Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Reality is just a point of view

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
    Okej, men då antar jag att:

1) Det måste finnas oändligt många listor för att hantera alla potentiella situationer med alla potentiella spelledarpersoner.
    Att gloraklet har svar om vilka personerna i hovet är, och hierarkierna/relationerna mellan dom, är väl inte så mycket begärt kan jag tänka...

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
    2) Spelledaren måste ändå fatta beslut om när rollpersonerna har gått så långt att situationen eskalerar.
    Ja, jag har regler som vägleder spelledaren i detta.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Att gloraklet har svar om vilka personerna i hovet är, och hierarkierna/relationerna mellan dom, är väl inte så mycket begärt kan jag tänka...

Ja, jag har regler som vägleder spelledaren i detta.
      Du strävar ju efter maximalt med blorb i ditt spel, men vad skulle du säga är ett minimum för att drottningens beslut ändå skulle vara blorbigt?

Kommentera

Gud vilken hype som byggs upp för min SLP samtalstråd… folk kommer bli så besvikna. men flanellis du har ju redan sett dom reglerna på sg. Det är bara rakt ur unframed. Om RP tjafsar, muttra. Om dom fortsätter tjafsa, bring down the pain.

Kommentera

Det är inte ens en spelstil.
          Är det inte såhär: Blorb är en teori om hur man kan skapa en känsla av soliditet i rollspel, men om man tar teorin till spelbordet så blir det en spelstil? Kanske inte en komplett eller renodlad spelstil eftersom man kan mixa in sådan som inte direkt har med blorb att göra, men man skulle kunna säga "jag spelar blorb" och det är tillräckligt beskrivande för att folk ska fatta vad man menar, ungefär som att man kan säga "jag spelar OSR" vilket inte till 100 % förklarar hur jag spelar, men kanske till åtminstone 75 %. Den stora skillnaden är då att blorb är en teori som överförs till en spelstil, medan OSR är en spelstil utan en formaliserad teori bakom.

Kommentera

Jag brukar kalla min spelstil för 2097e

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Är det inte såhär: Blorb är en teori om hur man kan skapa en känsla av soliditet i rollspel, men om man tar teorin till spelbordet så blir det en spelstil? Kanske inte en komplett eller renodlad spelstil eftersom man kan mixa in sådan som inte direkt har med blorb att göra, men man skulle kunna säga "jag spelar blorb" och det är tillräckligt beskrivande för att folk ska fatta vad man menar, ungefär som att man kan säga "jag spelar OSR" vilket inte till 100 % förklarar hur jag spelar, men kanske till åtminstone 75 %. Den stora skillnaden är då att blorb är en teori som överförs till en spelstil, medan OSR är en spelstil utan en formaliserad teori bakom.
              Nej, spelstil är något annat. Blorb är spelteori och praktik.

Det är inte heller ett sätt att skapa en känsla, det är en strävan att endast spela med det som är sant.

I sin enklaste form går en RP in i ett preppat rum med endast en annan varelse att interagera med. Detta är där och då hela spelet. Inget annat finns. Ja bortsett från regler då som mycket väl kan ha fört in annat, men om vi bortser från det så är det allt. Det är hela blorben. Om det finns en dörr så finns det inget bakom. Alla vet det och det är överenskommelsen. Det här är ett fundamentalt annorlunda sätt att betrakta spel på.

Nu finns ju tier 3 som ställer till det lite men jag ser detta som grundprincipen.

Har vi preppat en gång bakom dörren så finns den. Har vi en mötestabell så kan det som finns på den inträffa. Men det spelar ingen roll hur vi förklarar att varelsen dyker upp. Vi kan så klart ha kausala tabeller eller regler om vi vill. Eller preppa att det bor mantikoror i grottrum 12 och att de har 65% chans att spåra RP. Eller hur vi nu gör. Blorben kan utformas på massor av olika sätt. Och hur vi gör det beror på föredragen spelstil men blorben i sig är ingen spelstil.

2097 får rätta mig om jag har fel.

Kommentera

Helt rätt Måns!
                Men Luddwig, jag diggade det här inlägget jättemycket.

Kommentera

Det faktum att folk (som är bättre än mig på att förklara) har fattat blorben gör att jag vill sjunga och dansa<3

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Nej, spelstil är något annat. Blorb är spelteori och praktik.

