Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att bli sämre

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Att bli sämre

    De flesta rollspel har ju någon mekanism för att bli bättre, att få färdigheter, förmågor, förbundna eller föremål.
    Men att bli sämre är oftast ett undantag, något som bara sker till följd av skada, sjukdom, sinnesrubbning eller social utstötning.

    Min huvudfråga är: vad finns det för exempel på försämringsmekanismer som inte är undantag utan en central del av systemet? Hur upplever ni att de funkar?

    Jag är dessutom intresserad av era upplevelser av hur det kan vara intressant att bli sämre i spelet. När blir det riktigt bra, i er mening?

    #2
    Intressant ämne. Jag följer med spänning.

    Kommentera


      #3
      Call of Cthulhus sanity system är en försämrings mekanik. Jag typ ogillar den men det finns ingen bättre lösning.

      Ålders reglerna i vissa D&D editions. Som bara påverkar martials negativt.

      Generellt hatar jag de här mekanikerna jättemycket. För det är int något som är intressant.

      Kommentera


        #4
        Kutulu har överhuvudtaget inget förbättringssystem. Man blir bara, utan undantag, sämre.

        Det fungerar såhär: Blir man skadad i strid så sjunker en av ens "aktiva egenskaper". De är det närmaste spelet har traditionella grundegenskaper/färdigheter, och består av Rörlighet, Styrka, Lönndom, Avståndsvapen, och Närstrid. Så om man blir skadad så blir man sämre i någon av dessa. Detta symboliserar att man som vanlig människa sällan blir helt återställd när man väl t.ex. blivit skjuten eller så, framför allt inte när man inte har tillgång till helt modern sjukvård och så vidare. Man har alltid lite sämre flås, eller en arm som inte riktigt går att böja lika mycket längre, eller en svag ringande huvudvärk.

        Om man beter sig illa socialt så kan SL först varna och sedan helt sonika sänka en av ens "passiva egenskaper". De är Anseende, Övertala, Börd och Kredit. Klart ens kreditvärdighet sjunker, klart ens ord har mindre vikt och både ens personliga anseende och familjeanseende sjunker när man börjar bete sig märkligt; slåss mot saker som inte finns, prata om monster, spendera familjens pengar på udda resor och artefakter, och bete sig alltmer irrationellt och sjukligt…

        Ju mer konstigheter man är med om desto mindre korrekt bild av verkligheten får man dessutom. SL förvrider mer och mer av sina beskrivningar för att återspegla en allt lösare koppling till den fysiska världen.


        Det närmaste man kommer "förbättring" i Kutulu är att man också i takt med att man är med om fler underligheter faktiskt ser dem tydligare och får lättare att få ihop sina intryck. Hjärnan ställer om sig…


        Men ja, Kutulu är inte direkt gjort för att man ska ha rollpersoner som överlever kampanj efter kampanj, om man säger så. Det finns bara ett slut för den som blickar djupt ned i avgrunden, och det är att trilla ner i den…



        (För den som vill spela med "mesregler" kan man givetvis lätt hacka in erfarenhetspoäng och mental och fysisk läkning. Men det är inte riktigt tänkt att spelas så).



        Jag har tyvärr bara fått spelleda Kutulu, inte spela, men jag upplever inte att de spelgrupper jag kört med tyckt speciellt illa om det här. Det har liksom passat tematiken. Det kanske hjälper att man inte slår så mycket tärning i Kutulu?

        Kommentera


          #5
          Gillar försämmring som alternativ till permanent död, om det används schysst så blir strider långt mer konsekvensfulla än att bara vara liv/död.

          Kommentera


            #6
            Whitehack har regler för försämring genom "Corruption", vilket kan vara galenskap, strålning, chaosinflytande eller whatever. Det kan ge stigma och på många sätt är det en försämring. Men det är samtidigt ett sätt att komma framåt, för vissa varelser, föremål och platser kräver ett mått av corruption for att man ska kunna hantera dem.

            Whitehack har också en klass som heter the Brave. Där genereras come back dice av att man misslyckas, vilket man gör oftare med låga attribute scores. Den här klassen har möjlighet att sänka sina attributes vid jämna levels, utöver att höja dem som alla klasser kan. Om man får tillräckligt låga värden på ett attribute får man också fler möjliga kontakter (affiliation groups) -- rollpersonen vet att det är lite klent här och där och är mer benägen till samarbete.

            Sen har Whitehack också möjlighet att sätta ett negativt keyword på en attribute om spelaren vill att rollpersonen ska komma tillbaka från en allvarlig skada snabbt, utan läkarhjälp. Men det är väl kanske mer det som du inte vill höra om i tråden!

