Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Det bästa som hänt rollspel de senaste tio åren?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag lyssnar inte på Actual Play poddar så jag glömde dem, men den kulturyttringen har formligen exploderat de senaste fem åren.

Kommentera

Först vill jag bara slänga ur mig att de senaste 10 åren råkar vara exakt den tidsrymd inom vilken jag gett ut alla mina tio rollspelsprodukter; från Evolutionens Barn via VÄRMEDÖD och Null State och More than Human, till Rotsystem och Kutulu (plus tilläggsböcker) och nu senast Ödesväktarna. Så för mig här ju det viktigaste som hänt de senaste åren typ hela min rollspelsproduktion; att jag gått från ickeproducent till att ha ett spel i SF-bokhandelns bästsäljarlista (kutulu var iaf där ett tag).

Och inget av det hade varit möjligt utan print-on-demand, ska sägas. Så jag lägger väl min röst till de som anger det som det viktigaste, egentligen.

Ursprungligen skrivet av Franz Visa inlägg
      Om jag förstår Rymdhamster rätt så är Svärdets Sång det bästa av de som finns att tillgå?
      Det beror väl lite på vad man vill ha; de har ju alla lite olika inriktning. Vill man till exempel ha fantasy-CSI-i-babylonsk-miljö så är ju Ödesväktarna till exempel klart bäst =)

Kommentera

Jag vet att folk gillar både Symbaroum och Svärdets Sång, men jag har aldrig fått känslan av "gammel-DoD fast bra" från dem. Det har jag fått från Hjältarnas Tid, gång på gång på gång. Jag skulle säga att det, i kombination med Mutant år Noll är det bästa som hänt svenska rollspelsscenen på bra länge. De två spelen håller jag rätt hårt på. Även i konkurrens med internationella spel.

Men jag håller också med vad många andra sagt - Actual Play som podd och på tuben, Fira Ligan som företag och deras enorma produktionstakt, Crowdfunding, och en hel drös med annat också.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
          För mig skulle det behövas en mindmap stor som en hel vardagsrumsvägg för att hålla ordning på allt...
          Hehehe, ja är man inte en liten smula masochistisk och gillar vägguppfyllande mindmaps är det inte TÖRNETRONEN som ska in på lodrät 3 =)

Jag är bara så fascinerad över hur väl regler, spelvärlden, äventyren och kampanjen hänger ihop, att det bara känns naturligt att Törnetronen är lite som att SL:a en rysk tegelstensroman. Men jag gillar det! Verkligen! Nästan lite synd att jag inte spelleder den, utan en annan Symbaroum-kampanj för tillfället. I och för sig kul att vara spelare också.

Kommentera

Jag missuppfattade tråden och skrev om allt som hänt.
            Det bästa är såklart:
            Svensk rollspelsprodukt: Symbaroum

Internationell produkt: Fire on the Velvet Horizon (en annorlunda monsterbok som kokar över av kreativitet)

Personlig höjdpunkt: att Blood & Bronze blev så himla bra (okej, det är 3 Solar som gjort allt jobb men ändå).

Tankegods: OSR rörelsen.

Kommentera

Jag tycker att det faktum att inkludering är något som drivs starkt inom rollspelshobbyn är det finaste med rollspelsutvecklingen på senare tid. Från att ha varit supersexistsunk på varje omslag till att ha blivit en arena där kvinnor och queera spelskapare har kunnat göra helt fantastiska spel som är en enorm skatt för hobbyn.

De första som jag kommer att tänka på är Avery Alder (monster hearts och dream askew), bluebeard's bride och kagematsu.

Kommentera

Poddar och youtubekanaler om rollspel var faktiskt det som fick tillbaka min pepp för att spela :) Dock är jag inte så förtjust i att lyssna på folk som spelar, men älskar att lyssna på folk som diskuterar kring rollspel, knep för att spelleda, spela, skriva äventyr och så vidare :)

Åh, så Symbaroum är nice för långa kampanjer? Ska nog sätta klorna även i det spelet då! Dock gillar jag egentligen långa kampanjer mot mitt bättre vetande, det var så najs med långa episka kampanjer när man gick i gymnasiet och lirade varannan helg. Nu när man har jobb, relation och en massa måsten och därmed bara kan få igång ett spelmöte varannan månad som bäst är det svårt att få flyt i episka kampanjer tycker jag. Men man försöker ändå tappert :)

De flesta verkar buda på att Fria Ligan, poddar och Kickstarter är de största händelserna, plus andra balla spel som jag blir riktigt sugen på att inhandla!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
                  Jag tycker att det faktum att inkludering är något som drivs starkt inom rollspelshobbyn är det finaste med rollspelsutvecklingen på senare tid. Från att ha varit supersexistsunk på varje omslag till att ha blivit en arena där kvinnor och queera spelskapare har kunnat göra helt fantastiska spel som är en enorm skatt för hobbyn.
                  Alltså det är klart det är en bra förändring men---

1.Jag tror inte att jag köper att det vart supersexistsunk på alla omslag, tittade lite snabbt på mina egna böcker och hittade fler tjejer som satt och var brudiga från det här årtiondet än äldre (merparten ritade av Zak S), dock fler kvinnor överlag på de nyare spelen, medan det enda som är lite sunkigt på framsidor i mina äldre produkter är Neotech 1 med hon från bladerunner som blir skjuten. Och även om man ser hennes underkläder och det är våld mot kvinnor så är hon ju tex aktiv på bilden.

