Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Lärdomar från Noir

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Lärdomar från Noir

    Rickards förfrågan kommer här en liten tråd om vad jag lärde mig när jag spelade Noir en gång i tiden. Från den här tråden.

    Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
    Jag skulle jättegärna vilja höra mer om detta, kanske i en egen tråd.

    Exempelvis, utöver vad du själv skrev, hur har spelet fått dig att se på andra spel, hur har det påverkat spelgruppen rent generellt gällande spelstil, vad spelade du tidigare som är skillnad på Noir, vilka komponenter som du vill lyfta som extra starka för hur Noir är?

    Innan Noir hade jag mest spelat Eon 3, Warhammer 3ed, och Trail of Cthulhu. Inga dåliga spel på något vis, men väldigt ”klassiska” i det att det är plot och mysteriet som står i fokus. Rollpersonerna är mer eller mindre bara där för att nysta upp äventyret. De är ofta utbytbara och deras egna bekymmer och egenheter är sekundära till plotten eller mysteriet. Regelsystemen handlade mycket om att simulera, att slåss på coola sätt, eller att få fram och tolka ledtrådar.

    Sen testade jag Noir. Plötsligt var rollpersonerna som personer i fokus på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Rollpersonernas svagheter, hemligheter och bekymmer var själva fokuset i scenariona, snarare än händelserna i det planerade äventyret. Rollpersonerna var inte längre bara en ursäkt för att få uppleva äventyr, utan själva syftet med spelet. Det var helt nytt för mig.

    Regelsystemet var inte där för att simulera, göra coola saker i strid eller tolka ledtrådar – de gav i stället narrativ kontroll på ett sätt jag inte varit med om tidigare. Den som lyckas med sitt slag i ett motståndsslag får rätten att beskriva utfallet. Ett tärningsslag innebar inte en handling, utan kunde innebära ett helt flöde av handlingar. Det var första gången jag träffade på Bomber i rollspel, vilket fullständigt förändrade hela mitt synsätt på hur man kan skriva scenarion.

    Även SL-kapitlet om berättarpersoner, scenariostruktur, relationskartor och liknande gav mig oerhört mycket förståelse för hur man kan spela rollspel på ett sätt jag inte riktigt varit medveten om tidigare. Jag går fortfarande tillbaka till Noir i dag för att inspireras och se hur de löst saker när jag skriver Skrômt, och det är den känslan av att upptäcka ett nytt sätt att spela rollspel som jag försöker fånga i Skrômt. Där är mitt explicita mål att skriva användbara spelar- och SL-kapitel som folk kommer återvända till för att inspireras av även när de spelar andra spel i framtiden. Det är en direkt produkt av hur jag använt Noir.

    Nu har jag inte Noir framför mig, men jag kan bläddra i boken när jag kommer hem sedan och lyfta fram ytterligare exempel på sånt som var nästan revolutionerande för mitt rollspelande, för det finns mycket mer än det jag kan komma på här och nu.På

    #2
    Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
    Innan Noir hade jag mest spelat Eon 3, Warhammer 3ed, och Trail of Cthulhu.
    Nu har jag bara snackat med personer som spelat Eon3 men det är väldigt (nya och) varierade spel du tar upp. Trail är väl det som ligger närmast Noir (som jag bara läst en gång för jättelänge sedan) i ren scenariostruktur, men hela äventyrsskrivarkapitlet lider av dubbel personlighetsrubbning då det inte riktigt vet vad det ska vara.

    Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
    Sen testade jag Noir. Plötsligt var rollpersonerna som personer i fokus på ett sätt jag inte upplevt tidigare. /.../ Det var första gången jag träffade på Bomber i rollspel, vilket fullständigt förändrade hela mitt synsätt på hur man kan skriva scenarion.
    Var det mest/enbart scenarioskrivarmetoden som bidrog till detta? Kapitlet med bomber är annars det jag tycker är bland det bästa som skrivits i svenska rollspel – inte just för att bombernas skull utan för hur tydligt scenarioskrivardelen framförs. Big Marco var generös en gång på gamla forumet att klippa all text från den delen in på forumet och jag brukar återkomma och länka till den gång på gång. Det inlägget är vad jag saknar mest med att inte komma åt "oldsite" längre.

    Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
    Regelsystemet var inte där för att simulera, göra coola saker i strid eller tolka ledtrådar – de gav i stället narrativ kontroll på ett sätt jag inte varit med om tidigare. Den som lyckas med sitt slag i ett motståndsslag får rätten att beskriva utfallet.
    Var beskrivningsmöjligheten det enda? För jag har för mig att både Eon och Warhammer 3ED har just detta (I Warhammer kan man förklara vad varenda utslag på tärningen innebär). Jag vet att (ett av mina favoritspel) Feng Shui får spelarna att beskriva mer än i andra rollspel och de har just regeln med att spelarna får beskriva sina egna lyckade slag, men jag anser att det är även på grund av att färdigheterna i sig inte säger så mycket. Det är mer "Intrusion" än "Låsdyrkning", där namnet på den senare färdigheten beskriver handlingen medan den förstnämna mer ger en riktning i hur man ska gå tillväga för att lösa en uppgift.

    Har Noir andra saker som kan få spelarna att själva vilja beskriva? Märkte du annars ett annorlunda beteende hos spelarna än tidigare? En annan Noir-spelledare märke nämligen detta, men hans förklaring var någonting annat än det du tog upp.

    Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
    Nu har jag inte Noir framför mig, men jag kan bläddra i boken när jag kommer hem sedan och lyfta fram ytterligare exempel på sånt som var nästan revolutionerande för mitt rollspelande
    Gör det gärna, för jag är väldigt intresserad av att ta del av hur folk tar till sig nya upplevelser och vad som fick dem att göra det.

