Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilka är 90-talsspelen?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Fast, vänta, är inte Vampire the Masquerade _väldigt_ tydligt med vad man skall göra. Man skall dricka blod, brottas med sin (o)mänsklighet och integrera mot de andra (fördefinierade) fraktionera i noirstaden där man bor.

Nog för tydligt/inramat för min smak.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
      Fast, vänta, är inte Vampire the Masquerade _väldigt_ tydligt med vad man skall göra. Man skall dricka blod, brottas med sin (o)mänsklighet och integrera mot de andra (fördefinierade) fraktionera i noirstaden där man bor.

Meh… HUR!!!!
      Retorisk fråga för nu vet jag hur man kan spelleda VtM på ett ballt sätt.

Liksom DoD91 lämnade mig helt cluless. är tydligt med vad man ska göra, bygga en rollperson i tre dagar, bli skrämd av fallande lik för det finns en skräcktabell, slåss för det finns stridsregler som jag iofs inte förstår.
      Men HUR. hur ska jag öht hoppa över ett dike. och hur ska det öht komma in några diken i spelet. nu sitter vi här med våra rollpersoner. hur ska saker hända!!!

var därför jag skrev den här: Hur spelledaren kan tänka

Kommentera

Nä, det är fantastiskt otydligt, och de publicerade äventyren är i väldigt många fall (princip alla jag spelat, och har då kört igenom allt till Chicago by Night) extremt rälsade historier vilket ställs i skarpt kontrast till information om vampyrsamhället som (min uppfattning) inbjuder till öppet intrigerande i fisktank-stil.

Sedan finns det någon form av dominerande idé om "hur vampire ska spelas", med backstabbing och skit, och som är rätt förhärskande på vampyrlajvscenen, men den passar inte alls till mycket av det som finns skrivet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Meh… HUR!!!!
          Retorisk fråga för nu vet jag hur man kan spelleda VtM på ett ballt sätt.
          Tittade på gamla VtM regelboken, och du har rätt. Det finns en del om vad man förväntas spela, men inte det där steget mellan koncept och spelpraktik. Hur man hänger på gathörn och intrigerar på vampyrklubbar, typ. Det är det som saknas.

Som sagt var, helt med på att många spel (på 90-talet eller inte) saknar viktiga strukturella element.

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
          Liksom DoD91 lämnade mig helt cluless. är tydligt med vad man ska göra, bygga en rollperson i tre dagar, bli skrämd av fallande lik för det finns en skräcktabell, slåss för det finns stridsregler som jag iofs inte förstår.
          Gaah vilket flödesschema, ont i ögonen!

P.s. hmmm, fallande lik, en idé till till krilloantabellen ;)

Kommentera

Ja, det här är defintivt en kategori! Eon, som någon skrev ovan.

Jag har svårt att komma på klockrena anglosaxiska motsvarigheter. Är det en svensk grej?
            De stora anglosaxiska exemplen på culture gaming är väl Runequest (mer renodlat i senare versioner), Pendragon, och Hârnmaster?

Just Runequest vill jag minnas hade en hel del om olika kulter och kulturer, med halvlånga stycken om hur just dessa tjommarna ser på världen - gärna presenterat i form av in-character-berättande ("What your father told you").

Fast culture gaming är nog mer av en ansats för spelgruppen, som olika spel kan stödja i större och mindre grad. För att återgå till Runequest: visst, det fanns mycket stöd för att leva sig in i olika kulturer, men samtidigt så var det nog ganska vanligt för spelare att hänga i New Pavis och då och då göra expeditioner in i Big Rubble för att skaffa Phat Lewt så man kunde köpa undervisning, bli bättre, och sedan slå sig djupare in i Big Rubble.

Kommentera

Jag tror att det bara blir konstigt att definiera "utifrån" på det här sättet, att tillskriva egenskaper och syften som spelen aldrig hade.
              I princip håller jag med dig, men vi har redan idag termer som utesluter "standard", som tärningslöst eller spelledarlöst.

Standard idag IMHO är att ha bättre struktur på speldesignen än på 90-talet.

Jag kom precis på, när jag gjorde en jämförelse med Luke Crane, att man enkelt kan peta in blorben i en redan existerande terminologi.

