Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Dina rollspels pet peeves ?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Troberg Visa inlägg

Min lösning: "Bla bla bla" vilket betyder "Nu vet era karaktärer, men det är inte viktigt så vi slösar inte tid på det.".
    Som improviserande spelledare är en annan bra lösning att bolla tillbaka frågan till spelarna själva och låta dem fylla i detaljerna i spelvärlden. Typ "det första du lägger märke till med personen är...? ", "han presenterar sig som....? " osv.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Xunin Visa inlägg

Som improviserande spelledare är en annan bra lösning att bolla tillbaka frågan till spelarna själva och låta dem fylla i detaljerna i spelvärlden. Typ "det första du lägger märke till med personen är...? ", "han presenterar sig som....? " osv.
      Om det är saker som har någon betydelse skulle jag kunna göra så. Om spelaren bara drygar sig så matar jag inte det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Xunin Visa inlägg
        Jag har förstått att många gillar att spela så men samtidigt är det där lite av en pet peeve för mig som spelare eftersom det går utanför rollfiguren och därmed bryter min inlevelse.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Jag har förstått att många gillar att spela så men samtidigt är det där lite av en pet peeve för mig som spelare eftersom det går utanför rollfiguren och därmed bryter min inlevelse.
          Sant. Det förutsätter en viss nivå av kollaborativt metaspelande.

Kommentera

Tekniken att låta spelare skapa utseende, eller hur en plats ser ut, är en av de få saker där det kan funka även om spelarna har olika preferenser. Om en spelare ogillar att ge beskrivningar, men en annan älskar det, så kan man bolla frågan mot den andra, och låta den första slippa.

Kommentera

Rollfigurer som lämnar gruppen och vars spelare förväntar sig ett soloäventyr pga det.
              Och varje gång de får det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg
                Rollfigurer som lämnar gruppen och vars spelare förväntar sig ett soloäventyr pga det.
                Och varje gång de får det.
                Ja, det är verkligen sämst, makes me wanna cry :(

Kommentera

När man reskinar redan existerande fantasy folkslag

När spelskapare eller SL vill vara innovativa och skapa/ha med icke standard fantasy folkslag så ist för dvärgar så skapas smergar och ist för alver skapas balver och dom kanske är blå och skägglösa eller slåss med spjut ist för båge och rider på enorma grodor men i övrigt är det exakt samma folkslag men i annan förpackning.

Kommentera

Tafflig regelprosa.

Jag förtjänar mitt vardagliga levebröd på att skriva och redigera IT-manualer. Där är enkelhet och tydlighet A och O. Svenska är ett ypperligt språk för strama, glasklara regeltexter, se till exempel Sveriges Rikes lag.

Brottsbalken, 4 kap, 6a§
                    Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.

Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.

Första stycket gäller inte den som med tekniskt hjälpmedel tar upp bild av någon som ett led i en myndighets verksamhet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg
                      Tafflig regelprosa.

Jag förtjänar mitt vardagliga levebröd på att skriva och redigera IT-manualer. Där är enkelhet och tydlighet A och O. Svenska är ett ypperligt språk för strama, glasklara regeltexter, se till exempel Sveriges Rikes lag.
                      Variant på temat: Regler som har flera fullt tänkbara tolkningar på grund av dumma formuleringar.

Kort och koncist, utan att krångla till saker i onödan.Ha regeln för sig och exemplen för sig, blanda inte ihop dem i samma mening. Punktlistor framför löptext där det går. En logisk struktur så att man vet ganska exakt var man kommer att hitta en regel. Enhetlig användning av begrepp, och enkla namn på begrepp. Inte förkortningar i onödan. Korsreferenser ("Se även avsnitt 4.6.12 på sidan 36 för information om X.").

Jag gillar också att man för 20-25 år sedan föredömligt i lagtexterna börjat sortera ut juridiskt fikonspråk och istället har som riktlinje att de ska skrivas på klar och begriplig svenska, så att de blir tillgängliga för alla. Inte använda krångligare ord eller formuleringar än vad som är nödvändigt.

Kommentera

Regler: Onödiga slag, därmed kategoriskt omslag. Tabeller, speciellt om de måste bläddras fram i spel. Många egenskaper/färdigheter. Bokföring.

Slump i karaktärsskapandet. Grupper med oavsiktligt snedfördelad balans.

