Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Reality is just a point of view

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #91
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    2097 Men om vi vill ha en levande verklig värld så är der väl mer realistiskt att vi vet att SLP a rånar banken den 7:e, flyr upp i bergen till stugan och gömmer sig tills maten tar slut den 13:e? Om RP kommer till stugan den 6:e är den tom. Kommer de dit den 14:e är den tom. Eftersom världen är riktig.

    Jämför:

    När RP kommer till stugan, slå 1T6
    1-4 Den är tom
    5-6 SLP a är där

    Det är inte på riktigt för mig. Då måste jag extrapolera och hitta en logisk förklaring till det.

    För världen funkar inte så. Den riktiga världen. Saker händer av en orsak. Att slumpa är något annat.
    Också en grej som dök upp i senaste Fummelpodden-snacket!

    Jag håller med dig. Som jag ser det har man tabeller och sånt för tillfällen då man inte har någon direkt timeline.

    Alltså, antingen kan man dunderpreppa varje SLPs dagliga handlingar realistiskt in i minsta detalj. Eller så kan man vara lite mer lat/praktisk och låta tärningarna avgöra när man har luckor i preppen.

    Kommentera


      #92
      Jag tycker det är intressant för även om jag *föredrar* idén att plonka ner DCO-spoilern på en ryktestabell så tycker jag inte att det känns mindre "verkligt" att säga att det händer den 21:a kl 14 om ingen hindrar det. Det håller fortfarande världen fast och påtaglig. Lite mer deterministisk än jag gillar?

      Det känns som att här någonstans finns det en intressant skiljelinje. Där kriterierna för "påtaglighet" är helt uppfyllda och det som skaver istället har mer att göra med "play to find out". (Känner jag!)

      P.S. Måns gamla prepideal känns grymt för en tidsresekampanj

      Kommentera


        #93
        Alltså jag slänger in mina två röda öre i vad jag tycker/tänker om detta men det är inte the be-all/end-all om vad som är bäst och blorbigast. Är intresserad av din erfarenhet kring detta.

        Jag har två invändningar och det är två separata invändningar.

        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        2097 Men om vi vill ha en levande verklig värld så är der väl mer realistiskt att vi vet att SLP a rånar banken den 7:e, flyr upp i bergen till stugan och gömmer sig tills maten tar slut den 13:e? Om RP kommer till stugan den 6:e är den tom. Kommer de dit den 14:e är den tom.
        Om RP kommer dit den 10:e så kanske det blir så att maten inte tar slut den 13:e.
        Vi har alltså preppat något som inte kan stämma.
        Vi kan alltså inte hålla oss till preppen (i den händelse att RP kommer dit den 10:e).
        Vi har alltså åtagit oss ett förhållande till prepp att den bara är preliminär.

        (Lösningen för detta skulle ju vara att dom ist har en agenda av att ge sig upp till stugan med mat för 6 dagar och sen häcka där tills maten är slut. Då är det SLPs agenda som är preppad, vilket är helt OK, inte världshistoriens tidslinje, vilket skulle ha lett till paradoxen ovan. En agenda kan disruptas utan att det blir en tidsparadox.)

        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        Eftersom världen är riktig.

        Jämför:

        När RP kommer till stugan, slå 1T6
        1-4 Den är tom
        5-6 SLP a är där
        Mmm det där liknar hur jag skulle göra. För mig är det ett sätt att göra världen levande. Dom där SLP-bankrånarna blir som myror och spelvärlden min myrfarm, jag kan inte riktigt styra över hur dom kravlar runt där inne, eller förutse. Speciellt i en plats som B4 The Lost City där helt plötsligt är det några Usamigaraner som RP stöter på på en patrull osv. Tycker intressant, blir att rollspelet blir the greatest show on Earth för mig som DM.

        Det är också en fråga om att abstrahera. Ha enklare regler för SLP än för RP så att jag inte behöver spelleda för 7 miljarder rollpersoner.

