Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att hålla spelarna fokuserade

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av BiobunkerVII Visa inlägg
    Här är vi väldigt olika, för mig skulle det här ha motsatt effekt.
    Jag minns "stämningsfulla" spelmöten där jag gång på gång utan att lyckas försökte uttyda vad det stod på mitt rollfigursblad eftersom ljuset var för dåligt. Givet att de flesta jag spelat med har haft typ DEX 7 är det ett under att hela kampanjer inte har brunnit upp.

    Jag kanske är lite cynisk här, men den enda spellokal jag har tillgång till är ett vanligen tämligen grisigt och stökigt kök. Rätt så ofta är en ettåring med på mina spelmöten. Hade gärna spelat i en snygg föreningslokal och utan ett småbarn, så klart, vilket dock inte är ett alternativ just nu. Så jag får lägga mitt krut på att skapa engagemang på andra sätt. Rickards lista är förbuffande lik mitt sätt att tänka, fast när jag läste den insåg att jag gör det mest av det på ren rutin snarare än som ett utslag av en medveten strategi. Jag har inget emot att folk tar rökpauser, matar bäbisen, gullar med katten, gör nytt thé så länge de kommer tillbaka till bordet och spelar järnet. Vilket mina fina spelare gör.

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av BiobunkerVII Visa inlägg

      Här är vi väldigt olika, för mig skulle det här ha motsatt effekt.
      Each to their own. Tänk vad jobbigt det skulle vara om alla tyckte lika. Vem skulle man då klaga över på WRNU? :P

      Kommentera


        #18
        Jag borde kanske tillägga att jag sällan upplever bristande fokus som ett stort problem, varken med min ordinarie spelgrupp eller i mer tillfälliga konstellationer. Ingen skugga ska alltså falla på dom jag brukar spela med. Däremot ser jag metoder för spelfokus som ett förbättringsområde för min egen del som spelledare.

        Kommentera


          #19
          Strider kan vara tråkiga. Men det som gör strider bra för spelmötet tycker jag är nerven i dem och att de aktiverar alla på flera plan. "Något stort händer! Vi går genast in i en tidsskala där varje handling och varje sekund räknas (man måste inte bokstavligen räkna sekunder men nerven)! Vad gör du? Vad gör du? Och du?"

          Dramaturgin i det, och att ditt personliga deltagande och påhittighet och utnyttjande av information du fått i resten av spelmötet, det är bra för fokus. Så det borde man kunna skapa utan just strider.

          Egentligen klassisk (1980-tal) motivationsteori för den inre motivationen (autonomy, mastery, relatedness, purpose): När det som händer är dramatiskt och viktigt (purpose) och påverkar mig och min grupp (relatedness) och det är mina personliga handlingar (autonomy) och min egen duglighet (mastery) som blir betydelsefull, då är våra människohjärnor programmerade att frammana fokus.

          Massa dopamin och ett stänk kortisol i systemet!

          Kommentera


            #20
            Jag tycker oftast inte det är något stort problem att hålla vuxna spelare intresserade. Barn är en helt annan pilsner. Minst en paus per timme är ett måste där, helst korta pauser oftare. Att ta bort långa, traggliga monologer, händelsefattiga situationer, m.m. är sådant som jag även tagit med mig till vuxenspelet. När man som ung spelade 15 timmar varje helg, gjorde det inte så mycket om det stundtals blev tråkigt och/eller ofokuserat, men nu tycker jag att speltiden är värd för mycket för att offra den på sådant. Det allra värsta är regel- eller rättvisediskussioner. Skit samma om någon plockar åt sig mer loot än andra eller om det blir exakt rätt enligt reglerna.

            Edit: Jag tycker för övrigt inte att det behöver vara så himla fokuserat, utan är ok med lite meta-snack, opassande skämt, distraktioner, m.m. Det blir kul ändå.

            Kommentera


              #21
              Ursprungligen skrivet av IcarusDream Visa inlägg

              Each to their own. Tänk vad jobbigt det skulle vara om alla tyckte lika. Vem skulle man då klaga över på WRNU? :P
              Helt sant, jag håller med alltså kan vi lägga ner WRNU :P

              Håller för övrigt med dig i din första punkt om mobiltelefoner osv.

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                "Något stort händer! Vi går genast in i en tidsskala där varje handling och varje sekund räknas (man måste inte bokstavligen räkna sekunder men nerven)!
                Det här fick mig att tänka på något andra har glidit in på, men snabbspola moment som inte tillför något direkt till handlingen. Om spelarna sitter och petar naglarna medan du spelar ut den tredje dagen av 78 på resan till grottan så förstår jag varför spelarna inte är engagerade. Börja speltillfället vid grottan istället. Ställ alltid frågan om vad ni håller på med är viktigt eller om spelarna är engagerade. Om inte, klipp och klipp hårt. "Ni ska till andra sidan av landet? Bam! Nu är ni där. Ni märker hur marken är torr och träden förvridits till rankor."

