Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bakgrundshjälp för rollpersoner

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
    Det kanske kan vara något. Att jag halkar in i att spela mig själv är största beviset på att spelet eller rollpersonen misslyckats att engagera mig. Att spela sig själv låter som min värsta rollspelsmardröm så sett :P Men kan ju mycket väl funka för andra.

Men det låter som att spelarna tycker det är kul med långa bakgrundshistorier, men sedan inte har något intresse av att komma ihåg dem eller spela på dem väl i spel?
    Det är helt klart värt att prova för det ger en väldigt... speciell... rollspelskänsla.

Kommentera

Jag brukar inte lägga mig i så mycket hur spelarna väljer (eller inte väljer) att spela sina rollpersoner, men när vi skapar rollpersonerna tillsammans och jag har möjlighet att påverka så brukar jag vilja se hur personligheten påverkar bakgrunden, bakgrunden påverkar målen och målen påverkar kampanjen. (Det sista är iofs gemensamt ansvar senare när man spelar.)

Om spelaren kommer fram till att rollpersonens mål är att hämnas på ärkeprästen Archibald. Så vill jag - förutom att veta mer om Archibald, vem han är och vad han har gjort - också veta hur Personality trait Nothing can shake my optimistic attitude syns i rollpersonens tidigare agerande jämtemot Archibald. En vanlig funtad person hade givit upp, för Archibald är högst upp bland Tiamat-anhängarnas hierarki, men inte rollpersonen som är övertygad om att han kan besegras på något vis. Hans Ideal Charity, I always try to help those in need, no matter what the personal cost rimmar väl med att hans hat också grundar sig i djup skuld över att han den fruktansvärda natten när hans Bahamut-tempel i hembyn anfölls och förstördes av Archibald och hans krigare, stannade upp och räddade familjer undan elden och Tiamatanhängare. När han väl nådde fram till templet stod lågorna högt och prästerna och flesta övriga akolyterna låg döda i salarna. Men ingenting kunde stoppa hans optimistic attitude och Bond I will do anything to protect the temple where I served och han började i hemlighet bygga upp en liten församling som dolda för Tiamatanhängarna hjälper de fattiga och förtryckta byborna. Men eftersom hans Flaw är I am inflexible in my thinking så hjälper det inte att Archibald befinner sig kring sitt inrättade Tiamat-tempel i huvudstaden, han har en hämnd att utkräva. Och då han funnit tre andra personer som skulle kunna hjälpa honom nå det målet börjar kampanjen med att de en gång för alla ska frigöra byn från Tiamatanhängarnas makt. Sedan skall Bahamuts ära upprättas, hans tempel hämnas och Archibald få sitt rättmätiga öde.

Sedan blir det några resor mer komplicerat då det är tre bakgrunder till som ska vävas ihop med denna. Men det viktiga är att man tydligt kan se rollpersonens personlighet redan i hens bakgrund. (Ibland kan spelare göra bakgrunder som är helt utan själva rollpersonen. Det enda man ser är hur andra agerar och vad andra gör, men rollpersonens egna agerande beskrivs varken direkt eller indirekt. Det tror jag ökar risken för att rollpersonens personlighet försvinner sedan när man spelar också.)

Kommentera

Efter lite samtal med en vän om ämnet i fråga kom jag på vad jag kallar Schrödingers Bakgrundshistoria.

Schrödingers Bakgrundshistoria är något en spelare skrivit i sin bakgrund, men inte förankrat på något vis i vem rollpersonen är i dag. Om vi tar exemplet att "När jag var tio år hade jag en bästa vän som hette Kalle."

Innan Kalle dyker upp i kampanjen vet vi inte om han kommer ha någon effekt eller inte på rollpersonerna, spelvärlden eller kampanjen, varesig sett till övertygelser, relationer, värderingar eller handlingar. Man har stoppat Kalle i "bakgrundslådan", och före man plockar fram honom går det inte att förutsäga hans effekt på någonting.

Om kampanjen spelas igenom och Kalle aldrig nämnts eller haft någon effekt på någonting har Kalle aldrig riktigt existerat. Däremot kan SL (eller spelaren) plocka fram Kalle och på så vis "göra honom riktig".

Kalle både existerar och inte existerar på samma gång. Vi vet inte förrän vi öppnar lådan och tittar. Om Kalle väl dyker upp kommer rollpersonen reagera på det. Men fram till dess är det precis som att Kalle aldrig existerat.

Jag vet inte om det är till någon hjälp alls för någon. Men jag tyckte det var en rolig idé.

EDIT: Och med den "modellen" i åtanke kan mitt sätt att skriva bakgrundshistorier sammanfattas med att i största möjliga mån minimera mängden Schrödingers bakgrundshistorier. Jag vill inte ha några lådor alls man behöver öppna för att se om det finns någonting i.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
        Started by God45, Igår, 06.14
        5 responses
        182 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg zonk
        av zonk

Started by crilloan, 21 August 2019, 09.32
        5 responses