Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bakgrundshjälp för rollpersoner

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Bakgrundshjälp för rollpersoner

    Den här tråden tangerar kwarnberg s tråd http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...de-drivkrafter

    Jag spelar DnD5 och där finns det ett hjälpmedel för att spelarna ska rollspela sina rollpersoner: Backgrounds och Inspiration.
    Problemet är att det inte fungerar speciellt bra i vår spelgrupp (det fungerar säkert jättebra för andra, men inte för oss).

    Jag håller därför på att skapa en bakgrundshjälp för spelarna/rollpersonerna för att skapa bättre rollspelande.
    Jag har givetvis skamlöst snott idéer från andra spel, men ingenting är så bra att det inte kan förbättras.
    Jag vill ha mer frågor i dokumentet så kom gärna med förslag på saker man kan fylla på med.
    Jag vill också ha förslag på bra källor, t.ex. andra rollspel som redan löst detta på ett bra sätt och som jag kan sno ifrån.

    Nedanstående var från början skrivet för DnD, men det är inte postat i DnD-forumet.
    Jag tar gärna emot tips och förslag på hur man kan göra det mer "rollspels-neutralt" så det passar så många rollspel som möjligt.

    *****

    Detta dokument är inte färdigt. Kom gärna med fler förslag.
    Detta dokument är inte tänkt att ersätta Backgrounds i DnD5 PHB, utan ska ses som ett extra hjälpmedel.
    Vissa av frågorna kanske inte gäller din rollperson alls, andra frågor kanske kräver flera svar eller svar som inte ens finns med i dokumentet.
    Frågorna är inte tänkta för att du i första hand ska svara på dem, utan för att du ska börja tänka på din rollperson på nya sätt. För att din rollperson ska bli mer levande (och förhoppningsvis mer lättspelad).

    Berätta om din familj och barndomsvänner: vad heter dina föräldrar och syskon? Hur många syskon har du? Vilket barn i ordningen är du: äldst, yngst, mitten? Hade du någon bästis och/eller ovän när du var barn?
    - Lever de fortfarande?
    - Vad gör de idag?
    - Vad är ditt förhållande till dem idag?

    Var växte du upp?
    - Hur var levnadstandarden? (fattig, rik,...)
    - Hade du en lycklig eller olycklig barndom?
    - Bodde du på samma ställe, eller flyttade du runt mycket?

    Berätta om ett minne (kanske från barndomen) som du aldrig kommer att glömma.
    Du har ett föremål som beyder väldigt mycket för dig; berätta om föremålet: hur fick du det och varför är det viktigt för dig?

    Har du någon utbildning?
    Vad arbetade du med innan du blev äventyrare?
    Var det yrket som du utbildats för?
    Vad tyckte du om det arbetet? Tråkigt, roligt, saknar du det, glad att ha blivit av med det?

    Har du träffat ditt livs kärlek?
    Vet denne om dina känslor?
    Är kärleken besvarad?
    Är ni ett par? Förlovade? Gifta? Har ni barn? Skilda? Är personen död, bortförd eller bortgift?

    Vad fick dig att bli äventyrare?
    - Var det något som växte fram under flera år och som du förberett dig väl på?
    - Eller var det något som skedde över en natt och därför var helt oförberett?

    Berätta om ögonblicket när du lämnade ditt hem för att bli äventyrare:
    - Vad vad det sista du gjorde innan du gav dig iväg på äventyr?
    - Sa du farväl till vänner eller smög du ut i natten?
    - Sålde du alla dina saker i ditt hem eller bara lämnade allt?
    - Var det frivilligt eller ofrivilligt?

