Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är bra att vara överens om innan spel?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
    Ah, du upplever det inte som ett problem, alltså är det inte ett problem.
    Lägg ner. Halmgubbar får bara dig att framstå som oseriös. Jag har inte sagt att det inte är ett problem, jag har sagt att JAG aldrig upplevt det som ett problem. Om din upplevelse är att spelare ofta blir upprörda över teman i spelet så är det uppenbarligen ett problem för dig. Allt jag sagt är att jag inte upplever det som ett problem, lite social fingertoppskänsla kommer man långt med.

    Jag misstänker att det hänger ihop med att vi har väldigt, väldigt olika spelledarstilar, vilket framkommit i någon annan diskussion. Jag låter spelarna styra väldigt mycket själv, och har mycket vaga planer (Har jag skrivit en halv A4 så är det monumental överplanering för mig...), du vill ha mer förberedelser och behåller mer kontroll. Om spelarna får mer kontroll så väljer de själv sin komfortnivå, om man planerat för mycket så fastnar man lätt i planen. (Ett annat visdomsord jag själv kommit på inom projektledning som är applicerbart här: "När saker går fel, följ INTE planen.". Jag har sett så många projekt som gått fel för att man fortsätter följa precis den plan som satt dem i knipan.).

    Här kritiserar jag inte ditt spelsätt, för det har fördelar också. Man kan bygga tightare scenarios på det sättet, vilket är viktigt om man spelar under tidspress. Man kan förplanera specifika drama-events. Vissa typer av spel, tex komplicerade mysteriespel, kräver en viss mängd planering. Jag bara konstaterar att de är olika.

    Kommentera


      #17
      En annan sak som är bra att komma överens om är vilka anledningar som är giltiga till att inte komma på utsatt dag. Om vissa bara kommer när de inte har något bättre för sig och andra alltid prioriterar spel, blir det lätt frustration i gruppen.

      Sen upplever jag at det är bra att ha ett snack innan vad det gäller spelsystem och spelar död. Spelar man ett system där du kan dö varje gång det blir strid, är det viktigt att spelarna vet det. Så att de antingen undviker strid eller känner att det är ok att skapa nya rollpersoner.

      I övrigt tycker jag att Krank och Wilper täckt upp det mesta

      Kommentera


        #18
        Jag tycker att det är viktigt att SL berättar för spelarna vad man förväntar sig. Eller att spelarna berättar för sl vad de förväntar sig.
        • Gör spelarna tjuvar kanske inte äventyret ska handla om att vinna tornerspelet i Camelot(fast det hade kanske varit coolt)
        • Jag tycker att om spelarna skriver backstorys så måste man som SL väva in personer och händelser från dessa annars blir det onödigt
        • Man får ta pauser i spel för cigg(om nån vill dra en snabb candy crush under pausen är det ok)
        • Jag personligen anser att det är av vikt att spelarkaraktärerna har något gemensamt, har svårt för: En alvprins, en nekromantiker, en tjuv och en barbarkrigare ska rädda världen
        • Ingen backstabbing om man inte spelar vampire då det anses vara norm
        • Ja, spelarna måste veta innan att dem kan dö i spel om det finns risk

        Kommentera


          #19
          Om man spelar även när alla inte är med, hur hanteras de frånvarande spelarnas rollpersoner? Är de kvar där de lämnades senast? Är de med men gör ingenting (och kan de då utsättas för fara)? Kan de få XP under tiden?

          Kommentera


            #20
            Kraftiga allergier, kraftiga psykologiska trauma(n), favoritspelstil.
            Thats it.

            Kommentera


              #21
              Jag har börjat samla godbitarna härifrån i ett googledokument, med en baktanke om att kanske en vacker dag skriva en artikel om saken eller så...

              Kommentera


                #22
                Tips:

                https://www.google.com/amp/s/bankuei...page-tool/amp/

                Kommentera


                  #23
                  Vem som ska få vara kvar om två personer i gruppen gör slut.
                  Eller hur det ska hanteras öht.

                  Kommentera


                    #24
                    Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg
                    Vem som ska få vara kvar om två personer i gruppen gör slut.
                    Eller hur det ska hanteras öht.
                    Måste man sluta spela tillsammans för att man gjort slut?

                    Kommentera


                      #25
                      Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                      OK; det här kan obviously bli en närmast oändligt lång lista, men here goes: Jag tycker om när spelare och SL pratar ihop sig innan spel och mellan spelmöten. Att synka förväntningar, helt enkelt.

                      Men jag funderar på: vad kan vara bra saker att prata om? Jag skulle tycka att det vore lite praktiskt med en lista med saker man kan titta på, antingen analogt eller bara fixa anonymt med ett googleformulär om man gillar sånt.

                      Grundtanken här är alltså framför allt sådana förväntningar som riskerar att göra spelet tråkigt ifall det i efterhand visar sig att alla tänkte olika.
                      Om jag förstår dig rätt diskuterar vi det "sociala kontraktet".