Spelledarlöst -- Spelledarreducerande/-förtryckande -- Spelledare

Man vill minska spelledarmakten, helt enkelt. Jag tror man lurar sig lite om man får blorben till att handla om spelledarens godtycke.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg

Jag kom precis på, när jag gjorde en jämförelse med Luke Crane, att man enkelt kan peta in blorben i en redan existerande terminologi.

Spelledarlöst -- Spelledarreducerande/-förtryckande -- Spelledare

Man vill minska spelledarmakten, helt enkelt. Jag tror man lurar sig lite om man får blorben till att handla om spelledarens godtycke.
                Det var ju en av drivkrafterna bakom GNS och tidig Indie när det begav sig, och jag får erkänna att jag aldrig förstått den käpphästen. Att flytta den kreativa agendan från SL till spelmekaniker lyfter ju bara ut den ur spelgruppen. Det var kanske därför så många spelkonstruktörer hoppade på tåget - plötsligt var det de som satte den kreativa agendan. Olika former av delat spelledarskap eller spelledarlöst rollspelande är en annan femma, och där har jag ingen reservation (även om det inte är så jag brukar spela).

Vad gäller blorben så är jag inte säker på att det i första hand handlar om mer eller mindre spelledarstyrt. Eller - preppen kan ju antingen vara köpt äventyr eller förberett av spelledaren (vilket verkar vara fallet för många av 2097s kampanjer). Så där handlar det inte nödvändigtvis om att flytta den kreativa agendan från SL/spelgruppen, utan snarare att begränsa SLs upplevda godtycklighet under spel.

Kommentera

Det var ju en av drivkrafterna bakom GNS och tidig Indie när det begav sig, och jag får erkänna att jag aldrig förstått den käpphästen. Att flytta den kreativa agendan från SL till spelmekaniker lyfter ju bara ut den ur spelgruppen. Det var kanske därför så många spelkonstruktörer hoppade på tåget - plötsligt var det de som satte den kreativa agendan. Olika former av delat spelledarskap eller spelledarlöst rollspelande är en annan femma, och där har jag ingen reservation (även om det inte är så jag brukar spela).

Vad gäller blorben så är jag inte säker på att det i första hand handlar om mer eller mindre spelledarstyrt. Eller - preppen kan ju antingen vara köpt äventyr eller förberett av spelledaren (vilket verkar vara fallet för många av 2097s kampanjer). Så där handlar det inte nödvändigtvis om att flytta den kreativa agendan från SL/spelgruppen, utan snarare att begränsa SLs upplevda godtycklighet under spel.
                  För mig handlar det nog rätt mycket om det. Alltså att jag vill inskränka min makt. Inte för att jag missbrukar den eller producerar dåliga resultat, utan för att jag får en kreativ kick av att låta spelet införa sådant som jag inte är beredd på. Det tvingar mig som SL att vara på tårna hela tiden, och jag kan bli överraskad. Ja, man kan nog uttrycka det som jag är med i spelet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

För mig handlar det nog rätt mycket om det. Alltså att jag vill inskränka min makt. Inte för att jag missbrukar den eller producerar dåliga resultat, utan för att jag får en kreativ kick av att låta spelet införa sådant som jag inte är beredd på. Det tvingar mig som SL att vara på tårna hela tiden, och jag kan bli överraskad. Ja, man kan nog uttrycka det som jag är med i spelet.
                    Ja, och jag kanske skall lägga in en liten caveat - alla kul spel är kul, och det är klart att det kan vara ett görkul sätt att spela på, och många bra spel har skrivits i den traditionen. Det är premissen jag inte riktigt köper. Jag tänker lite samma om blorb - det är fruktansvärt mycket kul och kreativt som postats runt blorben och jag kan se hur det kan vara roligt att spela på det sättet. Men jag vet inte om jag riktigt köper premissen. Jag ser inte riktigt, i någotdera fallet, "problemet" spelstilen skall lösa som ett problem.

Kommentera

Ja, och jag kanske skall lägga in en liten caveat - alla kul spel är kul, och det är klart att det kan vara ett görkul sätt att spela på, och många bra spel har skrivits i den traditionen. Det är premissen jag inte riktigt köper. Jag tänker lite samma om blorb - det är fruktansvärt mycket kul och kreativt som postats runt blorben och jag kan se hur det kan vara roligt att spela på det sättet. Men jag vet inte om jag riktigt köper premissen. Jag ser inte riktigt, i någotdera fallet, "problemet" spelstilen skall lösa som ett problem.
                      Så är det ju med allt. Är det inget problem så behövs ingen lösning. Jag har dock, fortfarande efter 30 år som SL, en del problem som jag vill ha lösningar på. Just nu löser jag gärna dem med blorbiga tekniker. Jag tror inte att det är sista gången (första är det absolut inte!) som jag hittar nya sätt att göra saker på i spel. Och jag tycker att det är grymt kul!