    Vad är din drivkraft för att äventyra och riskera ditt liv varje dag?
    - Äventyr: du tycker att ett vanligt liv med ett vanligt arbete och vanliga vänner är tråkigt. Du vill leva ett spännande liv.
    - Uråldrigt: du har hört alla historier om gamla kungariken och skatter. Du vill upptäcka vad som är sant i dessa historier.
    - Arrogans: du anser dig vara bättre än alla andra och det är du som kommer att vara hjälten som uträttar stordåd och räddar världen från undergång.
    - Konstnärskap: du söker inspiration till ditt nästa verk, oavsett om det blir en tavla, skulptur, poem eller en sång.
    - Otur: hela livet har du varit förföljd. Du försöker antingen fly från ditt eget öde, eller skydda dina kära att drabbas av din förbannelse.
    - Nyfikenhet: är gräset grönare på andra sidan? Och vad finns egentligen bortom andra sidan? Det kliar i dig att ta reda på vad som finns bakom nästa krök och nästa dörr.
    - Pliktkänsla: du har lovat någon att göra detta. Du skulle aldrig kunna svika det löftet.
    - Övernaturligheter: en gång upplevede du något oförklarligt. Nu ska du ta reda på vad du egentligen såg.
    - Följare: det här var någon annans idé och du gör detta bara för att du blivit tillsagd.
    - Blodet: din farfar var äventyrare, din far var äventyrare, och nu känner du samma kallelse. Du måste ut på vägarna.
    - Hämnd: du kan aldrig förlåta vad de gjorde! Öga för öga, tand för tand.
    - Professur: din skola eller läromästare har skickad ut dig på uppdrag.
    - Chock: du upplevde något så chockerande och omvälvande att du helt enkelt inte kan vara kvar. Du måste lämna platsen du kom ifrån.
    - Kunskapstörst: du måste bara veta mer. Du måste veta allt.
    - Rikedom: någonstans i världen finns en övergiven drakskatt som bara väntar på att bli upptäckt av dig.

    Vad är din syn på samhället; med kungen som regerar, sedan adelsmän, präster, militärer, lärda, hantverkare, bönder, arbetare, slavar?

    Vad betyder din ras för dig och vad är din inställning till andra raser?

    Hur passar din klass dig? Som handen i handsken, eller var det en nödlösning?
    Känner du dig bekäm eller obekväm i din nya roll som äventyrare? Varför?

    Vad är ditt förhållande till religion och gudar?
    - Du tror inte att gudarna finns. Ingen trovärdig person inom 100 mil och 1000 år har sett en gud. Präster är egentligen bara en sorts trollkarlar.
    - Gudarna bryr sig inte om dig så varför ska du bry dig om gudarna?
    - Det är bättre att ta det säkra före det osäkra: du ber till alla gudar. Alltid. Och du har med dig så många heliga symboler som du kan bära.
    - Du tror på en religion. Alla andra religioner/läror är bara bluff och lurendrejeri,
    - Du har ett mycket speciellt förhållande till en gud. Din gud.

    Vad händer när man dör? Vad kommer att hända när du dör?
    Har du en själ?
    Har alla varelser en själ?

    Hur ser du på magi?
    - Magi är livsfarligt. Du går stora omvägar runt personer som påstås kunna magi och flyr vid blotta synen av magi.
    - Magi är farligt och man ska vara försiktig med magi annars kan det gå illa.
    - Magi är bara ett verktyg. Krigaren har sitt svärd, tjuven sina dyrkar, prästen sin heliga symbol och magikern sin stav.
    - Magi är intressant och du vill lära dig mer om den.
    - Magi är det mest spännande som finns i hela världen. Du dras till magi som nattfjärilen till ljuset.

    Är du en hjälte, anti-hjälte, eller något annat?

    Hur är din personlighet:
    - Gäller öga för öga, tand för tand?
    - Skonar du personer som ber om nåd?
    - Friar du hellre än fäller?
    - Är du paragrafryttare som anser att man ska följa lagen oavsett vad det får för resultat?
    - Förlåter du andra?
    - Är du långsint?
    - Lyder du order?
    - Är du pålitlig?
    - Bryr du dig om dina vänner?
    - Vad är din inställning till främlingar?
    - Hur är ditt generella humör: glad, deprimerad, optimist, pessimist, arg, rädd, försiktig, tankspridd, nyfiken, hjälpsam, snäll, elak?

    Vad får dig att känna?
    - Vad gör dig arg?
    - Vad gör dig rädd?
    - Vad åtrår du? Vad vill du mest ha i hela världen?
    - Vad älskar du? (saker, mat, personer,...)
    - Vad hatar du?
    - Vad hoppas du på? Vad drömmer du om?
    - Vad skulle du offra ditt liv för?

