Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför spelleder du?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
    när någon annan erbjuder sig så gäller det dels att det ska vara något som faller mig i smaken, och dels oroas jag av att upplägget inte skulle hålla tillräckligt hög kvalitet så därför blir det ofta så.
    Haha, är man kräsen får man skylla sig själv ;)

Jag försöker uppmuntra alla att spelleda, oavsett kvaliten. Vissa spel är jag förvisso skeptisk till, men överlag har jag kommit över tröskeln där saker måste vara på exakt mitt sätt för att funka =)

Måste man slå smygaslag för varje rum? Tja... då gör jag en fighter som baseras på råstyrka istället =D

(Eller så tokoptar jag just smyga så att jag faktiskt kommer lyckas med alla de slagen. Det är som vädret: det finns inga dåliga kläder, bara felbyggda karaktärer XD )

Kommentera

dels oroas jag av att upplägget inte skulle hålla tillräckligt hög kvalitet så därför blir det ofta så. Jag blir otroligt frustrerad om ett spelmöte lagt tid på utlagda återvändsgränder, sekvenser som helt saknar handlingsutrymme, där man t.ex. måste slå för smyga i varje nytt rum eller där striderna tar halva (eller hela) spelmötet.
      Jo det är ju ett sidospår som nog spelar in för mig med. Det är nog relaterat till att vilja gå rakt på huvudkampanjen/spelets kärna och inte bara "glida runt" i spelvärlden (och något som ibland gör mig ointresserad av sandlådor). Att nå fram till det gottigaste på begränsad tid. Som nu ska vi spela M0 i höst fram till Mörkrets moder kommer ut, då vill jag så klart hinna fram till Eden på den tiden (10 pass eller vad det kan bli), för därefter lär vi inte återvända till spelet. Sen kan ju spelarna alltid strunta i Eden men jag skulle bli besviken om det vore för att SL såsat med ledtrådarna och istället lagt tre spelmöten på någon konflikt mellan två bossar. (Men nu är ju jag SL så det kommer inte att hända ;-).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Haha, är man kräsen får man skylla sig själv ;)

Jag försöker uppmuntra alla att spelleda, oavsett kvaliten. Vissa spel är jag förvisso skeptisk till, men överlag har jag kommit över tröskeln där saker måste vara på exakt mitt sätt för att funka =)

Måste man slå smygaslag för varje rum? Tja... då gör jag en fighter som baseras på råstyrka istället =D

(Eller så tokoptar jag just smyga så att jag faktiskt kommer lyckas med alla de slagen. Det är som vädret: det finns inga dåliga kläder, bara felbyggda karaktärer XD )
        Det behöver inte vara exakt på mitt sätt :-) Precis som Bifur beskriver så vill man inte såsa runt och i onödan fördröja det som är viktigt i berättelsen så länge det inte handlar om att man faktiskt bygger stämning och sen är det ju väldigt individuellt vad som känns viktigt på "resan mot målet".

Vet inte om det framgick av mitt exempel på smyga, men jag ser hellre att man slår ett smyga-slag för hela scenen, för jag tycker inte det blir mer spännande för att slå slag för samma sak hela tiden. Vill hellre att man slår skill-checks sällan och när det verkligen är en viktig situation.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Jo det är ju ett sidospår som nog spelar in för mig med. Det är nog relaterat till att vilja gå rakt på huvudkampanjen/spelets kärna och inte bara "glida runt" i spelvärlden (och något som ibland gör mig ointresserad av sandlådor). Att nå fram till det gottigaste på begränsad tid. Som nu ska vi spela M0 i höst fram till Mörkrets moder kommer ut, då vill jag så klart hinna fram till Eden på den tiden (10 pass eller vad det kan bli), för därefter lär vi inte återvända till spelet. Sen kan ju spelarna alltid strunta i Eden men jag skulle bli besviken om det vore för att SL såsat med ledtrådarna och istället lagt tre spelmöten på någon konflikt mellan två bossar. (Men nu är ju jag SL så det kommer inte att hända ;-).
          Ja, det är så jag känner. Samtidigt är det som jag skrev till Rymdhamster att vissa sidospår bygger stämning även om de bara är sidospår. Vi har bara skrapat lite på ytan på M0 nån gång för några år sedan, och jag vill egentligen inte spela kampanjen utan att även lyfta in t.ex. zonkompendium, boxar och annat officiellt material, men har man begränsat utrymme så håller jag samtidigt med om att man får göra det bästa av situationen.