Dåliga poängsystem:
                        Komplexitet (hundratals poäng, avrundningar, procent). Bestraffning av icke-stereotyp, som rasbonusar eller färdighetsvärden baserade på grundegenskaper. När man får fler poäng av att svampa nackdelar som bara belastar de andra i gruppen. Flera sätt att uppnå samma förmåga för olika kostnad (system mastery). Ändrade kostnadsskalor efter karaktärsskapandet. Poängsystem som inte levererar balans för mödan.

Magi(motsv) som gör annan skicklighet irrelevant. Resonemanget att det är balanserat för att "magikern" bara är starkast/snabbast/osynlig när det spelar någon roll.

Skulle kunna fylla en separat tråd med min aversion mot PvP / hemliga lappar / en-spelare-hoggar-SL: den oheliga triaden.
                        Last edited by Matolo; 22 August 2019, 10.58.

Kommentera

Fokus på balans. Så länge man inte kör det som ett tävlingstabletop, så är balans rätt ointressant. Spelledaren skapar den balans som behövs.

Exempel: En grupp består av en riddare, en jägare och en gammal tant som bakar goda kakor och gnäller på ungdomar. Till synes obalanserat. Men, möter de, säg, tre rövare, så skickar inte spelledaren en rövare på varje karaktär, utan riddaren är största hotet, så han får två, jägaren får en och tanten ignoreras medan hon relativt verkningslöst slår rövarna med sitt paraply och kallar dem för illbattingar.

Den enda balans som räknas är att alla har roligt, och jag misstänker att tanten med paraplyet har minst lika roligt som de andra, och antagligen kan ge hela gruppen skrattkramp. Jag vet i alla fall vilka karaktärer jag minns bäst från mina årtionden av spelande, och det är inte de "bästa".

Om karaktärer är så pass lika att det ens är meningsfullt att försöka jämföra deras braighet så bör man kanske snarare fundera på gruppens sammansättning och fundera på om man kanske ska variera mer.

Kommentera

Ologiska dungeons.
                            Hur kan det finnas en fallucka (som inte har löst ut) i huvudkorridoren om vättarna passerar där varje dag?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg
                              Ologiska dungeons.
                              Hur kan det finnas en fallucka (som inte har löst ut) i huvudkorridoren om vättarna passerar där varje dag?
                              De har ju såklart trillat ned i den en gång, sen riggat upp den igen och numera hoppar de över/går runt den.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Troberg Visa inlägg
                                Fokus på balans. Så länge man inte kör det som ett tävlingstabletop… ...fundera på om man kanske ska variera mer.
                                Hej på dig, Troberg!
                                Jag spelar gärna bagare med paraply i en grupp halvgudar, om det är premissen för äventyret. Avsiktlig obalans. Inget ont sagt om det.

I ganska många spel förväntas dock rollpersonerna vara en grupp kompetenta som alla, på olika sätt, bidrar med ungefär lika mycket (däri ryms för övrigt mycket variation). Jag ser poängsystem som ett försök att uppnå detta.

Min “pet peeve” gäller som sagt oavsiktlig obalans. När systemet gör Angel Summoner av dem som vet att utnyttja reglerna och BMX Bandit av andra - vare sig de vill eller inte. När folk upptäcker att den häftiga hjälte de tänkt ut är en oduglig pajas. Visst, SL kan skapa balans i efterhand, som du säger, men då frågar man sig varför man överhuvudtaget räknat poäng. Det finns spel som struntar i balans (och det är helt ok), spel som sköter balans föredömligt (också bra), men så finns det spel som begär omfattande poängpill under skapandet utan att gruppen blir balanserad för det. SL kan fixa allt i efterhand, men det är ingen ursäkt att slösa folks tid på vilseledande kalkyler.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
                                16 responses
                                388 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by stenhöna, Idag, 00.33
                                8 responses
                                39 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by stenhöna, Idag, 00.55
                                9 responses
                                61 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by God45, Igår, 16.46
                                7 responses
                                84 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Skarpskytten  
                                Started by entomophobiac, 04 September 2019, 22.46
                                14 responses
                                349 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg stenhöna  
                                Started by krank, 19 September 2019, 20.35
                                4 responses
                                99 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank

Started by autumn_leaves, Igår, 13.39
                                3 responses
                                37 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg autumn_leaves  
                                Started by Duckwing, 12 August 2019, 20.03
                                2 responses
                                206 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Duckwing  
                                Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 16.39
                                2 responses
                                160 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Skarpskytten  
                                Started by Krille, 16 September 2019, 21.05
                                29 responses
                                1.302 visningar
                                22 gillar
                                Senaste inlägg Krille
                                av Krille

Arbetar …
                                X