                Jag har som tendens att ge spelarna ett mål under varje spelmöte. Det är alltid någon spelare som hoppas på det tåget och sedan sysselsätter jag de som är oengagerade. Är det ett bakhåll så är det spelaren som är mest oengagerad som ser något. Sidohändelser är faktiskt något som uppkommer naturligt när jag skriver fisktankar, men även när jag kör rälsar har jag "fria scener" som jag använder för att aktivera den som inte har gjort något på ett tag.

                Jag har också tendensen att kunna dela upp rollpersonerna och sedan hoppar jag mellan dem när de gör saker. Någon kanske tycker detta är konstigt, men det är precis som att köra ut en strid ... och under en majoritet av handlingarna hoppar jag till en annan spelare innan vi har spelat klart, för då är spelaren ivrig att fortsätta. Att hitta på handlingar som påverkar andra rollpersoner är också finurligt och något jag använder både utanför och i strid. Saker som ska hända en rollperson avslöjar jag till dem andra, exempelvis att rollperson 2 upptäcker att kontakten som rollperson 1 ska träffa ska döda rollperson 1 eller att attacken som rollperson 2 gör får hela taket att rasa in, vilket påverkar rollperson 1. Jag vill få in aktivt lyssnande, där spelarna känner att vad som händer andra också är något som är viktigt för dem.

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
                  En sak som jag gillar är att delegera stödfunktioner till spelarna. Jag började med det i MERP, där det var mycket tabelller, och sen har jag fortsatt. Det är lite som Nässe säger, men då även praktiska grejer. Man kan ha två spelare som bygger upp rumsskisser med kapla på en battlemat, en spelare som sitter med ett tabellhäfte, en spelare som är rådgivare n.d.g. svårighetsgrad och hjälper till med beskrivningar, en spelare som sitter med regelboken, o.s.v. För den enskilde är det inget betungande, men det gör att alla är med hela tiden, och för spelledaren blir allt *mycket* lättare.
                  Det där är intressant. Nu spelar mitt gäng inte spel med särskilt mycket tabeller eller äventyr där det ska ritas kartor, men metoden är tilltalande. Nässes tips är också intressanta, men har mer av en indietouch som inte passar mig.

                  Kommentera


                    #24
                    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

                    Det där är intressant. Nu spelar mitt gäng inte spel med särskilt mycket tabeller eller äventyr där det ska ritas kartor, men metoden är tilltalande. Nässes tips är också intressanta, men har mer av en indietouch som inte passar mig.
                    Det fina är ju att det blir möjligt att spela spel som ni annars inte skulle ha valt eftersom de är för betungande för spelledaren och går långsamt när en person ska sköta allt. Jag skulle t.ex. aldrig one-man-spelleda Shadowrun 4A. Jag vet att jag inte klarar det. Men med delegeringen av uppgifter, toolkitet (som typ är gjort för att delegera) samt nog trots allt digitala tärningsrullare, då kan jag börja fundera på saken!

                    Vad gäller Nässes förslag förknippar jag för min del inte alls det med indie. Det spel som jag gjort det han säger allra mest i är antagligen D&D, och då långt långt före någon indievåg. Jag gissar att det stått i nån tidning på 80-talet eller att jag helt enkelt själv fick börja med det de gånger jag var spelare i den grupp där jag vanligen var spelledare.

                    Hur som helst -- man spelar ju som man vill. Men de spel man spelar är liksom lika mycket en konsekvens av ens spelstil som tvärtom! När man ändrar sitt spelbeteende öppnas en massa nya vägar!

                    Menar

                    Christian

                    Kommentera


                      #25
                      Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
                      Vad gäller Nässes förslag förknippar jag för min del inte alls det med indie. Det spel som jag gjort det han säger allra mest i är antagligen D&D, och då långt långt före någon indievåg. Jag gissar att det stått i nån tidning på 80-talet eller att jag helt enkelt själv fick börja med det de gånger jag var spelare i den grupp där jag vanligen var spelledare.
                      Du har rätt. Det är jag som använder begreppet indie slarvigt. Vad jag menar är att min ordinarie spelgrupp inte skulle ha några som helst problem med att jag delegerar ut tabellhantering eller beräkningar. Om jag däremot bad dom spela eller beskriva något i spelvärlden utöver rollpersonen skulle dom titta på mig som om jag tappat förståndet. Vi har helt enkelt aldrig spelat så. Därmed inte sagt att det är dåligt, eller att jag personligen inte skulle kunna tänka mig att testa.