        Skulle i ärlighetens namn---vårt mål här är ju att ärligt redogöra för hur vi faktiskt gör i praktiken, och hur vi kan förbättra det osv osv ---inte dra mig för att bara preppa en stuga med rånare som häckat där i 2 dagar och dom har mat kvar för 4 dagar. Skulle inte reagera över det som spelare. Det är skillnad mot starthändelsen i DCO där reaktionen blev "jo viiiiisst att det där råkade hända precis när vi kom dit" från min spelgrupp.

        Skulle också kunna tänka mig att göra det som du föreslår: att mellan 7:e till 13:e finns det risk att råka på rånarna där i stugan. Osv. Det är inte orimligt som abstraktion utifrån agendatänket. Men förstår du vad jag menar? Är trött... behöver sova

        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        Det är inte på riktigt för mig. Då måste jag extrapolera och hitta en logisk förklaring till det.

        För världen funkar inte så. Den riktiga världen. Saker händer av en orsak. Att slumpa är något annat.
        Det här tycker jag är värdefullt; din upplevelse om att detta är otillfredsställande, overkligt osv och hur vi kan förändra våra tekniker för att bättre tillfredsställa det målet.

        Kausalitet... jag är väldigt invested i två typer av kausalitet.
        1. RPs egna handlingar.
        2. Handlingar som SLP har faktiskt gjort, oavsett om det är onscreen eller offscreen, men som dom har gjort mha nån regel. (Ex vis jag har slagit fram random att bonderna har samlat ihop sig till en milis för att ta ner draken).


        Båda dessa ska ha konsekvenser.

        Men när det gäller alla andra handlingar i spelvärlden: "i en pytteliten skogsby tre kungariken bort som RP inte ens vet namnet på, om någon går och hämtar vatten vid byns brunn, i vilka hus finns det nu vatten, och vilka dagar?" osv... det brukar jag inte göra. Är ok med att slumpa fram vilka hus som har vatten om RP nu mot all världens förmodan tar sig till den byn.

        Så när jag tycker kausalitet är overkill, vad använder jag då? Prerequisites. Och här fallerar [ onämnd röd bok ]. Sakerna kan hända i huller om buller ordning i den eftersom det inte finns linjär tid i den spelvärlden. Det är dåligt. Om det är uppenbart att XYZ inte kan hända pga W har inte hänt, eller att W måste ha hänt eftersom XYZ har hänt osv... så får vi reda ut det pusslet. Saker måste hända i nån typ av ordning. Alice kan inte döda Bob efter att Bob har dödat Alice. (Ist för att komma med kommentarer om vandöda osv så kom med ett bättre exempel, jag är trött och även mycket sjuk.)

        Kommentera


          #94
          (Måste be om ursäkt till alla å Flanellkatts vägar för spoilern om dammen...)

          Ursprungligen skrivet av Flanellkatt Visa inlägg
          Jag tycker det är intressant för även om jag *föredrar* idén att plonka ner DCO-spoilern på en ryktestabell så tycker jag inte att det känns mindre "verkligt" att säga att det händer den 21:a kl 14 om ingen hindrar det. Det håller fortfarande världen fast och påtaglig. Lite mer deterministisk än jag gillar?
          Ja... att formulera om det till "Dammens nuvarande konstruktion håller i X år dvs om inget händer så skulle det innebära att det spricker den 21:a september 1391." Ist för "Dammen spricker den 21:a september 1391." #ordmärkar2097

          Ursprungligen skrivet av Flanellkatt Visa inlägg
          Det känns som att här någonstans finns det en intressant skiljelinje. Där kriterierna för "påtaglighet" är helt uppfyllda och det som skaver istället har mer att göra med "play to find out". (Känner jag!)
          Ja, intressant!

          Jag har också det skavet, jag älskar play to find out! Och du har rätt, vi ska inte sammanblanda dom.