Men någonstans handlar det om en strävan att alltid försöka göra saker lite bättre nästa gång. Jag är rätt nyfiken av mig, och misslyckas hellre än att göra samma sak två gånger, även om resultatet var ok redan första gången. Och jag vet ju inte om det är bättre förrän jag har försökt :)

Jag har full förståelse för att inte laga det som inte är trasigt, men det har aldrig varit min melodi. Och så kanske det är här med. Jag hade kanske kunnat spela som vi gjorde för 20 år sedan. För vi hade inte tråkigt då på något sätt. Men för mig är förändring nästan ett självändamål.

Haha, låter ju helt dysfunktionellt och rastlöst när jag skriver det, men så är det nog.

Kommentera

Det var ju en av drivkrafterna bakom GNS och tidig Indie när det begav sig, och jag får erkänna att jag aldrig förstått den käpphästen.
                        Det intrycket har jag aldrig fått. Däremot att man inte ska hitta på historien innan spelmötet, utan att den ska skapas under spelmötet. Fast det är en annan diskussion.

Så där handlar det inte nödvändigtvis om att flytta den kreativa agendan från SL/spelgruppen, utan snarare att begränsa SLs upplevda godtycklighet under spel.
                        Fast nu skrev jag "Jag tror man lurar sig lite om man får blorben till att handla om spelledarens godtycke.". Då kan du knappast sitta och skriva att det ändå handlar om det ... för då lurar du dig själv. Det är väl ändå detta hela den här tråden handlar om, att visa att godtyckligheten har vuxit ur att inte ha någon direkt struktur? Så med en klar struktur minskar spelmakaren, i detta fall, spelledarens förmåga. Personen går istället över från att vara drivande till att vara organisatör.

Det är lite som att diskutera spel utifrån premissen "En bra spelgrupp kan göra alla spel roliga", men då handlar det bara om att gruppens spelstil och egna strukturer trumfar spelets. Det är då inte att diskutera spel, utan spelstilar och kommunikationsstrukturer. Alla spel är inte kul; vissa till och med saknar information och går inte att spela utan att gruppen fyller i. Vissa spelskapare förstod inte detta kring sina egna spel. Det var inte praxis att skriva spel på sådant sätt att hur man spelade var klart. Det var, enligt mig, därför folk inte fattade många av GNS/forge-spelen när de kom eftersom dessa spelmakare själva inte förstod sina egna strukturer i hur de spelade utan antog dem som självklara.

Kommentera

Fast nu skrev jag "Jag tror man lurar sig lite om man får blorben till att handla om spelledarens godtycke.". Då kan du knappast sitta och skriva att det ändå handlar om det ... för då lurar du dig själv. Det är väl ändå detta hela den här tråden handlar om, att visa att godtyckligheten har vuxit ur att inte ha någon direkt struktur? Så med en klar struktur minskar spelmakaren, i detta fall, spelledarens förmåga. Personen går istället över från att vara drivande till att vara organisatör.

Det är lite som att diskutera spel utifrån premissen "En bra spelgrupp kan göra alla spel roliga", men då handlar det bara om att gruppens spelstil och egna strukturer trumfar spelets. Det är då inte att diskutera spel, utan spelstilar och kommunikationsstrukturer. Alla spel är inte kul; vissa till och med saknar information och går inte att spela utan att gruppen fyller i. Vissa spelskapare förstod inte detta kring sina egna spel. Det var inte praxis att skriva spel på sådant sätt att hur man spelade var klart. Det var, enligt mig, därför folk inte fattade många av GNS/forge-spelen när de kom eftersom dessa spelmakare själva inte förstod sina egna strukturer i hur de spelade utan antog dem som självklara.
                          Nu pratar vi nog förbi varandra. Jag uppfattade ditt inlägg som ett argument för att blorben inte handlar om spelledarens godtycke i spel, utan om spelledarens makt. Mitt motargument är att eftersom fokus är på preppen, som mycket väl kan vara helt förberedd av SL, så är det inte spelledarmakt som ifrågasätts, utan hur mycket "godtycke" SL har efter att preppen har satts. Det är inte riktigt samma sak.