    Vad vill du göra med ditt liv?
    - Vad planerar du göra de närmaste dagarna, de närmaste veckorna, det närmaste året?
    - Hur länge har du tänkt äventyra?
    - Vad tänker du göra då du slutar äventyra?
    - Hur tänker du dig din ålderdom?

    #2
    Anth: kolla här!

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
      Tackar.
      Ska ta mig en titt på Fiasco.

      Relationskartor har jag faktiskt inte tänkt på, vilka rollspel gör det bra?

      Kommentera


        #4
        Fiasco gör det enklast & bäst!

        Kommentera


          #5
          Okej, det här kommer inte falla i god jord hos de flesta, men så här arbetar jag.

          Allt som finns i bakgrunden ska ha någon slags bäring på vem rollpersonen är i dag. En direkt koppling. Att konstatera något utan att också förklara hur de påverkar hur rollpersonen är i dag är meningslöst. Att säga "Jag hade en mentor som övergav mig" är meningslöst. Att säga att "Jag hade en mentor som övergav mig, därför har jag svårt att lägga mig tilltro hos auktoritetsfigurer i mitt liv i dag" är superbra!

          Man kan koppla det stenhårt till dina frågor, med tillägget "Och hur påverkar det hur du beter dig, ser på världen eller din omgivning, ser på relationer, etc i dag?" För om det inte påverkar någonting eller har annan bäring på rollpersonen kan det strykas och det gör noll skillnad.

          "Men SL kan använda bakgrunden för att komma på coola saker i kampanjen", säger ni.
          "Ja", säger jag. "Och det blir ännu bättre att göra det om det i bakgrunden fortfarande påverkar rollpersonen.

          Om vi tar mentorn igen. En spelare kan konstatera att hens mentor övergav hen en gång. SL kan slänga in mentorn. Ta-dah!
          En annan spelare kan konstatera att hens mentor hen en gång, och att det lämnat hen med trust issues. SL kan slänga in mentorn, och vi har redan någonting att grunda rollpersonens reaktion på! SL kan också slänga in en helt ny mentorsfigur, som anspelar på rollpersonens relation till sin gamla mentor snarare än den gamla mentorn själv. Dvs, att låta alla grejer i bakgrunden ha påtagliga konsekvente för vem rollpersonen r i dag ger mer öppningar för SL än att bara konstatera saker.

          Detta leder dock självklart till att långa backstorys på flera sidor är mer eller mindre omöjligt. Om varje del i bakgrunden ska ha påtagliga konsekvenser för vem och hur rollpersonen är i dag kommer rollpersonen vara fullständigt ospelbar. Därför skriver inte jag långa bakgrundshistorier. I stället bakar jag in implicita bakgrunder i det hela. En rollperson jag spelade hade blivit utstött från sin familj på grund av att hon besatt mystiska krafter. Det var en skymf mot familjen. Det finns hur mycket implicit som helst i den korta meningen. Jag behöver inte göra en punktlista om i vilken ålder krafterna upptäcktes, vem som reagera hur, vad jag gjorde för att försöka få kontroll på dem, etc. Det kan vi bena ut senare om det blir relevant.


          Den andra grejen jag gör, och som jag mekaniserat i Skrômt, är vad jag kallar för Identitet. Identitet består av tre delar: Spöke, Rädsla och Lögn.
          Spöke är en händelse eller återkommande händelser i rollpersonens bakgrund som fortfarande väldigt tydligt påverkar rollpersonens personlighet. Låt säga, "Min mentor övergav mig".

          Rädsla är en sammanfattning av vad Spöket resulterat i för osäkerhet hos rollpersonen, och vad hen är rädd ska hända igen. "Jag är rädd för at fler personer jag ser upp till ska överge mig."

          Lögn är något rollpersonen intalar sig själv som ska hindra rollpersonen från att Rädslan ska bli sann. "Det är bättre att inte se upp till någon än att riskera bli övergiven igen."

          För att göra det hela ännu bättre bör rollpersonen också ta på sig skulden för Spöket. "Det var mitt fel att min mentor övergav mig" är hundratals gånger bättre än bara "Min mentor övergav mig."