          Kommentera


            #95
            Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
            Varannan sekund får vi höra att blorben inte är nåt särskilt, inte nåt annorlunda än vad dom redan har testat och tröttnat på osv, och varannan sekund att blorben är ett sånt totalt paradigmskifte att alla känner sig manade att ta ställning till den och två sina händer från den
            I ärlighetens namn är det främst du (och kanske Flanellkatten) som hävdar saker som paradigmskifte. Iaf på wrnu. Kan inte svara för andra forum.

            ??????Övriga rör sig kring intressant teoribygge, kul att du hittat din grej men inte för mig, skall se om jag kan plocka delar av det för mitt eget spelande och liknande.

            Men det här är väl ganska OT så lika bra att lämna det här...

            Cog.

            Kommentera


              #96
              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

              Hot Springs Island har såna SLPer (går att se i deras gratis/demo–PDF—nån som ids länka?) men deras implementation är lite overkill. Men det är ett väldigt realiserat exempel.

              Mycket enklare är red wizards i Omu-kapitlet i Tomb of Annihilation där det är slumpmässigt vilka shrines dom raidar varje dag så länge dom går lösa.

              Jag hade en stad en gång där det fanns regler för olika platser och relationer och saker att göra. Så om jag undrade vad en viss SLP gjorde så rullade jag upp en random plats åt henom, slog fram relationen till personerna på den platsen om det inte redan var känt, och vad dom gjorde där ihop. Slog varandra, brämade, konspirerade osv. Så hela staden var "systemet" inte bara en SLP. Jag använde också en liknande teknik för Esme i Curse of Strahd— rullade var hon gick framförallt. Och Withers i Tomb of A för den delen, slår fram var han går och var han gömmer sig.
              Men allt det där låter som regler för hur spelledarpersonerna agerar mot världen. Det går det att ställa upp regler för, eftersom resten av världen också följer reglerna. Det jag vill veta är hur det bestäms hur spelledarpersonerna agerar mot rollpersonerna, som är oförutsägbara och kan hitta på lite vad som helst.

              Kommentera


                #97
                Jag har inte skrivit något i någon tråd som avhandlat ”blorb” då jag helt ärligt dels med största sannolikhet inte förstår allt som berättas om den, men också att jag inte tror på att ett sätt att spela rollspel på är så mycket bättre än alla andra att man bör försöka konvertera människor. Jag vill verkligen inte vara elak så har jag missförstått eller på annat sätt helt enkelt varit för korkad för att förstå ”blorb” och dess storhet så ber jag om ursäkt, men all diskussion om den känns som att det är John Calvin som predikar Reformismens överlägsenhet över katolicismen när det gäller att uppnå bäst relation till Gud. Det blir en närmast religiös diskussion när någon annan berättar för mig hur jag och mina vänner bäst skall spela på utan att lämna utrymme till några av mig valda friheter utan att för att ha som mest kul(nå Gud)så måste blorben följas! Kättare kommer straffas med ohygglig leda och tråkigt rollspel för all framtid då de inte funnit sanningen(blorb).

                Jag har förstått att det uppenbarligen finns en del som brinner för blorb, mer makt åt er men det är enligt mig väldigt trångsynt och världsfrånvänt att tro sig veta den enda och bästa sanningen när det gäller ett så brett medium som rollspel.

                Än en gång, jag kan ha uppfattat allt hur fel som helst och då blir jag gärna rättad.

                Kommentera


                  #98
                  Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

                  Hot Springs Island har såna SLPer (går att se i deras gratis/demo–PDF—nån som ids länka?) men deras implementation är lite overkill. Men det är ett väldigt realiserat exempel.

                  Mycket enklare är red wizards i Omu-kapitlet i Tomb of Annihilation där det är slumpmässigt vilka shrines dom raidar varje dag så länge dom går lösa.

