Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilka är 90-talsspelen?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Finns också en kyriarkal aspekt på detta. Om man inte har nån makt. Om man är som jag en blåst bimbo som ska hålla tyst när karlarna i rummet ska prata så är det lite svårt att spelleda med godtycke. "Går du alltså fram till krokodilen och försöker sopa till den? Du får armen avbiten." "Nej det får jag inte alls det."
    Jag har m.a.o. ingen auktoritet öht att säga något öht i ett sånt sammanhang.

Det där är ju fullständig skit, och jag är helt med på att det är så i många grupper trots att det är helt sjukt. Patriarkala härskartekniker är tyvärr fortfarande ett problem i vår hobby.

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
    Därför är det fina i blorbsången regler. Dom kan jag i all min blygsamhet lägga fram, höra deras burop och protester, och försiktigt förklara (på hemsidan!) varför dom reglerna är bra. När dom har gått med på reglerna så brukar dom vilja följa dom och t.om. själva vilja upprätthålla dom. "Fröken, fröken, Lars-Erik missade att slå sin save!" "Det är bra, Karl-Gunnar. Tack. Lars-Erik, slå nu din save."
    Det här köper jag 100%. Blorb som motståndsform. Att lära sig, äga och använda ett regelverk som motsåndsvapen är ju en klassisk form av motstånd.

Det är ju sjukt att det skall behövas, men det gör det ju helt uppenbart.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
      Nu pratar vi nog förbi varandra. Jag uppfattade ditt inlägg som ett argument för att blorben inte handlar om spelledarens godtycke i spel, utan om spelledarens makt. Mitt motargument är att eftersom fokus är på preppen, som mycket väl kan vara helt förberedd av SL, så är det inte spelledarmakt som ifrågasätts, utan hur mycket "godtycke" SL har efter att preppen har satts. Det är inte riktigt samma sak.

Själv är jag alltså varken någon motståndare till spelledarmakt (eftersom jag föredrar spelgruppsmakt över spelkonstruktörsmakt) eller övertygad av argumentet om godtycket. Jag tror att man missar elefanten i rummet - det massiva "godtycke" (och jag föredrar nog att tala om omdöme och bedömning) spelledaren uppvisar när han beskriver rollpersonernas omgivning, SLPer, bestämmer när och hur slag skall slås etc. Risken med blorben är att man gömmer det här bakom en potemkinfasad av regler och prep, vilket döljer vad som faktiskt sker runt spelbordet.
      Fast nu pratar du om godtycke igen. Jag ger mig här. Godtycke --> makt. Bara gå efter prep = inget godtycke --> ingen makt.

Det är bara förvillande om du fortsätter prata om godtycke eftersom så många (däribland jag själv) tycker det är bra.
      Last edited by Rickard; 04 December 2019, 15.02.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
        Fast nu pratar du om godtycke igen. Jag ger mig här. Godtycke --> makt. Bara gå efter prep = inget godtycke --> ingen makt.

Det är bara förvillande om du fortsätter prata om godtycke eftersom så många (däribland jag själv) tycker det är bra.
        Du påstår att Godtycke = Makt. Jag menar att Godtycke =/= Makt, iaf i just det här sammanhanget.

P.s. För att vara mer specifik. Om spelledaren förbereder en prepp, och sedan är begränsad av den preppen under spel, så är det ju inte en fråga om makt (spelledaren följer bara de regler hon satt för sig själv och för spelgruppen) utan en fråga om godtycke (hon kan inte bryta mot sina egna regler). Det är skillnad.

Sedan håller jag med om att godtycke är något potentielt positivt. Fast jag kallar det hellre bedömning eller avvägning. Som du kanske såg har jag använt citattecken runt godtycke av just den här anledningen.
        Last edited by Leon; 04 December 2019, 15.17.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg
          Jag har sagt det förut och säger det nu igen. Så som jag läser alla de här trådarna om blorben så är det så jag/vi spelar (rollspeliga) brädspel som Descent eller Imperial Assault. Ganska exakt faktiskt.
          Kan brädspel vara blorb?

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
          Started by Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
          11 responses
          471 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Cyberhest  
          Started by anth, 16 January 2020, 10.15
          39 responses