Själv är jag alltså varken någon motståndare till spelledarmakt (eftersom jag föredrar spelgruppsmakt över spelkonstruktörsmakt) eller övertygad av argumentet om godtycket. Jag tror att man missar elefanten i rummet - det massiva "godtycke" (och jag föredrar nog att tala om omdöme och bedömning) spelledaren uppvisar när han beskriver rollpersonernas omgivning, SLPer, bestämmer när och hur slag skall slås etc. Risken med blorben är att man gömmer det här bakom en potemkinfasad av regler och prep, vilket döljer vad som faktiskt sker runt spelbordet.

Kommentera

OT

Det intrycket har jag aldrig fått.
                            Nej jag tror Luke Crane var rätt ensam om det.

On topic:

Däremot så är blorbkritken mot "90s games" väldigt lik den kritik som Forgerörelsen kom med.

Kommentera

Jag har sagt det förut och säger det nu igen. Så som jag läser alla de här trådarna om blorben så är det så jag/vi spelar (rollspeliga) brädspel som Descent eller Imperial Assault. Ganska exakt faktiskt.

Sen, missförstå mig rätt här, det finns FLER element i blorb-spelande än vad ett brädspel som Descent erbjuder MEN premissen att det som skrivits ner är vad som spelas och SL (Overlord i Descent) är bunden av vad som är skrivet i preppen (äventyret eller scenariot man spelar i ex. Descent). Osv. osv.

Likheterna är många i min bok.

Cog.
                              Last edited by cogitare; 04 December 2019, 14.21.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                                För mig handlar det nog rätt mycket om det. Alltså att jag vill inskränka min makt.
                                Finns också en kyriarkal aspekt på detta. Om man inte har nån makt. Om man är som jag en blåst bimbo som ska hålla tyst när karlarna i rummet ska prata så är det lite svårt att spelleda med godtycke. "Går du alltså fram till krokodilen och försöker sopa till den? Du får armen avbiten." "Nej det får jag inte alls det."
                                Jag har m.a.o. ingen auktoritet öht att säga något öht i ett sånt sammanhang. Därför är det fina i blorbsången regler. Dom kan jag i all min blygsamhet lägga fram, höra deras burop och protester, och försiktigt förklara (på hemsidan!) varför dom reglerna är bra. När dom har gått med på reglerna så brukar dom vilja följa dom och t.om. själva vilja upprätthålla dom. "Fröken, fröken, Lars-Erik missade att slå sin save!" "Det är bra, Karl-Gunnar. Tack. Lars-Erik, slå nu din save."

Ironiskt nog efter att ha demonstrerat min regelkunskap och blorbiga rättvisa dömande hammare under ett långt tag så brukar jag auktoritet till sist. Men då kan jag inte använda den för den är förankrad i att reglerna följs.

Och det gäller samma sak i diskussioner online, att när folk väl har märkt att jag har några bra idéer att komma med så brukar dom vilja lyssna till sist. Men det gäller att jobba hårt för det T_T

Men precis som du säger Måns så är det ju mycket roligare att se vad som händer än att själv hitta på vad som händer. Så jag är helt nöjd med att låta gloraklet bestämma över min kära blorb.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Dr_Dängrot, Igår, 08.28
                                18 responses
                                576 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Minimoni  
                                Started by Franz, Igår, 15.59
                                21 responses
                                422 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Leon
                                av Leon

Started by Nässe, 10 December 2019, 22.06
                                28 responses
                                463 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Ram
                                av Ram

Started by Spelledarn, 10 December 2019, 18.59
                                4 responses
                                168 visningar
                                10 gillar
                                Senaste inlägg Spelledarn  
                                Started by krank, 02 December 2019, 22.05
                                14 responses
                                386 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Mannen i skogen, 09 December 2019, 14.13
                                8 responses
                                312 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Råttfångaren  
                                Started by Henke, 10 December 2019, 16.28
                                16 responses
                                250 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg han som kallades göte  
                                Started by krank, 09 December 2019, 19.27
                                5 responses
                                92 visningar