Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Backstory och frontstory

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Mitt problem är att när jag skriver backstorys tenderar det coola redan ha hänt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
      Mitt problem är att när jag skriver backstorys tenderar det coola redan ha hänt.
      Det är den absoluta dödssynden man inte får begå med backstory. Det förstör för kampanjen, dig och de andra spelarna.

Kan du inte hålla dig från att göra det bör du köra ett par karaktärer med bakgrunden begränsad till namn och klass/yrke/typ. Spela Fightern Karlik eller Toreadoren Melinda eller något.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Det är den absoluta dödssynden man inte får begå med backstory. Det förstör för kampanjen, dig och de andra spelarna.

Kan du inte hålla dig från att göra det bör du köra ett par karaktärer med bakgrunden begränsad till namn och klass/yrke/typ. Spela Fightern Karlik eller Toreadoren Melinda eller något.
        Som tur är har @atUttermark en väldigt skicklig SL (kanske Sveriges bästa? ;) ) som påpekar detta och förslår att vi stryker vissa bitar.

Eftersom rollspel är kollaborativt är det svårt att verkligen driva igenom dödssynder om man inte är något av en praktröv :)

överlag har det för mig varit något av en utmaning. I min spelgrupp utgör Uttermark den ena extremen (det kan även dyka upp motstridiga små bakgrundssnuttar mitt i kampanjen :) ) medan en annan spelare inte skriver en enda rad.

För mig gör det inget. Det jag är ute efter är engagemang. Om en spelare lägger massa fokus på backstory så vet jag att det är ett tecken på pepp och jag blir glad. Den andra spelaren kan lägga timmar mellan spelmöten på att rita upp gruppens fartyg eller ge en detaljerad beskrivning av den riddarorden som RPn tillhör, och det är ett tecken på pepp så jag blir glad.

Det jag inte gillar är när man slopar backstory för att man inte bryr sig om spelet, eller säger att "det kommer jag på sen" men inte gör det. Och överlag inte bidrar till det kollaborativa. Och det är väl lite där jag värderar backstory högre efter det hjälper mig som SL med sånt jag behöver hjälp med. Frontstory (eller bara story va?) kommer ju vare sig man vill eller inte, men vägen dit kräver mer jobb för SL.

Det sagt så beror det till viss del på att jag som SL inte har riktigt tid att vara så förberedd som jag vill. Har jag en cool sandlåda med tillräckligt många leksaker så är backstory inte lika viktigt, men jag måste ändå veta att RP/spelarna verkligen vill och passar in.

(Vilket är orsaken till att folk spelar samma spel i samma värld år ut och år in. Då är mycket av detta redan klar så fort man vet var i spelvärlden det utspelar sig).

Kommentera

Men den riktiga anledningen är att jag spellede en massa World of Darkness grejer och jag fick bakgrunder som var 27 a4 sidor långa eller var ett google docs dokument med 20k ord varav 3000 ord var en fetishistisk beskrivning av karaktärens sexiga varulvskropp både som människa och varulv *kräks för alltid*. Folk behövde begränsingar är allt jag säger :p
          Jag känner mig skyldig. Inte till sexeriet, men jag skrev en gång en pjäs till min Nosse i ett vampyrlajv som bakgrund. Fem akter, 30+ sidor, massor med coola saker som redan hänt, och ytterst få plot hooks för SL att bygga vidare på idag, för alla skurkar nossen behövde hämnas på hade redan fått spö. Typ alla fel som en wannabe-prettolajvare kan göra.

Jag hävdar och har hävdat ett tag nu att 300 ord är det absoluta maximumet för mängd backstory som kan vara användbart och 50 ord är perfekt. Det intressanta ska hända i spel. Sätt upp ett par plot hooks bara.
          Jag är mer inne på det här idag jag med. Min första ingång till det var (som så mycket annat) via Noir, där det uttryckligen står att ens bakgrund inte ska vara mer än några meningar lång, för att sedan broderas ut under spelets gång. Funkar finfint. Jag brukar ha en sådan tanke när jag ställer krav på spelarna nuförtiden också, fast gånger två. Några meningar om dig och din bakgrund, men också en gemensam bakgrund för gruppen där jag som SL ofta har en del inspel. Om kampanjen utspelar sig i land X måste RP:s gemensamma bakgrund förklara hur det kom sig att de är där, så långt bort från sitt hemland, tex.

På det stora hela är jag otroligt mycket för att gruppen ska ha haft ett antal äventyr i bagaget redan när spelet börjar om de spelar en klassisk äventyrargrupp/shadowrunners/kotteri/etc. Det gör mycket för sammanhållningen och effektiviteten i spel.

Kommentera

När det gäller OSR/retrokloner tycker jag man kan se en ny karaktär med 0 xp som någon som faktiskt saknar relevant erfarenhet. Ett par meningar som berättar varför personen valt att bli en äventyrare och/eller vad personens primära motivation är - är bra, men sen räcker det för min del (som SL). Jag ser level 1 som en startsträcka där man lär känna sin karaktär - och eftersom OSR är så pass dödligt finns det ingen större poäng i att lägga mer än några minuter på Greger Grottyxa, som sen dör av att en kobold kastar en sten på honom tre steg in i en grotta.

Kommentera

För att citera mig själv från en annan tråd:

"Alla händelser i en rollpersons bakgrund som inte har inflytande över vem och hur rollpersonen är i dag är meningslösa. Att konstatera att rollpersonen kommer från ett hem med många barn är meningslöst. Att konstatera att rollpersonen är omhändertagande och ordningsam för att hen som ung alltid behövde ta hand om sina syskon är bra. Varje del i en rollpersons bakgrund behöver ha direkt påverkan på vem rollpersonen är i dag.

Hur förändrades och påverkades rollpersonen och hens övertygelser, världssyn och relationer av det hen varit med om? Vilka läxor lärde hen sig? Vilka svagheter och brister har det resulterat i? Vilka försvarsmekanismer har rollpersonen byggt upp med grund i händelserna?

En troligtvis inte särskilt populär åsikt: en händelse i rollpersonens bakgrund som inte besvarar någon av ovanstående frågor kan strykas."

Däremot behöver jag någon slags bakgrund för att alls veta hur jag ska spela min rollperson. Visst, jag kan slänga in några karaktärsdrag och köra, men jag kommer tycka det både är roligare och blir bättre om jag vet varifrån de karaktärsdragen härstammar.

Kort sagt: en bakgrund ska inte gå igenom vad rollpersonen varit med om utan varför rollpersonen är som hen är. Då riskerar man inte att "allt det coola redan har hänt."

Och som jag brukar behöva konstatera i den här sortens samtal: Jag spelar väldigt sällan äventyrande och har nästan inget intresse för äventyrande. Jag spelar drama.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
              Started by God45, 30 September 2019, 20.49
              61 responses
              2.045 visningar
              7 gillar
              Senaste inlägg RasmusL
              av RasmusL

Started by .Per., 14 October 2018, 22.48
              46 responses