Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Scifi-hjäääälp

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Mothership som Tjocken nämner och länkar till är också väldigt Alien, för den som är intresserad av det.

Kommentera

Låter lovande :)

Kommentera

Glömde att skriva det, men Mothership finns också tillgängligt på Drivethrurpg och är pay what you wand, så det går att ladda ner gratis om man ändrar till 0 på pris.

https://www.drivethrurpg.com/product...Survival-Guide

Kommentera

Som redan nämns så har de väldigt olika stil, både settingmässigt och regelmässigt.

När det gäller Traveller så finns det också en massa olika utgåvor (samt en bunt olika regelsystem) att välja mellan.

Gamla Classic Traveller Starter Kit finns gratis här; https://www.drivethrurpg.com/product...rter-Traveller

De senaste utgåvorna, som kör med regelsystemet från Classic Traveller är Traveller 5.10, Mongoose Traveller 2E och Cepheus (som i stort sett är Mongoose 1E med serienumret avfilat). Men det finns fans för alla versioner.

Sedan finns också Traveller The New Era, som kör med regelsystemet från Twilight 2000 2.2.

...och att det finns Traveller 20 (D20 systemet) och GURPS Traveller.

Traveller 2300 är ett sci-fi rollspel från samma företag som Traveller, men har inte mycket mer än det och namnet gemensamt. Traveller 2300 har Twilight 2000 som sin förhistoria, och håller sig inom 50 ljusår från solen.

Kommentera

Jag vill slå ett slag för Diaspora. Tycker det lyckas både vara en riktigt bra FATE-klon och göra hård SciFi utan att bli allt för drygt att ta till sig. Annars tycker jag folk klagar för mycket på Traveller i den här tråden! Traveller är ett lysande ramverk för hårdare SciFi och det finns ett ypperligt starter kit att plocka upp i tryck i denna stund. Det är ett spel som låter dig skapa känslan av en lite mer realistisk galax utan att för den delen bli mardrömskomplicerat.

Coriolis har en fantastiskt mysig värld — enligt mig bland de bästa spelvärldar som skrivits på svenska, kanske den bästa — men är tyvärr ganska trasigt som spel utan omfattande errata och/eller husregler. Världen är också såpass annorlunda från det som de flesta känner till att det kan ta ett tag att komma in i den.

Och Star Wars d6 har ju kommit i en jubileumsutgåva nyligen, som är nytryck av 1st edition, och (i alla fall enligt mig) kanske historiens bästa regelsystem. Framförallt för rymdoperamatiné.

Mothership kan jag varmt rekommendera om du bara vill komma igång snabbt och göra något lite skräckigare OSR:igare av din scifi.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
              Och Star Wars d6 har ju kommit i en jubileumsutgåva nyligen, som är nytryck av 1st edition, och (i alla fall enligt mig) kanske historiens bästa regelsystem. Framförallt för rymdoperamatiné.
              Den hamnar helt klart i kategorin "har du spelat det en gång som spelare, så kan du troligtvis mekaniken tillräckligt väl för att kunna spelleda". Väldigt enkla, men funktionella regler

Sedan är Star Wars D6 intressant även ur perspektivet att det var starten till Expanded Universe, och att många saker som vi idag räknar till Canon kommer från rollspelet.

Kommentera

Seth Skorkowsky recenserar Traveller.

https://m.youtube.com/watch?v=YzO3GGma57I

Kommentera

Tack PAX och entomophobiac för tipset om starter kitet för traveller, beställde det på en gång efter att ha sett Seths recension :)

Kommentera

Inför framtiden när du fått SL:a lite sci-fi (vilket system du i slutändan använder) tänkte jag bara slänga in Fantasy Flight Games Star Wars: Edge of the Empire som intressant, kul och med en hel del extramaterial.

Spelade det i en lite drygt en halvårslång kampanj, det var mitt första rollspel och hade otroligt skoj hela vägen, trots att allt som hade med rollspel var helt nytt för mig. Brasklapp är nog att det krävs lite av att SL (och spelare till viss del) är bekväma med att väldigt snabbt och lustigt kan hitta på och beskriva narrativt vad ett slag innebär, eftersom regelsystemet har 4 möjliga utslag(lyckat/misslyckat slag+ytterligare positiva/negativa konsekvenser) istället för det vanliga binära Lyckat/misslyckat slag. men det kommer man in i mycket snabbt.