                      Jag tror faktiskt inte att det är så viktigt att lista allt som kan dyka upp.
                      Det viktiga är istället att göra spelarna medvetna om att det finns ett socialt kontrakt.
                      Jag blev själv inte medveten om att det fanns ett socialt kontrakt förrän för c:a 10 år sedan och det var en person här på rollspel.nu som gjorde mig uppmärksam på det.
                      Tidigare hade jag bara spelat i homogena grupper där de flesta hade samma syn på saker så det hade aldrig varit ett problem - men ju fler människor man spelar med ju fler olikheter upptäcker man.

                      Jag tror det viktigaste är att göra spelarna medvetna om att det finns ett socialt kontrakt och visa med max ett dussin punkter på vad det kan innebära.

                      Saker som är bra att ta upp för att folk ska börja tänka själva skulle kunna vara:
                      - Vilken spelstil tycker du om / ogillar du? Tycker du om mysterielösande, powergaming, storytelling, grottkräl, o.s.v.
                      - Vad ogillar du verkligen vid spelbordet? mobiltelefoner, småätande, OT-snack, o.s.v.
                      - Vad är ditt personliga utrymme? är du t.ex. OK med att andra spelare rör vid dig.
                      - Hur ofta vill du spela, hur långa pass åt gången? Hur långa kampanjer?
                      - Hur ställer du dig till personlig hygien, hålla tider, avbryta folk som talar, o.s.v.
                      - Vad tycker du om våld, sex, rasism, o.s.v.?
                      - Vad tycker du om sandlåda/järnväg? om spelledarfudge? Om rollpersons-död? Om PvP?

                      Allt detta är redan nämnt i tråden. Men min poäng är att detta antagligen räcker för att för att spelarna ska börja tänka själva - för du kan omöjligt lista alla egenheter för hela jordens befolkning.

                      Sedan sitter alla som ska vara med i kampanjen under en session zero och diskuterar igenom vad de inte tycker om och vad de tycker är acceptabelt.
                      Det viktiga är alltså inte om du lyckas få med allt i ett googledokument (dels får du inte med allt, dels kommer det bli så långt att ingen orkar läsa det). Det viktiga är session zero och att få spelarna att tänka efter.

                      Kommentera


                        #26
                        Två kampanjer som jag aldrig fått spela klart säger: ja, tydligen.

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                          Det viktiga är session zero och att få spelarna att tänka efter.
                          Absolut! Sedan kan jag tycka att det finns poänger i att kolla på sådana här dokument ibland – inte för att nödvändigtvis svara på alla frågor, utan för att påminna sig om specifika saker man kanske tar för självklart men skulle behöva börja se som, öh, icke-självklart.

                          Kommentera


                            #28
                            Jag kan känna att vissa av de här frågorna riskerar bli spoilers, eller är det mer ett sätt att gardera sig?

                            I 7th Sea föreslogs ett system där alla spelare fick ett antal poäng att lägga i olika kategorier, som typ var intrig, action, äventyr, etc. Med dessa poängsättningar från alla spelare var tanken att det skulle skapas en grund för spelledaren att utgå från.

                            Testade aldrig att använda det, men spontant känns det som att det är ett bättre sätt att upptäcka vad som föredras snarare än att försöka ställa alla potentiella problemfrågor om vad som inte önskas.

                            Kommentera


                              #29
                              Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg
                              Vem som ska få vara kvar om två personer i gruppen gör slut.
                              Eller hur det ska hanteras öht.
                              Det känns som en svår sak att prata om i förväg.
                              De flesta par jag känner, gillar inte när jag gör planer på hur jag ska hantera deras potentiella framtida slut. Det framstår ofta som om man inte tror på deras relation.

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                                Jag kan känna att vissa av de här frågorna riskerar bli spoilers, eller är det mer ett sätt att gardera sig?
                                En del av frågorna handlar för mig delvis om att kunna kolla av ifall något jag tänkt ha som en plot twist är någon av spelarnas big no-no. Och om jag ställer typ samma frågor varje gång så blir det ju ingen spoiler, direkt.

                                Jag tänker framför allt på "det visar sig vara en helt annan kampanj". Utifrån diskussioner på nätet har jag förstått att det finns folk som skulle bli superarga om deras jordnära poliskampanj plötsligt blev Nobilis. Men det är samtidigt en cool grej som inte funkar om man känner till den innan...

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Mekanurg, Idag, 11.44
                                0 responses
                                2 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Mekanurg  
                                Started by Khan, 21 August 2019, 22.14
                                3 responses
                                90 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Khan
                                av Khan
                                 
                                Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                                35 responses
                                1.976 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Voldstagg13  
                                Started by God45, Igår, 06.14
                                5 responses
                                195 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk
                                 
                                Started by crilloan, 21 August 2019, 09.32
                                5 responses
                                185 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg crilloan  
                                Started by Sjunde inseglet, 18 June 2016, 12.17
                                13 responses
                                740 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg Sjunde inseglet  
                                Started by Matolo, 21 August 2019, 21.04
                                7 responses
                                154 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg anth
                                av anth
                                 
                                Started by zonk, 16 August 2019, 20.05
                                1 response
                                86 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk
                                 
                                Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
                                90 responses
                                3.688 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Christoffer  
                                Started by God45, 21 August 2019, 20.27
                                17 responses
                                593 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg gorillotaur  
                                Arbetar …
                                X