Kommentera

Precis som Bifur beskriver så vill man inte såsa runt och i onödan fördröja det som är viktigt i berättelsen så länge det inte handlar om att man faktiskt bygger stämning och sen är det ju väldigt individuellt vad som känns viktigt på "resan mot målet".
            Det här är något jag slagits av senaste tiden. Dels för att jag själv vill låta spelarna ha kontrollen i största möjliga mån istället för att berätta historier, i den idealbild jag har av rollspel. Men ännu mer för att jag märkt att det inte passar min grupp alls. Spelet stannar av, och de blir lite rådvilla, och börjar greppa efter minsta ledtråd som tar dem vidare mot målet. I praktiken finns inget mål egentligen. Men de behöver mål.

Jag kan fundera lite på varför det är så. Om det är en vana att följa instruktioner—vi är alla inbitna datorspelare i min grupp—eller om det helt enkelt är vad de förväntar sig av spelandet i sig av andra anledningar. Du får en quest, du fullföljer den.

Vi diskuterar ofta hur vi spelar, som nu när vi försöker spela efter lite mer OSR:iga mallar och låter "player skill" vara en faktor. Vi gillar att testa saker. Men just var den här gränsen går mellan förberedd handling och fria tyglar är minst sagt snårigt att reda ut.

Kommentera

Vet inte om det framgick av mitt exempel på smyga, men jag ser hellre att man slår ett smyga-slag för hela scenen, för jag tycker inte det blir mer spännande för att slå slag för samma sak hela tiden. Vill hellre att man slår skill-checks sällan och när det verkligen är en viktig situation.
              Åh, det behövde inte förtydligas =)

Jag gillar i och för sig att slå tärningar rätt ofta (så länge systemet är byggt för det), men poängen är mer att alla spelledare har sina små egenheter man får bygga runt.

Min nuvarande SL exempelvis vill ofta ha slag för att smyga och för att upptäcka saker, men tillåter relativt sällan slag för att övertala personer eller sånna saker (antingen har man tillräckligt bra argument, eller så går den personen helt enkelt inte att övertala). Dock har hen listat ut att smygaslag borde slås en gång för hela gruppen, av den som har sämst värde.

Det sammantaget innebär alltså att om man vill "vara bra" i hans spel så bör man ha ett okej värde i smyga (men inte värt att toksattsa på det), bra värde i speja och upptäcka saker, och att man i princip kan strunta i att bränna poäng på att övertalnings- och manipuleringsfärdigheter (något jag ska komma ihåg om det blir av att ersätta min nuvarande rollperson som är specialliserad på att smyga och övertala =D).

Man får så att säga bygga bort bristerna så att de inte dyker upp så ofta =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                Men ännu mer för att jag märkt att det inte passar min grupp alls. Spelet stannar av, och de blir lite rådvilla, och börjar greppa efter minsta ledtråd som tar dem vidare mot målet. I praktiken finns inget mål egentligen. Men de behöver mål.
                Samma med de som jag spelleder. De kan komma på otroligt kluriga idéer och lösningar för att hantera sådant de ställs inför, förutsatt att det ändå är innanför den utstakade "banan". Tror aldrig det skulle hända att de helt struntar i den snitslade banan och hittar på egna mål. I och med att det är så väldigt kreativt innanför sidobrädorna är det inget stort problem. Men någon gång hade det varit kul att spela betydligt mer spelarstyrt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                  Men någon gång hade det varit kul att spela betydligt mer spelarstyrt.
                  Jag kände så först. Men det jag insett är att det helt enkelt är olika smaker för olika personer. Mina "gamla" spelgrupper blev automatiskt mer spelarstyrt, men det som åtminstone är bra med det här är att jag tvingas öva på att förbereda. För rollspel ska tusan i mig spelas. :)

Kommentera

Samtidigt är det som jag skrev till Rymdhamster att vissa sidospår bygger stämning även om de bara är sidospår.
                    Jo, jag är ju inte motståndare till att bygga stämning genom sidospår slumpmässigga händelser, det får bara inte ta överhanden. (Jag hade en sådan erfarenhet för inte så länge sedan där det blev en hel subplot som tog 5-6 pass om inte mer. Som spelupplevelse har det helt ok i sig men det dränerade spelarnas engagemang och ledde i slutändan till att kampanjen rann ut i sanden. Jag ser det, helt oblorbigt, som SLs uppgift att undvika den utvecklingen.)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

Det här är något jag slagits av senaste tiden. Dels för att jag själv vill låta spelarna ha kontrollen i största möjliga mån istället för att berätta historier, i den idealbild jag har av rollspel. Men ännu mer för att jag märkt att det inte passar min grupp alls. Spelet stannar av, och de blir lite rådvilla, och börjar greppa efter minsta ledtråd som tar dem vidare mot målet. I praktiken finns inget mål egentligen. Men de behöver mål.
                      Låter som att ni har lite olika idealbilder, helt enkelt =) Och sånt är ju nyttigt att upptäcka.

