Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur vet man...

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Dr_Dängrot Visa inlägg
    tex att jag spelar en akademisk person så som en kirurg eller en professor skolad i Mesopotamisk historia eller liknade och plötsligt skall yttra mig i tex medicinska termer eller berätta massa fakta om Mesopotamisk historia då blir det att man antingen drar nått ur röven eller håller käft och stirrar obekvämt ner i bordet ..
    Såna situationer älskar jag som spelare! Åtminstone när det mest är technobabbel det handlar om. Jag preppar för dem genom att anteckna några nyckelord eller fraser att använda ("I en artikel i senaste Annals of Oncology påstods att..."). När det istället rör sig om frågor som rollpersonen verkligen borde kunna svaret på ("var ska vi lägga snittet, doktorn?") så går det ju att snabbspola förbi det med ett "jag pekar och visar var det ska vara" eller ett "jag svarar på frågan och vänder mig sedan mot X".

Kommentera

Ibland när jag är osäker på vad rollpersonen ska göra eller säga brukar jag ställa upp ett par alternativ som låter åtminstone hyfsat rimliga och sedan låter jag tärningarna bestämma. Det är lite som hos Luke Rhinehart tänker jag :).

Hm ... kanske nåt att formalisera i Suldokar’s Wake! Typ en reaktionstabell att använda för den egna rollpersonen :).

Hälsar

Christian
      Last edited by Fiktionslek; 11 December 2019, 08.27.

Kommentera

Något har hänt och du står helt handfallen och vet inte vad du ska göra? Ibland kan detta vara för att din karaktär är överväldigad också men ibland är det bara du som inte vet vad du ska göra. Enkla responser är alltid bra och kan ofta få bollen i rullning igen så att du kommer vidare. Mina standards är:

Fly!: Lämna situationen! Det kan vara "Jag springer!" men det kan också vara "Jag reser mig upp, säger ingenting, och går".

Slåss!: Skjut någon! Eller slå dem med ett svärd! Hantera konsekvenserna senare.

Fråga en vän: Vänd dig som din karaktär till en annan karaktär och säg "Vad tänker du om det här?". Nu har en annan spelare som inte fryst just nu bollen.

Frys!: Säg "Jag är helt bestört och vet inte vad jag ska säga/göra!" spelledaren har nu bollen.

Ha ett sammanbrott!: Kasta dig på marken (som din karaktär om ni inte lajvar) och skrik över din ångest/hur fruktansvärd situationen är/något annat. Folk tror det är bra rollspelande och det kanske det till och med är! Men ingen vill ha något från snubben som täcker sig i säckväv och askor just nu!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Något har hänt och du står helt handfallen och vet inte vad du ska göra? Ibland kan detta vara för att din karaktär är överväldigad också men ibland är det bara du som inte vet vad du ska göra. Enkla responser är alltid bra och kan ofta få bollen i rullning igen så att du kommer vidare. Mina standards är:

Fly!: Lämna situationen! Det kan vara "Jag springer!" men det kan också vara "Jag reser mig upp, säger ingenting, och går".

Slåss!: Skjut någon! Eller slå dem med ett svärd! Hantera konsekvenserna senare.

Fråga en vän: Vänd dig som din karaktär till en annan karaktär och säg "Vad tänker du om det här?". Nu har en annan spelare som inte fryst just nu bollen.

Frys!: Säg "Jag är helt bestört och vet inte vad jag ska säga/göra!" spelledaren har nu bollen.

Ha ett sammanbrott!: Kasta dig på marken (som din karaktär om ni inte lajvar) och skrik över din ångest/hur fruktansvärd situationen är/något annat. Folk tror det är bra rollspelande och det kanske det till och med är! Men ingen vill ha något från snubben som täcker sig i säckväv och askor just nu!
          OT men det här är även en utmärkt tabell att använda för SLPs i vissa situationer.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
            (denna frågeställning kommer av att jag i de stunder rollspel ”går dåligt” när jag är spelare, just inte vet vad min rollperson ska säga eller göra)
            Varför är detta något dåligt?

a) någon annan har inte tänkt på vad du vill ha ut av spelandet,
            b) någon annan har överraskat dig (att försöka chocka är typiskt i samberättande), vilket inte är helt schysst,
            c) apati kan vara en vettig respons,
            d) ibland behöver man tid att tänka. Säg det och låt någon annan få fokus ett tag, tills du kommer på en vinkel.

Kommentera

Det är många år sedan senaste gången en spelare i vår grupp stod svarslös. Är inte säker på vad det beror på, men jag tror att några av de faktorer som Måns nämnde spelar roll: rollpersoner vi är trygga med, bra setting och bra story. När rollpersonerna, världen och berättelsen alla har en tydlig inre logik så flyter allt på bättre, inklusive dialoger.

Att handlingen i våra spel till 80 % förs framåt via dialoger bidrar nog också till att det går ganska snabbt att hitta rollerna och förstå vad de säger i olika situationer.