                  Jag hade en stad en gång där det fanns regler för olika platser och relationer och saker att göra. Så om jag undrade vad en viss SLP gjorde så rullade jag upp en random plats åt henom, slog fram relationen till personerna på den platsen om det inte redan var känt, och vad dom gjorde där ihop. Slog varandra, brämade, konspirerade osv. Så hela staden var "systemet" inte bara en SLP. Jag använde också en liknande teknik för Esme i Curse of Strahd— rullade var hon gick framförallt. Och Withers i Tomb of A för den delen, slår fram var han går och var han gömmer sig.
                  Det som skaver för mig i alla dessa diskussioner om blorb är att i alla fall där jag frågar om saker så skall saker ha så tydliga svar utifrån prepp/glorakel och jag fattar inte hur det skall funka. Gurgehs exempel belyser även mina frågor väldigt bra. Om jag tangerar hans exempel lite; I en liten stad kommer min grupp hem och har besegrat en Robin Hood-liknande karaktär, lite brutalare men ger till fattiga etc. Denne kan vara infångad eller dödad, RP kan rida in i staden diskret med ett öra i fickan eller sjungandes med rövarens huvud på en pinne. Som jag vill tolka blorb så skall systemet kunna svara på frågorna:
                  * Kallas det till en bankett? Av vem? Hur stor? Vilka får komma?
                  * Vilka kommer om spelarna själva vill hålla en stadsfest för att fira sin seger?
                  * Hur förändras RPs relation till alla olika personer i staden? Vilka hade vilken relation till rövaren? Ändras detta av hur rövaren löstes (vid liv, död men med värdighet, dödad och förnedrad)? Blir några förtjusta i en för en är hjälte? Blir några så sura att de försöker bränna en inne, förgifta en eller hoppar på en på gatan?
                  • Kommer detta att påverka hur dyrt saker blir att handla framöver? Sura SLPs tar mer betalt, välvilliga mindre etc. Hur länge gäller en sådan status? Hur fort glömmer staden?
                  * Och då har vi inte ens gått in på flörtande, fylle-messups på banketten, att min lågadliga riddare och hertigdottern blir kära på festen och skall gifta sig osv.

                  Hur gör man när man preppar detta? Jag såg A star is born i går kväll. Hur preppar man att en RP pissar på sig på scenen under en annan RPs grammistal? Jag kan inte göra planen/preppen som löser det där uppe. Och det som jag beskriver kan i princip en random encounter ( Rulla T10: 3: I skogen härjar en brutal rövare med Robin Hood/V for vendetta-drag).

                  Hur skall jag tänka runt detta i blorb? Det här är sådant som händer hela tiden när jag spelar. Var tänker jag fel?
                  Last edited by Ram; 17 July 2019, 07.41.

                  Kommentera


                    #99
                    MODERERING

                    Hej, jag tror att diskussionen skulle må bra av att vi bara diskuterar rollspel, regler och teori här och inte vilken typ av religionsutövare andra användare liknar när de argumenterar för eller mot något. Det blir en trevligare diskussion då.

                    Tack så mycket!

                    Kommentera


                      Ok, eftersom mina metaforer uppenbarligen var upprörande så skall jag uttrycka mig annorlunda. Jag är intresserad av rollspelsteori och allt kringliggande. Jag har läst otaliga spännande trådar om sandlådor, fisktankar, räls, rollspel utan SL, tradd, osr och mycket mer utan att jag har upplevt att om jag säger något så kommer mitt rollspelande bli inte bara ifrågasatt men kanske också utdömt som fel sätt att spela på. Jag trodde helt enkelt att vi hade passerat stadiet där ”mitt kul är bättre, roligare, finare och mer på riktigt än ditt”. Så jag ställer frågan igen, är det så blorben fungerar? Är blorben enligt de som förespråkar den allt det jag sa eller har jag missförstått hela poängen? Jag tycker det är en relevant fråga för mig att veta och få någon form av svar på om jag alls ska ha en möjlighet att argumentera för/mot eller bara ge mina åsikter om enskilda delar.

