Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur får ni till det med skräck?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Hur får ni till det med skräck?

Jag märker att skräck verkar inne igen.
    Men hur får ni som spelar skräck det att funka rent konkret.

Har ni musik?
    Pratar ni med låga viskande röster?
    Spelar ni i mörka rum med levande ljus?

Jag spelar på två platser, antingen på ett kontor.
    Eller i en källare där det oxå står ett pingisbord.

När jag spelar fantasy, mutant eller western kan jag koppla bort rummet.
    Oklart om det är lika lätt med skräck.

Jag tänker att det kan bli flamsigt eller?
    Får man dra skämt när man spelar Kult eller dödar det stämningen med en gång?

Jag behöver egentligen bara en enda grej: att alla tar spelet på allvar.
    Ett exempel. Vi spelade KULT en gång för några år sedan. Det var en solig sommardag. Vi satt i min lägenhet. Jag hade visserligen förberett en spellista med musik skräddarsydd för de olika scenerna, men jag tror inte det var den som skapade magin (även om den nog var till hjälp). Jag minns den dagen som mulen och regnig. För det var hur den var i spelet. Och anledningen att det är så jag minns den är för att alla tog spelet på dödligt allvar. Det var ingen som skämtade eller flamsade. Alla var fokuserade i alla scener och tog det som hände i spelet på allvar. Det var ingen som slängde ur sig dumma skämt eller sa saker som bröt mot det som hände i spelet. Jag vet att åtminstone en spelare blev illa till mods under spelet, men kan inte uttala mig om hen kände någon bleed direkt sett till rädsla. Men det fanns obehag.

Om alla i gruppen tar på sig att hänge sig åt spelet och sina rollpersoner kan man uppnå fantastisk skräck. Ser du en öppning för ett skämt – stäng den öppningen! Ge inte in för behovet att skämta bort saker så fort det blir jobbigt. Ta vara på den där känslan av jobbighet. Stryp dina egna försvarsmekanismer som ligger där och tvingar dig att bryta stämningen så fort du börjar tycka det blir för "på riktigt".

Det är dock helt okej att rollpersonerna skämtar. Det är en fullt rimlig försvarsmekanism att en rollperson som befinner sig i ett jobbigt läge drar ett skämt. Men skämtet måste komma från en källa av desperation och hopplöshet, ett sätt att försöka lätta stämningen när man vet att det är mer eller mindre kört. Inte en one-liner för att få de andra spelarna att skratta eller något slags meta-skämt.

Och till sist: var ärlig mot din rollperson och hens känslor. Är du i en situation där din rollperson känner sorg – spela ut sorgen. Det kanske är jobbigt för dig som spelare att göra det, men det är ditt ansvar att vara ärlig mot rollpersonen och ta tillvara på hens känslor. Så spela sorgen. Låt inte din egen osäkerhet komma i vägen för rollpersonens känslor.

Typ.

Kommentera

Håller med kwarnberg! Det viktigaste är att spelarna vill spela, att de vill försöka leva sig in i berättelsen och att de vill försöka sätta sig in i hur rollpersonen förmodligen känner. Då kan det bli riktigt ruggigt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
        Håller med kwarnberg! Det viktigaste är att spelarna vill spela, att de vill försöka leva sig in i berättelsen och att de vill försöka sätta sig in i hur rollpersonen förmodligen känner. Då kan det bli riktigt ruggigt.
        Ja, jag ser ingen mening att ens försöka spela skräck om inte spelarna är intresserade av att hänge sig åt det. Det är därför Rollspelsklubbens KULT-sommar inte riktigt funkar för mig, exempelvis. Fokuset är att ha trevligt och kul, inte att skapa en gripande upplevelse. Trevigt och kul är trevligt och kul, men det är inte skräck.

