Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Fantasy/sci-fi klichéer/tropes som du bara inte klarar av.

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Efter att ha börjat se på ”The Seven Deadly sins” (Döm inte mig! Jag var full och ledsen och anime kändes lagom hjärndött) har jag börjat hata:

Den här karaktären är egentligen 700 år gammal men ser bara ut som ett barn. Så det är inte pedofili.

*Kräks*
    I den mån det går att jämställa sexualisering av en tecknad figur med pedofili, men ja, jag håller med i sak om att hela jailbait biten i anime är ganska pinsam

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Jag har sett den åsikten luftas på lite olika håll, men jag har ännu inte riktigt sett något som tytt på att den stämmer. För mig är ju makt i sig en form av korruption…

och det jag tänker är att ALLA någonstans har "korruption" inom sig och att makt i princip garanterar att den blommar ut. Det går inte att ha oinskränkt makt utan att "bli" ett as. Alla har en massa skit de "always wanted to do". Det som tillåter en del människor att bete sig "gott" är i mina ögon att deras negativa impulser hålls i schack av deras brist på makt, av deras sociala sammanhang.

Egentligen spelar det alltså ingen roll huruvida korruptionen redan fanns där eller om det var makten i sig som adderade den; i praktiken bör ingen ges oinskränkt makt eftersom alla som får sådan beter sig illa.
      Power Moves-ljudboken på Audible och The End of Power av Moises Naim tar upp det och har bra argument åt båda håll, samt en hel del evidensbaserad slutledning.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg

I den mån det går att jämställa sexualisering av en tecknad figur med pedofili, men ja, jag håller med i sak om att hela jailbait biten i anime är ganska pinsam
        Det är ju inte riktigt pedofili så jag vill inte jämnställa. Och det finns ju inte 700 åriga magiska personer som ser ut som barn på riktigt (vad jag vet :p ). But it creepes me out man :p

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Power Moves-ljudboken på Audible och The End of Power av Moises Naim tar upp det och har bra argument åt båda håll, samt en hel del evidensbaserad slutledning.
          Jag hade läst Thomas Hobbes också och gått till kärnan av argumentet. För jag håller helt med Krank här.

Kommentera

När hjälten fängslas/förslavas. Speciellt illa om det handlar om att hjälten blir galärslav.

Kommentera

Men om hjälten sätts vi ett stenhjul i öknen och maler sten till grus i femton år innan han hämnas Big time är det lite fräckt! ;)

Kommentera

Efter att ha börjat se på ”The Seven Deadly sins” (Döm inte mig! Jag var full och ledsen och anime kändes lagom hjärndött) har jag börjat hata:

Den här karaktären är egentligen 700 år gammal men ser bara ut som ett barn. Så det är inte pedofili.

*Kräks*
                Jag är imponerad. Jag orkade se typ tio minuter, till han började tafsa på tjejen i sängen. Sen insåg jag vilken typ av animé det här skulle bli och gav upp.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

Jag är imponerad. Jag orkade se typ tio minuter, till han började tafsa på tjejen i sängen. Sen insåg jag vilken typ av animé det här skulle bli och gav upp.
                  Det fanns en talande gris som fick mig genom den delen, sedan var där bra fighter... Men nej, jag kan inte försvara den här serien. Den är grisig och har så många creepy romanser mellan vuxna och varelser som ser ut som barn. Vi har gruppens tjuv och en fe. Hon jätten och king i hans barnform. Melonidas och flera karaktärer... Det är fucked.

Kommentera

Det fanns en talande gris som fick mig genom den delen, [...] Men nej, jag kan inte försvara den här serien. Den är grisig [...] Det är fucked.
                    Tecknen fanns där redan från början God45!

Kommentera

Jag hade läst Thomas Hobbes också och gått till kärnan av argumentet. För jag håller helt med Krank här.
                      Men kulturen har förändrats sedan Hobbes tid och likaså har innebörden av "makt", hur den kan användas och förloras och vinnas. FIlisofi är ju great, men det var också ett tag sedan de tankarna tänktes och de tänktes i en tid som inte är vår :) . Jag tror mer på den "power makes you more of what you already are"-grejen men att den i kombination med vilken typ av ledare som lyckas inom politiken ("power motivated", ser makt som ett syfte i sig självt) kan leda till rätt kassa grejer.

Kommentera

Efter katastrofen-SF (eller fantasy, som Shannara) där urgammal teknik fungerar, som bilar, datorer eller skjutvapen .. de behöver bara dammas av, sedan är det bara att köra! ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                          Efter katastrofen-SF (eller fantasy, som Shannara) där urgammal teknik fungerar, som bilar, datorer eller skjutvapen .. de behöver bara dammas av, sedan är det bara att köra! ;)
                          Det är mest skjutvapen som är prblematiskt imho. För de flesta settings brukar vara ganska bra med att datorer och bilar är paj om de inte har förvarats i klimatskyddade anläggningar eller om de typ varit byggda för att överleva katastrofen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                            Men kulturen har förändrats sedan Hobbes tid och likaså har innebörden av "makt", hur den kan användas och förloras och vinnas. FIlisofi är ju great, men det var också ett tag sedan de tankarna tänktes.
                            Det var inte heller som att Hobbes grundande sina tankar på något mer än hans privata observationer och funderingar. Snarare så pekar ju nyare forskning, främst primatforskning, på att djur (och kanske människor) snarare har en grundläggande känsla för rättvisa och samarbete än att de försöker till varje pris sätta dit varandra.

Kommentera

Fuck ditt världsbyggande.

;(

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                                Alltså, min diskmaskin stängde av och vägrade fungera i 3 dagar och sen fungerade den igen utan att någon gjort något. Likadant minns jag en dator jag hade någon gång för länge sen som stängde av och heldog, i 2 dagar, sen fungerade den felfritt igen.

Jag är nästan benägen att tro på det där konceptet ändå.

(Fast, egentligen håller jag med)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Rymdhamster, Igår, 23.03
                                3 responses
                                31 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Bifur
                                av Bifur

Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                47 responses
                                1.493 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg RasmusL
                                av RasmusL

Started by entomophobiac, 06 July 2019, 00.50
                                14 responses
                                287 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Swedish Chef  
                                Started by Lemur, 13 October 2019, 18.20
                                3 responses
                                84 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Rymdhamster  
                                Started by Epicurei, 10 October 2019, 18.18
                                1 response
                                75 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Krille
                                av Krille

Started by ceruleanfive, 26 November 2018, 10.48
                                69 responses
                                1.454 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg ceruleanfive  
                                Started by ceruleanfive, 28 June 2019, 08.32
                                15 responses
                                489 visningar
                                12 gillar
                                Senaste inlägg Celledor  
                                Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
                                36 responses
                                1.056 visningar
                                13 gillar
                                Senaste inlägg luddwig
                                av luddwig

Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
                                30 responses
                                869 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg .Per.
                                av .Per.

Started by krank, 08 October 2019, 06.55