wulfhart, och bli sin rollperson.

                          Fan vad rätt du har! Det är ju egentligen lite i linje med play to lift, men uttryckt annorlunda! https://nordiclarp.org/2018/02/21/pl...not-just-lose/

                          Nu får det bli en ny tråd på det ämnet för det är ju skitspännande!

                          Kommentera

                          Senaste inlägg

                          Minimera

                          Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                          Started by Bifur, Idag, 07.13
                          3 responses
                          96 visningar
                          6 gillar
                          Senaste inlägg Vimes
                          av Vimes
                           
                          Started by bortom12e, 23 January 2020, 18.59
                          10 responses
                          273 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg bortom12e  
                          Started by dancodan, Igår, 17.51
                          12 responses
                          235 visningar
                          2 gillar
                          Senaste inlägg Henke
                          av Henke
                           
                          Started by Knight_Schmidt, Idag, 10.37
                          7 responses
                          75 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg erikt
                          av erikt
                           
                          Started by entomophobiac, Idag, 14.45
                          4 responses
                          49 visningar
                          1 gillar
                          Senaste inlägg Henke
                          av Henke
                           
                          Started by pingas, 09 June 2019, 22.23
                          13 responses
                          409 visningar
                          2 gillar
                          Senaste inlägg Måns
                          av Måns
                           
                          Started by anth, 16 January 2020, 10.15
                          37 responses
                          668 visningar
                          3 gillar
                          Senaste inlägg RasmusL
                          av RasmusL
                           
                          Started by McKatla, Idag, 13.16
                          0 responses
                          52 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg McKatla
                          av McKatla
                           
                          Started by Khan, 20 July 2019, 20.23
                          124 responses
                          3.925 visningar
                          9 gillar
                          Senaste inlägg Khan
                          av Khan
                           
                          Started by zonk, Igår, 14.20
                          14 responses
                          235 visningar
                          3 gillar
                          Senaste inlägg Cybot
                          av Cybot
                           
                          Arbetar …
                          X