Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regler vid era spelbord ?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag lovar att inte dricka vätskor vid spelbordet om Krank och jag spelar något i framtiden.
    Så att hans böcker får vara med och vara fredade.

Min nonchalanta attityd var nog bara något som kom fram genom tangentbordets vindlande språng.
    Jag ber om ursäkt för att jag verkar vara en drummel.
    (det känns som jag känt Krank i urminnes tider sen vi grälade i MU:a glömda rum och salar, fast då hette jag Felix Falk)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
      (det känns som jag känt Krank i urminnes tider sen vi grälade i MU:a glömda rum och salar, fast då hette jag Felix Falk)
      Är du Felix Falk? Det var som...!

Kommentera

Jag fick en strålande idé om en lösning på problemet med folk som spiller ,man serverar deras dryck i en sådan där spillfri barnmugg . Om inte annat så får kanske skammen av att dricka ur barnmugg individen att inse sina tillkortakommanden

Kommentera

Jag har en annan lösning: låt bli att köpa svindyra böcker i mängder som ligger i högar över hela bordet. min Labyrinth Lord-bok är spilld på, vikt, kladdad i och misshandlad. Den är också en egenutskriven kopia av gratis-pdfen på en bunt med A5-papper som jag satt en limrygg på.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
            Jag har en annan lösning: låt bli att köpa svindyra böcker i mängder som ligger i högar över hela bordet. min Labyrinth Lord-bok är spilld på, vikt, kladdad i och misshandlad. Den är också en egenutskriven kopia av gratis-pdfen på en bunt med A5-papper som jag satt en limrygg på.
            Jag har en annan lösning: Spela inte spel som kräver att man har boken tillgänglig! =)

Kutulu och Rotsystems regelsystem är (till exempel) såpass enkla att till och med en mupp som jag kan lära sig dem utantill, och skulle man glömma något så står det uttryckligen i reglerna att man inte bara får utan BÖR hitta på regler man tycker behövs medan man spelar. Och SLP-stats är det definitivt tänkt att man ska dra ur valfri kroppsöppning vid behov.

Det är definitivt min föredragna lösning. Så det enda jag behöver ha med mig är typ utskrivna kartor, flödesscheman och handouts. Och de gör det inte så mycket om man spiller på. (Faktum är att handoutsen ofta närmast vinner på det… Lite fläckar skapar bara atmosfär och autenticitet)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dr_Dängrot Visa inlägg
              Jag fick en strålande idé om en lösning på problemet med folk som spiller ,man serverar deras dryck i en sådan där spillfri barnmugg . Om inte annat så får kanske skammen av att dricka ur barnmugg individen att inse sina tillkortakommanden
              Det där påminner mig. Jag har gett bort en sådan där spillfri barnmugg i julklapp en gång för många år sedan, och anledningen var just tidigare spillande av dryck på ett av mina spel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Är du Felix Falk? Det var som...!
                Blygsam rodnad, jo det är jag som är Felix Falk.

Kommentera

Man skall kunna ha fina och dyra prylar framme utan att dom skall spillas eller kladdas på.

Jag utgår ifrån att vuxna människor skall kunna figurera i möblerade rum .

Kommentera

Man skall kunna ha fina och dyra prylar framme utan att dom skall spillas eller kladdas på.

Jag utgår ifrån att vuxna människor skall kunna figurera i möblerade rum .
                    Givet många böcker, flera människor, liten bordsyta och mycket förtäring är det bara en fråga om tid innan någon spiller. Precis som att folk faktiskt råkar ut för trafikolyckor trots lång erfarenhet på vägen. En behöver inte vara en drulle för att slå omkull ett juiceglas någon gång ibland.

Kommentera

Givet många böcker, flera människor, liten bordsyta och mycket förtäring är det bara en fråga om tid innan någon spiller.
                      Därför bör man, givet att man spelar spel där böckerna är dyra, se till att plocka bort någon av faktorerna. Färre böcker, färre människor, större bord eller mindre förtäring.

Jag tycker inte att det är rimligt att säga att alla bara bör spela spel med få eller billiga böcker. En del människor råkar ha spel med stora, dyra böcker man behöver slå i under spel som sina favoritspel.

Om man då spelar med människor som till exempel tenderar att stoppa fingrarna i ostbågepåsen och sedan fingra i böckerna så tycker jag inte att det är det minsta konstigt att man hädanefter spelar utan förtäring vid bordet.

Eller ja, folk får väl utsätta sina böcker för precis vad de vill. Men jag tänker inte utsätta mina böcker för kladd, och om någon spiller juice på min dyra bok och sedan tycker att det är väl något jag får räkna med för "sånt händer" eller "det var bara en fråga om tid" så tänker jag reservera rätten att bli förbaskad på personen.