          Ditt jobb som spelare sen är att övertyga rollpersonen om att hens lögn är en lögn. Du ska få rollpersonen att inse att lögnen hindrar hen att uppnå lycka. Det är inte förrän Lögnen är skrotad och övergiven som rollpersonen kan bli lycklig. Rollpersonen ska, genom en rad prövningar under kampanjen, inse att sin Lögn är just en lögn och förkasta den och omfamna sanningen.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
            Okej, det här kommer inte falla i god jord hos de flesta, men så här arbetar jag.
            Jag tycker att det du skriver är bra.
            Och jag tycker att det är viktigt att koppla händelser från rollpersonernas förflutna till hur rollpersonerna agerar idag.

            Men det är lite så Backgrounds redan fungerar i DnD5: man har en mening som beskriver hur rollpersonerna agerar.
            Ex:
            "Jag dömer andra efter deras handlingar, inte efter deras ord."
            "Alla människor förtjänar att behandlas med värdighet och respekt."
            "En arrogant adlesman gav mig stryk en gång, därför slår jag ner på alla översittare som jag möter."
            "Jag är svag för starka drycker och dricker mig alltid redlös om det finns vin till hands."


            Ovanstående är hämtade från Player Handbook och ligger nära ditt eget förslag:
            "Jag hade en mentor som övergav mig, därför har jag svårt att lägga mig tilltro hos auktoritetsfigurer i mitt liv i dag."

            Problemet är att det inte räcker.
            Enligt DnD5 ska man ha ett halvdussin meningar av den stilen som hjälp till sitt rollspelande - men frågar jag mina spelare om deras bakgrunder så måste de läsa innantill på deras rollformulär.
            Jag vill ha en mekanik som gör att spelarna kommer ihåg deras rollpersoners personlighet utan att behöva läsa innantill.

            Jag tycker att det är bra att tänka på frågan som du föreslår:
            "Hur påverkar den här händelsen tidigare i mitt liv min personlighet och livsåskådning idag?"
            Men jag anser inte att det bör vara ett krav.

            Att istället skriva ner ett par meningar om mentorn, hur ens förhållande var med hen, varför hen övergav en och hur man reagerade på att bli övergiven, ger betydligt bättre resultat. Det blir en minnesvärd historia som spelaren inte glömmer.
            Det är lättare för spelaren att få en emotionell koppling till rollpersonen och vi får den där implicita bakgrunden du nämner. Man kanske inte ens behöver nämna att rollpersonen har problem med tilltro till auktoriteter om texten om mentorn är välskriven - för det är uppenbart.

            Ett exempel:
            "När jag var liten var Dagfinn från granngården min bästa kompis. Vi var oskiljaktiga och busade väldigt mycket. Jag kom på de mesta busen, som att spöka för pigorna, skrämma hönorna, välta kor... och Dagfinn var alltid med på alla mina upptåg. Men när vi växte upp tog Dagfinn över sin faders gård och gifte sig med min stora kärlek Astrid, medan jag bestämde mig för ge mig ut på äventyr dagen efter deras bröllop."
            Även om det inte explicit säger något om hur jag är idag tycker jag det säger en hel del implicit - och det är en historia som man kommer ihåg.
            Hellre ett halvdussin små berättelser om ens tidigare liv än ett halvdussin meningar som beskriver hur man agerar - bakgrunden kommer fortfarande få plats på en halv A4, vilket jag tycker är helt acceptabelt.

            Även om jag tycker om din identitetsmekanik med spöke/rädsla/lögn vill jag inte låsa in mig.
            Man kan ha det med som ett förslag till spelarna, men att tvinga alla spelare att använda samma mekanik är något jag vill undvika.
            Det är därför jag skrev:
            "Vissa av frågorna kanske inte gäller din rollperson alls, andra frågor kanske kräver flera svar eller svar som inte ens finns med i dokumentet."

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
              Men det är lite så Backgrounds redan fungerar i DnD5: man har en mening som beskriver hur rollpersonerna agerar.
              Ex:
              "Jag dömer andra efter deras handlingar, inte efter deras ord."
              "Alla människor förtjänar att behandlas med värdighet och respekt."
              "En arrogant adlesman gav mig stryk en gång, därför slår jag ner på alla översittare som jag möter."
              "Jag är svag för starka drycker och dricker mig alltid redlös om det finns vin till hands."