Mitt recept är, åtminstone för kampanjspel, alltså att undvika problemet genom att börja med att ägna mycket tid åt dialoger, så att alla hittar sin roll så pass mycket att man aldrig behöver bli osäker. Funkar förstås dock bara med spelare som faktiskt tycker om att rollspela samtal.

Kommentera

Det här är skälet till att dialogen är rollspelens riktiga action och inte striderna, det är så nära realtid vi kan komma. Om jag inte säger och gör något så kanske det är för sent sedan. Framför allt när känslan är att min karaktär absolut borde göra någonting just nu, men jag kommer inte på något! Eller att jag inte vet vilket av två alternativ med ordentliga konsekvenser min karaktär borde välja! Visst kan man pausa eller retconna, men då förstör man ju också lite av spelet för de andra (och sig själv).

Hur vet man vad man ska säga?
                • Det bästa är när man är helt i karaktären, då är det bara att uttrycka vad man tycker och känner.
                Annars
                • Föreställ dig rollpersonen utifrån, som i en film. Vad förväntar du dig att rollpersonen ska säga?
                • Ha några förberedda fraser (det brukar jag ha ändå) som är väldigt typiska för rollpersonen och hjälper dig komma in i hens sätt att agera och tänka (vinn lite tid och försök komma in i karaktären).
                • Agera passivt i karaktären. Ge någon annan chansen att lösa situationen, eller att SLP tar över och styr.
                • Agera aggressivt i karaktären. Vet du inte vad du ska göra, gör vad som helst och gör det med besked! Något händer åtminstone och du kan säkert fixa ev skada i efterhand.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg
                  Mitt recept är, åtminstone för kampanjspel, alltså att undvika problemet genom att börja med att ägna mycket tid åt dialoger, så att alla hittar sin roll så pass mycket att man aldrig behöver bli osäker. Funkar förstås dock bara med spelare som faktiskt tycker om att rollspela samtal.
                  Sant, samtidigt upplever jag att detta mest händer i engångsscenarion, eller för vissa SLP när jag är SL.

Kommentera

För mig är det så att vissa pass är sämre, eller upplevs så av mig själv. Det sammanfaller inte sällan med att jag natten innan bara fått sova några timmar och varit uppe med skrikande barn, eller att vi spelar efter en riktigt jobbig arbetsdag. För mig är det självklart inte konstigt att man då tappar vad man ska säga. Men just den frågan ställer jag mig aldrig när spelet flyter på bra--då bara kommer det saker ur munnen. Men min tanke med den här tråden är att vi nog ser på detta fenomen olika, precis som det finns olika spelstilar, eller sätt att vara SL. Alltså vi tänker på spelarens förhållande till rollpersonen på olika sätt--och det vore intressant att utforska. jag minns spännande diskussioner om Immerssion, kontra att konstatera att rollpersonen inte finns på riktigt och styra henne som en docka i en dockteater.

Själv tänker jag på min rollperson som en docka som jag styr--men vad som oftast händer vid bordet är ändå immerssion--jag gör en massa saker utan att tänka efter, eftersom det känns rätt, och inte sällan är dessa saker dåliga ur ett taktiskt perspektiv.

Jag tycker också att det saknas tekniker och hjälp för hur man spelar en rollperson--men kanske är det jag som missat någon viktig bok eller text.Tycker ofta att nya eller ny-gamla spelare kan låsa sig när man tittar på dem och ber dem spela sin roll i spel. Hur gör man liksom. jamen bara säg vad din rollperson säger. Ja, vad säger han då?

Kommentera

För mig är det självklart inte konstigt att man då tappar vad man ska säga. Men just den frågan ställer jag mig aldrig när spelet flyter på bra--då bara kommer det saker ur munnen.
                      Känner igen mig 100%. Rollspel är som absolut roligast när man har det det där flytet, när man har flow, när vad man säger och vad ens RP gör riffar elegant på de teman man vill utforska - och de andra spelarna. Men hur uppnår man det? Det är definitivt dagsform och hur varm man är i kläderna. Ibland blir det mer styltigt och tråkigt, och det kanske är orealistiskt att utgå från att man alltid kan ha det där flytet. Inspiration är inte en beställningsvara.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
                        Känner igen mig 100%. Rollspel är som absolut roligast när man har det det där flytet, när man har flow, när vad man säger och vad ens RP gör riffar elegant på de teman man vill utforska - och de andra spelarna. Men hur uppnår man det? Det är definitivt dagsform och hur varm man är i kläderna. Ibland blir det mer styltigt och tråkigt, och det kanske är orealistiskt att utgå från att man alltid kan ha det där flytet. Inspiration är inte en beställningsvara.
                        Ett bra förarbete ger inspiration. Kan man något bra är det inte svårt att improvisera från det. Det var brist på bra förarbete som gjorde att jag brände ut mig som spelledare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
                          Ett bra förarbete ger inspiration. Kan man något bra är det inte svårt att improvisera från det. Det var brist på bra förarbete som gjorde att jag brände ut mig som spelledare.
                          Jag vet inte, vi menar kanske samma sak (och här pratar jag ur ett spelarperspektiv), men mina bästa erfarenheter har varit när mina koncept har varit genomtänkta, men inte nödvändigtvis genomarbetade. Det måste vara bra och sammanhängande idéer, men detaljerna är inte så viktiga, i min erfarenhet