Kommentera

Så det ni säger är egentligen att regelsystemet är sekundärt för spelupplevelsen när man spelar skräck?
          Vad skulle det största hindret vara för att spela skräck i DoD Expert, Mutant:UA eller Shadowrun?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Feuflux Visa inlägg
            Så det ni säger är egentligen att regelsystemet är sekundärt för spelupplevelsen när man spelar skräck?
            Vad skulle det största hindret vara för att spela skräck i DoD Expert, Mutant:UA eller Shadowrun?
            I mitt fall, ja. Jag tror att DoD Expert, Mutant:UA eller Shadowrun också funkar för skräck. Men de systemen kan ha saker som gör det svårare att uppleva skräcken. Shadowrun har exempelvis väldigt mycket regler (enda av spelen du nämner som jag har testat) som gör det till en nästan byråkratisk process att göra saker i spelet. Det tvingar en ur upplevelsen och in i mekaniken. Så för att spela med den sortens spel måste man nästan ignorera systemet för att kunna hänföras av upplevelsen, är min erfarenhet. Jag tror det är därför många mer dedikerade skräckspel har enklare och lösare regler. Du ska inte behöva ta en paus för att räkna massa matte, du ska bara behöva slå tärningarna och direkt avläsa resultatet och köra vidare.

Så regelsystemet är sekundärt på så sätt att det inte aktivt får motarbeta skräckupplevelsen, men i många fall behöver det inte nödvändigtvis heller aktivt hjälpa till. Det behöver mest bara inte vara i vägen. Sen är det bra med riktlinjer för hur man ska hantera skräck. En del spelare (jag tittar på dig, Fredrik, som sannolikt kommer läsa det här även om du inte är aktiv på forumet) vill gärna ha mekaniska stöd. Såsom att behöva slå Viljestyrka för att se hur rollpersonen reagerar på skräck eller skriva ner ett mental trauma för att det ska ha en "effekt". Och då kan ju regelsystemet verkligen vara till hjälp.

Kommentera

Vad är skräck för dig? Det finns en massa olika sätt att bli rädd på, så många nyanser av skräck, så du behöver precisera lite! De generella svaren kommer alltid vara som att försöka trycka ner en fyrkant i cirkulär hålet.

1. Kan du beskriva en situation i spel som du skulle önska var läskig skräck på ett bra sätt?

2. Vad ska du och spelarna göra, känna, tänka i situationen?

3. Varför är det läskigt?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
                Jag behöver egentligen bara en enda grej: att alla tar spelet på allvar.
                Ett exempel. Vi spelade KULT en gång för några år sedan. Det var en solig sommardag. Vi satt i min lägenhet. Jag hade visserligen förberett en spellista med musik skräddarsydd för de olika scenerna, men jag tror inte det var den som skapade magin (även om den nog var till hjälp). Jag minns den dagen som mulen och regnig. För det var hur den var i spelet. Och anledningen att det är så jag minns den är för att alla tog spelet på dödligt allvar. Det var ingen som skämtade eller flamsade. Alla var fokuserade i alla scener och tog det som hände i spelet på allvar. Det var ingen som slängde ur sig dumma skämt eller sa saker som bröt mot det som hände i spelet. Jag vet att åtminstone en spelare blev illa till mods under spelet, men kan inte uttala mig om hen kände någon bleed direkt sett till rädsla. Men det fanns obehag.
                Vilket äventyr var det? Något som går att få tag på?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Vilket äventyr var det? Något som går att få tag på?
                  Oakwood Heights. Kan dela spellistan med dig också.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg

Oakwood Heights. Kan dela spellistan med dig också.
                    Japp, jag har iofs bara läst det, men det känns som det kan bli riktigt bra vid spelbordet.

Kommentera

Japp, jag har iofs bara läst det, men det känns som det kan bli riktigt bra vid spelbordet.
                      https://open.spotify.com/playlist/6k...ThimUq7abc31vg
                      https://open.spotify.com/playlist/5G...RMWGN4TFX0pqKQ
                      https://open.spotify.com/playlist/1k...TGmnEHjMKFGjlg

En spellista per plats i scenariot. Sätt på repeat. Byt när du byter plats.