              Ovanstående är hämtade från Player Handbook och ligger nära ditt eget förslag:
              "Jag hade en mentor som övergav mig, därför har jag svårt att lägga mig tilltro hos auktoritetsfigurer i mitt liv i dag."
              [/i]
              Svagheten med en del av de formuleringarna är att de inte har någonting att haka upp sig på. Varför dömer jag andra efter deras handlingar, inte deras ord? Varför tycker jag att alla människor förtjänar att behandlas med värdighet och respekt? Det är självklart svårare att hänga upp positiva egenskaper på bakgrundshändelser dock...

              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
              Problemet är att det inte räcker.
              Enligt DnD5 ska man ha ett halvdussin meningar av den stilen som hjälp till sitt rollspelande - men frågar jag mina spelare om deras bakgrunder så måste de läsa innantill på deras rollformulär.
              Jag vill ha en mekanik som gör att spelarna kommer ihåg deras rollpersoners personlighet utan att behöva läsa innantill.
              [/i]
              Jag upplever att det är just genom att det är något jag hela tiden spelar på som är orsakat av bakgrunden som gör att jag inte glömmer den. Varje gång jag spelar ut min misstro mot auktoritetsfigurer påminns jag om min mentor, exempelvis.

              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
              Jag tycker att det är bra att tänka på frågan som du föreslår:
              "Hur påverkar den här händelsen tidigare i mitt liv min personlighet och livsåskådning idag?"
              Men jag anser inte att det bör vara ett krav.
              [/i]
              Jag håller med. Det här är hur jag spelar personligen, inte hur jag kräver att mina spelare spelar (även om jag självklart vill uppmuntra till det eftersom jag tycker det fungerar bättre).

              Jag tycker det är svårt att göra så mycket med det när man har så mycket att hålla reda på. Har man ett halvdussin meningar som beskriver rollpersonen och dess bakgrund börjar det bli rörigt att få in alla i spel. Varje svar på en av frågorna är ytterligare en sak att hålla i huvudet. Om ens barndom var lycklig eller inte men inte har några effekter på hur rollpersonen är i dag – varför är det då relevant att veta om barndomen var lycklig eller inte? Om det hjälper spelaren att gestaltar rollpersonen, då har det ju påverkat (och då tycker jag personligen det är bra att konstatera exakt hur det har påverkat, men det är ju en smaksak). Men har den o/lyckliga barndomen inte lämnat några andra intryck än att rollpersonen vid lägerelden en gång kan berätta om att hen hade en olycklig barndom ser jag inte poängen med att ens bestämma det från början.

              Ett sätt att hantera värderingar och övertygelser (typ de om religion och sång) är kanske att ställa dem i relation till en annan rollpersons syn på det? I stället för att bara ställa frågor om vad de enskilda rollpersonerna tycker, fråga efteråt "hur hanterar du att RP-2 verkar vara ifrågasättande om huruvida de gudar du tror på ens är verkliga?" Då kommer påståendena i någon slags kontext och kan användas för att skapa konfliktytor inom gruppen.

              Ett annat sätt kanske är att göra det som någon slags grund för XP? Spela på dina saker du bestämt och få XP. Särskilt om du använder dem för att sätta dig själv i knipa (också en personlig preferens som jag tycker leder till intressantare situationer)!

              Kommentera


                #8
                Uppmuntran till skapande kanske kan komma med belöning i form av xp, hjälte poäng eller fatepoints.
                När man sitter vid lägerelden på kvällen och drar en anekdot från sitt tidigare liv(utan att läsa innantill på formuläret) belönas en med användbara poäng.