2. Gör vi det här bättre eller sämre än någon annan kulturyttring för Freaks & Geeks? Är det inte bara något som hänt i samhället mer än i rollspelskulturen?

Kommentera

DETTA ÄR ETT MODERATORMEDDELANDE:

Jag vill fästa er uppmärksamhet på ämnet: det bästa som hänt rollspel inom de senaste tio åren.

Andra tangenter som riskerar att få denna tråd att spåra ur kan ni gärna ta i andra trådar, så kan de få spåra ur alldeles på egen hand utan att denna tråd gör det.

Stay on topic, stay on topic!

/Magnus

Kommentera

För mig har det nog ändå varit att så mycket gammalt out-of-print har dykt upp som pdf, till exempel på DriveThruRPG. Gammal Dungeons and Dragons, Judges Guild etcetera. Tror även en del Runequest och Call of Cthulhu finns.

Sen håller jag med föregående talare om att det har blivit lättare att diskutera och producera rollspel med såväl Kickstarter som print-on-demand. Det är jättebra, särskilt för oss som är jätteintresserade men av olika anledningar inte har så mycket tid.

Kommentera

-----
                        Last edited by ceruleanfive; 06 December 2019, 10.44. Anledning: Missade modereringen. Det var nog ett harmlöst försök till lustighet från min sida – men det kändes lite onödigt så här två inlägg efter uppmaning att hålla sig till ämnet.

Kommentera

De flesta verkar buda på att Fria Ligan, poddar och Kickstarter är de största händelserna, plus andra balla spel som jag blir riktigt sugen på att inhandla!
                          Här skulle jag vilja tillägga en sak, om det nu är så att du varit frånkopplad ett tag. Kickstarters funkar ofta väldigt bra och man får det man förväntade sig och lite till i tid. De funkar även ofta allt från dåligt till uselt. Förseningar är vanliga och det händer oftare än jag skulle vilja att leveransen aldrig blir av, eller att det bidde en fingerborg. Producenterna binder ofta upp sig på ganska stora leveranser med tajt tidsplan och det krävs bara en störning på en person för att det ska krascha.

Så jag tycker inte att du ska hålla dig ifrån Kickstarters, men titta lite på vad gänget bakom har för track record, och räkna inte hem något förrän du har det i handen/på hårddisken.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
                            Just inkluderingen tycker jag har gjort det så otroligt mycket roligare och mer kreativt för att skriva och spelleda scenarion och äventyr! När man var yngre och sämre vetande gjorde man liksom alla SLP till män per default och när någon gång en kvinnlig SLP var med beskrevs hon i första hand efter utseende. Alla var hetero. Ingen var trans. Med en mer inkluderande syn har jag lyckats skapa oändligt mer intressanta och spännande SLP's som har fängslande relationer till varandra! En klart mycket bra sak som hänt rollspel!!!

Kommentera

Det bästa som hänt rollspel eller ja kanske snarare rollspelare de senaste tio åren är att det blivit en i stort sätt helt socialt accepterad och känd hobby. På 00-talet och ännu mer på 90 talet så uppfattar jag det som mycket vanligare att man sågs som en kuf och konstig och suspekt om man berättade att man sysslade med rollspel och att man därför ibland kände ett behov av att "självcensurera" detta t.ex. i vissa sociala situationer med nya människor, på anställningsintervjuer och i andra liknande sammanhang.

Idag känner jag att jag i stort alla sammanhang där personliga fritidsintressen naturligt dyker upp kan berätta rätt upp och ner att jag spelar rollspel och att vi är en grupp som träffas och spelar regelbundet där vissa av oss spelat tillsammans regelbundet sedan mitten på åttiotalet. Folk kanske inte i detalj förstår vad man gör, men de har i alla fall ett tillräckligt begrepp om vad rollspel är för att förstå att ja, det är typ en niche-hobby, men inget konstigt eller suspekt utan typ jämförbart att vara aktiv i den lokala akvarie- eller modelljärnvägsklubben. (Skulle i ärlighetens namn tro att i de flestas ögon idag är båda de två andra exemplen t.o.m. nördigare än att vara rollspelare.)

Det är i alla fall det viktigaste som hänt inom rollspel för MIG de senaste tio åren.

Kommentera

En sak som jag tycker är intressant är att det finns så många olika fantasyrollspel på marknaden nu. Symbaroum, Svavelvinter, Eon, Trudvang, DoD Retro, Fantasy!, Svärdets Sång, Saga med flera. För tio år sedan vill jag minnas att bara DoDT, Eon och Saga fanns. Om jag förstår Rymdhamster rätt så är Svärdets Sång det bästa av de som finns att tillgå?
                                Tycker han, ja. Jag tycker Eon IV. By far det bästa världsbygget, med ett fantastiskt regelsystem och otroligt immersiva texter. Men spelen är bra på olika saker. Det beror givetvis helt på vad man vill ha, liksom. Är du ute efter old school:igt random-fantasy-äventyrande i Drakar och Demoner-tradition men med en smart modern twist, då är Svärdets sång helt klart ett bra val. Vill du hellre spela någon slags korsning av The Witcher och Game of Thrones, då ska du snarare titta på Eon IV.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by bortom12e, 01 April 2020, 15.17
                                13 responses
                                296 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Thanuir
                                av Thanuir

Started by Gamiel, Igår, 18.54
                                8 responses