                      Kommentera


                        Jag läser det inte som om blorben är bäst utan mer som om spelledaren måste engagera sig sjukt mycket och lägga ner extremt mycket tid på förberedelse.
                        Jag har svårt att förstå upprördheten över att någons spelstil är bättre än någon annans. Kan inte de som hatar blorb starta en vi hatar blorb tråd och spy galla där så slipper jag läsa arg text.

                        Slår tjuven för dyrka lås i blorben.
                        Om Ja, måste barbaren yxa ner dörren om hen misslyckas med sitt dyrka slag.
                        Eller får en försöka igen.

                        Kommentera


                          Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
                          Jag läser det inte som om blorben är bäst utan mer som om spelledaren måste engagera sig sjukt mycket och lägga ner extremt mycket tid på förberedelse.
                          Jag har svårt att förstå upprördheten över att någons spelstil är bättre än någon annans. Kan inte de som hatar blorb starta en vi hatar blorb tråd och spy galla där så slipper jag läsa arg text.

                          Slår tjuven för dyrka lås i blorben.
                          Om Ja, måste barbaren yxa ner dörren om hen misslyckas med sitt dyrka slag.
                          Eller får en försöka igen.
                          Eller så frågar man om man har uppfattat rätt eller fel gällande vad en blorb är i en tråd om rollspelsteori!? Jag kan varken gilla eller hata något jag inte vet vad det är, alltså så måste jag ställa frågor så jag vet inom vilka ramar jag kan eller vill diskutera. Det är väl ingen som spytt galla heller? Jag måste säga att ditt inlägg gör mig konfys.

                          Kommentera


                            Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

                            Det som skaver för mig i alla dessa diskussioner om blorb är att i alla fall där jag frågar om saker så skall saker ha så tydliga svar utifrån prepp/glorakel och jag fattar inte hur det skall funka. Gurgehs exempel belyser även mina frågor väldigt bra. Om jag tangerar hans exempel lite; I en liten stad kommer min grupp hem och har besegrat en Robin Hood-liknande karaktär, lite brutalare men ger till fattiga etc. Denne kan vara infångad eller dödad, RP kan rida in i staden diskret med ett öra i fickan eller sjungandes med rövarens huvud på en pinne. Som jag vill tolka blorb så skall systemet kunna svara på frågorna:
                            * Kallas det till en bankett? Av vem? Hur stor? Vilka får komma?
                            * Vilka kommer om spelarna själva vill hålla en stadsfest för att fira sin seger?
                            * Hur förändras RPs relation till alla olika personer i staden? Vilka hade vilken relation till rövaren? Ändras detta av hur rövaren löstes (vid liv, död men med värdighet, dödad och förnedrad)? Blir några förtjusta i en för en är hjälte? Blir några så sura att de försöker bränna en inne, förgifta en eller hoppar på en på gatan?
                            • Kommer detta att påverka hur dyrt saker blir att handla framöver? Sura SLPs tar mer betalt, välvilliga mindre etc. Hur länge gäller en sådan status? Hur fort glömmer staden?
                            * Och då har vi inte ens gått in på flörtande, fylle-messups på banketten, att min lågadliga riddare och hertigdottern blir kära på festen och skall gifta sig osv.

                            Hur gör man när man preppar detta? Jag såg A star is born i går kväll. Hur preppar man att en RP pissar på sig på scenen under en annan RPs grammistal? Jag kan inte göra planen/preppen som löser det där uppe. Och det som jag beskriver kan i princip en random encounter ( Rulla T10: 3: I skogen härjar en brutal rövare med Robin Hood/V for vendetta-drag).

                            Hur skall jag tänka runt detta i blorb? Det här är sådant som händer hela tiden när jag spelar. Var tänker jag fel?
                            Jag försöker mig på ett svar - 2097 får gärna rätta mig om jag missar målet här!