                Förr i världen hade jag en tendens att skriva långa berättelser om min rollperson innan denne kom i spel. Problemet blev bara att allt coolt hade en redan varit med om.Vilket ibland gjorde att jag som spelare inte hade samma syn på min rollperson som min spelledare.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                  Att istället skriva ner ett par meningar om mentorn, hur ens förhållande var med hen, varför hen övergav en och hur man reagerade på att bli övergiven, ger betydligt bättre resultat. Det blir en minnesvärd historia som spelaren inte glömmer.
                  Det är lättare för spelaren att få en emotionell koppling till rollpersonen och vi får den där implicita bakgrunden du nämner. Man kanske inte ens behöver nämna att rollpersonen har problem med tilltro till auktoriteter om texten om mentorn är välskriven - för det är uppenbart.

                  Ett exempel:
                  "När jag var liten var Dagfinn från granngården min bästa kompis. Vi var oskiljaktiga och busade väldigt mycket. Jag kom på de mesta busen, som att spöka för pigorna, skrämma hönorna, välta kor... och Dagfinn var alltid med på alla mina upptåg. Men när vi växte upp tog Dagfinn över sin faders gård och gifte sig med min stora kärlek Astrid, medan jag bestämde mig för ge mig ut på äventyr dagen efter deras bröllop."
                  Även om det inte explicit säger något om hur jag är idag tycker jag det säger en hel del implicit - och det är en historia som man kommer ihåg.
                  Hellre ett halvdussin små berättelser om ens tidigare liv än ett halvdussin meningar som beskriver hur man agerar - bakgrunden kommer fortfarande få plats på en halv A4, vilket jag tycker är helt acceptabelt.
                  [/i]
                  Kom precis på en grej kring det här nu också. Personligen kör jag nog hellre med tillbakablickar (har mekaniserat det också, så den som sätter en tillbakablick får tillbaka Ödespoäng) än färdigskrivna bakgrunder av det här slaget. Att en spelare etablerar en scen och spelar ut där man utforskar rollpersonens relation till Dagfinn är mycket mer givande (i min mening) än att bara konstatera det eller återberätta. Show, don't tell funkar i rollspel också. När man då spelar ut en scen som representerar deras relation får man inte bara en känsla för hur deras relation ser ut, utan också ett konkret minne att arbeta med som representerar relationen.

                  Nu vet jag inte vad som räknas som belöning i D&D5 eftersom jag bara spelat ett enda spelmöte i det, men kanske tillbakablickar eller så kan belönas med något? Typ XP eller nåt?

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
                    Uppmuntran till skapande kanske kan komma med belöning i form av xp, hjälte poäng eller fatepoints.
                    När man sitter vid lägerelden på kvällen och drar en anekdot från sitt tidigare liv(utan att läsa innantill på formuläret) belönas en med användbara poäng.
                    Bra idé. The Black Hack har t.ex. regeln att man inte får gå upp i level förrän man berättat lika många anekdoer om sig själv som ens level. Är man level 5 måste man berätta 5 anekdoter innan man får levla till level 6.

                    Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
                    Förr i världen hade jag en tendens att skriva långa berättelser om min rollperson innan denne kom i spel. Problemet blev bara att allt coolt hade en redan varit med om.Vilket ibland gjorde att jag som spelare inte hade samma syn på min rollperson som min spelledare.
                    Jag vill skapa ett hjälpmedel som gör det lättare för spelarna att rollspela sina rollpersoner.
                    Jag tvivlar på att det blir bättre rollspel bara för att man har en lång backstory, det är viktigare hur backstoryn är skriven - och det är här jag vill ha tips.
                    Hur skriver man en backstory så det underlättar ens rollspelande av rollpersonen?

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                      Svagheten med en del av de formuleringarna är att de inte har någonting att haka upp sig på.
                      Precis! Just det är svagheten med med DnD5 och det jag vill råda bot på.
                      Eftersom det inte finns något att hänga upp det på glömmer spelarna bort sin egen rollpersons personlighet.

                      Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                      Jag upplever att det är just genom att det är något jag hela tiden spelar på som är orsakat av bakgrunden som gör att jag inte glömmer den. Varje gång jag spelar ut min misstro mot auktoritetsfigurer påminns jag om min mentor, exempelvis.
                      Jag håller med.
                      Men jag menar att en enda rad: "jag blev övergiven av min mentor" glöms bort lika lätt som om man inte hade en bakgrund - det måste finnas en minnesvärd historia bakom.

