Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Reality is just a point of view

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
    Ja precis! Det är en av de saker som gör att jag är emot mycket prepp...Jag har en extrem tendens att ha sönder mina världar när jag spelar. Jag är ganska yvig och oförsiktig med mina leksaker. :) Men jag har oftast sönder världen preppat för övrigt. :)
    Det är väl också ett val man gör när man ska börja förbereda en ny kampanj.

Jag har svårt att se hur jag skulle kunna gå full blorb i min nuvarande Hjältarnas Tid kampanj, det är lite för mycket som händer på lite för många platser. Jag försöker förvisso hålla det så konsekvent som möjligt och stegar fram spelvärldens klocka mellan varje spelmöte för att hålla ordning på vad som hänt överallt, det finns ingen förutbestämd handling. Fokuset ligger också på rollpersonernas bakgrund och de olika personernas handlingar. Det är också ganska lite "utforskande" av platser, utan mer att se vad en mängd mäktiga personer med olika agendor hittar på när deras agendor krockar. Och rollpersonerna fipplar lite här, ljuger lite där, slår ihjäl någon, stjäl föremål osv. och på det viset påverkar SLP-soppan åt det håll spelarna önskar i små steg.

Men jag kör gärna en ordentligt blorbig kampanj härnäst (eller parallellt) där världen är lite mer statisk och mer ligger och väntar på att rollpersonerna ska storma in. Jag tänker att om världen har mer.. isolerade bubblor, så går det lättare att köra nybörjarblorb. Inte lika många aktuella SLPs åt gången, de man stöter på inte har som mål att förstöra alla prepp, och där interna logiken för spelvärlden gör det naturligt att allt inte blandas ihop direkt av sig själv. Där rollpersonerna hellre får ha den rollen. Och mycket mer geografiskt utforskande...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
      Men så är det ju alltid med aktörer som agerar. Hertigen lämnar staden för sitt sommarresidens den 15 maj, rånarna angriper banken den 12e, det är marknad första torsdagen i varje månad, varje tisdag går don Giovanni till sin vän don Alejandro och spelar bräde. Inget prepp är garanterat att överleva kontakten med spelarkaraktärerna. I huset bor Sten och hans son Valter slutar vara sant så fort spelarna övertalar Valter att bli deras henchman etc. Visst, krigsherren är viktig och behöver nog mekaniseras om det finns en rimlig chans att spelarna kan göra någonting åt det, det håller jag med om, men att definiera vad som händer om spelarna inte påverkar tycker jag är helt rimligt. Annars blir blorben reaktiv och aktionslös.
      OK, den typen av SLP-agendor som du beskriver tycker jag är fine, tycker det du beskriver låter bra

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
        Det är också ganska lite "utforskande" av platser, utan mer att se vad en mängd mäktiga personer med olika agendor hittar på när deras agendor krockar.
        Låter grymt! Vill hitta bättre regelsystem för sånt (dvs regelsystem på SL-sidan). Diggar det. Att utforska ett socialt sammanhang kan vara nog så spännande som att utforska en geggig dunga!

Kommentera

Jag tänker att om världen har mer.. isolerade bubblor, så går det lättare att köra nybörjarblorb.
          Missade detta. Helt rätt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
            I ett traditionellt rollspel ska spelarna följa regler både när dom gör rollpersoner och när dom spelar sina rollpersoner. Medan SL inte har några regler varken när hen gör världen eller när hen spelar världen. Blorb vill åtgärda detta.
            De flesta spelgrupperna accepterar att SL har ett större handlingsutrymme än spelarna. Det anarkistiska spelledande som du refererar till förekommer säkert men måste vara ytterst ovanligt. Jag har inte hört om någon grupp som spelar så. Blorb är poänglöst för många grupper, däribland de som jag spelleder eller spelar med, eftersom den syftar till att åtgärda något som inte finns. Att blorb skulle ge ett bättre spel för de grupperna är rent faktiskt fel. Blorb skulle försämra avsevärt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
              Blorb är poänglöst för många grupperr, däribland de som jag spelleder eller spelar med, eftersom den syftar till att åtgärda något som inte finns.
              Då tänker jag att den enklaste lösningen för er är att låta bli att använda de tekniker för ökad blorbighet som diskuteras i trådarna som handlar om blorb.

Jag förstår inte riktigt varifrån den här fientligheten kommer från. Vem pissade på din tårta, liksom? Känner du dig personligen påhoppad av att blorb finns eller att det finns folk som upplever att blorb löser ett problem de haft länge? Varför minimera deras upplevelse?

Kommentera

krank:

2097 kritiserade Rangerthemans sätt att spela Symbaroum för ett tag sedan. Eftersom 2097 tycker att alla borde spela blorb - nu precis som då - så vill Rangertheman argumentera emot idén att blorb skulle passa alla.

Jag vill helst släppa det spåret. Jag tycker den här tråden handlar om andra intressantare saker. Men jag fattar precis.

Jag svarade ju också lite syrligt när Rangertheman gav sin ärliga bild av blorbigt spel som någon slags opersonligt robotlir. Det är svårt att inte vilja argumentera för sin sak när man känner att någon annan bedömt en orättvist.
                Last edited by Flanellkatt; 18 July 2019, 22.53.