Kommentera

Jag har funderat lite och hittat följande sammanhållande bitar mellan mina topp tre skräck vid spelbordet.
                        1. Alla är one-shots
                        2. Alla har någon form av dold agenda eller mörk hemlighet bland rollpersonerna
                        3. Alla har använt någon form av passande soundtrack
                        4. Systemet har använts oerhört minimalt under speltiden
                        5. Alla har haft bra kontrast mellan den "vanliga" vardagen innan skräcken bryter lös
                        Oneshot-biten är för att allt är konventsscenarion. De tre är vitt skilda spel, vitt skilda genrer inom skräck. Trean är Cthulhu (med Noirs regler), tvåan är Kult med Oakwood Heights (samma session som kwarnberg pratar om ovan) och ettan är en omgång Fallen Reich.

Dolda agendor förklarar jag mer i tråden om det (här), men kortfattat vet alla att något är skumt och att alla håller saker hemliga. Det blir jämnt, och alla vill få reda på vad som pågår. Minimal obalans i maktfördelningen.

Soundtrack gör jävligt mycket, men det som funkade extra bra i Oakwood Heights var att det var någon sorts nästan-ambient. Passade fantastiskt.

Systemet är inte med knappt alls, det scenario jag spelledde (Cthulhu) var med Noir bara för att det var det system jag kunde med bra regler för mental hälsa. Det funkade finfint, och vi använde ytterst sällan systemet mer än när det var riktigt stressigt (flykt med bil, bilen krånglar, slumpen får avgöra om du kan laga den) eller när vi efter en hetsig situation kollade upp hur rollpersonerna mådde.

Men det är nog kontrasten jag tror är mest avgörande för att skräcken ska sätta sig. Tänk på den första Alien. Det är jäääääädrigt långt från min vardag att köra rymdskepp och tjafsa om bonusar för leveranstid och allt annat lattjo. Men det är fullkomligt normalt för rollerna, och alla är fullkomligt blasé inför allt som är udda. På samma sätt funkade det i scenarierna över. I Oakwood Heights knallar man runt och vallar en seriemördare för att rekonstruera händelseförloppen när han mördade folk. Inte direkt min vardag heller, men timingen och pacingen och min rollpersons bakgrund sade att allt det här hade hänt förr och att det inte var något exklusivt. Jag minns särskilt den SLP som vaktade seriemördaren. Han hade en hörlur i örat och kollade på sport i mobilen under tiden, helt ointresserad av det hemska och mordiska som diskuterades på plats. Helt jämra klockrent som kontrast.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                          Jag har funderat lite och hittat följande sammanhållande bitar mellan mina topp tre skräck vid spelbordet.
                          1. Alla är one-shots
                          2. Alla har någon form av dold agenda eller mörk hemlighet bland rollpersonerna
                          3. Alla har använt någon form av passande soundtrack
                          4. Systemet har använts oerhört minimalt under speltiden
                          5. Alla har haft bra kontrast mellan den "vanliga" vardagen innan skräcken bryter lös
                          Oneshot-biten är för att allt är konventsscenarion. De tre är vitt skilda spel, vitt skilda genrer inom skräck. Trean är Cthulhu (med Noirs regler), tvåan är Kult med Oakwood Heights (samma session som kwarnberg pratar om ovan) och ettan är en omgång Fallen Reich.
                          Vilka Cthulhu och OFR-scenarion var det?