Kommentera

Tack Allihop! :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tjocken Visa inlägg
                        Glömde att skriva det, men Mothership finns också tillgängligt på Drivethrurpg och är pay what you wand, så det går att ladda ner gratis om man ändrar till 0 på pris.

https://www.drivethrurpg.com/product...Survival-Guide
                        Jag väntar också på Mothership, men har hunnit titta på grattis-pdf:en. Det verkar ju vara ett habilt spel. Men det jag funderar på är what the fuss handlade om? vad är det som är nytt och bra med det här? Eller är det jag som väntar mig för mycket?--för det verkar som sagt vara ett bra och fungerande spel. Men nytt och annorlunda? Läser jag slarvigt? Vore skönt att få tillbaka den pepp jag hade när jag köpte det :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

Jag väntar också på Mothership, men har hunnit titta på grattis-pdf:en. Det verkar ju vara ett habilt spel. Men det jag funderar på är what the fuss handlade om? vad är det som är nytt och bra med det här? Eller är det jag som väntar mig för mycket?--för det verkar som sagt vara ett bra och fungerande spel. Men nytt och annorlunda? Läser jag slarvigt? Vore skönt att få tillbaka den pepp jag hade när jag köpte det :)
                          Själva reglerna (Player's Survival Guide) är inget superspännande och enligt mig inte alls det som är grejen med Mothership. Det är en lite BRP-liknande variant med T100-slag, skills och lite saving throws. Jag tycker framförallt att det som är bra är modulerna (hittills Dead Planet och A Pound of Flesh), som jobbar hårt med layout, presentation av information och användbarhet. Dead Planet är mycket bra, A Pound of Flesh har jag inte hunnit läsa så mycket i men den verkar också väldigt fin. Player's Survival Guide är väl nyttig för att ha ett passande regelsystem med tillhörande utrustningslistor och annat nyttigt, men jag tycker inte det är något revolutionerande på något vis.

Kort sagt: omdirigera peppen till Dead Planet eller A Pound of Flesh istället så tror jag du blir nöjdare :)
                          Last edited by kloptok; 10 October 2019, 11.31.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg

Själva reglerna (Player's Survival Guide) är inget superspännande och enligt mig inte alls det som är grejen med Mothership. Det är en lite BRP-liknande variant med T100-slag, skills och lite saving throws. Jag tycker framförallt att det som är bra är modulerna (hittills Dead Planet och A Pound of Flesh), som jobbar hårt med layout, presentation av information och användbarhet. Dead Planet är mycket bra, A Pound of Flesh har jag inte hunnit läsa så mycket i men den verkar också väldigt fin. Player's Survival Guide är väl nyttig för att ha ett passande regelsystem med tillhörande utrustningslistor och annat nyttigt, men jag tycker inte det är något revolutionerande på något vis.

Kort sagt: omdirigera peppen till Dead Planet eller A Pound of Flesh istället så tror jag du blir nöjdare :)
                            Tack! Dead planet har jag köpt, men ännu inte tittat i, så då väntar jag på den, pånyttfylld med pepp! :)

Kommentera

För den som vill slippa importmoms och deklarationsavgift från USA kommer Melsonia (UK) få in A Pound of Flesh :

The publisher is supposed to be sending me some "soon". Not sure when that is though!
                              -Dan

https://www.melsonia.com/mothership-rpg-11-c.asp

Kommentera

Här kan man höra grabbarna i Fear of a Black Dragon prata om Dead Planet. Summa summarum så tycker dom att den är väldigt bra men den verkar alldeles för makaber för min smak.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by WiccedSwede, 08 December 2019, 19.42
                                2 responses
                                49 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Mannen i skogen  
                                Started by Svarte Faraonen, 03 December 2019, 23.04
                                58 responses
                                1.252 visningar
                                7 gillar
                                Started by Mannen i skogen, Igår, 14.13
                                2 responses
                                108 visningar
                                1 gillar
                                Started by Vimes, Igår, 20.24
                                5 responses
                                73 visningar