Ett exempel från den här tråden är dessutom inte direkt "råka spilla ut ett juiceglas", utan snarare "stoppa in en baksnus och sedan fingra i boken". Det tycker jag man ska kunna kräva av folk att de inte gör. Samma sak med att kladda i maten och sedan i böckerna. Det är skillnad på drullighet och att helt enkelt sakna respekt för andras saker.
                      Last edited by krank; 02 September 2019, 11.37.

Kommentera

Vi har alltid haft en husregel om att den som tappar tärningar på golvet automatiskt fumlar eller får det sämsta tänkbara resultatet. Detta för att det sabbar flödet att plocka upp tärningar, slå igen, etc. Vill minnas att regeln skapades vid ett specifikt tillfälle, där samma tärningsslag drogs ut på flera minuter — en oändlig tid när det gäller tärningar — just för att tärningen tappades om och om igen av samma spelare.

Alternativet var spöstraff och det är inte lagligt, så autofummel fick det bli.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                          Vi har alltid haft en husregel om att den som tappar tärningar på golvet automatiskt fumlar eller får det sämsta tänkbara resultatet. Detta för att det sabbar flödet att plocka upp tärningar, slå igen, etc. Vill minnas att regeln skapades vid ett specifikt tillfälle, där samma tärningsslag drogs ut på flera minuter — en oändlig tid när det gäller tärningar — just för att tärningen tappades om och om igen av samma spelare.

Alternativet var spöstraff och det är inte lagligt, så autofummel fick det bli.
                          Där kom jag på en till regel jag har ,alla tärningar som hamnar på kant eller på golvet slås om , det spelar ingen roll om tärningen som hamnade under bordet skulle genererat ett perfekt slag den ska slås om.

Kommentera

Givet många böcker, flera människor, liten bordsyta och mycket förtäring är det bara en fråga om tid innan någon spiller. Precis som att folk faktiskt råkar ut för trafikolyckor trots lång erfarenhet på vägen. En behöver inte vara en drulle för att slå omkull ett juiceglas någon gång ibland.
                            Nu är jag inte trög och jag förstår att olyckor sker och det kan man inte hjälpa men när det är ren och skär oaktsamhet och nonchalans i stil med - ner med fingrarna i ostbågepåsen och sen bläddra i böckerna och utbrista att ooooops det blev visst gula märken i din favobok och sen inte erbjuda sig att ersätta boken eller som i mitt fall med spelaren och snusprillan . Det får mig heligt förbannad.

Jag ska inte behöva plasta in mina böcker eller ha billiga utskrivna PDF:er vid spelbordet . Jag driver en spelgrupp inte en dagisverksamhet .
                            Last edited by Dr_Dängrot; 02 September 2019, 07.17.

Kommentera

Nu är jag inte trög och jag förstår att olyckor sker och det kan man inte hjälpa men när det är ren och skär oaktsamhet och nonchalans i stil med - ner med fingrarna i ostbågepåsen och sen bläddra i böckerna och utbrista att ooooops det blev visst gula märken i din favobok och sen inte erbjuda sig att ersätta boken eller som i mitt fall med spelaren och snusprillan . Det får mig heligt förbannad.

Jag ska inte behöva plasta in mina böcker eller ha billiga utskrivna PDF:er vid spelbordet . Jag driver en spelgrupp inte en dagisverksamhet .
                              Håller helt med! Nu var det länge sedan som jag hade problem med spelare som misshandlade böcker men principen du beskriver är jag helt med på. Vi har förtäring vid bordet samt dyra böcker och jag kan inte minnas varken att någon slarvat sönder eller kladdat i någon av böckerna de senaste tio åren eller mer. Jag har spelat regelbundet sedan jag var 14 och är nu 37 och det var främst eller kanske helt, i början av min grupps rollspelande som böcker kunde misshandlas av några oaktsamma spelare men det sättet att agera försvann snabbt när de fick ersätta rätt dyra böcker.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
                                Jag har en tendens att alltid spilla ut min öl, eller mitt kaffe över mina vänners karaktärer/böcker/anteckningar. Så farligt är det inte...
                                Spiller någon på böckerna är det väl bara att skriva ut och ersätta eventuellt oläsliga sidor? Eller menar ni att ni faktiskt köper sådana konstiga fysiska böcker som en inte kan läsa på skärm, inte skriva ut men som kostar desto mer?

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Bifur, Igår, 13.45
                                11 responses
                                204 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by zonk, Igår, 19.28
                                7 responses
                                85 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg RasmusL
                                av RasmusL

Started by gabrielledebourg, Igår, 14.06
                                1 response
                                85 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Caligo
                                av Caligo

Started by Henke, 19 October 2019, 11.24
                                13 responses
                                252 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Henke
                                av Henke

Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
                                2 responses
                                114 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk

Started by entomophobiac, 20 October 2019, 12.49
                                7 responses
                                157 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Genesis
                                av Genesis

Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
                                60 responses
                                1.996 visningar
                                14 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by Faehrengaust, Igår, 12.45
                                1 response
                                66 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Magnus Seter  
                                Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                82 responses