            Allt gott,

            Christian

            Kommentera


              #7
              Western 1st Ed.

              Du hade i princip ett upkeep för att behålla din nivå på färdigheter och om du inte tränat/äventyrat/etc kanske du inte fick tillräckligt med poäng och då sänktes ditt värde.

              Ganska coolt men vansinnigt mycket bokföring.

              Kommentera


                #8
                MÖRK BORG har en mekanik där du vid motsvarigheten till level up både kan bli bättre eller sämre på dina egenskaper. Det känns mer dynamiskt och inte lika tv-speligt, när du efter en tids äventyrande i en hård, döende värld lika gärna kan bli härdad och skärpt som nedbruten och sargad. Och som med mycket i MB (och OSR i stort) är det inte helt i spelarens kontroll utan slumpen spelar stor roll.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                  Du hade i princip ett upkeep för att behålla din nivå på färdigheter...
                  Så var det även i Khelataar, ett riktigt åbäke till regelverk.

                  Kommentera


                    #10
                    Zanguina har lite olika försämringsmekanismer. Kapitala misslyckanden, vilka kan leda till olämplighet som i sin tur innebär att en färdighet blir sjukt mycket svårare att öva upp/bli bättre på. Sedan självklart skador som får permanenta effekter, både fysiska och psykiska. Om man spelar kampanjer över längre tid kan RP även drabbas av åldrandets i många fall negativa effekter.

                    Kommentera


                      #11
                      I Polaris (Ben Lehman) driver man hela tiden mot sin undergång. Det är kanske inte ett konventionellt "bli sämre", men absolut en central del av mekaniken. (Man skulle kunna påstå att spelet går ut på att berätta hur rollpersonen går under.)

                      Kommentera


                        #12
                        I Traveller behöver en äventyrare slå räddningsslag mot åldrande vid vissa fördelsdagar. Åldrandet kan minska de kroppsliga grundegenskaperna STY, SMI och FYS.

                        I Expert Nova finns en frivillig tilläggsregel för åldrande:

                        När en äventyrare i pågående kampanj fyller 46 år, och på varje födelsedag därefter, sänker spelaren en valfri grundegenskap med 1.
                        • Grundegenskapsvärdena får sänkas ner steg för steg till 1.
                        • Sänkningarna påverkar äventyrarens Kroppspoäng, Skadebonus och Bärförmåga.
                        • När äventyraren fyller 60, 70 och 80 år sänks Fart med 1.

                        Kommentera


                          #13
                          I Inspectres så kan du drabbas av stress vilket betyder att du kan tappa en tärning i någon egenskap. Inte permanent dock för mellan äventyren kan man spendera resurser på Vacation, bota stressen och få tillbaka tärningen.

                          Kommentera


                            #14
                            I Western har varje färdighet en maintinence-cost som måste pröjsas med erfarenhetspoäng för att inte börja gå ned i värde under spelets gång. Det här påverkar främst färdigheter du har väldigt högt i.

                            Kommentera


                              #15
                              I Mutant: År Noll, i grundspelet och framför allt i tidiga speltestversioner, försämrades grundegenskaperna successivt samtidigt som mutationerna förstärktes. Rollpersonerna blev alltså mer och mer förvridna, med starkare "superkrafter" men till slut inte längre spelbara. Det tyckte jag mycket om.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Duckwing, 12 August 2019, 20.03
                              2 responses
                              165 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Duckwing  
                              Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
                              14 responses
                              287 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg Skarpskytten  
                              Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 16.39
                              2 responses
                              117 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Skarpskytten  
                              Started by Krille, 16 September 2019, 21.05
                              29 responses
                              1.216 visningar
                              20 gillar
                              Senaste inlägg Krille
                              av Krille
                               
                              Started by Dr_Dängrot, 18 September 2019, 18.41
                              14 responses
                              148 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Wyldstorm  
                              Started by Gombrowicz, Igår, 15.02
                              0 responses
                              27 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Gombrowicz  
                              Started by luddwig, Igår, 07.46
                              12 responses
                              152 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Henkedge  
                              Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
                              68 responses
                              2.067 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg Khan
                              av Khan
                               
                              Started by krank, 19 September 2019, 20.35
                              3 responses
                              79 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Jocke
                              av Jocke
                               
                              Started by Styrman, 16 September 2019, 18.21
                              6 responses
                              253 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Bifur
                              av Bifur
                               
                              Arbetar …
                              X