Kommentera

Det är väl också ett val man gör när man ska börja förbereda en ny kampanj.

Jag har svårt att se hur jag skulle kunna gå full blorb i min nuvarande Hjältarnas Tid kampanj, det är lite för mycket som händer på lite för många platser. Jag försöker förvisso hålla det så konsekvent som möjligt och stegar fram spelvärldens klocka mellan varje spelmöte för att hålla ordning på vad som hänt överallt, det finns ingen förutbestämd handling. Fokuset ligger också på rollpersonernas bakgrund och de olika personernas handlingar. Det är också ganska lite "utforskande" av platser, utan mer att se vad en mängd mäktiga personer med olika agendor hittar på när deras agendor krockar. Och rollpersonerna fipplar lite här, ljuger lite där, slår ihjäl någon, stjäl föremål osv. och på det viset påverkar SLP-soppan åt det håll spelarna önskar i små steg.
                  Det är precis sådana kampanjer som jag spelar också. För att vara extra tydlig, jag spelar en hel del one shots och korta scenarion, men 90+% av mitt spelande är ungefär som det du beskriver. Öppna scenarion där RPs val är viktiga, där spelarna väldigt ofta mer eller mindre direkt väljer mellan att göra en gruppering glad och en eller flera andra arga eller ledsna. Platser är ganska sällan viktiga, det är val och interaktioner. Relationer och positioner. Jag har svårt att se hur jag skall kunna blorbifiera dem och som Bifur nämner i en annan tråd så skulle jag bli jätteglad av ett utförligt exempel, gärna på en sådan omgivning och hur man spelar den bomb-stöttad i blorb.
                  Last edited by Ram; 19 July 2019, 08.21.

Kommentera

W
                    Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                    Det där är lite som en variant på den klassiska gåtan:
                    "En upptäcktsresande kommer till en ö där det finns 2 personer; den ena ljuger alltid, den andra talar alltid sanning.
                    De tre slår sig ner för att spela spel och upptäcktsresande frågar: fuskar någon av er och bägge svarar: jag fuskar inte!"

All power to you!
                    Men många spelledare vill inte att spelarna ska veta mer än rollpersonerna, därför slår de dolda slag.
                    Frågan blir alltså riktigt intressant när någon säger: "Jag slår alla slag dolt när jag spelleder, men jag fuskar aldrig".
                    Räknas dolda slag som oblorbigt?
                    (det har säkert besvarats tidigare)

För säkerhets skulle tänkte jag nämna att jag själv slår alla slag öppet sedan ett par år tillbaka - och det har jag antagligen 2097 att tacka för.
                    En av anledningarna till att jag slår öppet är att många av de systemen jag kör WFRP 4,Eon 4 Coriolis, Mutant Elysium är så sjukt dödliga och att tärningarna ger extra effekter (dubblar ger crit osv). Vill hellre att spelarna ser när jag lemlästar dem att jag inte fudgar tärningar för att det skall bli så.

Jag har själv fått en RP dödad av en crit bakom en SL skärm vilket sög för vad hände bakom skärmen egentligen?

I min spelstil suger dolda slag, jag kan rollspela runt ett missat perception så det gör inget för mig som spelare heller.

Kommentera

MODERERING

Nu har det inte lett till något vidare tjaffs, så den här modereringen är egentligen onödig, men håll gärna inlägg som handlar om hur poänglöst blorb är, eller hur dumma de som skriver sådana inlägg är, till ett minimum i den här tråden.

Tack så mycket!

Kommentera

Det vi inte vill ha är en förutbestämd story. Så det är problem nummer 2 med att preppa händelser. Problem number 2 är att dom inte går att hålla fast vid lika hårt och solitt som andra typer av preppade entiteter (såsom platser och personer). No plan survives…
                        Det här håller jag med om till 100%, samtidigt som det ibland är svårt att helt realisera i spel. Det känns som att det lätt uppstår fall som ligger i gråzonen om äventyret innehåller aktörer med tydliga agendor. Om nekromantikern Morgorra planerar att stjäla Kristallstjärnan från Livets Tempel dag 10, så lär det hända om inte rollpersonerna gör något mer eller mindre aktivt för att hejda henne. På sätt och vis är det en fråga om hur man formulerar det - så klart med fördelen att om man formulerar det som en aktörs plan snarare än en fast "händelse" så är det tydligare för SL att det är kontingent av vad som faktiskt händer i spel.

I längre (förskrivna) kampanjer kan det också vara svårt att undvika att man tar "avstamp" med vissa intervall (mellan moduler) - kanske med olika utfall beroende på hur delkampanjen utlöpt. Det var med den modellen i bakhuvudet jag bad dig titta på Svavelvinter - slutscenen där är väl ett exempel på hur en äventyrsförfattare har försökt styra äventyret mot ett avslut så att det finns en premiss för nästa del (Oraklets Fyra Ögon) men ändå lämna tillräckligt mycket öppenhet för att rollpersonernas äventyr och val skall kännas fria och meningsfulla.