I Oakwood Heights knallar man runt och vallar en seriemördare för att rekonstruera händelseförloppen när han mördade folk. Inte direkt min vardag heller, men timingen och pacingen och min rollpersons bakgrund sade att allt det här hade hänt förr och att det inte var något exklusivt. Jag minns särskilt den SLP som vaktade seriemördaren. Han hade en hörlur i örat och kollade på sport i mobilen under tiden, helt ointresserad av det hemska och mordiska som diskuterades på plats. Helt jämra klockrent som kontrast.
                          Det här får mig att fundera över en annan sak. Är inte Oakwood Heights otäckt nog utan att man behöver blanda in något övernaturligt? Ibland kan jag känna att både Cthulhu och KULT-scenarion ofta har väldigt spännande handling, men att de mest blir trista av att det egentligen är nån Old One eller Nefarit som ligger bakom. Blir verkligen trött på att alla äventyr skall mynna ut i samma setting-specifika skräckelement.

Nu är det mina SL-ögon som har den här problematiken (och behöver jobba med den). Om jag ser till att bara beskriva antagonisterna på ett skrämmande men vagt sätt så kommer RP aldrig få reda på vad det egentligen var de råkade ut för och om det var något naturligt eller onaturligt. Att beskrivningarna av det onaturliga görs genom att relatera till något naturligt (om ni fattar vad jag menar). Exempel : "Dörren slog igen som om det vore tvärdrag, men ni hade stängt alla fönster och dörrar innan ni gick och lade er" eller "Kvarlevorna såg ut som de slitits sönder av ett väldigt rovdjur, men i de här trakterna fanns inga sådana djur"... typ..

Kommentera

Vilka Cthulhu och OFR-scenarion var det?
                            Hembyggt scenario jag skrivit. Ska förhoppningsvis bli ett konventsscenario en dag.

Det här får mig att fundera över en annan sak. Är inte Oakwood Heights otäckt nog utan att man behöver blanda in något övernaturligt? Ibland kan jag känna att både Cthulhu och KULT-scenarion ofta har väldigt spännande handling, men att de mest blir trista av att det egentligen är nån Old One eller Nefarit som ligger bakom. Blir verkligen trött på att alla äventyr skall mynna ut i samma setting-specifika skräckelement.
                            Absolut.

Nu är det mina SL-ögon som har den här problematiken (och behöver jobba med den). Om jag ser till att bara beskriva antagonisterna på ett skrämmande men vagt sätt så kommer RP aldrig få reda på vad det egentligen var de råkade ut för och om det var något naturligt eller onaturligt. Att beskrivningarna av det onaturliga görs genom att relatera till något naturligt (om ni fattar vad jag menar). Exempel : "Dörren slog igen som om det vore tvärdrag, men ni hade stängt alla fönster och dörrar innan ni gick och lade er" eller "Kvarlevorna såg ut som de slitits sönder av ett väldigt rovdjur, men i de här trakterna fanns inga sådana djur"... typ..
                            Hm, ja, jag tror jag förstår vad du menar, men jag är rädd för att det är ett trubbigt verktyg. Jag tror jag som spelare skulle tycka det var tjatigt redan efter andra gången en sådan beskrivning förekom. Jag gillar @kranks tips i Kutulu. Undrar om det finns liknande spelledartips i något annat skräckspel. Hm...

Kommentera

Hembyggt scenario jag skrivit. Ska förhoppningsvis bli ett konventsscenario en dag.

Absolut.

Hm, ja, jag tror jag förstår vad du menar, men jag är rädd för att det är ett trubbigt verktyg. Jag tror jag som spelare skulle tycka det var tjatigt redan efter andra gången en sådan beskrivning förekom. Jag gillar @kranks tips i Kutulu. Undrar om det finns liknande spelledartips i något annat skräckspel. Hm...
                              Tittar gärna på det där scenariot vid tillfälle :-)

..och visst har du rätt. Det blir kanske svårt att nyansera beskrivningarna av "monstret" så olika varje gång att spelarna känner en vettig variation. Alternativet blir ju att använda olika "monster" i varje scenario eller att helt enkelt hålla tillbaka på monster-delen och konstatera att den här mördaren kanske bara var galen (tänker lite som första säsongen på True detective).

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
                              2 responses
                              103 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk

Started by Bifur, Idag, 13.45
                              8 responses