                      Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                      Har man ett halvdussin meningar som beskriver rollpersonen och dess bakgrund börjar det bli rörigt att få in alla i spel.
                      Håller med. Ett halvdussin är definitivt ett maximum. Det är ju meningslöst att hitta på roliga personlighetsdrag om man inte kommer ihåg dem.

                      Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                      Om ens barndom var lycklig eller inte men inte har några effekter på hur rollpersonen är i dag – varför är det då relevant att veta om barndomen var lycklig eller inte?
                      Nja, det är mer frågan vad man bör veta för att ens rollperson ska bli komplett och levande.
                      Om jag t.ex. frågar dig vem din bästa kompis var när du gick på mellanstadiet kan du antagligen svara på en gång, men om jag frågar vem din rollpersons bästa kompis var när denne var 10 år får jag antagligen inget svar.
                      Du svarar antagligen att det är irrelevant för rollspelet. Men det är sådana småsaker som gör det lättare att bygga upp en mental bild av sin rollperson. Och det tar inte mycket plats i bakgrundsberättelsen - för att inte tala om att de kan bli bra story hooks.

                      Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                      Ett sätt att hantera värderingar och övertygelser (typ de om religion och sång) är kanske att ställa dem i relation till en annan rollpersons syn på det?
                      Jo, jag kom in på samma spår när 2097 tipsade om Fiasco och relationskartor.

                      Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                      Ett annat sätt kanske är att göra det som någon slags grund för XP?
                      Där har redan DnD5 en bra lösning.
                      Spelar man ut sin bakgrund får man ett inspirations-poäng - och inspiration kan sedan användas för att ge bonus på framtida tärningsslag.
                      Problemet är som sagt att mina spelare inte klarar av att spela ut sin bakgrund. Antingen för att de inte kommer ihåg eller kan leva sig in.

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                        Problemet är som sagt att mina spelare inte klarar av att spela ut sin bakgrund. Antingen för att de inte kommer ihåg eller kan leva sig in.
                        Kanske det är för att de har för mycket saker redan från början? Kan ett experiment vara att låta spelarna definiera bara några få saker och knyta till bakgrunden och sedan bygga ut bakgrunden genom flashbacks allteftersom? Om vi nu helt bortser från vad vi tycker är kul och relevant och meningsfullt och bara ser till vad de skulle behöva? Börja med två eller tre påståenden om sin rollperson och knyt dem till händelser i sitt förflutna. Under kampanjens gång arbetar ni med tillbakablickar för att etablera fler saker från deras bakgrund. Det kanske gör det enklare för dem att leva sig in och komma ihåg?

                        Där kanske man kan arbeta som i FATE – att det är okej att lämna saker öppna för att definiera vid senare tillfälle. Så även om alla rollpersoner ska ha Inspiration behöver de inte definiera det från början, utan kan definiera det när de inser att det behövs? Kanske bryter mot hur D&D5 är tänkt att spelas, men kan ju kanske också göra att det funkar bättre för gruppen som helhet?

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                          Kom precis på en grej kring det här nu också. Personligen kör jag nog hellre med tillbakablickar (har mekaniserat det också, så den som sätter en tillbakablick får tillbaka Ödespoäng) än färdigskrivna bakgrunder av det här slaget.
                          Jo, det blir blir lite som mitt svar om anekdoter till afUttermark ovan.
                          Jag vill ge spelarna så stor valfrihet och så många verktyg som möjligt - så jag vill både kunna ge möjligheten att skriva bakgrundshistoria från början och berätta anekdoter/tillbakablickar under spel.
                          Jag har en spelare som inte tycker att han kan börja rollspela förrän de har skrivit två sidor bakgrundshistoria, medan jag själv vill bygga upp min rollpersons bakgrund och personlighet under spel. För mig är det som min rolleprson får eget liv och utvecklas och jag vet egentligen inte vem det är förrän efter 3-4 spelmöten.

                          Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                          När man då spelar ut en scen som representerar deras relation får man inte bara en känsla för hur deras relation ser ut, utan också ett konkret minne att arbeta med som representerar relationen.
                          Håller med. Det viktiga för mig är att hitta lösningar som gör att spelarna kommer ihåg sina rollpersoner.