(Jag är definitivt en sån spelare som behöver mål själv. Jag är helt ointresserad av att driva rollpersonens agenda, jag vill ju lösa äventyret och avslöja mysteriet. Jag blir mest frustrerad när jag förväntas "vara drivande", i sådana grupper brukar jag mest sätta mig i baksätet och låta de andra rollpersonerna driva. Det brukar leda till att jag mest blir gruppens strykhund; den som hamnar i kläm i andras intriger och mest spenderar tid med att gnälla på alla andras galna upptåg.)

Kommentera

För att jag gillar att skapa trubbel.

För att jag gillar att skapa en helhet av spelarnas påhitt.

Kommentera

Jag slogs för ett par år sedan hur underbart det är att ha ett intresse som en kan ägna sig åt en hel dag mol allena, eller fem minuter i väntan på att vattenkokaren skall bli klar, diskutera med andra över en kopp te eller på nätet. Rollspelande är en fascinerande sysselsättning egentligen!

Jag tror det är det som gör att jag fortfarande spelleder då och då, jag vill få utlopp för min kreativitet. Jag gillar att sätta spelarna i bryderi och tillsammmans utforska okända världar och händelser. Jag har sällan en specifik historia som jag vill berätta, jag vill snarare att vi tillsammans skall undersöka vad som kan tänkas hända utifrån en given situation. Jag tycker normalt det är roligast och mest givande att improvisera än att ha ett färdigt äventyr - det är därför som jag startade en episk EDD-kampanj direkt efter att ha spellett Horror on the Orient Express. Jag fick inte tillräckligt utlopp för min improviserande kreativitet. Nu har jag ställt dem inför ett mord och en stöld, i inget av fallen har jag planerat hur brottet gått till eller noga bestämt vem som är brottslingen.

Jag har detaljplanerat kampanjer förr, och gör det forfarande ibland, men jag har insett att det är roligare att ha några idéer om delmål och scener och hitta på allt eftersom. I min EDD-kampanj har rollpersonerna en mentor som bär en magisk elfenbensmask (magisk för att hon skall kunna äta, tala och ha en stel mimik), jag har inte bestämt varför hon alltid bär den. Jag hittade en bra bild på DeviantART och där var modellen helt vitsminkad, så min fantasi påtalade för mig att det var en elfenbensmask.

Som spelare får jag inte samma utlopp för min fantasi, även om jag brukar skriva en till två sidor personlighet och bakgrund. Men ombyte förnöjer.

Kommentera

Jag gillar att vara kreativ och se hur spelarna reagerar på det jag skapat, om det är en SLP eller ett märkligt föremål eller en skruvad dunge, eller bara något vardagligt, som RPnas slitna semi-ruin till lägenhet i en slum i Mutant 2089, typ. När det tar skruv i det mötet och spelarna taggar igång och det händer något oväntat, då har jag kul!

Kommentera

För jag hade alla böckerna när vi var små. Sen har det suttit i, helt enkelt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                                Låter som att ni har lite olika idealbilder, helt enkelt =) Och sånt är ju nyttigt att upptäcka.
                                Jag tror gruppen jag spelar med egentligen mest spelat med mig, men har referensramar från andra former av spel. Fördelen med det är att de är väldigt öppna för att testa det mesta. Men till slut hittar vi förhoppningsvis en spelstil som passar oss alla så bra som möjligt.

Just nu prep:ar jag en ny kampanj som är extremt prep-tung, för det utspelar sig i modern tid i New England, och jag vill att så mycket som möjligt utgår från rollpersonernas dynamik. Så vi la en hel kväll på att göra rollpersoner och prata ihop oss. Har börjat introducera lite mer trick för att spela in-character, etc., så det ska bli ett test att få det att handla mer om just det.

Ska bli väldigt roligt att sätta igång!

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Nässe, Idag, 00.06
                                1 response
                                11 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by krank, 12 November 2019, 22.13