Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Det här med att "prata med varandra"

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag insåg för ett tag sen att jag mest spelar med folk som jag själv introducerat till rollspel och fostrat till att spela som jag vill spela. Så det behövs inte så mycket snack om spelstil. När jag tagit upp det har spelarna ofta blivit förvirrade för att det är så självklart hur man kör. De få som spelat med andra tyckte de andra grupperna körde på konstiga sätt.
    Så... starta en rollspelssekt och hjärntvätta folk till att din spelstil är den enda spelstilen.

Kommentera

Jag vill också påpeka att prata med varandra inte bara innebär att prata om negativa saker. Eller det borde inte göra det i alla fall. Att ge beröm och förstärka saker som man tycker är positiva ger ofta väldigt bra resultat.

Sen tycker jag alltid att det viktigaste samtalet är det första, när man bestämmer vad och hur man skall spela. Saker som själviska spelare eller folk RP konflikter och hur dessa skall hanteras, bör tas upp här. Förväntar alla sig ett fullt samarbetande gäng eller hur kör vi?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg
        När jag tagit upp det har spelarna ofta blivit förvirrade för att det är så självklart hur man kör.
        Relaterat: Jag har en hobby som i prncip går ut på att jag försöker hitta saker jag tar för självklara i min vardag eller mitt yrkesliv, och hitta nya sätt att beskriva och konkretisera vad det egentligen är jag gör. Varför jag gör dem, vilka alternativ som finns, och så vidare. Dels tycker jag att det är ganska roligt, eftersom det ger intressanta perspektiv, men jag tycker också att det ofta kan ge mig insikter och strategier för att tweaka och justera saker till det bättre.

Det är inte så att huvudsyftet är att kritisera eller få mig själv att sluta med vad det nu är jag funderar på, alltså.

Så… Jag tänker att kanske kan man prata om hur man gör det man gör, utan att tänka att alternativet är att göra det på ett annat sätt? Ofta är det mest "självklara" det som blir mest intressant att vrida och vända på…

Jag vill påpeka att det här absolut inte är något slags förslag till er att ni i er grupp ska göra annorlunda, jag fick bara en tanke som var lite relaterad till det du skrev.

Kommentera

I min grupp pratar vi, men inte mycket. Jag är den evige spelledaren och jag känner mina spelare väl. Dom har lite olika preferenser men är flexibla så det är inga problem att kompromissa. Det som förekommer oftast är att jag ber om synpunkter på något och då får jag det, men sällan omfattande utan mer i stil med "gör som du vill, det bli bra oavsett".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg
            Jag insåg för ett tag sen att jag mest spelar med folk som jag själv introducerat till rollspel och fostrat till att spela som jag vill spela. Så det behövs inte så mycket snack om spelstil. När jag tagit upp det har spelarna ofta blivit förvirrade för att det är så självklart hur man kör. De få som spelat med andra tyckte de andra grupperna körde på konstiga sätt.
            Så... starta en rollspelssekt och hjärntvätta folk till att din spelstil är den enda spelstilen.
            Det är väl inte ett helt dåligt råd. Fungerande team tar en jäkla tid och ett jäkla arbete att utveckla, särskilt i hobbysammanhang.

Om en ska lyssna på Tucker (https://en.wikipedia.org/wiki/Tuckma...up_development) och Wheelan (https://en.wikipedia.org/wiki/Group_...up_development) m fl så existerar spelgrupper, likt alla andra grupper (och individer, kulturer och världen i allmänhet, Clare W. Graves, Maslow, Frederic Laloux, Ken Wilber, etc)), inte som statiska konstanter utan utvecklas hela tiden. En utvecklad grupp fungerar bra utan en massa explicit kalibrering, en ny grupp gör inte det (och nej, inte ens din grupp, även om det känns som att alla klickar och är värsta bästa vänner från sekund ett). Att göra spelreglerna tydliga är viktigt för en grupp i början, mindre viktigt senare, och bör upprepas när gruppen förändras (nya kommer in eller existerande lämnar). Är det tydligt vilka regler som gäller i gruppen från start så är det mindre risk för konflikt i "storming"-fasen.

Som spelledare är det också bra att komma ihåg att "norming"-fasen karaktäriseras av artighet och konformism. Att spelet fungerar bra och konfliktlöst första fyra-fem spelmötena och alla verkar gilla det du gör är inte pga du som spelledare är så amazing, det är för att övriga deltagare inte har börjat ge röst åt sina önskemål. Viktigt därför att inte bara ta diskussionen "en gång och aldrig mer" utan istället återkommande. När det blir konflikt är det inte ditt fel som spelledare men absolut ditt ansvar att försöka guida gruppen genom det, det är vad det innebär att ta ledarrollen och det har du gjort vare sig du tänkt dig det eller inte.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
            Started by DeBracy, Igår, 12.04
            19 responses
            228 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg RasmusL
            av RasmusL

Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 16.39
            10 responses