Kommentera

Ascool fråga, Nässe, modig tråd att starta! Har haft samma känsla ibland när jag rollspelat och det inte känns som karaktären och storyn meshar, det blir motstånd eller man känner sig svarslös. Mitt svar har varit att ploga på med något som känns åtminstone halvrimligt och så har det löst upp sig efter ett slag. Folk är ju heller sällan så slagkraftiga i verkligheten som på film, det är helt ok att man schabblar bort det lite ibland tycker jag.

Kommentera

Jag tycker också att det saknas tekniker och hjälp för hur man spelar en rollperson--men kanske är det jag som missat någon viktig bok eller text.Tycker ofta att nya eller ny-gamla spelare kan låsa sig när man tittar på dem och ber dem spela sin roll i spel. Hur gör man liksom. jamen bara säg vad din rollperson säger. Ja, vad säger han då?
                              Kan det vara att din rollperson har lite för få drivkrafter?

När jag skapar en karaktär så skapar jag ofta flera mål/drivkrafter. Minst en av dem och gärna ett par är sådana som jag vill driva mot över tid. Varför "äventyrar" Pelle ungefär. Sedan brukar jag ha ett antal grundövertygelser, breda åsikter att falla tillbaka på om behovet uppstår. "Jag står upp för de utsatta" typ. Sedan kommer relationer och annat hooky stuff.

Skulle sådana saker kunna hjälpa i de fall som du beskriver?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

Kan det vara att din rollperson har lite för få drivkrafter?

När jag skapar en karaktär så skapar jag ofta flera mål/drivkrafter. Minst en av dem och gärna ett par är sådana som jag vill driva mot över tid. Varför "äventyrar" Pelle ungefär. Sedan brukar jag ha ett antal grundövertygelser, breda åsikter att falla tillbaka på om behovet uppstår. "Jag står upp för de utsatta" typ. Sedan kommer relationer och annat hooky stuff.

Skulle sådana saker kunna hjälpa i de fall som du beskriver?
                                Jag tror det kommer fortsätta vara så att det ibland funkar, och ibland funkar det sämre. Jag är mer intressarad av vad som händer och varför. As-flummigt, jag vet. Men det spännande för mig är att försöka förstå vad det är för switch som inte är påslagen när det inte klickar (och vice versa). Jag tycker det kan vara så att det funkar bra tre pass och sen funkar det bara inte ett pass (med samma rollperson). Och det kan som sagt oftast kopplas till att jag inte sovit eller liknande. Är alltså egentligen inte ute efter att få tips eller bli bättre eller så (i alla fall inte med den här tråden). Mer nyfiken på själva processen. För man skulle kunna förundras över det motsatta--hur sjutton kan vi veta vad de här helt påhittade personerna ska säga och göra? Och hur undviker man author stance--eller är det helt enkelt det vi sysslar med--att styra en fingerdocka?

Att randomisera rollpersonens reaktioner, som Måns och Fiktionslek är inne på, känns väldigt spännande. men lite i linje med New Public managment, att robotisera processer. Det kanske tar bort magin i att "bli" sin rollperson. Kanske finns det processer här som inte går att förenkla till tabeller?
                                Last edited by Nässe; 12 December 2019, 16.01.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by ragngand, 06 September 2019, 10.52
                                9 responses
                                205 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg ragngand  
                                Started by Pirog, Igår, 15.23
                                1 response
                                97 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Franz
                                av Franz

Started by Caligo, Idag, 09.01
                                1 response
                                53 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg ceruleanfive  
                                Started by OctaTracker, 22 June 2019, 21.30
                                61 responses
                                2.427 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg 0.113
                                av 0.113

Started by entomophobiac, 16 January 2020, 13.18
                                40 responses
                                1.558 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Byrax
                                av Byrax

Started by zonk, 25 January 2020, 14.20
                                16 responses
                                335 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Mundo
                                av Mundo

Started by dancodan, 25 January 2020, 17.51
                                18 responses
                                445 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Byrax
                                av Byrax

Started by luddwig, Igår, 19.38
                                3 responses
                                73 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Gurgeh
                                av Gurgeh

Started by kwarnberg, 09 October 2019, 08.49
                                10 responses
                                571 visningar
                                10 gillar
                                Senaste inlägg dancodan  
                                Started by Knight_Schmidt, 08 October 2019, 15.19
                                11 responses
                                430 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg dancodan  
                                Arbetar …
                                X