                          Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                          Nu vet jag inte vad som räknas som belöning i D&D5 eftersom jag bara spelat ett enda spelmöte i det, men kanske tillbakablickar eller så kan belönas med något? Typ XP eller nåt?
                          I DnD5 får man xp för att döda monster (jag tycker personligen bättre om lösningen i OSR där man får xp för guld).
                          Sedan får man inspirations-poäng för att rollspela - och inspiration kan användas för att ge bonus på tärningsslag.
                          Jag tycker att det är en ganska bra kombination.
                          Jag är inte så förtjust i att ge xp för bra rollspelande. Vissa spelare tycker om rollspel, men är dåliga på att rollspela. Att ge xp för bra rollspelande är detsamma som att bestraffa dessa spelare. Att istället ge en ingame-bonus som ger plus på tärningsslag är i mina ögon en bättre lösning.





                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                            Kanske det är för att de har för mycket saker redan från början? Kan ett experiment vara att låta spelarna definiera bara några få saker och knyta till bakgrunden och sedan bygga ut bakgrunden genom flashbacks allteftersom? Om vi nu helt bortser från vad vi tycker är kul och relevant och meningsfullt och bara ser till vad de skulle behöva? Börja med två eller tre påståenden om sin rollperson och knyt dem till händelser i sitt förflutna. Under kampanjens gång arbetar ni med tillbakablickar för att etablera fler saker från deras bakgrund. Det kanske gör det enklare för dem att leva sig in och komma ihåg?
                            Jag har redan tänkt i de banorna eftersom jag själv är sån. Jag har föreslagit för dem att de inte behöver ha hela personligheten färdig från början och att de t.o.m. kan ändra personlighet om den de valt inte passar - men ännu har ingen nappat på erbjudandet.

                            Jag funderar på att köra ett pass The End of the World från Fantasy Flight Games.
                            https://www.fantasyflightgames.com/e...-of-the-world/
                            Där spelar man sig själv när jorden går under.
                            Kanske får det dem att tänka mer "vad gör jag" istället för "vad gör min rollperson" om de spelar sig själva?

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                              Jag har redan tänkt i de banorna eftersom jag själv är sån. Jag har föreslagit för dem att de inte behöver ha hela personligheten färdig från början och att de t.o.m. kan ändra personlighet om den de valt inte passar - men ännu har ingen nappat på erbjudandet.

                              Jag funderar på att köra ett pass The End of the World från Fantasy Flight Games.
                              https://www.fantasyflightgames.com/e...-of-the-world/
                              Där spelar man sig själv när jorden går under.
                              Kanske får det dem att tänka mer "vad gör jag" istället för "vad gör min rollperson" om de spelar sig själva?
                              Det kanske kan vara något. Att jag halkar in i att spela mig själv är största beviset på att spelet eller rollpersonen misslyckats att engagera mig. Att spela sig själv låter som min värsta rollspelsmardröm så sett :P Men kan ju mycket väl funka för andra.

                              Men det låter som att spelarna tycker det är kul med långa bakgrundshistorier, men sedan inte har något intresse av att komma ihåg dem eller spela på dem väl i spel?

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                              17 responses
                              307 visningar
                              9 gillar
                              Senaste inlägg Cyberhest  
                              Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                              16 responses
                              462 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Svarte Faraonen  
                              Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                              30 responses
                              1.541 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg ragngand  
                              Started by Nässe, 17 August 2019, 09.46
                              24 responses
                              467 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg Måns
                              av Måns
                               
                              Started by krank, 12 August 2019, 19.40
                              4 responses
                              89 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
                              83 responses
                              3.114 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Mekanurg  
                              Started by stenhöna, 17 August 2019, 23.47
                              2 responses
                              96 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg stenhöna  
                              Started by Jedvard, 18 August 2019, 19.50
                              3 responses
                              176 visningar
                              9 gillar
                              Senaste inlägg crilloan  
                              Started by RasmusL, 08 July 2019, 22.33
                              25 responses
                              652 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Cyberhest  
                              Started by Mundo, 18 August 2019, 20.29
                              37 responses
                              542 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Lemur
                              av Lemur
                               
                              Arbetar …
                              X