Jag påstår inte att det lyckas - man styrs ju ganska tydligt till platsen för slutscenen, och det är förstås inte möjligt att förutse alla möjliga utfall. Men jag funderar ändå på om det är möjligt att designa något som går i den här riktningen. Med caveatet att jag alltså inte alls är säker på att det går, och att min principhållning är att händelser i äventyr definitivt är problematiskt, åtminstone för min sandboxbasearde spelstil.
                        Last edited by Leon; 19 July 2019, 10.58. Anledning: EDIT: ändrade för att ta bort milda svavelvinterspoilers :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Då tänker jag att den enklaste lösningen för er är att låta bli att använda de tekniker för ökad blorbighet som diskuteras i trådarna som handlar om blorb.

Jag förstår inte riktigt varifrån den här fientligheten kommer från. Vem pissade på din tårta, liksom? Känner du dig personligen påhoppad av att blorb finns eller att det finns folk som upplever att blorb löser ett problem de haft länge? Varför minimera deras upplevelse?
                          Framläggningen av åsikterna och fyrkantigheten i argumentationen gör det hela till en utmaning.

Blorb framställs som det ultimata sättet att spela på. Alla vill vi ju spela på det bästa sättet, så vi alla frågar hur man blorbar det sätt som vi spelar på bäst. För vissa så anser en att den presenterade lösningen inte fungerar för det sätt som en spelar på, representerar information, genererar ringar på vattnet etc. och ger exempel på detta. När då personerna som hävdar att det är det bästa för alla fall ändå med en lösning som inte faller den frågande i smaken så blir det friktion.

Jag tror att hela diskussionen skulle må bra av ytterligare ödmjukhet, några bra kompletta exempel att diskutera runt och även en listning över när blorb är bäst, när blorb är bra och när blorb som lösning är mer problematisk och även koppla det till nödvändig dokumentation/arbetsinsats och även förändringsbarhet.
                          Last edited by Ram; 19 July 2019, 11.27.

Kommentera

I princip skulle man kunna ha två uttalade nivåer av spel.

Den ena nivån är när vi pratar. Spelarna gör via sina rollpersoner saker som SL via setting reagerar på. jag skulle vilja ersätta detta med Safe & Boring. Här kan vi använda alla de etablerade tekniker som finns och SL kan vara hur aktiv och reaktiv som helst. men när tärningarna ska fram så går man in i blorbläge. Jag tror att det här är förenligt med de flesta spelstilar. Och det går i linje med blorbens princip om det som aktivt påverkar RP. Men här finns ju en osynlig gräns som vi kan tänja på. Exakt var vi drar den är egentligen ett val för spelgruppen/äventyrsförfattaren/spelkonstruktören och dikteras då av spelets regler och blorbens principer.

Jag tror att man kan tala om arena. I arenan gäller blorben men utanför arenan så kan vi lulla runt lite hur som helst. Utanför arenan är tier 3/safe & boring men om man vill åt lite impro, hard core sim-setting, light prepp eller whatever så kan SL ges möjligheter att leka lite. Men när vi går in i blorbens arena så är det som finns där inne sakrosant. Vi måste ha preppat arenan innan och där inne gäller blorbens lagar.

Hur stor arenan är är alltså upp till spelgruppen. Absolut allra minst när det gäller hot mot RPs liv men den kan utökas så långt man vill. Vill man ha någon slags signal för när man går in på arenan så är det när tärningarnas tas fram, när kartan läggs på bordet eller liknande.

Arenan är dock inte geografisk. Det är game state.

Kommentera

Måns, bang on target om hur game state kan vara en arena

men ang det här med prata vs tärningar:

Det jag har märkt är att blorbig prepp möjliggör att kunna spela väldigt mycket utan tärningar. Vrida och vända på stängda askar för att försöka höra vad det finns i dom, trycka på konstiga knappar och dra i spakar osv. Använda och utforska sina mystiska och konstiga föremål. "Finchskt" fäll-letande. Och, vi har liknande regler för att samtala med SLPer. "Lawskt" samtalande.

"Spegelhistorien" är ju ett perfekt exempel, där var det inga tärningar inblandade.

Kommentera

Måns, bang on target om hur game state kan vara en arena

men ang det här med prata vs tärningar:

Det jag har märkt är att blorbig prepp möjliggör att kunna spela väldigt mycket utan tärningar. Vrida och vända på stängda askar för att försöka höra vad det finns i dom, trycka på konstiga knappar och dra i spakar osv. Använda och utforska sina mystiska och konstiga föremål. "Finchskt" fäll-letande. Och, vi har liknande regler för att samtala med SLPer. "Lawskt" samtalande.

"Spegelhistorien" är ju ett perfekt exempel, där var det inga tärningar inblandade.
                                Sant. Här dock spelstil relevant. När vi spelar är det normalt extremt lite utforskande av den typen. Men du har såklart helt rätt.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by nano, Idag, 15.06
                                12 responses
                                147 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Feuflux
                                av Feuflux

Started by God45, Igår, 06.14
                                8 responses