Det är inte heller ett sätt att skapa en känsla, det är en strävan att endast spela med det som är sant.

I sin enklaste form går en RP in i ett preppat rum med endast en annan varelse att interagera med. Detta är där och då hela spelet. Inget annat finns. Ja bortsett från regler då som mycket väl kan ha fört in annat, men om vi bortser från det så är det allt. Det är hela blorben. Om det finns en dörr så finns det inget bakom. Alla vet det och det är överenskommelsen. Det här är ett fundamentalt annorlunda sätt att betrakta spel på.

Nu finns ju tier 3 som ställer till det lite men jag ser detta som grundprincipen.

Har vi preppat en gång bakom dörren så finns den. Har vi en mötestabell så kan det som finns på den inträffa. Men det spelar ingen roll hur vi förklarar att varelsen dyker upp. Vi kan så klart ha kausala tabeller eller regler om vi vill. Eller preppa att det bor mantikoror i grottrum 12 och att de har 65% chans att spåra RP. Eller hur vi nu gör. Blorben kan utformas på massor av olika sätt. Och hur vi gör det beror på föredragen spelstil men blorben i sig är ingen spelstil.

2097 får rätta mig om jag har fel.
                    Det här inlägget var verkligen sjukt bra!

Kommentera

Det är ett bra inlägg, men det får mig att inse att jag inte har en aning om vad begreppen "spelstil", "spelteori", "regelverk" eller "spelpraktik" innebär.

Finns det någon bra källa som definierar dessa begrepp så att jag kan känna mig mindre korkad när jag försöker följa med diskussionerna på wrnu?

Kommentera

Så blorb är att följa preppen slaviskt och inte vika från den?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
                          Ja, det är hur, men det intressanta är varför och vad det innebär för spelandet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
                            Och pga det får man inte preppa händelser och speciellt inte händelsesekvenser. Istället: föremål, platser, personer, relationer osv…

Kommentera

Eftersom detta är blorb-tråd (dubbelkollade trådstarten, och jag tolkar det så i alla fall) och andra frågar om de tolkat begreppen rätt, så passar jag också på att fråga.

Har jag tolkat det rätt med:
                              * Blorb är egentligen strikt simulationism enligt den gamla GNS uppdelningen, men utifrån någon som gillar simulationism istället för felrepresenterat från någon som ogillar det (eller felrepresenterat från de som inte förstår skillnad på simulationism och detaljism).
                              * Blorb är också Strikt kriegsspiele, där regler och tabeller och framtagna regelmekaniker skall följas. Spelledarens spontana "on the fly" beslut skall hållas till ett minimum, även om det sker i enlighet med simulationistisk agenda.
                              * Blorb är "Combat as War". Motstånd är inte balanserat efter vad gruppen förväntas klara av, utan designat för vad som kan eller bör finnas på platsen. Motståndet ändras inte från hur fighten går, och motståndet agerar utifrån sina uppfattning om striden och drivkrafter (vinna, överleva, osv)
                              * Blorb heter Blorb primärt eftersom vissa har valt att använda ord som skulle passat (som "strikt simulationism"), eftersom efter ett tag tröttnar man på att alla diskussioner bara hamnar om semantikdiskussioner.

* Goraklet är mekanik och prepp som stöder ovanstående punkter, och har också fått sitt namn på grund av att slippa semantikdiskussioner.

Eller är jag ute och cyklar?

Kommentera

Och pga det får man inte preppa händelser och speciellt inte händelsesekvenser. Istället: föremål, platser, personer, relationer osv…
                                Vilket gör att jag i princip kör ganska mycket blorb, men jag improviserar istället för nivå 3 sanningar, vilket kanske förstör idéen.
                                Även mina slumpmöten nog ofta kan klassas som händelser, inser jag.

Sen är jag alldeles för lat/har för lite tid för att preppa så mycket som det skulle krävas att spela fullständig blorb. Jag preppar mest det som är nära rollpersonerna och bygger ut min kampanj efter hand, beroende på var RP tar vägen och vill göra. Dessutom misstänker jag att jag förändrar världen utifrån spelarna intressen.

Vilket kanske gör att jag inte kör blorb alls.

/Tänker högt och svamlar.
                                Last edited by Swedish Chef; 18 July 2019, 11.05.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                                17 responses
                                307 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg Cyberhest  
                                Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                                16 responses
                                462 visningar