                            Jag gillar att diskutera runt konkreta exempel, så jag tar mig friheten att länka till det jag tror är "hot springs island RPG": https://drive.google.com/file/d/0B2v...hhTENZRXc/view

                            Här hittar man SLP på PDF sidan 13 (sidnummer 130 i boken), som bland annat är beskrivna med en punktlista "what does So-and-So want?" samt "what does So-and-So not want?".

                            För ditt exempel så -gissar jag- krävs det att alla viktiga SLP har en sådan punktlista där inställning till rövaren är tydligt deklarerad. Och en generisk lista för random folk i staden där inställning till rövaren kanske bestäms ad-hoc via en slumptabell.

                            Och för helt andra interaktioner som rollpersonerna kan komma på (flirta, muta, hota) så finns SLP:s beteende definierat (ointresserad av romans, intresserad av person men bara snygga/smarta/whatever, paniskt rädd för motsatta könet).

                            I de fall rollpersonerna får för sig att göra något helt annat ("vi testar att sjunga en sufisk kuplett för att distrahera vakten!") så får SLP:s inställning till sufiska kupletter (eller kanske mer generellt till svår kultur) läggas till på want/not want listan.

                            Kommentera


                              Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg

                              I ärlighetens namn är det främst du (och kanske Flanellkatten) som hävdar saker som paradigmskifte. Iaf på wrnu. Kan inte svara för andra forum.

                              ??????Övriga rör sig kring intressant teoribygge, kul att du hittat din grej men inte för mig, skall se om jag kan plocka delar av det för mitt eget spelande och liknande.

                              Men det här är väl ganska OT så lika bra att lämna det här...

                              Cog.
                              Jag tycker alltså att många, många grupper redan spelar blorbigt. Så inget paradigmskifte där.

                              De flesta kritikerna tar sig an blorben som en ny spelstil, snarare än ett teoribygge som försöker visa vad som orsakar en viss effekt ("påtagligheten") i redan existerande spelstilar.

                              Då blir det de mest udda delarna av 2097s upplägg som hamnar i centrum och dessutom tolkas så snävt som möjligt för att folk försöker förstå vad "det nya" i spelstilen är.


                              Kommentera


                                Ursprungligen skrivet av Flanellkatt Visa inlägg

                                Jag tycker alltså att många, många grupper redan spelar blorbigt. Så inget paradigmskifte där.

                                De flesta kritikerna tar sig an blorben som en ny spelstil, snarare än ett teoribygge som försöker visa vad som orsakar en viss effekt ("påtagligheten") i redan existerande spelstilar.

                                Då blir det de mest udda delarna av 2097s upplägg som hamnar i centrum och dessutom tolkas så snävt som möjligt för att folk försöker förstå vad "det nya" i spelstilen är.

                                Jag har läst men väljer att inte kommentera pga. Moderators påpekande ovan...

                                Kanske tar jag upp något i en annan tråd, kanske inte.

                                Cog.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                                17 responses
                                310 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg Cyberhest  
                                Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                                16 responses
                                469 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Svarte Faraonen  
                                Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                                30 responses
                                1.546 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg ragngand  
                                Started by Nässe, 17 August 2019, 09.46
                                24 responses
                                467 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns
                                 
                                Started by krank, 12 August 2019, 19.40
                                4 responses
                                90 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
                                83 responses
                                3.114 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Mekanurg  
                                Started by stenhöna, 17 August 2019, 23.47
                                2 responses
                                97 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg stenhöna  
                                Started by Jedvard, 18 August 2019, 19.50
                                3 responses
                                177 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg crilloan  
                                Started by RasmusL, 08 July 2019, 22.33
                                25 responses
                                652 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Cyberhest  
                                Started by Mundo, 18 August 2019, 20.29
                                37 responses
                                542 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Lemur
                                av Lemur
                                 
                                Arbetar …
                                X