    Kommentera


      #3
      Jag minns Noir som den gigantiska boken med de många tabellerna och färdighetsbeskrivningarna. Men den lämnade mig aldrig med några intryck. Det här känns som en anledning att återbesöka den.

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
        Jag minns Noir som den gigantiska boken med de många tabellerna och färdighetsbeskrivningarna. Men den lämnade mig aldrig med några intryck. Det här känns som en anledning att återbesöka den.
        Det finns en massa "expertiser", som de flesta är att man blir bättre inom ett snävare kunskapsområde. De kan nog kännas som ganska många då man börjar titta på det. Nio "grundegenskaper", och tre färdigheter per grundegenskap.

        Men många tabeller? Kan det vara t.ex. listor som förslag på drivkrafter som uppfattats som tabeller?

        Å andra sidan, jag tycker Phoenix Command är ett trevligt litet spel, så jag skall nog hålla tyst om uppfattning gällande mycket eller lite tabeller

        Kommentera


          #5
          Jag minns att det var ganska mastigt med information om spelvärlden, både kring imperiet i stort och huvudstaden i synnerhet. Stridsreglerna var intressanta och genomarbetade och hade ett initiativsystem där handlingar gjorde att man flyttades omkring på initiativbrädet. Gillade också att rollpersonerna tenderade att ha ganska allvarliga svagheter som bidrog till noir-känslan. Och fantastiska vapenbilder!

          Kollar just nu på serien Babylon Berlin som ger väldig inspiration till att spela Noir igen.

          Kommentera


            #6
            Kul att höra, grabbar! :-)

            Hoppas ni som gillar Noirs regelfilosofi ger nya Neotech Edge en chans, då det är baserat på samma regelbas men är justerat för att passa post-cyberpunk.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg
              Kul att höra, grabbar! :-)

              Hoppas ni som gillar Noirs regelfilosofi ger nya Neotech Edge en chans, då det är baserat på samma regelbas men är justerat för att passa post-cyberpunk.
              Beställde nya Neotech i går faktiskt!

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg
                Hoppas ni som gillar Noirs regelfilosofi ger nya Neotech Edge en chans, då det är baserat på samma regelbas men är justerat för att passa post-cyberpunk.
                Blir antagligen årets obligatoriska nya spel på GothCon för min del! Läste en djuplodad recension på Facebook som fick mig intresserad just för att det verkar gå all-in på att göra sin egen grej. Och min favoritvärld är Transhuman Space av samma anledning.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg
                  Kul att höra, grabbar! :-)

                  Hoppas ni som gillar Noirs regelfilosofi ger nya Neotech Edge en chans, då det är baserat på samma regelbas men är justerat för att passa post-cyberpunk.
                  Ajdå, blev just väldigt intresserad av Neotech Edge!

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg
                    Kul att höra, grabbar! :-)

                    Hoppas ni som gillar Noirs regelfilosofi ger nya Neotech Edge en chans, då det är baserat på samma regelbas men är justerat för att passa post-cyberpunk.
                    Jag tillhör nog inte riktigt målgruppen för Neotech Edge, då jag är mer för "proto-cyberpunk". Så Sandukar ligger nog närmre vad jag vill ha som dystopisk nära framtid än vad Pearl River Delta har.

                    Men då jag funderar på att modda Noir för att kunna användas som mekanik till Traveller, och fnular lite på hur man kan designa zeppelinare till Noir, så håller jag på att försöka ta mig igenom systemet för NT:E för att se vad jag kan använda.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
                      Jag tillhör nog inte riktigt målgruppen för Neotech Edge, då jag är mer för "proto-cyberpunk". Så Sandukar ligger nog närmre vad jag vill ha som dystopisk nära framtid än vad Pearl River Delta har.

                      Men då jag funderar på att modda Noir för att kunna användas som mekanik till Traveller, och fnular lite på hur man kan designa zeppelinare till Noir, så håller jag på att försöka ta mig igenom systemet för NT:E för att se vad jag kan använda.
                      Jag kör faktiskt som så att jag kör Neotech Edge och moddar bort all cybertech och spelar det i nutid (kan ju lätt göras om till Noir).
                      Det kanske krävs lite mer arbete eftersom många av färdigheterna är skrivet med "framtids-slang". Dessa har jag tweakat om, och även Expertiserna som kallas Triqs har fått sig en genomkörare.

                      Kommentera

                      Senaste inlägg

                      Minimera

                      Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                      Started by Rymdskeppet, Idag, 10.50
                      19 responses
                      260 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg figge
                      av figge
                       
                      Started by CapnZapp, Idag, 19.26
                      1 response
                      18 visningar
                      1 gillar
                      Senaste inlägg clarence redd  
                      Started by CapnZapp, Idag, 19.27
                      1 response
                      32 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Rangertheman  
                      Started by Gamiel, Idag, 18.54
                      3 responses
                      53 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Angerforce  
                      Started by Jörmungand, Idag, 15.22
                      4 responses
                      61 visningar
                      1 gillar
                      Senaste inlägg Jörmungand  
                      Started by krank, 26 March 2020, 10.13
                      4 responses
                      82 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg krank
                      av krank
                       
                      Started by bortom12e, 01 April 2020, 15.17
                      12 responses
                      275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anth
                      av anth
                       
                      Started by krank, Igår, 18.21
                      9 responses
                      142 visningar
                      1 gillar
                      Senaste inlägg krank
                      av krank
                       
                      Started by Marrik den allvetande, Igår, 11.07
                      1 response
                      173 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg nano
                      av nano
                       
                      Started by bortom12e, Idag, 07.14
                      0 responses
                      110 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg bortom12e  
                      Arbetar …
                      X