                      Kommentera


                        #26
                        Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
                        Vad gäller Nässes förslag förknippar jag för min del inte alls det med indie. Det spel som jag gjort det han säger allra mest i är antagligen D&D, och då långt långt före någon indievåg.
                        Det där är lite som om någon snubbe hade sagt "Det där kan inte vara dadaism, för jag gjorde det för tjugo år sedan". Poängen som gjordes var att "indiespelen" (forgespelen) har en tydligare influens av vad Nässe skrev.

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
                          Det där är lite som om någon snubbe hade sagt "Det där kan inte vara dadaism, för jag gjorde det för tjugo år sedan". Poängen som gjordes var att "indiespelen" (forgespelen) har en tydligare influens av vad Nässe skrev.
                          Jag är helt ointresserad av en definitionsträta och har inte uppfattat att tråden handlar om det (då skulle jag aldrig skrivit). Så om du är på bråkhumör får du vända dig till nån annan. Jag menade bara att det funkade fint för oss med traditionella spel, så att den som ogillar forge-indie inte nödvändigtvis behöver skygga.

                          Hälsar

                          Christian

                          Kommentera


                            #28
                            Min inställning till ivägsvävande varierar lite med vilket spel/genre/stämning som ska spelas. Jag har också märkt att ifall det gått två veckor mellan spelmötena (när vi vanligen spelar 2ggr/vecka) så finns det mer att berätta för varandra, speciellt som majoriteten av oss inte använder de stora sociala medierna.
                            Jag skulle säga att det allra enklaste helt enkelt är att ta upp frågan till diskussion med alla spelare, att man som spelledare (och ibland som medspelare kanske) tycker att det glider iväg för mycket och att man skulle uppskatta om det var mindre, eller att man avhandlar allt sånt innan eller efter spelmötet. Spelarna kanske har egna förslag. Det kniviga är snarare om alla eller de flesta andra inte tycker att det gör något.
                            Ibland kan det kännas som att man inte är en tillräckligt fängslande spelledare när folk fipplar i mobiler/böcker/serier/viskar inbördes men jag tror att det är annat som ligger bakom. Själv har jag valt att förbjuda en spelare från mobiler under mötet, och det kanske blir så för en annan också.

                            En till aspekt är ju vad man tycker är sjysst mot andra också. Jag tycker det inte är sjysst att bläddra i nåt orelaterat under spelandet exempelvis. Å andra sidan är jag ok med ovidkommande viskningar mellan två spelare om jag engagerar andra spelare just då, men vill att viskarna ska vara så pass medvetna att jag inte behöver beskriva nåt igen.

                            Jag tror allt kan lösas med konversation, även om man tycker olika så kan man i alla fall kommas överens om hur nåt ska skötas.

                            Kommentera

                            Senaste inlägg

                            Minimera

                            Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                            Started by entomophobiac, Igår, 12.49
                            2 responses
                            67 visningar
                            0 gillar
                            Senaste inlägg entomophobiac  
                            Started by Kaptenen, 02 October 2019, 12.42
                            3 responses
                            97 visningar
                            1 gillar
                            Senaste inlägg zonk
                            av zonk
                             
                            Started by Feuflux, 13 October 2019, 20.26
                            11 responses
                            133 visningar
                            3 gillar
                            Senaste inlägg Lupus Maximus  
                            Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
                            52 responses
                            1.732 visningar
                            14 gillar
                            Senaste inlägg Nässe
                            av Nässe
                             
                            Started by Knight_Schmidt, 07 October 2019, 19.53
                            30 responses
                            612 visningar
                            0 gillar
                            Senaste inlägg PAX
                            av PAX
                             
                            Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
                            1 response
                            65 visningar
                            2 gillar
                            Senaste inlägg zonk
                            av zonk
                             
                            Started by Khan, Igår, 07.18
                            3 responses
                            50 visningar
                            0 gillar
                            Senaste inlägg Gurgeh
                            av Gurgeh
                             
                            Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                            81 responses
                            2.812 visningar
                            7 gillar
                            Senaste inlägg God45
                            av God45
                             
                            Started by Henke, 17 October 2019, 18.12
                            21 responses
                            736 visningar
                            8 gillar
                            Senaste inlägg Raskens
                            av Raskens
                             
                            Started by Spider Jerusalem, 23 October 2014, 12.43
                            17 responses
                            1.153 visningar
                            2 gillar
                            Senaste inlägg Koftan
                            av Koftan
                             
                            Arbetar …
                            X